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市場調査レポート
商品コード
1776717
持続可能な航空燃料(SAF)市場の2032年までの予測: 燃料タイプ、航空機タイプ、バイオ燃料混合能力、流通チャネル、技術、エンドユーザー、地域別の世界分析Sustainable Aviation Fuel (SAF) Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Fuel Type (Biofuel, Power-to-Liquid, Gas-to-Liquid), Aircraft Type, Biofuel Blending Capacity, Distribution Channel, Technology, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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持続可能な航空燃料(SAF)市場の2032年までの予測: 燃料タイプ、航空機タイプ、バイオ燃料混合能力、流通チャネル、技術、エンドユーザー、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の持続可能な航空燃料(SAF)市場は2025年に25億米ドルを占め、予測期間中のCAGRは48.2%で成長し、2032年には396億米ドルに達する見込みです。
サステイナブル航空燃料(SAF)は、従来のジェット燃料に代わるバイオベースの代替燃料であり、使用済み食用油、農業残渣、都市廃棄物、非食用作物などの再生可能原料から生産されます。ライフサイクルでの温室効果ガス排出量を削減するよう設計されたSAFは、化石ベースのジェット燃料と混合し、既存の航空機エンジンにそのまま使用することができます。SAFは、従来の燃料と同等の性能と安全基準を提供しながら、環境への影響を大幅に低減し、航空セクターの脱炭素化において重要な役割を果たしています。SAFは、航空機の二酸化炭素排出量削減に貢献し、エネルギーの多様化を支援し、持続可能な航空旅行のための世界の気候変動目標や規制目標の達成を支援します。
IATAの試算によると、SAFは2050年のネットゼロ達成に向け、航空業界で発生する排出量の約65%を削減することができます。
厳しい環境規制
厳しい環境規制は、排出削減目標を達成するためによりクリーンな代替燃料を採用するよう航空会社や燃料メーカーに強いることで、サステイナブル航空燃料(SAF)市場を確実に牽引しています。こうした規制は、世界の気候変動目標に沿ったものであることが多く、SAF製造技術やインフラへの投資にインセンティブを与えています。低カーボンフットプリントを義務付け、高排出燃料にペナルティを課すことで、各国政府はSAF採用へのシフトを加速させています。このような規制の圧力はイノベーションを促進し、SAFのサプライチェーンを拡大し、SAFを持続可能な航空機の成長を可能にする重要な存在として位置づけています。
高い製造コスト
高い製造コストは、持続可能な航空燃料(SAF)市場の成長を大きく阻害しています。こうしたコストの上昇は、複雑な製造プロセス、限られた原料の入手可能性、高度な技術の必要性から生じています。その結果、SAFは従来のジェット燃料よりもかなり高価なままであり、普及を妨げています。航空会社や燃料メーカーは財政的な制約に直面しているため、大規模な導入は困難であり、より持続可能な航空ソリューションへの移行が遅れています。
低排出フライトへの需要の高まり
低排出フライトに対する需要の高まりが、持続可能な航空燃料(SAF)市場の成長を大きく後押ししています。航空会社や乗客が環境の持続可能性を優先する中、SAFは航空セクターの二酸化炭素排出量を削減する実行可能なソリューションとして浮上しています。政府や国際機関は厳しい排出量目標を設定しており、SAFの採用をさらに後押ししています。航空会社は、気候変動目標を達成するためにSAFパートナーシップや長期供給契約への投資を増やしており、市場の需要を押し上げ、燃料生産技術やインフラの技術革新を促進しています。
限られた原料供給能力
持続可能な航空燃料(SAF)市場にとって、供給可能な原料が限られていることは大きな課題であり、大規模生産と供給の安定性を制限しています。使用済み食用油や農業廃棄物など、信頼性が高く拡張可能なバイオマス原料が乏しいことは、成長の可能性を妨げ、生産コストを上昇させる。この制限はまた、インフラや技術革新への投資を抑制し、商業化や航空会社による採用を遅らせ、SAF市場の全体的な開発と競争力を阻害します。
COVID-19の影響
COVID-19の大流行は、航空旅行の急減を引き起こし、代替航空燃料に対する当面の需要を減少させることによって、持続可能な航空燃料(SAF)市場を大きく混乱させました。サプライチェーンの中断とSAFインフラへの投資の遅れがさらに市場の成長を妨げました。しかし、パンデミックによって環境問題に対する世界の意識も高まり、産業が回復するにつれて持続可能な航空への関心が再び高まり、将来のSAF市場拡大の土台が築かれました。
予測期間中はロータークラフト部門が最大になる見込み
二酸化炭素排出量の削減と厳しい環境規制への対応のため、ヘリコプターへのSAF採用が増加していることから、ロータークラフト分野は予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。航空救急車、捜索救助、都市型エアタクシーなど、航空モビリティサービスの需要が高まる中、ロータークラフトのオペレーターは環境に優しい代替燃料を優先しています。このシフトは持続可能性の目標をサポートし、SAFの採用に対する公的・政府的支援を強化し、SAFの生産と回転翼エンジンの互換性に対する投資と技術革新を後押しします。
予測期間中、軍用機セグメントのCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、炭素排出を削減しエネルギー安全保障を強化するために、よりクリーンで高性能な燃料への需要が高まるため、軍用航空セグメントは最も高い成長率を記録すると予測されます。グリーン防衛への取り組みが世界的に重視されるようになる中、軍事組織は作戦即応性を損なうことなく厳しい環境目標を達成するためにSAFを採用しています。国防軍による研究開発への投資と大規模な調達契約は、生産能力とインフラ整備を刺激し、市場開発を加速させ、民間および商業航空セクター全体への幅広い採用を促しています。
予測期間中、アジア太平洋地域は、環境規制の増加、政府の支援政策、よりクリーンな空の旅への需要の高まりにより、最大の市場シェアを占めると予想されます。日本、シンガポール、オーストラリアなどの国々は、SAFの生産インフラや研究開発に多額の投資を行っています。航空セクターの急速な拡大は、ネットゼロエミッション目標や脱炭素化に対する航空会社のコミットメントと相まって、市場導入をさらに後押ししています。燃料メーカーと航空会社の協力により、主要地方空港でのSAFの利用が拡大しています。
予測期間中、北米地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。これは、政府の強力な支援、環境に対する関心の高まり、大手航空会社による野心的なネットゼロ目標による。税制優遇措置、二酸化炭素削減義務、官民協力などの取り組みが、SAFの生産と採用を加速させています。大手SAFメーカーの存在と強固な航空インフラが、市場の拡大をさらに後押ししています。こうした積極的な動きは、北米をよりクリーンで持続可能な航空ソリューションの推進における世界リーダーとして位置づけています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Sustainable Aviation Fuel (SAF) Market is accounted for $2.5 billion in 2025 and is expected to reach $39.6 billion by 2032 growing at a CAGR of 48.2% during the forecast period. Sustainable Aviation Fuel (SAF) is a bio-based alternative to conventional jet fuel, produced from renewable feedstocks such as used cooking oil, agricultural residues, municipal waste, and non-food crops. Designed to reduce lifecycle greenhouse gas emissions, SAF can be blended with fossil-based jet fuel and used in existing aircraft engines without modifications. It plays a crucial role in decarbonizing the aviation sector, offering similar performance and safety standards as traditional fuels while significantly lowering the environmental impact. SAF contributes to reducing aviation's carbon footprint, supports energy diversification, and helps meet global climate goals and regulatory targets for sustainable air travel.
According to the IATA estimates, SAF could account for around 65% of reduction in emissions produced by the aviation industry to reach net-zero in 2050.
Stringent Environmental Regulations
Stringent environmental regulations are absolutely driving the Sustainable Aviation Fuel (SAF) market by compelling airlines and fuel producers to adopt cleaner alternatives to meet emissions reduction targets. These regulations, often aligned with global climate goals, incentivize investments in SAF production technologies and infrastructure. By mandating lower carbon footprints and penalizing high-emission fuels, governments are accelerating the shift toward SAF adoption. This regulatory pressure fosters innovation, expands SAF supply chains, and positions SAF as a key enabler of sustainable aviation growth.
High Production Costs
High production costs significantly hinder the growth of the Sustainable Aviation Fuel (SAF) market. These elevated costs stem from complex production processes, limited feedstock availability, and the need for advanced technologies. As a result, SAF remains considerably more expensive than conventional jet fuel, deterring widespread adoption. Airlines and fuel producers face financial constraints, making large-scale deployment challenging and slowing the transition toward more sustainable aviation solutions.
Rising Demand for Low-Emission Flights
The rising demand for low-emission flights is significantly propelling the growth of the Sustainable Aviation Fuel (SAF) market. As airlines and passengers prioritize environmental sustainability, SAF emerges as a viable solution to reduce carbon emissions in the aviation sector. Governments and international organizations are setting stringent emission targets, further encouraging SAF adoption. Airlines increasingly invest in SAF partnerships and long-term supply agreements to meet climate goals, boosting market demand and driving innovation in fuel production technologies and infrastructure.
Limited Feedstock Availability
Limited feedstock availability poses a significant challenge to the Sustainable Aviation Fuel (SAF) market, restricting large-scale production and supply consistency. The scarcity of reliable, scalable biomass sources such as used cooking oil or agricultural waste hampers growth potential and increases production costs. This limitation also discourages investment in infrastructure and innovation, delaying commercialization and adoption by airlines, thereby hindering the overall development and competitiveness of the SAF market.
Covid-19 Impact
The COVID-19 pandemic significantly disrupted the Sustainable Aviation Fuel (SAF) market by causing a steep decline in air travel, which reduced the immediate demand for alternative aviation fuels. Supply chain interruptions and delayed investments in SAF infrastructure further hindered market growth. However, the pandemic also heightened global awareness of environmental issues, prompting renewed interest in sustainable aviation as the industry recovered, laying the groundwork for future SAF market expansion.
The rotorcraft segment is expected to be the largest during the forecast period
The rotorcraft segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, due to rising adoption of SAF in helicopters for reducing carbon emissions and meeting stringent environmental regulations. With increasing demand for air mobility services such as air ambulances, search and rescue, and urban air taxis, rotorcraft operators are prioritizing eco-friendly fuel alternatives. This shift supports sustainability goals and enhances public and governmental support for SAF adoption, boosting investments and innovation in SAF production and rotorcraft engine compatibility.
The military aviation segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the military aviation segment is predicted to witness the highest growth rate, due to demand for cleaner, high-performance fuels to reduce carbon emissions and enhance energy security. With increasing global emphasis on green defense initiatives, military organizations are adopting SAF to meet stringent environmental targets without compromising operational readiness. Investments in R&D and large-scale procurement contracts by defense forces stimulate production capacity and infrastructure development, accelerating market growth and encouraging broader adoption across commercial and civil aviation sectors.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share due to increasing environmental regulations, supportive government policies, and rising demand for cleaner air travel. Countries like Japan, Singapore, and Australia are investing heavily in SAF production infrastructure and R&D. The rapid expansion of the aviation sector, coupled with net-zero emission targets and airline commitments to decarbonization, is further propelling market adoption. Collaborations between fuel producers and airlines are enhancing SAF availability across major regional airports.
Over the forecast period, the North America region is anticipated to exhibit the highest CAGR, owing to strong governmental support, rising environmental concerns, and ambitious net-zero targets by major airlines. Initiatives such as tax incentives, carbon reduction mandates, and public-private collaborations are accelerating SAF production and adoption. The presence of leading SAF producers and a robust aviation infrastructure further boosts market expansion. This positive momentum is positioning North America as a global leader in advancing cleaner, more sustainable aviation solutions.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Sustainable Aviation Fuel (SAF) Market include Neste Corporation, World Energy, Gevo Inc., LanzaJet Inc., SkyNRG, Velocys Plc, Fulcrum BioEnergy, TotalEnergies, BP Plc, Shell Plc, Aemetis Inc., Preem AB, Red Rock Biofuels, SG Preston, Alder Fuels, Honeywell UOP, Lanzatech Inc., Twelve Benefit Corporation, OMV Group and Repsol S.A.
In February 2025, DHL Group and Neste have solidified their strategic partnership to decarbonize DHL's logistics operations. This collaboration aims to support DHL's commitment by 2030, alongside electrifying two-thirds of last-mile delivery vehicles.
In November 2024, Neste and Air Canada have inked a landmark deal for the supply of 60,000 metric tons (77.6 million litres) of unblended Neste MY Sustainable Aviation Fuel(TM) (SAF)-marking the first time this fuel has been delivered to Canada and representing Air Canada's initial commercial import of SAF into the country.