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市場調査レポート
商品コード
1787885
空港インフラ市場の2032年までの予測:空港タイプ別、インフラタイプ別、オペレーション別、地域別の世界分析Airport Infrastructure Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Airport Type (Commercial Airports, Military Airports and General Aviation Airports), Infrastructure Type (Greenfield Projects and Brownfield Projects), Operation and By Geography |
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カスタマイズ可能
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空港インフラ市場の2032年までの予測:空港タイプ別、インフラタイプ別、オペレーション別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年08月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の空港インフラ市場は2025年に1,268億1,000万米ドルを占め、2032年には2,026億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは6.93%です。
空港の運営に必要な施設や組織的・物理的構造を空港インフラと呼ぶ。滑走路、誘導路、エプロン、格納庫、航空管制塔、貨物施設、旅客設備などがこれに含まれます。国内旅行も国際旅行も、近代的な空港インフラが大量の航空交通を効率的かつ安全に処理することによって支えられています。さらに、旅客サービス、手荷物ハンドリング、セキュリティ、ナビゲーションのための最先端技術が統合されています。経済成長、接続性、国際貿易はすべて、物流と輸送の重要なハブとして機能する、整備された空港インフラに依存しています。
国際航空運送協会(IATA)によると、世界の旅客輸送量は2037年までにほぼ倍増し、約82億人に達すると予想されており、空港インフラの拡大とアップグレードに莫大な圧力をかけています。
eコマースと航空貨物の成長
世界のeコマースの急拡大と、より迅速なロジスティクスソリューションの必要性から、航空貨物量は劇的に増加しています。国際民間航空機関(ICAO)の報告によると、航空貨物は世界貿易の1%以下に過ぎないが、金額では35%以上を占めており、高価値で緊急性の高い配送には不可欠です。空港は現在、AmazonやAlibabaのようなeコマース巨大企業の成長と越境オンラインショッピングの増加に対応して、専用の貨物ターミナル、自動倉庫、総合物流ハブを建設しています。さらに、生鮮品や医薬品産業は航空貨物に大きく依存しており、特殊なインフラやコールドチェーンが必要となります。
高額な初期投資と回収期間の長期化
空港インフラプロジェクトの資本コストは非常に高く、大規模な拡大や未開拓の空港の場合、数十億米ドルに達することが多いです。ターミナル、滑走路、貨物施設、航空管制塔、その他航空関連システムの建設・改修には、先進的エンジニアリング、大規模な用地取得、長期にわたる計画サイクル、世界の安全・環境規制の遵守がすべて必要です。多国間融資、官民パートナーシップ(PPP)、政府予算は、こうしたプロジェクトの資金源となることが多いです。しかし、長い建設期間、規制のボトルネック、旅客・貨物量の変動への依存は、投資回収の遅れをもたらしています。
スマート空港技術の組み合わせ
新たなプロジェクト開発とインフラ整備の大きな展望は、空港運営における自動化とデジタル化の傾向の高まりによってもたらされます。生体認証、AIを活用したモニタリング、自動手荷物ハンドリング、予知保全システム、IoTベース資産追跡といった先進技術はすべて、生産性と旅行者体験を向上させる「スマート空港」に統合されています。これらは新しいターミナルに一から組み込むことも、すでにあるターミナルに後付けすることもできます。デジタルツールの統合は、交通の流れを円滑にし、安全性を高め、出入国と税関を迅速化し、エネルギー効率を最大化します。さらに、チャンギ空港、仁川空港、ハマド空港など、世界中の空港は、スマートインフラがいかにサービス提供を向上させるかを示す代表的な例です。
他の輸送手段との競合
高速鉄道(HSR)をはじめとする最先端の地上交通システムは、特に短・中距離路線において、一部の地域で航空旅行と直接競合し始めています。同等の所要時間、低コスト、低排出ガスを実現する高速鉄道は、中国、日本、フランス、ドイツなどの国々によって大規模に投資されてきました。HSRは国内航空輸送量を減少させ、HSRが定着している市場では空港拡大の実現性を低下させる可能性があります。例えば、中国の高速鉄道網によって短距離便の需要が大幅に減少し、その結果、一部の地方空港が十分に利用されなくなっています。公的資金や施策支援が、より効率的でエコフレンドリー代替手段を選好する方向にシフトした場合、このようなモーダルシフトは、空港インフラにとって構造的な脅威となります。
COVID-19の大流行は、空港インフラの市場に即時かつ重大な影響を及ぼし、航空需要の比類なき落ち込みと、世界中で計画中と進行中の開発プロジェクトの中断につながりました。IATAによると、2020年の国際旅客数は60%以上減少し、空港は大幅な減収に見舞われました。その結果、予算削減、レイオフ、拡大計画の中止が実施されました。多くの空港関係者は、非接触型チェックイン、熱式スクリーニングシステム、衛生習慣の改善といった衛生・安全対策改善のためにインフラ資金を流用しました。さらに、財政逼迫は、長期的な空港プロジェクトに対する投資家の信頼を低下させ、官民パートナーシップに関わる合意を遅らせた。
予測期間中、商業空港セグメントが最大となる見込み
旅客と貨物の航空輸送量の大部分を管理するという重要な役割を担っているため、空港インフラの世界市場において商業空港が圧倒的なシェアを占めています。これらの空港は、貿易、ビジネス、観光の重要な拠点であり、国内路線と国際路線の両方で定期航空便を運航しています。軍用空港や一般空港と比較すると、大規模なターミナル、複数の滑走路、先進的航空管制システム、商業ゾーン、マルチモーダルな接続性など、広範なインフラ要件が求められるため、多額の設備投資が必要となります。さらに、商業空港は、世界的、特にアジア太平洋のような急速に拡大する地域における航空利用者数の増加に対応するため、常に拡大と近代化を続けています。
予測期間中、グリーンフィールドプロジェクトセグメントのCAGRが最も高くなる見込み
高成長地域や急速に都市化が進む地域では、新しく現代的な空港に対する需要が高まっているため、予測期間中、グリーンフィールドプロジェクトセグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。最新技術、巧みなレイアウト、未来に対応した設計の統合は、既存の空港のアップグレードを伴うブラウンフィールドプロジェクトとは対照的に、未開発の土地にゼロから作られるグリーンフィールドプロジェクトによって可能になります。中国、インド、中東は、北京大興国際空港やナビ・ムンバイ国際空港のような大規模なグリーンフィールドプロジェクトでその標準を築いています。加えて、旅客数の増加、地域間接続構想、官民パートナーシップによる投資の増加が、こうしたプロジェクトを後押ししています。
予測期間中、アジア太平洋が最大の市場シェアを占めると予想されるが、これは中国、インド、インドネシア、ベトナムなどの国々における著しい経済拡大、急速な都市化、航空旅行の増加などが要因となっています。空港建設と近代化に対する大規模な投資は、中間層の増加と格安航空会社ネットワークによってもたらされた、国内旅行と国際旅行の両方に対する地域需要の急増に起因しています。アジア太平洋の諸国の政府は、空港間の接続を強化し、現在のハブ空港の交通を緩和するため、官民パートナーシップによるブラウンフィールド空港やグリーンフィールド空港のプロジェクトに積極的に投資しています。注目すべき開発には、東南アジアの大幅な拡大、北京大興国際空港、デリーの間もなく開港するノイダ国際空港などがあります。
予測期間中、中東・アフリカが最も高いCAGRを示すと予想されます。これは、積極的な国家開発計画、観光客の急増、石油産業からの脱却を目指した経済多角化の試みが背景にあります。アラブ首長国連邦、サウジアラビア、カタールのような国々は、重要な国際交通のハブとなるため、一流の空港インフラに多額の投資を行っています。例えば、サウジアラビアの「ビジョン2030」では、リヤドに巨大なキング・サルマン国際空港を建設することになっており、その頃には年間1億2,000万人の利用者が見込まれています。さらに、中東は、投資しやすい環境、先進的な施策、観光と物流の世界のハブになることを重視していることから、この市場で最も成長率が高い地域です。
According to Stratistics MRC, the Global Airport Infrastructure Market is accounted for $126.81 billion in 2025 and is expected to reach $202.69 billion by 2032 growing at a CAGR of 6.93% during the forecast period. The facilities and organizational and physical structures required to run an airport are referred to as airport infrastructure. Runways, taxiways, aprons, hangars, air traffic control towers, cargo facilities, and passenger amenities are all included in this. Both domestic and international travel is supported by the efficient and safe handling of large volumes of air traffic by modern airport infrastructure. Additionally, it integrates cutting-edge technologies for passenger services, baggage handling, security, and navigation. Economic growth, connectivity, and international trade all depend on a well-developed airport infrastructure, which acts as a vital hub for logistics and transportation.
According to the International Air Transport Association (IATA), global passenger traffic is expected to nearly double by 2037, reaching approximately 8.2 billion travellers-putting immense pressure on airport infrastructure expansion and upgrades.
Growth in e-commerce and air cargo
Air cargo volumes have increased dramatically as a result of the rapid expansion of global e-commerce and the need for quicker logistics solutions. Air freight is crucial for high-value and urgent deliveries, as the International Civil Aviation Organization (ICAO) reports that it makes up less than 1% of global trade by volume but more than 35% by value. Airports are now building specialized cargo terminals, automated warehousing, and integrated logistics hubs in response to the growth of e-commerce behemoths like Amazon and Alibaba and the rise in cross-border online shopping. Furthermore, the perishable goods and pharmaceutical industries depend significantly on air freight, necessitating specialized infrastructure and a cold chain.
High initial outlay and extended payback time
The capital cost of airport infrastructure projects is very high; for large expansions or greenfield airports, it frequently reaches billions of dollars. Advanced engineering, extensive land acquisition, lengthy planning cycles, and adherence to global safety and environmental regulations are all necessary when constructing or renovating terminals, runways, cargo facilities, air traffic control towers, and other aviation-related systems. Multilateral loans, public-private partnerships (PPPs), and government budgets frequently provide funding for these projects. Long construction timelines, regulatory bottlenecks, and reliance on varying passenger and cargo volumes, however, result in a slow return on investment.
Combining smart airport technology
Significant prospects for new project development and infrastructure improvements are presented by the growing trend of automation and digitization in airport operations. Advanced technologies like biometric verification, AI-powered surveillance, automated baggage handling, predictive maintenance systems, and IoT-based asset tracking are all integrated into "smart airports" to enhance productivity and the traveler experience. They can be integrated into new terminals from the ground up or retrofitted into terminals that already exist. Digital tool integration facilitates traffic flow, enhances safety, expedites immigration and customs, and maximizes energy efficiency. Moreover, airports around the world, such as Changi, Incheon, and Hamad, are prime examples of how smart infrastructure can improve service delivery.
Competition from other transportation options
High-speed rail (HSR) and other cutting-edge surface transportation systems are starting to directly compete with air travel in some areas, especially on short- to medium-distance routes. High-speed trains, which provide comparable travel times, lower costs, and fewer emissions, have been extensively invested in by nations like China, Japan, France, and Germany. HSR can decrease domestic air traffic and make airport expansions less feasible in markets where it is well-established. For example, the demand for short-haul flights has been greatly reduced by China's high-speed rail network, which has resulted in some regional airports being underutilized. When public funding and policy support shift in favor of more efficient and environmentally friendly alternatives, this modal shift poses a structural threat to airport infrastructure.
The COVID-19 pandemic had an immediate and significant effect on the market for airport infrastructure, leading to an unparalleled decline in demand for air travel and the suspension of both planned and ongoing development projects across the globe. According to IATA, international passenger traffic fell by more than 60% in 2020, causing airports to experience significant revenue losses. As a result, budget cuts, layoffs, and the suspension of expansion plans were implemented. Numerous airport officials diverted infrastructure funds to improve health and safety measures like contactless check-in, thermal screening systems, and improved sanitation practices. Additionally, the financial strain lowered investor confidence in long-term airport projects and delayed agreements involving public-private partnerships.
The commercial airports segment is expected to be the largest during the forecast period
The commercial airports segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to their crucial role in managing the great majority of passenger and cargo air traffic, commercial airports dominate the global market for airport infrastructure. These airports are vital hubs for trade, business, and tourism and serve scheduled airline services on both domestic and international routes. In comparison to military or general aviation airports, they necessitate a great deal more capital investment due to their extensive infrastructure requirements, which include large terminals, multiple runways, sophisticated air traffic control systems, retail zones, and multi-modal connectivity. Moreover, commercial airports are constantly expanding and modernizing in response to the growing number of air travelers worldwide, particularly in rapidly expanding regions like Asia-Pacific.
The greenfield projects segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the greenfield projects segment is predicted to witness the highest growth rate because of the growing demand in high-growth and rapidly urbanizing areas for new, contemporary airports. The integration of state-of-the-art technologies, clever layouts, and future-ready designs is made possible by Greenfield projects, which are created from scratch on undeveloped land as opposed to brown field projects, which entail upgrades to existing airports. China, India, and the Middle East are setting the standard with large greenfield projects like Beijing Daxing International Airport and Navi Mumbai International Airport. Additionally, growing passenger volumes, regional connectivity initiatives, and rising public-private partnership investment are driving these projects.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, fueled by significant economic expansion, fast urbanization, and rising air travel in nations like China, India, Indonesia, and Vietnam. Large investments in airport construction and modernization have resulted from the surge in regional demand for both domestic and international travel brought on by the growing middle class and low-cost carrier networks. Asia-Pacific governments are actively investing in brownfield and greenfield airport projects, frequently through public-private partnerships, in an effort to enhance connectivity and ease traffic at current hubs. Notable developments include significant expansions in Southeast Asia, Beijing Daxing International Airport, and Delhi's soon-to-be Noida International Airport.
Over the forecast period, the Middle East & Africa region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by aggressive national development plans, a surge in tourism, and calculated attempts to diversify economies away from the oil industry. To become important international transit hubs, nations like the United Arab Emirates, Saudi Arabia, and Qatar are making significant investments in top-notch airport infrastructure. For example, Saudi Arabia's Vision 2030 calls for the construction of the enormous King Salman International Airport in Riyadh, which is anticipated to serve 120 million passengers a year by that time. Furthermore, the Middle East is the region with the fastest rate of growth in this market due to its hospitable investment climate, forward-thinking policies, and emphasis on becoming global hubs for tourism and logistics.
Key players in the market
Some of the key players in Airport Infrastructure Market include GMR Airports Infrastructure Limited, Bechtel Corporation, Hensel Phelps, AECOM, Hill International Inc, TAV Construction Inc, Austin Industries, Turner Construction Company, L&T Construction, Adani Group, PCL Constructors Inc, Skanska Inc, Beijing Capital International Airport Co. Limited, GVK Industries Limited and AIC Infrastructures Pvt. Ltd.
In July 2025, Hill International and Mellitah Oil sign projects management agreement in presence of Trump's Africa Advisor Boulos. A cooperation agreement was signed in Tripoli today between Mellitah Oil and Gas Company and US company Hill International to project manage offshore platforms A and E, the expansion of the Mellitah complex and the integrated development project for carbon dioxide management.
In May 2025, Bechtel has reached an agreement with the King Salman International Airport (KISA) Development Company to be the delivery partner for three new terminals at the new airport in Riyadh, Saudi Arabia's capital. This agreement was formalised during a visit by US President Trump to Saudi Arabia. The expansion of KSIA is a key component of Saudi Arabia's Vision 2030, which aims to diversify the nation's economy away from oil.
In September 2024, GMR Airports Infrastructure Limited (GIL) has signed a Share Purchase Agreement (SPA) with Fraport AG Frankfurt Airport Services Worldwide, to acquire the latter's 10 per cent stake in Delhi International Airport Limited (DIAL). This strategic deal, valued at $126 million, will make GIL's holdings in DIAL from 64 per cent to 74 per cent, the company informed the exchanges.