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市場調査レポート
商品コード
1776762
水素燃料電池自動車市場の2032年までの予測: 車両タイプ、コンポーネント、走行距離、出力、技術、用途、地域別の世界分析Hydrogen Fuel Cell Vehicles Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type, Component, Driving Range, Power Output, Technology, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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水素燃料電池自動車市場の2032年までの予測: 車両タイプ、コンポーネント、走行距離、出力、技術、用途、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、水素燃料電池自動車の世界市場は2025年に18億3,000万米ドルを占め、2032年には206億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは41.3%です。
水素燃料電池自動車(HFCV)は、燃料電池システムを利用して水素ガスを電気に変換し、電気モーターで推進力を得る。これらの自動車は水蒸気しか排出しないため、従来の内燃エンジンに代わるゼロエミッションの自動車となっています。HFCVは、高いエネルギー効率、迅速な燃料補給、走行距離の延長を実現します。特に長距離輸送や商業輸送の用途に適しており、自動車セクターの脱炭素化とエネルギーの持続可能性を高める取り組みの一環として注目を集めています。
Renewable and Sustainable Energy Reviewsによると、水素燃料電池車は1回のタンクで500kmを超える走行距離を達成できます。同調査によれば、燃料補給にかかる時間は通常5分以内であり、従来の自動車と同様のユーザー体験を提供しています。
再生可能な水素生産が燃料電池を成長させる
各国が太陽光発電や風力発電のインフラに投資する中、余剰エネルギーは水素生成に振り向けられ、モビリティ分野全体の炭素強度を削減しています。このシフトは、特に長距離輸送や商業用途において、燃料電池システムをより持続可能かつコスト効率よく運用することを可能にしています。さらに、クリーンな水素製造を支援する政策枠組みが、化石燃料からゼロエミッション代替燃料への移行を加速させており、市場の成長を後押ししています。
まばらな燃料補給インフラ
ほとんどの地域では、水素の流通ネットワークがまだ限られており、長距離移動や車両運用を困難にしています。ステーション設置のための資本コストが高く、利用率が低いため、特に都市部以外の拠点では、民間投資の意欲を削いでいます。さらに、水素を安全に輸送・貯蔵するための物流上のハードルが、インフラ拡充を複雑にしています。政府と業界の利害関係者が協調して取り組まなければ、ネットワーク開拓のペースが自動車の普及に遅れをとり、市場の拡張性が制約される可能性があります。
貨物ルートや都市中心部での戦略的展開
交通量の多い貨物輸送ルートや都市中心部に沿って水素充填ステーションを計画的に展開することは、魅力的な成長機会を提供します。このようなゾーンは予測可能な需要パターンを提供し、インフラ投資をより経済的に実行可能なものにします。ロジスティクスフリート、公共交通システム、自治体サービスは、走行距離の長さと迅速な燃料補給能力を理由に、燃料電池車の採用を増やしています。利害関係者は、港湾、物流ハブ、大都市交通ターミナルなどの戦略的ノードに焦点を当てることで、商用と旅客の両セグメントをサポートする高密度の水素エコシステムを構築することができます。
希少材料への依存と地政学的リスク
サプライチェーンの混乱、価格変動、輸出規制は、生産コストと供給力に大きな影響を与える可能性があります。さらに、採掘事業が数カ国に集中しているため、長期的な資源の安全保障に対する懸念も生じています。水素自動車の需要が高まるにつれて、これらの重要な材料をめぐる競争が激化し、価格や拡張性に影響を及ぼす可能性があります。PGMの装填量を減らし、代替触媒を開発する努力が進められているが、普及にはこうした材料依存の克服が不可欠です。
COVID-19の大流行は、水素燃料電池車市場に二重の影響を与えました。一方では、世界のサプライチェーンの混乱により、特に輸入部品に依存している地域では、インフラプロジェクトと車両導入が遅れました。他方で、この危機は、強靭で低排出ガスの輸送システムの必要性を浮き彫りにし、各国政府にグリーン復興イニシアチブを優先させるよう促しました。景気刺激策や気候変動に焦点を当てた資金調達は、特に商用車や公共交通機関向けの水素技術への投資を加速させました。
予測期間中、商用車セグメントが最大になる見込み
商用車セグメントは、長距離、重い積載量、頻繁な使用が燃料電池技術の強みと合致することから、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。バッテリー電気トラックとは異なり、水素を燃料とする商用車は燃料補給が迅速で走行距離も長いため、物流、輸送、産業用途に理想的です。フリートオペレーターは、効率を損なうことなくゼロエミッションの義務に対応するため、燃料電池トラックやバスの採用を増やしています。
予測期間中、リン酸型燃料電池(PAFC)分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、リン酸型燃料電池(PAFC)分野が最も高い成長率を示すと予測されます。安定性と不純物への耐性で知られるPAFCは、大型車や据置型車両用途で支持を集めています。高温環境で効率的に作動する能力により、バス、トラック、補助動力装置に適しています。メーカーが燃料電池プラットフォームを多様化する中、PAFCは、ニッチではあるが拡大する使用事例において、PEMFCに代わる強力な選択肢として台頭しつつあります。
予測期間中、アジア太平洋地域は、政府の強力な支援、産業能力、インフラ整備によって最大の市場シェアを占めると予想されます。日本、中国、韓国のような国々は、水素製造、燃料補給ネットワーク、自動車製造に多額の投資を行っています。国のロードマップや補助金により、乗用車と商用車の両セグメントで導入が加速しています。都市人口が密集し、物流需要が高いこの地域は、水素モビリティを特に魅力的なものにしています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最も高いCAGRを示すと予想されるが、これは急速な都市化、環境規制、水素エコシステムへの戦略的投資が拡大に拍車をかけているためです。中国の積極的な脱炭素化目標、日本の水素社会ビジョン、韓国のクリーンモビリティイニシアチブは、高成長環境を生み出すために融合しつつあります。国境を越えた協力関係や輸出志向の水素戦略は、勢いをさらに加速させています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Hydrogen Fuel Cell Vehicles Market is accounted for $1.83 billion in 2025 and is expected to reach $20.65 billion by 2032 growing at a CAGR of 41.3% during the forecast period. Hydrogen fuel cell vehicles (HFCVs) utilize a fuel cell system to convert hydrogen gas into electricity, which powers an electric motor for propulsion. These vehicles emit only water vapor, making them a zero-emission alternative to conventional internal combustion engines. HFCVs offer high energy efficiency, rapid refueling, and extended driving range. They are particularly suited for long-distance and commercial transport applications, and are gaining attention as part of efforts to decarbonize the automotive sector and enhance energy sustainability.
According to Renewable and Sustainable Energy Reviews, hydrogen fuel cell vehicles can achieve driving ranges exceeding 500 km on a single tank. According to the same study, refueling these vehicles typically takes less than five minutes, offering a user experience similar to conventional cars.
Growth in renewable hydrogen production is making fuel cells
As nations invest in solar and wind infrastructure, surplus energy is being redirected toward hydrogen generation, reducing carbon intensity across the mobility sector. This shift is enabling fuel cell systems to operate more sustainably and cost-effectively, especially in long-haul and commercial applications. Moreover, policy frameworks supporting clean hydrogen production are accelerating the transition from fossil-based fuels to zero-emission alternatives boosts the growth of the market.
Sparse refueling infrastructure
Most regions still have limited hydrogen distribution networks, making long-distance travel and fleet operations challenging. High capital costs for station setup and low utilization rates discourage private investment, especially outside urban hubs. Additionally, logistical hurdles in transporting and storing hydrogen safely add complexity to infrastructure expansion. Without coordinated efforts between governments and industry stakeholders, the pace of network development may lag behind vehicle adoption, constraining market scalability.
Strategic deployment along freight routes and city centers
Targeted rollout of hydrogen refueling stations along high-traffic freight corridors and urban centers presents a compelling growth opportunity. These zones offer predictable demand patterns, making infrastructure investments more economically viable. Logistics fleets, public transit systems, and municipal services are increasingly adopting fuel cell vehicles for their extended range and rapid refueling capabilities. By focusing on strategic nodes such as ports, distribution hubs, and metropolitan transit depots stakeholders can create dense hydrogen ecosystems that support both commercial and passenger segments.
Dependence on rare materials and geopolitical risks
Supply chain disruptions, price volatility, and export restrictions can significantly impact production costs and availability. Moreover, the concentration of mining operations in a few countries raises concerns about long-term resource security. As demand for hydrogen vehicles grows, competition for these critical materials may intensify, affecting affordability and scalability. Efforts to reduce PGM loading and develop alternative catalysts are underway, but widespread adoption remains contingent on overcoming these material dependencies.
The COVID-19 pandemic had a dual impact on the hydrogen fuel cell vehicle market. On one hand, global supply chain disruptions delayed infrastructure projects and vehicle rollouts, particularly in regions reliant on imported components. On the other hand, the crisis underscored the need for resilient, low-emission transport systems, prompting governments to prioritize green recovery initiatives. Stimulus packages and climate-focused funding accelerated investment in hydrogen technologies, especially for commercial fleets and public transit.
The commercial vehicles segment is expected to be the largest during the forecast period
The commercial vehicles segment is expected to account for the largest market share during the forecast period attributed to long distances, heavy payloads, and frequent usage align well with the strengths of fuel cell technology. Unlike battery-electric trucks, hydrogen-powered commercial vehicles offer faster refueling and extended range, making them ideal for logistics, transit, and industrial applications. Fleet operators are increasingly adopting fuel cell trucks and buses to meet zero-emission mandates without compromising efficiency.
The phosphoric acid fuel cell (PAFC) segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the phosphoric acid fuel cell (PAFC) segment is predicted to witness the highest growth rate known for their stability and tolerance to impurities, PAFCs are gaining traction in heavy-duty and stationary vehicle applications. Their ability to operate efficiently in high-temperature environments makes them suitable for buses, trucks, and auxiliary power units. As manufacturers diversify fuel cell platforms, PAFCs are emerging as a robust alternative to PEMFCs in niche but expanding use cases.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share driven by strong government backing, industrial capacity, and infrastructure development. Countries like Japan, China, and South Korea are investing heavily in hydrogen production, refueling networks, and vehicle manufacturing. National roadmaps and subsidies are accelerating adoption across both passenger and commercial segments. The region's dense urban populations and logistics demands make hydrogen mobility particularly attractive.
Over the forecast period, the Asia Pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR owing to rapid urbanization, environmental mandates, and strategic investments in hydrogen ecosystems are fueling expansion. China's aggressive decarbonization targets, Japan's hydrogen society vision, and South Korea's clean mobility initiatives are converging to create a high-growth environment. Cross-border collaborations and export-oriented hydrogen strategies are further amplifying momentum.
Key players in the market
Some of the key players in Hydrogen Fuel Cell Vehicles Market include Toyota Motor Corporation, AUDI AG, Ballard Power Systems, BMW AG, BYD Auto Co., Ltd., Cummins Inc., Daimler Truck AG, Foton Motor Group, General Motors, Honda Motor Co., Ltd., Hyundai Motor Group, Kenworth, Nikola Corporation, Plug Power Inc, Renault Group, Robert Bosch GmbH, SAIC Motor Corporation, Weichai Power Co., Ltd and Yutong Bus Co., Ltd.
In July 2025, Toyota North America broke ground on a $50 million expansion at the Arizona Proving Grounds, adding a 5.5-mile oval track, off-road park, and new testing surfaces. This investment enhances vehicle and AV testing capacity, supporting development of future electrified and autonomous models.
In June 2025, Daimler Truck and Volvo Group launched Coretura AB, a joint venture to develop a software-defined vehicle platform for commercial fleets. Coretura aims to standardize digital applications across brands and serve additional OEMs. It marks a major step in driving digital transformation in heavy-duty trucking
In March 2025, GM announced a strategic collaboration with NVIDIA to accelerate next-gen vehicle development, factories, and robotics using AI and simulation platforms. This expands GM's use of NVIDIA chips beyond Cruise, aiming to bolster Super Cruise and factory automation.