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市場調査レポート
商品コード
1798051
燃料電池船舶市場の2032年までの予測: 燃料電池タイプ、出力、燃料、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Fuel Cells Marine Vessels Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Fuel Cell Type, Power Output, Fuel, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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燃料電池船舶市場の2032年までの予測: 燃料電池タイプ、出力、燃料、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の燃料電池船舶市場は2025年に29億米ドルを占め、予測期間中にCAGR 10.1%で成長し、2032年には57億米ドルに達する見込みです。
燃料電池船舶は、水素ベース燃料電池を利用して推進力と船内システム用の電力を生成し、従来型化石燃料に代わるクリーンな代替手段を記載しています。これらの船舶は、製品別として水と熱のみを排出し、温室効果ガスの排出を大幅に削減し、エネルギー効率を向上させています。燃料電池は静かに作動し、メンテナンスは最小限で済み、長距離運航をサポートします。海上輸送への統合は、世界の脱炭素化の目標に沿うものであり、持続可能性と環境への低負荷を重視するフェリー、貨物船、海軍の用途に理想的です。
Journal of Marine Science and Engineering誌によると、船舶に燃料電池システムを導入した場合、従来型ディーゼル推進システムと比較して、温室効果ガスの排出量を最大40%削減できることがわかりました。
グリーン水素とブルー水素の生産と利用可能性の向上
低炭素海上輸送の世界の推進は、再生可能な資源からの「グリーン」水素と、炭素回収を可能にするプロセスからの「ブルー」水素の生産増加によって強力にサポートされています。このようなサステイナブル水素燃料の利用可能性の向上は、船舶の燃料供給における燃料電池導入の主要障壁のひとつに対処するものです。政府、エネルギー会社、港湾当局は、水素生成プラントと流通ネットワークに多額の投資を行っており、海上アプリケーション用の安定した供給源を確保することで、市場の成長を促しています。
燃料供給インフラの不足
現在、水素を安全に、商業運航に十分な量だけ貯蔵、取り扱い、供給できる能力を持つ港湾は、世界でもごくわずかです。このようなインフラを構築するには、多額の投資、広範な安全プロトコル、標準化された手順が必要であり、長期的な事業となります。このギャップにより、早期採用企業は特殊なルートや移動式の燃料補給ソリューションに頼らざるを得なくなり、いずれも運用の複雑さとコストを増大させ、燃料電池船舶市場を阻害しています。
燃料電池とバッテリーまたは従来型エンジンを組み合わせたハイブリッド推進システムへの関心の高まり
ハイブリッド構成は運航の柔軟性を記載しています。燃料電池は巡航段階で一次電力を供給し、バッテリーは短時間の高エネルギー需要に対応したり、ゼロエミッションゾーンで運転したりできます。これにより、航続距離が延びるだけでなく、燃料効率が最適化され、すべてのコンポーネントの摩耗が軽減されます。船舶運航会社は、ハイブリッドシステムを実用的な過渡的ソリューションと見なしており、従来型システムを完全に放棄することなく、強化される排出規制への適合を可能にしています。このような適応性のある設計は、フェリー、オフショアサービス船、調査船など、任務を通じてさまざまな出力を必要とする船舶にとって特に魅力的です。
サプライチェーンの混乱と原料不足
白金族触媒、膜、高圧貯蔵タンクなどの重要なコンポーネントは、限られた資源の材料に依存しているため、価格変動や入手困難の影響を受けやすいです。地政学的緊張、貿易制限、物流ボトルネックによる混乱は、新造船の大幅な生産遅れにつながる可能性があります。新興の海洋燃料電池プロジェクトにとって、このような遅れは納期に影響を与えるだけでなく、投資家の信頼も妨げます。
COVID-19の大流行は、燃料電池船舶市場に複雑な課題と機会をもたらしました。当初は、労働力不足、港湾閉鎖、サプライチェーンの中断により造船スケジュールが遅れ、燃料電池ベース新システムの展開が遅れました。しかし、この危機は海運における持続可能性への意識を高め、企業は規制や環境リスクから事業を将来的に守ることに目を向けた。一部の地域では、政府の景気刺激策にグリーン海事技術への資金援助が盛り込まれ、水素燃料電池の研究開発が加速しました。
予測期間中、溶融炭酸塩燃料電池(MCFC)セグメントが最大となる見込み
溶融炭酸塩燃料電池(MCFC)セグメントは、燃料を電気に変換する効率が高く、水素や天然ガスなど様々な燃料で作動することから、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。これらの燃料電池は、高出力の海上用途で特に優れた性能を発揮するため、貨物船や海上プラットフォームなどの大型船舶に適しています。燃料の内部改質が可能なため、場合によっては外部の水素インフラが不要になり、短期的な採用メリットが得られます。
艦艇・防衛船セグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、艦艇・防衛船セグメントは、ステルス性、耐久性、エネルギー自立性への戦略的投資により、最も高い成長率を示すと予測されます。燃料電池は静音運転と低熱シグネチャを提供するため、潜水艦や哨戒艦に最適です。防衛機関は、従来型燃料への依存を減らし、運用範囲を拡大するため、燃料電池の統合を優先しています。燃料電池システムはモジュール化されているため、さまざまな船級に柔軟に展開できます。
予測期間中、北米の地域が最大の市場シェアを占めると予想されるが、これは強力な研究開発イニシアティブと有利な規制枠組みによるものです。この地域は海軍の存在感が強く、商業船舶の活動も活発であるため、クリーン推進技術の需要が高まっています。連邦政府の資金援助プログラムと海運の脱炭素化目標が、造船業者に燃料電池システムの採用を促しています。米国とカナダの主要港も、将来の船舶配備をサポートするために水素インフラへの投資を進めています。大手燃料電池メーカーや技術新興企業の存在は、世界市場におけるこの地域の地位をさらに強固なものにしています。
予測期間中、造船業の拡大と環境意識の高まりを背景に、アジア太平洋が最も高いCAGRを示すと予想されます。日本、韓国、中国などの国々は、長期的な持続可能性目標の一環として、水素を動力とする船舶に積極的に投資しています。政府が支援するパイロットプロジェクトや官民パートナーシップは、旅客フェリー、貨物船、沿岸パトロール船への燃料電池の採用を加速させています。この地域の海事イノベーションへの注力は、燃料電池部品の輸出の増加と相まって、クリーンな海洋推進のためのダイナミックエコシステムを形成しています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Fuel Cells Marine Vessels Market is accounted for $2.9 billion in 2025 and is expected to reach $5.7 billion by 2032 growing at a CAGR of 10.1% during the forecast period. Fuel cell marine vessels utilize hydrogen-based fuel cells to generate electricity for propulsion and onboard systems, offering a clean alternative to conventional fossil fuels. These vessels emit only water and heat as byproducts, significantly reducing greenhouse gas emissions and improving energy efficiency. Fuel cells operate silently, require minimal maintenance, and support long-range operations. Their integration into maritime transport aligns with global decarbonization goals, making them ideal for ferries, cargo ships, and naval applications focused on sustainability and low environmental impact.
According to Journal of Marine Science and Engineering found that fuel cell systems deployed in marine vessels can reduce greenhouse gas emissions by up to 40% compared to conventional diesel propulsion systems, particularly when hydrogen is used as the primary fuel source.
Increasing production and availability of green and blue hydrogen
The accelerated global push for low-carbon maritime transport is being strongly supported by the rising production of "green" hydrogen from renewable sources and "blue" hydrogen from carbon capture-enabled processes. This increased availability of sustainable hydrogen fuels addresses one of the key barriers to fuel cell adoption in marine vessels fuel supply. Governments, energy companies, and port authorities are investing heavily in hydrogen generation plants and distribution networks, ensuring a steady feedstock for maritime applications encouraging the market growth.
Lack of fueling infrastructure
Currently, only a few ports worldwide have the capability to store, handle, and dispense hydrogen safely and in quantities sufficient for commercial operations. Building such infrastructure requires substantial investment, extensive safety protocols, and standardized procedures, making it a long-term undertaking. This gap forces early adopters to rely on specialized routes or mobile refueling solutions, both of which can add operational complexity and cost impeding the fuel cells marine vessels market.
Growing interest in hybrid propulsion systems combining fuel cells with batteries or traditional engines
Hybrid configurations offer operational flexibility fuel cells can provide primary power during cruise phases, while batteries handle short bursts of high energy demand or operate in zero-emission zones. This not only extends the vessel's range but also optimizes fuel efficiency and reduces wear on all components. Ship operators see hybrid systems as a practical transitional solution, enabling compliance with tightening emission regulations without fully abandoning conventional systems. Such adaptable designs are particularly attractive for ferries, offshore service vessels, and research ships that require varying power outputs throughout their missions.
Supply chain disruptions and raw material shortages
Critical components such as platinum-group catalysts, membranes, and high-pressure storage tanks rely on limited-resource materials, making them susceptible to price volatility and availability challenges. Disruptions caused by geopolitical tensions, trade restrictions, or logistics bottlenecks can result in significant production delays for new vessels. For emerging marine fuel cell projects, such delays not only affect delivery timelines but also hinder investor confidence.
The COVID-19 pandemic created a complex set of challenges and opportunities for the fuel cells marine vessels market. Initially, shipbuilding schedules were delayed due to workforce shortages, port closures, and supply chain interruptions, slowing the deployment of new fuel cell-based systems. However, the crisis heightened awareness of sustainability in shipping, as companies looked to future-proof operations against regulatory and environmental risks. Government stimulus packages in some regions included funding for green maritime technology, accelerating R&D in hydrogen fuel cells.
The molten carbonate fuel cells (MCFC) segment is expected to be the largest during the forecast period
The molten carbonate fuel cells (MCFC) segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its high efficiency in converting fuel to electricity and its capability to operate on a variety of fuels, including hydrogen and natural gas. These fuel cells perform particularly well in high-power maritime applications, making them suitable for larger vessels such as freight ships and offshore platforms. Their ability to internally reform fuels eliminates the need for external hydrogen infrastructure in some cases, offering a near-term adoption advantage.
The naval & defense vessels segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the naval & defense vessels segment is predicted to witness the highest growth rate driven by strategic investments in stealth, endurance, and energy independence. Fuel cells offer silent operation and low thermal signatures, making them ideal for submarines and patrol ships. Defense agencies are prioritizing fuel cell integration to reduce reliance on conventional fuels and enhance operational range. The modularity of fuel cell systems allows for flexible deployment across various vessel classes.
During the forecast period, the North America region is expected to hold the largest market share attributed to robust R&D initiatives and favorable regulatory frameworks. The region's strong naval presence and commercial shipping activity are driving demand for clean propulsion technologies. Federal funding programs and maritime decarbonization targets are encouraging shipbuilders to adopt fuel cell systems. Key ports in the U.S. and Canada are also investing in hydrogen infrastructure to support future vessel deployments. The presence of leading fuel cell manufacturers and technology startups further strengthens the region's position in the global market.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR fueled by expanding shipbuilding industries and rising environmental awareness. Countries such as Japan, South Korea, and China are actively investing in hydrogen-powered vessels as part of their long-term sustainability goals. Government-backed pilot projects and public-private partnerships are accelerating fuel cell adoption across passenger ferries, cargo ships, and coastal patrol vessels. The region's focus on maritime innovation, coupled with growing exports of fuel cell components, is creating a dynamic ecosystem for clean marine propulsion.
Key players in the market
Some of the key players in Fuel Cells Marine Vessels Market include Ballard Power Systems, PowerCell Sweden AB, Siemens AG, ABB Ltd., Toshiba Corporation, Nuvera Fuel Cells LLC, Proton Motor Fuel Cell GmbH, TECO 2030 ASA, Freudenberg Group, Plug Power Inc., Dyna International BV, MEYER WERFT GmbH & Co. KG, Watt Fuel Cell Corporation, e1 Marine, HDF Energy, A.P. Moller - Maersk, Tarbit Shipping AB, Norled AS, Fiskerstrand Verft AS and Energy A/S.
In July 2025, Plug Power extended a strategic hydrogen-supply agreement (multi-year contract) and reported a rollout plan for 40+ new sites in 2025. This improves economics for supply and continued scale-up of Plug's electrolyzer/hydrogen network.
In June 2025, ABB announced integration of multi-megawatt marine fuel-cell systems on a newly launched superyacht and highlighted broader marine hydrogen solutions. ABB is supplying onboard DC grid, fuel cells and propulsion tech a marquee demonstration for hydrogen in shipping.
In May 2025, A.P. Moller - Maersk announced an operational and commercial milestone: use of e-methanol from the new Kasso facility and multiple strategic decarbonisation MOUs. It aims to Maersk's uptake of e-methanol and collaborations to scale low-carbon marine fuels for container shipping.