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市場調査レポート
商品コード
1343613
二次電池用バインダー技術の開発状況と見通し<2023> Development Status and Outlook of Binder Technology for Secondary Batteries |
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二次電池用バインダー技術の開発状況と見通し |
出版日: 2023年08月21日
発行: SNE Research
ページ情報: 英文 237 Pages
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リチウムイオン電池(LIB)は、その高いエネルギー密度と容量密度から、電気自動車やハイブリッド機器におけるエネルギー貯蔵需要の増大に対応するもっとも有望なエネルギー貯蔵デバイスの1つであり、二酸化炭素削減に向けたグリーンエネルギー活用への関心の高まりとともに、その利用が急速に拡大しています。
新しいエネルギー貯蔵デバイスと電気自動車の急速な開発の後、LIBの需要は安定して増加しており、電気自動車用電池の市場規模は2025年の1,960億米ドルから2030年に4,010億米ドルに達し、CAGRで21%の成長が予測されています。
LIBの特性は電極に大きく依存しており、優れた電池性能を達成するためには電極構造の最適化が最優先課題です。現在、負極と正極の活物質が、商業化されたLIBや研究において大きな関心をもって調査および検討されている一方で、電極の完全性を維持し、低い重量分率(≦5wt%)で電気化学プロセスを支える不活性なバインダーは、活物質や導電体とともに電極の性能において重要な位置を占めていますが、その重要性に比べてあまり注目されていません。
バインダーは電極のごく小さな部分ですが、電極の全体的な性能を決定する上で重要な役割を果たしています。バインダーは、負極活物質と正極活物質を集電体のそれぞれの極板に接着させ、耐久性を高める役割を担っています。バインダーは、(1)電解液中で電気化学的に安定であること(2)柔軟で不溶性であること(3)特に正極バインダーでは酸化による腐食に耐性があることが必須です。
したがって、活物質と導電体を集電体に効果的に接続し、充放電時の良好な電極構造を確保するための体積膨張に対応するためには、高い接着強度と弾性を有する機能性バインダーが必要となります。近年、バインダーのスクリーニングや設計に関する知見が深まるにつれ、研究の焦点は機械的安定化の観点から、構造的支持と同時に電気化学的な利点をもたらす多機能性へと移行しつつあります。
近年、シリコン正極材料の採用が進むにつれて、バインダーがリチウム化反応に大きな影響を及ぼし、電極容量とサイクル性の向上に役立つことが研究で示されたことから、新世代の研究が進行しています。従来のバインダーは、正極にフッ素樹脂のPVDF(ポリフッ化ビニリデン)、負極に合成ゴムのSBR(スチレンブタジエンゴム)やCMC(カルボキシルメチルセルロース)が主に使われますが、体積変化が大きいためシリコン負極には適さません。
正極材にはPTFE(ポリテトラフルオロエチレン)バインダーが使用されており、負極材にはPAA(ポリアクリル酸)やPI(ポリイミド)などの水系バインダーが注目されています。
PAAやPIなどのバインダーは水系バインダーであり、水系溶媒を電解質として用いるシリコン負極材料に使用されます。これらのバインダーは、従来のバインダーと比較して、引張強度が高く、密着性に優れ、シリコン負極材の体積膨張に強く、活物質を包んで安定したSEI(固体電解質界面)層を形成することができます。
正極材用次世代バインダーであるPTFEは、疎水性で耐薬品性・耐熱性に優れ、乾式電極プロセスや全固体電池での利用が予測されています。
PVDFバインダーは日本のKureha、ベルギーのSolvay、フランスのArkema、SBRバインダーは日本のZeonが生産しており、いずれも海外生産比率の高い高価なものです。
正極バインダーは韓国のChemtrosが生産しており、負極バインダーは韓国のHansol Chemicalが現地化に成功し、Samsung SDIとSK Onに供給しているほか、LG Chem.とKumho Petrochemicalも正極バインダーを供給しています。
世界のリチウムイオン電池用バインダー需要は、2025年の8.9万トンから2030年に23.2万トンに増加し、2030年の金額は約4兆4,000億ウォンになると予測されています。
当レポートでは、世界の二次電池用バインダー市場について調査分析し、バインダーの概要、開発事例と設計や合成における注意事項、LIBのほかLi-S電池や全固体電池を含む次世代電池用バインダーの開発状況などの情報を提供しています。
Lithium-ion batteries (LIBs) are one of the most promising energy storage devices to address the growing demand for energy storage in electric vehicles and hybrid devices due to their high energy and power density, and their use is increasing rapidly with the growing interest in utilizing green energy for carbon reduction.
According to SNE Research, after the rapid development of new energy storage devices and electric vehicles, the demand for LIBs has been steadily increasing, and the electric vehicle battery market size is expected to grow from $196B in '25 to $401B in '30, with a CAGR of 21%.
The characteristics of LIBs are highly dependent on the electrodes, and optimizing the electrode structure is a top priority to achieve superior battery performance. While the active materials of the anode and cathode are currently being studied and examined with great interest in commercialized LIBs as well as in research, the inactive binder, which maintains the integrity of the electrode and supports the electrochemical process at a low weight fraction (≤5wt%), occupies a critical position in the performance of the electrode along with the active materials and conductors, but has received less attention compared to its importance.
Although binders are a very small part of the electrode, they play a critical role in determining the overall performance of the electrode. The binder is responsible for the adhesion of the anode and cathode active materials to the respective pole plates of the collector and for their durability. The binder must be (1) electrochemically stable in the electrolyte, (2) flexible and insoluble, and (3) resistant to corrosion by oxidation, especially for cathode binders.
Therefore, a functional binder with high bond strength and elasticity is required to effectively connect the active material and the conductor to the collector and accommodate volume expansion to ensure good electrode structure during charge and discharge. Recently, with more insights into binder screening and design, the focus of research is shifting from a mechanical stabilization perspective to multifunctionality that provides electrochemical benefits as well as structural support.
Recently, with the increasing adoption of silicon cathode materials, a new generation of research is underway, as studies have shown that binders have a significant impact on the lithiation reaction, helping to improve electrode capacity and cycleability. Conventional binders mainly use PVDF (PolyVinyliDeneFluoride), a fluoroplastic, for the cathode and SBR (Styrene-Butadiene-Rubber) and CMC (Carboxyl Methyl Cellulose) binders, a synthetic rubber, for the anode, but they are not suitable for use in silicon anodes due to large volume changes.
PTFE (PolyTetraFluoroEthylene) binders have been used for cathode materials, and water-based binders such as PAA (PolyAcrylicAcid) and PI (PolyImide) have been attracting attention for anode materials.
Binders such as PAA and PI are water-based binders, which are used in silicon anode materials that use water-based solvents as electrolytes. Compared to conventional binders, these binders have high tensile strength, high adhesion, and are resistant to volume expansion of silicon anode materials and form a stable SEI (Solid Electrolyte Interphase) layer by wrapping the active material.
PTFE, a next-generation binder for cathode materials, is a hydrophobic material with excellent chemical and heat resistance and is expected to gain attention in dry electrode processes and all-solid-state batteries.
PVDF binders are produced by Kureha in Japan, Solvay in Belgium, and Arkema in France, and SBR binders are produced by Zeon in Japan, all of which are expensive items with a high proportion of foreign production.
The cathode binder is produced by Korea's Chemtros, and for the anode binder, Korea's Hansol Chemical has successfully localized it and is supplying it to Samsung SDI and SK On, while LG Chem. and Kumho Petrochemical are also supplying cathode binders.
Meanwhile, SNE Research's global demand forecast for binders for lithium-ion batteries is expected to increase from 89,000 tons in 2025 to 232,000 tons in 2030, with a value of about KRW 4.4 trillion in 2030.
High-energy-density batteries are expected to place higher requirements on high-performance binders, and from this perspective, binder design should consider the following.
In this report, SNE has summarized in detail the information available in the literature on the design, synthesis, and application of binders for lithium-ion battery electrodes and forecasted the demand and market for binders based on our forecasts for lithium-ion batteries, and quoted market size and forecasts from external research organizations in the appendix to help readers understand the overall scale.
Finally, by summarizing the status of binder manufacturers and their main products, we hope to provide a holistic insight for researchers and interested parties in this field, which will help to improve the performance of batteries, including their energy density, fast charging capability, and long-term life characteristics.