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市場調査レポート
商品コード
1787939
グリーンメタノール船市場、2032年までの予測:船舶タイプ、タイプ、生産ルート、原料、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析Green Methanol Ships Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Ship Type (Cruise Ships, Container Vessels, Bulk Carriers, Tankers, Dry Cargo Ships and Tugs & Workboats), Type, Production Route, Feedstock, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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グリーンメタノール船市場、2032年までの予測:船舶タイプ、タイプ、生産ルート、原料、用途、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のグリーンメタノール船市場は2025年に55億米ドルを占め、予測期間中のCAGRは29.3%で成長し、2032年には335億米ドルに達する見込みです。
グリーンメタノール船とは、バイオマスガス化や再生可能水素、炭素回収といった持続可能な方法で生産されたメタノールを燃料とする船舶です。これらの船舶は、従来の海洋燃料に代わるよりクリーンな代替燃料であり、世界の脱炭素化目標に合致しています。グリーンメタノールは、温室効果ガスの排出を削減し、エネルギーの多様化を支援し、国際海事機関(IMO)の規制に適合します。この船舶は、特殊な燃料処理システムを必要とするが、改造により既存のエンジンとの運用互換性を提供するため、グリーン海運における過渡的なソリューションとなります。
欧州委員会の「2024年水素戦略」によれば、水素への転換が困難な産業において、メタノール発電は二酸化炭素排出量を削減する主要な手段です。
低炭素海上燃料に対するIMO規制
国際海運から排出される温室効果ガスを削減するために国際海事機関(IMO)が課す厳しい規制は、グリーンメタノール船市場の主な促進要因です。これらの規制は、海運会社に対し、野心的な脱炭素化目標を達成するため、よりクリーンな代替燃料の採用を義務付けています。IMOによる炭素強度の大幅削減目標は、海運業界を持続可能なソリューションへと押し上げています。こうした進化する環境基準への適合には、従来の化石燃料からの転換が必要です。この規制圧力は、市場の成長と技術開拓の重要な触媒となっています。
世界的に限られた給油インフラ
グリーンメタノール船舶市場の成長に対する重大な抑制要因は、世界の港湾に広く普及しているグリーンメタノール燃料補給インフラが不足していることです。従来の燃料とは異なり、メタノール燃料船への燃料補給のための専門施設の利用可能性は、まだ初期段階にあります。給油所へのアクセスが限られているため、長距離航海を計画する船舶運航者にとって物流上の課題が生じる。強固で利用しやすい給油ネットワークがなければ、船舶燃料としてのグリーンメタノールの広範な採用は制約されたままです。このようなインフラのギャップは、より迅速な市場浸透を妨げる重要な要因です。
ハイブリッド・メタノール・エンジンの開発
革新的なハイブリッド・メタノール・エンジンの開発は、グリーンメタノール船市場にとって大きなチャンスとなります。これらのエンジンは、従来型燃料とグリーンメタノールをシームレスに切り替えることができ、船主に運航の柔軟性とリスク軽減を提供します。ハイブリッド設計は、よりクリーンな燃料への段階的な移行を可能にし、当面の経済的負担と運航上の複雑さを軽減します。この適応性により、メタノール燃料船はより幅広い船会社にとって魅力的なものとなります。このような技術的進歩により、グリーンメタノールを船舶の主燃料として採用することの実現可能性と魅力が高まります。
アンモニアや水素との技術競合
グリーンメタノール船舶市場は、アンモニアや水素のような代替低炭素海上燃料による技術競争の激化という顕著な脅威に直面しています。これらの燃料は、海運業界の脱炭素化のための実行可能なソリューションとして積極的に開発・推進されています。アンモニアと水素の推進技術の進歩に向けて、多大な調査と投資が行われています。各代替燃料にはそれぞれ長所と短所があり、海運の脱炭素化に向けた競合情勢を生み出しています。この市場競争は、グリーンメタノール船の独占的成長を減速させる可能性があります。
COVID-19パンデミックは世界の海運業界に大きな混乱を引き起こし、グリーンメタノール船市場に影響を与えました。造船と港湾操業の初期の遅れは、メタノール対応新造船のロールアウトに影響を与えました。サプライチェーンの中断と経済の不確実性により、一部の企業は環境に優しい新技術への投資決定を延期しました。しかし、パンデミックはまた、世界・サプライチェーンの脆弱性と、より持続可能で強靭な海事慣行の必要性を浮き彫りにしました。一時的な後退はあったもの、脱炭素化の長期的な推進は続いた。
予測期間中、クルーズ船セグメントが最大となる見込み
環境フットプリントの削減と公共イメージの向上を求めるクルーズ業界への圧力が高まっていることから、クルーズ船セグメントは予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。さらに、クルーズ船は航路が比較的固定されており、燃料消費量も予測可能であるため、メタノールバンカリングの計画と実施がより実行しやすくなっています。大手クルーズオペレーターがメタノール燃料対応の二重燃料船に多額の投資を行っていることは、このセグメントの優位性をさらに強固なものにしています。持続可能性へのコミットメントは、このセグメントの主要な推進力です。
バイオメタノール分野は予測期間中最も高いCAGRが見込まれます。
予測期間中、バイオメタノール分野は、持続可能なバイオマス原料から直接製造され、真に再生可能な低炭素燃料ソリューションを提供することに後押しされ、最も高い成長率を記録すると予測されます。化石燃料への依存を低減するための世界の取り組みの増加は、バイオメタノール生産技術への大規模な投資を促進しています。さらに、バイオメタノールは既存のメタノール対応エンジンやインフラとの「ドロップイン」互換性があるため、脱炭素化のための魅力的な即効性のあるソリューションとなっています。再生可能エネルギーに対する政府の支援政策やインセンティブも、海運セクターにおけるバイオメタノールの採用を加速させています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、特に韓国、中国、日本のようなメタノール対応船舶建造の最前線にある国々の堅調な造船業に牽引され、最大の市場シェアを占めると予想されます。さらに、海事セクターの脱炭素化を目指す政府の取り組みや政策が、グリーンメタノールへの移行を強力に後押ししています。グリーンメタノール製造施設とバンカリング・インフラの開発への投資が増加していることも、同地域の優位性に寄与しています。このような製造能力と需要の増加の組み合わせにより、アジア太平洋はリーダーとしての地位を確立しています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されるのは、政府の強力な奨励策と持続可能な海運慣行への注目の高まりによるものです。この地域の主要企業は、先進メタノールエンジン技術の研究開発に多額の投資を行っています。さらに、eメタノールの主要な構成要素である炭素回収技術と再生可能水素製造の開発が急速に進んでいます。北米の大手海運会社や港湾当局が脱炭素化に向けて積極的な姿勢を示していることも、成長の加速を後押ししています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Green Methanol Ships Market is accounted for $5.5 billion in 2025 and is expected to reach $33.5 billion by 2032 growing at a CAGR of 29.3% during the forecast period. Green methanol ships are vessels powered by methanol produced through sustainable methods such as biomass gasification or renewable hydrogen and carbon capture. These ships represent a cleaner alternative to traditional marine fuels, aligning with global decarbonization goals. Green methanol reduces greenhouse gas emissions, supports energy diversification, and complies with International Maritime Organization (IMO) regulations. The ships require specialized fuel handling systems but offer operational compatibility with existing engines through retrofitting, making them a transitional solution in green shipping.
According to the European Commission's 2024 Hydrogen Strategy, power-to-methanol is a major route for reducing carbon emissions in industries that are difficult to change over to hydrogen.
IMO regulations for low-carbon maritime fuels
Stringent regulations imposed by the International Maritime Organization (IMO) to reduce greenhouse gas emissions from international shipping are a primary driver for the green methanol ships market. These regulations compel shipping companies to adopt cleaner fuel alternatives to meet ambitious decarbonization targets. The IMO's targets for significant reductions in carbon intensity are pushing the industry towards sustainable solutions. Compliance with these evolving environmental standards necessitates a shift away from traditional fossil fuels. This regulatory pressure is a key catalyst for the market's growth and technological development.
Limited refuelling infrastructure globally
A significant restraint on the growth of the green methanol ships market is the current scarcity of widespread green methanol bunkering infrastructure across global ports. Unlike traditional fuels, the availability of specialized facilities for refueling methanol-powered vessels is still in its nascent stages. This limited access to bunkering stations creates logistical challenges for ship operators planning long-haul voyages. Without a robust and accessible refueling network, the widespread adoption of green methanol as a marine fuel remains constrained. This infrastructural gap is a critical factor impeding faster market penetration.
Development of hybrid methanol engines
The development of innovative hybrid methanol engines presents a significant opportunity for the green methanol ships market. These engines can seamlessly switch between conventional fuels and green methanol, offering operational flexibility and risk mitigation for ship owners. Hybrid designs allow for a gradual transition to cleaner fuels, reducing the immediate financial burden and operational complexities. This adaptability makes methanol-powered vessels more attractive to a broader range of shipping companies. Such technological advancements enhance the feasibility and appeal of adopting green methanol as a primary marine fuel.
Technological competition from ammonia and hydrogen
The green methanol ships market faces a notable threat from increasing technological competition posed by alternative low-carbon maritime fuels like ammonia and hydrogen. These fuels are also being actively developed and promoted as viable solutions for decarbonizing the shipping industry. Significant research and investment are being directed towards advancing ammonia and hydrogen propulsion technologies. Each alternative fuel comes with its own set of advantages and disadvantages, creating a competitive landscape for maritime decarbonization. This competition for market share could slow down the exclusive growth of green methanol-powered vessels.
The COVID-19 pandemic caused significant disruptions across the global shipping industry, impacting the green methanol ships market. Initial delays in shipbuilding and port operations affected the rollout of new methanol-ready vessels. Supply chain interruptions and economic uncertainties led some companies to defer investment decisions in new, greener technologies. However, the pandemic also highlighted the vulnerability of global supply chains and the need for more sustainable and resilient maritime practices. The long-term push for decarbonization continued, albeit with temporary setbacks.
The cruise ships segment is expected to be the largest during the forecast period
The cruise ships segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to the increasing pressure on the cruise industry to reduce its environmental footprint and enhance its public image. Furthermore, the relatively fixed routes and predictable fuel consumption of cruise ships make the planning and implementation of methanol bunkering more feasible. The substantial investments being made by major cruise operators in dual-fuel methanol-ready vessels further solidify this segment's dominance. This commitment to sustainability is a key driver for the segment.
The biomethanol segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the biomethanol segment is predicted to witness the highest growth rate impelled by, its direct derivation from sustainable biomass feedstocks, offering a truly renewable and low-carbon fuel solution. Increasing global efforts to reduce reliance on fossil fuels are driving significant investment in biomethanol production technologies. Furthermore, biomethanol's "drop-in" compatibility with existing methanol-compatible engines and infrastructure makes it an attractive immediate solution for decarbonization. Supportive government policies and incentives for renewable energy also accelerate the adoption of biomethanol in the maritime sector.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, driven by its robust shipbuilding industry, particularly in countries like South Korea, China, and Japan, which are at the forefront of constructing methanol-ready vessels. Furthermore, government initiatives and policies aimed at decarbonizing the maritime sector are strongly supporting the transition to green methanol. The increasing investments in developing green methanol production facilities and bunkering infrastructure within the region also contribute to its dominance. This combination of manufacturing capability and growing demand positions Asia Pacific as a leader.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR attributed to, strong government incentives and a growing focus on sustainable shipping practices. Significant investments in research and development of advanced methanol engine technologies are being made by leading companies in the region. Furthermore, the development of carbon capture technologies and renewable hydrogen production, which are key components for e-methanol, is advancing rapidly. The proactive stance of major shipping companies and port authorities in North America towards decarbonization also fuels this accelerated growth.
Key players in the market
Some of the key players in Green Methanol Ships Market include WASTEFUEL, Veolia, Thyssenkrupp Uhde, SunGas Renewables, Sodra, Proman, OCI, Mitsubishi, Methanex Corporation, Enerkem, Cepsa, Carbon Recycling International, AVEL Energy, AVAADA, and ANDRITZ.
In June 2025, Mitsubishi Gas Chemical and Mitsui O.S.K. Lines (MOL) built the Kohzan Maru VII, a dual fuel methanol carrier vessel, to serve Mitsubishi Gas Chemical under a long term charter. It became Japan's first ocean going dual fuel methanol vessel, designed to transport renewable methanol and operate on methanol fuel, thereby contributing to maritime decarbonization efforts.
In March 2025, WasteFuel has partnered with ITC to launch front end engineering design (FEED) for a green methanol biorefinery in Ankara, Turkiye. Once operational (investment decision expected in early 2026), this facility will produce low carbon methanol intended as marine fuel, potentially reducing greenhouse gas emissions by up to 90%, reinforcing Turkey's role as a sustainable marine fuel hub.
In December 2024, Veolia and Metsa Fibre unveiled the world's largest CO2 neutral bio methanol biorefinery project, converting pulp mill byproducts into clean methanol. The plant (operational 2024) is expected to produce ~12,000 mt/year, with estimated CO2 savings of up to 30,000 mt/year.