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市場調査レポート
商品コード
1787908
コンテナ船の世界市場、2032年までの予測: タイプ別、船型別、推進方式別、技術別、用途別、エンドユーザー別、地域別Container Ship Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Type, Vessel Type, Propulsion Type, Technology, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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コンテナ船の世界市場、2032年までの予測: タイプ別、船型別、推進方式別、技術別、用途別、エンドユーザー別、地域別 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のコンテナ船市場は2025年に141億8,000万米ドルを占め、予測期間中のCAGRは5.8%で成長し、2032年には210億4,000万米ドルに達すると予想されています。
コンテナ船は、国際水域を横断する標準化された貨物コンテナを輸送するために特別に設計された大型の外航船です。これらの船舶は、TEUとして知られる20フィートまたは40フィートのコンテナで効率的に商品を運ぶことにより、世界貿易において重要な役割を果たしています。複数の積み重ねられた段と強力なエンジンを特徴とするコンテナ船は、積み込み、積み下ろし、および複合一貫輸送を合理化します。コンテナ船は、パナマックスや超大型コンテナ船(ULCV)のように容量によって分類され、グローバルサプライチェーン全体で費用対効果の高い大量輸送を維持するために不可欠です。
ISOガイドラインによると、最大総重量は30,480kg、風袋重量は2,170kgとされています。小型コンテナの積載重量または正味重量は約28,310kg、容積は33.2立方メートルです。
世界の海上貿易の拡大
世界経済の相互依存の高まりと消費財需要の増加は、海上貿易を大幅に拡大した。コンテナ船は国際物流の基幹として、大規模でコスト効率の高い貨物輸送を促進しています。港湾インフラ投資の増加と税関業務の合理化により、この部門は繁栄を続けています。貿易協定、製造業の世界化、eコマースの成長により、コンテナ船の関連性はさらに強化され、グローバルサプライチェーンの重要な構成要素となっています。
高い運航費と燃料費
コンテナ船の運航には、燃料費、乗組員の給与、メンテナンス、港湾使用料など、多額の出費が伴います。不安定なバンカー燃料価格、低硫黄燃料の規制義務、炭素排出規制の強化は、運航コストをエスカレートさせます。これらの課題は、特に古い船隊を管理するオペレーターの収益性に影響します。さらに、環境・安全基準に対応するための保険料やコンプライアンス・コストの上昇は、新規参入船社や小規模船社にとって、世界の海事エコシステムにおける競争力を維持する上での抑止力となっています。
グリーンテクノロジーと自律型テクノロジーの統合
脱炭素化へのシフトは、LNG、水素、ハイブリッドエンジンなどのグリーン推進システム採用の機会を解き放ちます。コンテナ船各社は、効率向上、乗組員への依存度低減、排出量削減のため、自律航行、AIベースのルーティング、デジタルツイン技術に投資しています。これらの技術革新は、世界の持続可能性の目標や規制の枠組みに沿ったものです。利害関係者がよりスマートでクリーンな海上ロジスティクスを求める中、先端技術の統合は、長期的な変革と価値主導の成長に向けて市場を位置づけます。
地政学的緊張と貿易の混乱
制裁、領土紛争、海戦などの地政学的不安定は、航路と貨物の安全保障に深刻なリスクをもたらします。ロシア・ウクライナ戦争や南シナ海の緊張のような出来事は、航路変更、港湾閉鎖、運賃の変動を引き起こす可能性があります。貿易保護主義、規制の不確実性、世界の同盟関係の変化は、不確実性をさらに激化させる。このような混乱の状況は、サプライチェーンの継続性を危うくし、船会社の収益性を脅かし、コンテナ船オペレーターにとって不安定な運航状況を生み出します。
COVID-19パンデミックは、港湾の混雑、労働力不足、コンテナの不均衡など、世界の海運を混乱させ、運航に影響を与えました。港湾閉鎖後、需要は急速に回復したもの、船腹容量の制約とサプライチェーンの遅れが歴史的な運賃高騰を招きました。回復力を高めるため、デジタル化と船隊近代化への投資が加速されました。市場は徐々に安定化したもの、COVID-19は構造的な脆弱性を浮き彫りにし、コンテナ船業界における自動化、リスク管理、地域貿易の多様化に向けた戦略的シフトを促しました。
予測期間中、乾式貯蔵コンテナセグメントが最大となる見込み
乾式貯蔵コンテナ部門は、その汎用性と多様な貨物カテゴリーでの広範な使用により、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。これらのコンテナは、繊維製品、電子機器、製造製品のような非生鮮物品の輸送に理想的であり、海上物流における標準的な選択肢となっています。世界の複合一貫輸送システムとの互換性と積み重ねのしやすさは、業務効率をさらに高めています。世界の貿易量の増加に伴い、乾式貯蔵コンテナは、バルク貨物の移動手段として引き続き好まれています。
パナマックスセグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
予測期間中、パナマックスセグメントは、パナマ運河を含む主要貿易ルートの横断に最適なサイズであることから、最も高い成長率を記録すると予測されます。これらの船舶は、特に新興および中規模の港湾にとって、貨物容量と航行の柔軟性のバランスを提供します。域内貿易の急増とグリーンコンプライアンスに対応するための改装が、この船の魅力を高めています。パナマックス船は、近代的な船隊戦略におけるコスト効率の高い持続可能なソリューションとして人気を集めています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、製造業、輸出量、港湾インフラにおける優位性により、最大の市場シェアを占めると予想されます。中国、日本、韓国、シンガポールのような国々は、世界有数の繁忙なコンテナ港と最大の造船所を擁しています。地域貿易協定、政府投資、拡大する消費者市場が需要を強化しています。世界の生産と海運活動の中心地であるアジア太平洋は、海上ロジスティクスのエコシステムの中心であり続けています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予想されるが、これは輸入の増加、複合一貫輸送の増加、インフラの近代化に起因します。消費財、エネルギー輸出、自動車部品の需要増加が、港湾容量とデジタル・ロジスティクスへの投資に拍車をかけています。米国とカナダは、より大型の船舶に対応し、オペレーションを自動化するため、沿岸および内陸の港湾の整備を進めています。貿易の多様化と環境規制が勢いを増すなか、北米はコンテナ輸送の成長を加速させる態勢を整えています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Container Ship Market is accounted for $14.18 billion in 2025 and is expected to reach $21.04 billion by 2032 growing at a CAGR of 5.8% during the forecast period. Container ships are large ocean-going vessels specifically designed to transport standardized cargo containers across international waters. These ships play a vital role in global trade by efficiently carrying goods in 20-foot or 40-foot containers, known as TEUs. Featuring multiple stacked tiers and powerful engines, container ships streamline loading, unloading, and intermodal transfers. They are categorized by capacity, such as Panamax or Ultra Large Container Vessels (ULCVs), and are essential for maintaining cost-effective, high-volume shipping across global supply chains.
According to the ISO guidelines, their maximum gross weight is expected to be 30,480 kg and tare weight to be 2,170 kg. A small container's payload or net weight is around 28,310 kg; its cubic capacity is 33.2 cu.m.
Expansion of global maritime trade
The growing interdependence of global economies and rising demand for consumer goods have significantly expanded maritime trade. Container ships serve as the backbone of international logistics, facilitating large-scale, cost-efficient cargo movement. With increasing port infrastructure investments and streamlined customs operations, the sector continues to thrive. Trade agreements, globalization of manufacturing, and growth in e-commerce are further reinforcing the relevance of containerized shipping, making it a vital component of the global supply chain.
High operating and fuel costs
Operating container ships involves substantial expenditures, including fuel, crew salaries, maintenance, and port fees. Volatile bunker fuel prices, regulatory mandates for low-sulfur fuels, and increasing carbon emission restrictions escalate operational costs. These challenges affect profitability, especially for operators managing older fleets. Moreover, rising insurance and compliance costs in response to environmental and safety standards act as deterrents to new entrants and smaller shipping companies in maintaining competitiveness in the global maritime ecosystem.
Integration of green and autonomous technologies
The shift toward decarbonisation is unlocking opportunities for adopting green propulsion systems such as LNG, hydrogen, and hybrid engines. Container shipping companies are investing in autonomous navigation, AI-based routing, and digital twin technology to enhance efficiency, reduce crew dependency, and lower emissions. These innovations align with global sustainability goals and regulatory frameworks. As stakeholders seek smarter, cleaner maritime logistics, integration of advanced technologies positions the market for long-term transformation and value-driven growth.
Geopolitical tensions and trade disruptions
Geopolitical instability including sanctions, territorial disputes, and naval conflicts, poses serious risks to shipping routes and cargo security. Events such as the Russia-Ukraine war or South China Sea tensions can cause rerouting, port shutdowns, and fluctuating freight rates. Trade protectionism, regulatory uncertainty, and shifts in global alliances further intensify uncertainty. These disruptions jeopardize supply chain continuity and challenge carrier profitability, creating a volatile operational landscape for container ship operators.
The COVID-19 pandemic disrupts global shipping with port congestion labour shortages and container imbalances impacting operations. While demand rebounded quickly post-lockdown, capacity constraints and supply chain delays led to historic freight rate surges. Investments in digitalization and fleet modernization were accelerated to improve resilience. Though the market has gradually stabilized, COVID-19 highlighted structural vulnerabilities, prompting strategic shifts toward automation, risk management, and regional trade diversification in the container ship industry.
The dry storage containers segment is expected to be the largest during the forecast period
The dry storage containers segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, owing to its versatility and widespread use across diverse cargo categories. These containers are ideal for transporting non-perishable goods like textiles, electronics, and manufactured products, making them a standard choice in maritime logistics. Their compatibility with global intermodal systems and ease of stacking further enhance operational efficiency. As global trade volumes rise, dry storage containers continue to be the preferred mode for bulk cargo movement.
The panamax segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the panamax segment is predicted to witness the highest growth rate impelled by, its optimal size for traversing key trade routes, including the Panama Canal. These vessels offer a balance between cargo capacity and navigational flexibility, especially for emerging and mid-sized ports. The surge in intra-regional trade and retrofitting for green compliance enhances their appeal. Panamax ships are gaining popularity as cost-effective, sustainable solutions in modern fleet strategies.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, driven by its dominance in manufacturing, export volumes, and port infrastructure. Countries like China, Japan, South Korea, and Singapore host some of the world's busiest container ports and largest shipbuilders. Regional trade agreements, government investments, and expanding consumer markets strengthen demand. As the epicenter of global production and shipping activity, Asia Pacific remains central to the maritime logistics ecosystem.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, attributed to rising imports, growing intermodal connectivity, and infrastructure modernization. Increased demand for consumer goods, energy exports, and automotive components has spurred investments in port capacity and digital logistics. The United States and Canada are upgrading coastal and inland ports to accommodate larger vessels and automate operations. With trade diversification and environmental regulations gaining momentum, North America is poised for accelerated container shipping growth.
Key players in the market
Some of the key players in Container Ship Market include ZIM Integrated Shipping Services, Zhonggu Logistics Corporation, Yang Ming Marine Transport Corporation, X-Press Feeders, Unifeeder Group, SITC International Holdings, Sinokor Merchant Marine, Ocean Network Express, Mediterranean Shipping Company, Hyundai Merchant Marine, Hapag-Lloyd, Evergreen Marine Corporation, COSCO Shipping Lines, CMA CGM Group and APM-Maersk.
In July 2025, ZIM Integrated Shipping Services launched a new digital logistics platform to enhance container tracking and improve operational efficiency across its global routes.
In April 2025, CMA CGM Group introduced a new fleet of LNG-powered container ships, expanding its eco-friendly vessel count to 35, aimed at reducing carbon emissions by 25% on key trade routes.
In February 2025, Evergreen Marine Corporation ordered 60,500 new containers for its growing liner fleet, supporting capacity expansion and addressing rising demand in global trade routes.
In January 2025, Ocean Network Express (ONE) expanded its digital booking system, integrating AI-driven route optimization for its 246-vessel fleet to improve service reliability on Asia-Pacific routes.