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市場調査レポート
商品コード
1565777
リチウムイオン二次電池正極材料の技術動向と市場見通し(~2035年)<2024> Technology Trend and Market Outlook for Cathode Materials of Lithium-ion Secondary Batteries (~2035) |
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リチウムイオン二次電池正極材料の技術動向と市場見通し(~2035年) |
出版日: 2024年10月07日
発行: SNE Research
ページ情報: 英文 618 Pages
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リチウムイオン二次電池市場は、小型IT用途から、電気自動車(EV)とエネルギー貯蔵システム(ESS)市場により重点を置く方向にシフトしています。EVに搭載されるリチウムイオン二次電池の需要は急速に増加しており、この用途に使用される正極材料市場の成長を促進しています。
リチウムイオン二次電池のリチウム供給に重要な役割を果たす正極材料には、LiCoO2(LCO)、LiO2(NCM)、Li(Ni1-x+yCoxAly)O2(NCA)、スピネル構造LiMn2O4(LMO)などの層状構造材料があります。近年では、中国のEV市場拡大に牽引され、コスト効率で支持されているLiFePO4(LFP)正極材料も、業界の大きな注目を集めています。
LCOは、その優れた物理的・電気化学的特性と高いエネルギー密度から、モバイルIT機器の正極材料としてしばしば使用されていますが、コバルトの高いコストが大きな欠点となっています。一方、LMOはコスト効率が高く、熱安定性にも優れていますが、可逆容量が低く、高温での寿命が短くなるなどの限界があります。
高放電容量を可能にするNCMは、ニッケル含有量が80%以上で約200mAh/gに達します。韓国の正極材料メーカーは過去10年間、高容量Ni系正極材料の研究を積極的に行っており、NCMやNCMAのような先進の誘導体が市場の主流となっています。
LFPは手頃な鉄ベースの組成で、コスト効率で競争力を獲得しています。コバルトやニッケルといった三元系材料の原材料の価格が近年高騰しているため、LFPのコスト優位性はより顕著になっています。新しい技術であるLMFP(マンガン添加LFP)は、LFPの限界を解決するもので、CATL、BYD、Gotionといった中国の大手メーカーが商業化のために採用しています。LFP電池は、2020年9月以降の中国のEV市場で、NCM(ニッケル、コバルト、マンガン)とNCA(ニッケル、コバルト、アルミニウム)の三元電池のシェアを上回り、2020年の17%から2022年に36%に成長しました。Tesla、Volkswagen、Ford、Stellantisといった世界の自動車メーカーもLFP電池の可能性を探っています。
高電圧中ニッケル(HV Mid-Ni)NCMは、当初Umicoreによって商業化されましたが、材料のクラックや電池寿命の低下などの問題により、高ニッケル代替品の台頭とともに人気を失っています。しかし、単結晶負極材料の進歩と電池技術の向上により、HV Mid-Ni NCMはLFPの有力な競合材料として再浮上しつつあります。高ニッケル材料を使用する韓国企業は、この分野への投資拡大を検討しています。
リチウムイオン二次電池の4大構成要素(正極、負極、電解液、セパレーター)の1つである正極材料は、全体のコストの約30~40%を占める。したがって、大規模なリチウムイオン二次電池を実用化するためには、正極の性能を向上させながらコストを削減することが不可欠です。世界的には、正極材料メーカーは200社以上あり、100~150社程度が積極的に生産を行っています。日本は約20~30社、韓国は約15~30社、中国やその他の地域は約100~150社です。ベルギーの多国籍企業Umicoreもこの部門で注目されています。さらに、正極材料の原材料や前駆体を供給する企業は、世界中に約150社あります。
当レポートでは、世界のリチウムイオン二次電池正極材料市場について調査分析し、NiリッチNCMを中心に、さまざまな正極材料の最新の技術動向を提供しています。
The lithium-ion secondary battery market is shifting from small IT applications toward a more substantial focus on electric vehicle (EV) and energy storage system (ESS) markets. Demand for lithium-ion batteries in EVs is rapidly increasing, driving growth in the market for cathode materials used in these applications.
Cathode materials, which play a crucial role in supplying lithium in lithium-ion secondary batteries, include layered structure materials such as LiCoO2 (LCO), Li(Ni1-x+yCoxMny)O2 (NCM), Li(Ni1-x+yCoxAly)O2 (NCA), and spinel-structured LiMn2O4 (LMO). Recently, LiFePO4 (LFP) cathode materials, favored for their cost efficiency and driven by China's EV market expansion, have also gained substantial industry attention.
Due to its superior physical and electrochemical properties and high energy density, LCO is often used as a cathode material for mobile IT devices, though the high cost of cobalt is a significant drawback. LMO, on the other hand, is cost-effective and has excellent thermal stability, though it has limitations such as lower reversible capacity and reduced lifespan at high temperatures.
NCM, which enables high discharge capacity, can reach approximately 200 mAh/g with nickel content over 80%. South Korean cathode material companies have been actively researching high-capacity Ni-based cathode materials over the past decade, making NCM and advanced derivatives like NCMA mainstream in the market.
LFP, with its affordable iron-based composition, has gained a competitive edge in cost-efficiency. With the recent surge in prices of raw materials like cobalt and nickel for ternary materials, LFP's cost advantage has become more pronounced. A novel technology, LMFP (LFP with added manganese), addresses the limitations of LFP and has been adopted by major Chinese manufacturers like CATL, BYD, and Gotion for commercialization. LFP batteries surpassed the share of NCM (nickel, cobalt, manganese) and NCA (nickel, cobalt, aluminum) ternary batteries in China's EV market after September 2020, growing from 17% in 2020 to 36% in 2022. Global automakers such as Tesla, Volkswagen, Ford, and Stellantis are also exploring the potential of LFP batteries.
High Voltage Mid-Nickel (HV Mid-Ni) NCM, initially commercialized by Umicore, fell out of favor with the rise of high-nickel alternatives due to issues such as material cracking and reduced battery life. However, with advancements in single-crystal anode materials and improved battery technologies, HV Mid-Ni NCM is re-emerging as a viable competitor to LFP. South Korean companies that use high-nickel materials are considering expanding their investment in this area.
Cathode materials, one of the four primary components (cathode, anode, electrolyte, separator) of lithium-ion secondary batteries, account for approximately 30-40% of the overall cost. Thus, to commercialize large-scale lithium-ion batteries, improving cathode performance while reducing costs is essential. Globally, there are over 200 cathode material manufacturers, with around 100 to 150 actively engaged in production. Japan has around 20-30 companies, Korea around 15-30, and China and other regions around 100-150. Umicore, a multinational company in Belgium, is also notable in the sector. Additionally, there are approximately 150 companies worldwide that supply raw materials and precursors for cathode materials.
The global cathode materials market is dominated by companies in China, Japan, and Korea. Chinese companies have emerged as leaders, leveraging domestic demand and the growth of major Chinese battery makers, while Japanese firms rely on advanced precursor technologies to compete. Korean companies face intense price competition from Chinese suppliers and technological competition with Japanese firms.
This report provides insights into the latest technical trends across various cathode material types, with a focus on Ni-rich NCM. It also explores cobalt-free cathode technologies and single-particle cathode developments. Additionally, chapters are dedicated to emerging technologies for LFP and LMFP cathodes, high-voltage cathode technologies, and their manufacturing processes.