表紙:世界のLFP電池の技術動向と市場見通し
市場調査レポート
商品コード
1581324

世界のLFP電池の技術動向と市場見通し

<2024> Global LFP Battery Technology Trend and Market Outlook


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SNE Research
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世界のLFP電池の技術動向と市場見通し
出版日: 2024年10月21日
発行: SNE Research
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概要

近年、リン酸鉄リチウム(LFP)電池は電気自動車(EV)市場で目覚しい勢いを見せており、特に中国での普及が著しいです。Teslaを含む世界の自動車メーカーがLFP電池への関心を高めていることから、LFP電池は急速にEV電池イノベーションの中心的存在になりつつあります。

LFP電池が台頭している理由

  • コスト競争力:LFP電池は高価なコバルトを使用しないため、生産コストを大幅に削減できます。近年の原材料価格の高騰は、LFP電池のコスト優位性をさらに際立たせています。
  • 安全性:LFP電池は高温や過充電でも安定した性能を維持し、火災のリスクを大幅に低減します。
  • 長寿命:ライフサイクルが長いため、電池の交換間隔が延び、より大きな価値を提供します。
  • 特許切れ:主要特許が期限切れとなり、ライセンス料が不要となるため、製造コストがさらに削減されます。

LFP電池の利点と欠点

利点 欠点
低い生産コスト エネルギー密度が低いため航続距離が短くなる可能性がある
高い安全性 低出力は高性能EVに適さない可能性がある
長い寿命 寒冷地での性能低下
工場の自由度

LFP電池の今後の展開

  • エネルギー密度の向上:マンガン入りLMFP電池の研究が進み、エネルギー密度が向上します。
  • 出力の向上:急速充電や高出力に対応するための技術革新が求められます。
  • 低温性能の向上:寒冷地でも安定した性能を発揮するための改良が進められています。

市場見通し

コスト効率と安全性を考慮すると、LFP電池はEV市場、特に低価格車と商用車セグメントでその役割を拡大する見通しです。この動向は、LFP電池の採用が有望であることを示しています。

結論

LFP電池は、EVの大規模採用の基礎技術として急速に台頭しています。コスト効率、安全性、長寿命を備えたLFP電池は、進行中の開発活動によってその限界に対処しており、今後も進化を続けると予測されます。

当レポートでは、世界のLFP電池市場について調査分析し、製造技術、市場規模と成長予測、主要メーカーのプロファイル、用途などの情報を提供しています。

目次

第1章 LFP市場の見通し

  • 世界のEV市場の見通し
  • 世界のxEV電池市場の見通し
  • 電池市場の見通し:xEVタイプ別
  • LFP電池市場の見通し:地域別
    • 中国
    • 欧州
    • 北米
    • その他
  • 世界のLFP電池需要の見通し:OEM別
    • TESLA
    • VW
    • HKMC
    • TOYOTA
    • Renault-Nissan
    • Stellantis
    • GM
    • Ford
    • BMW
    • Mercedes-Benz
    • Geely
  • ESS・LFP電池市場の見通し
    • 世界のESS市場の見通し
    • 世界のESS電池市場の見通し
  • EV/ESS向けLFP電池の市場見通し

第2章 LFPのSCMの分析

  • 世界のLFP正極材料の需給分析
    • 北米のLFP正極材料の需給分析
  • LFP正極材料の価格の予測
  • LFP電池メーカーのサプライチェーン分析
    • 電池メーカーと正極メーカーの連携状況(2023年)
    • 電池メーカーと正極メーカーの連携状況(2024年)
  • 中国のリチウム電池バリューチェーンの動向
  • LFP正極材料メーカーの現状
    • Dynanonic
    • Guoxuan Hightech
    • LBM (Lopal technology)
    • Hunan Yuneng
    • Hubei Wanrun
    • BYD
    • Xiamen Tungsten (XTC)

第3章 LFPとNCMのコスト分析

  • 中国のLFPコストの動向
  • 中国のNCM(523)コストの動向
  • 韓国のNCM(523)コストの動向
  • 中国のLFPと韓国のNCM523のコストの比較
  • LFPとNCM523セルのコスト構造の比較

第4章 韓国の電池メーカーのLFPラインの拡張と生産の見通し

  • LGES
  • SDI
  • SK On

第5章 LFP生産の見通し:韓国の正極メーカー別

  • Ecopro BM、L&F、Posco Future M、LGC

第6章 LFP電池のレビュー

  • LFP正極材料の基本特性
  • LMFP正極材料の基本特性
  • LFPの導電性向上に関する調査結果
  • LFP/LMFPの構造、電気化学的特性と安全性
    • LFP/LMFPの構造、電気化学的性質
    • LFP/LMFPの熱安全性
  • LFPに関する特許紛争の概要
  • LFPとNCMの長所と短所の比較
  • バス関連法の影響
  • LFPの応用事例
    • 電気バス
    • 電気船
    • ESS
    • UPS
  • LFP電池(CTP)の設計とモジュールの標準化
    • 最適なLFPバッテリーパック設計の動向
    • LFPバッテリーパックの価格情報

第7章 LFP電池の製造プロセス

  • リチウムイオン二次電池の開発動向
    • LFP製造動向
    • リン酸前駆体製造プロセス:合成法
    • LFPの代表的な量産方法
    • 前駆体製造プロセス:固体法
    • 前駆体製造プロセス:共沈法
    • 前駆体製造プロセス:液体共沈法
    • シュウ酸鉄法(固体)
    • リン酸法(固体)収率法
    • LFP製造の見通し
    • 酸化鉄法(固体)
    • 水熱合成法(液体)
    • LFP製造施設

第8章 LFP電池の特許

  • 固体反応
    • LG Chem
  • 前駆体法
    • Korea Research Institute of Chemical Technology
    • Korea National University of Transportation
    • Korea Research Institute of Chemical Technology
  • 凍結乾燥
    • Hyundai Motor
  • ボールミル
    • Korea Polytechnic University
  • 導電性ポリマーコーティング法
    • Ajou University
  • Fe(NO3)3法
    • Korea National University of Transportation
目次
Product Code: 241

In recent years, Lithium Iron Phosphate (LFP) batteries have gained remarkable momentum in the electric vehicle (EV) market, especially with significant uptake in China. With global automakers, including Tesla, showing increasing interest in LFP batteries, they are quickly becoming a central focus in EV battery innovation.

Why LFP Batteries Are Rising

  • Cost Competitiveness: LFP batteries omit costly cobalt, reducing production costs significantly. Recent raw material price hikes have further highlighted their cost advantage.
  • Safety: LFP batteries maintain stable performance at high temperatures and during overcharging, significantly lowering the risk of fires.
  • Longevity: Their long life cycle extends battery replacement intervals, offering greater value.
  • Patent Expiration: With key patents expiring, production costs are further reduced due to the lack of licensing fees.

Advantages and Drawbacks of LFP Batteries

AdvantagesDrawbacks
Low production costLow energy density may reduce range
High safetyLower output might not suit high-performance EVs
Long lifespanReduced performance in colder conditions
Plant freedom 

Future Development of LFP Batteries

  • Energy Density Improvement: Research on manganese-infused LMFP batteries is advancing to improve energy density.
  • Enhanced Output: Innovations are needed to support fast charging and high power output.
  • Improved Low-Temperature Performance: Enhancements to ensure stable performance in colder climates are underway.

Market Outlook

Given their cost efficiency and safety, LFP batteries are poised for a growing role in the EV market, especially in budget-friendly and commercial vehicle segments. This trend suggests a promising trajectory for LFP battery adoption.

Conclusion

LFP batteries are rapidly emerging as a cornerstone technology for EV mass adoption. With their cost efficiency, safety, and longevity, LFP batteries are expected to continue advancing as ongoing development efforts address their limitations.

In-Depth Analysis Topics Covered:

  • Electrochemical background of LFP batteries
  • LFP battery manufacturing process technology
  • Market size and growth projections
  • Profiles of leading LFP battery manufacturers
  • Overview of LFP battery applications

Key Strengths of This Report:

  • 1. Technical Expertise: Provides an in-depth explanation of lithium iron phosphate and other lithium-ion cathode materials to enhance understanding of battery technology.
  • 2. Material Comparison Analysis: Compares LFP materials with NMC materials, clearly highlighting each material's strengths and weaknesses.
  • 3. Latest Technology Trends: Summarizes LFP manufacturing advancements and current technological developments, helping track industry shifts and future outlook.
  • 4. Company Production Capabilities and Forecasts: Offers insights into production capacities of key players and future market outlook, aiding in competitive analysis and strategic planning.
  • 5. Practical Insights: Equips companies and individuals entering the LFP market or initiating related research with essential information to identify business opportunities and guide R&D directions.

We believe this report will be a valuable resource for stakeholders in the EV industry.

Table of Contents

1. LFP Market Outlook

  • 1.1. Global EV Market Outlook
  • 1.2. Global xEV Battery Market Outlook
  • 1.3. Battery Market Outlook by xEV Type
  • 1.4. LFP Battery Market Outlook by Region
    • 1.4.1. China
    • 1.4.2. Europe
    • 1.4.3. North America
    • 1.4.4. Others
  • 1.5. LFP Battery Demand Outlook by Global OEM
    • 1.5.1. TESLA
    • 1.5.2. VW
    • 1.5.3. HKMC
    • 1.5.4. TOYOTA
    • 1.5.5. Renault-Nissan
    • 1.5.6. Stellantis
    • 1.5.7. GM
    • 1.5.8. Ford
    • 1.5.9. BMW
    • 1.5.10. Mercedes-Benz
    • 1.5.11. Geely
  • 1.6. ESS and LFP Battery Market Outlook
    • 1.6.1. Global ESS Market Outlook
    • 1.6.2. Global ESS Battery Market Outlook
  • 1.7. Market Outlook of LFP Battery for EV/ESS

2. LFP SCM Analysis

  • 2.1. Global LFP Cathode Material Supply and Demand Analysis
    • 2.1.1. North American LFP Cathode Material Supply and Demand Analysis
  • 2.2. LFP Cathode Material Price Forecast
  • 2.3. LFP Battery Maker Supply Chain Analysis
    • 2.3.1. 2023 Battery Maker-Cathode Maker Collaboration Status
    • 2.3.2. 2024 Battery Maker-Cathode Maker Collaboration Status
  • 2.4. Trends in China's Lithium Battery Value Chain
  • 2.5. Status of LFP Cathode Material Manufacturers
    • 2.5.1. Dynanonic
    • 2.5.2. Guoxuan Hightech
    • 2.5.3. LBM (Lopal technology)
    • 2.5.4. Hunan Yuneng
    • 2.5.5. Hubei Wanrun
    • 2.5.6. BYD
    • 2.5.7. Xiamen Tungsten(XTC)

3. LFP vs NCM Cost Analysis

  • 3.1. China LFP Cost Trend
  • 3.2. China NCM(523) Cost Trend
  • 3.3. Korea NCM(523) Cost Trend
  • 3.4. Comparison of China LFP& Korea NCM523 Cost
  • 3.5. Comparison of LFP & NCM523 Cell Cost Structure

4. Expansion and Production Outlook of LFP Lines by Korean Battery Makers

  • 4.1. LGES
  • 4.2. SDI
  • 4.3. SK On

5. Production Outlook of LFP by Korean Cathode Makers

  • Ecopro BM, L&F, Posco Future M, LGC

6. LFP Battery Review

  • 6.1. Basic Properties of LFP Cathode Materials
  • 6.2. Basic Properties of LMFP Cathode Materials
  • 6.3. Research Footprint on Improving Electrical Conductivity of LFP
  • 6.4. Structure, Electrochemical Properties and Safety of LFP/LMFP
    • 6.4.1. Structure, Electrochemical Properties of LFP/LMFP
    • 6.4.2. Thermal Safety of LFP/LMFP
  • 6.5. Summary of Patent Disputes on LFP
  • 6.6. Comparison of Advantages and Disadvantages of LFP and NCM
  • 6.7. Impact of Bus-Related Legislation
  • 6.8. LFP Application Cases
    • 6.8.1. Electric Buses
    • 6.8.2. Electric Ships
    • 6.8.3. ESS
    • 6.8.4. UPS
  • 6.9. Design of LFP Battery (CTP) and Module Standardization
    • 6.9.1. Trends in Optimal LFP Battery Pack Design
    • 6.9.2. LFP Battery Pack Price Information

7. LFP Battery Manufacturing Process

  • 7.1. Development Trends in Lithium-Ion Secondary Batteries
    • 7.1.1. LFP Manufacture Trend
    • 7.1.2. Phosphate Precursor Production Process: Synthesis Method
    • 7.1.3. Representative Mass Production Method for LFP
    • 7.1.4. Precursor Production Process: Solid-State Method
    • 7.1.5. Precursor Production Process: Co-precipitation Method
    • 7.1.6. Precursor Production Process: Liquid Co-precipitation Method
    • 7.1.7. Oxalate Iron Method (Solid-State)
    • 7.1.8. Phosphate Method (Solid-State) Yield Method
    • 7.1.9. LFP Manufacture Outlook
    • 7.1.10 Ferric Oxide Method (Solid-State)
    • 7.1.11 Hydrothermal Synthesis Method (Liquid)
    • 7.1.12 LFP Manufacture facilities

8. LFP battery Patents

  • 8.1. Solid-State Reaction
    • 8.1.1. LG Chem
  • 8.2. Precursor Method
    • 8.2.1. Korea Research Institute of Chemical Technology
    • 8.2.2. Korea National University of Transportation
    • 8.2.3. Korea Research Institute of Chemical Technology
  • 8.3. Freeze drying
    • 8.3.1. Hyundai Motor
  • 8.4. Ball Milling
    • 8.4.1. Korea Polytechnic University
  • 8.5. Conductive Polymer Coating Method
    • 8.5.1. Ajou University
  • 8.6. Fe(NO3)3 Method
    • 8.6.1. Korea National University of Transportation