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市場調査レポート
商品コード
1776690
バッテリー交換市場の2032年までの予測: 車両タイプ別、サービスタイプ別、バッテリー容量別、ステーションタイプ別、バッテリータイプ別、用途別、地域別の世界分析Battery Swapping Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Vehicle Type, Service Type, Battery Capacity, Station Type, Battery Type, Application and By Geography |
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カスタマイズ可能
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バッテリー交換市場の2032年までの予測: 車両タイプ別、サービスタイプ別、バッテリー容量別、ステーションタイプ別、バッテリータイプ別、用途別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年07月07日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界のバッテリー交換市場は2025年に25億4,000万米ドルを占め、2032年までにCAGR26.0%で成長し、128億1,000万米ドルに達すると予測されています。
バッテリー交換は、電気自動車(EV)向けの革新的なソリューションであり、ユーザーは指定されたスワッピングステーションで、消耗したバッテリーをフル充電されたバッテリーに素早く交換することができます。この方法は、従来の充電に伴うダウンタイムを大幅に削減するため、二輪車、三輪車、商用車にとって特に魅力的です。バッテリー交換は、EVユーザーの航続距離不安を軽減し、エネルギーの分散化を促進し、運用効率を向上させる。さらに、バッテリー設計の標準化が促進されるため、EVインフラが拡張可能になり、メンテナンスが容易になります。
国際エネルギー機関(IEA)によると、中国のバッテリー交換ステーションは、わずか5分で交換を完了し、充電を分散させることで電力網へのストレスを軽減し、大型車の電動化に重要な役割を果たします。
ダウンタイムの短縮と迅速な復旧
車両のダウンタイムを短縮できることは、バッテリー交換の最も魅力的な利点のひとつです。充電器の種類によって30分から数時間かかることもある従来の充電とは対照的に、バッテリー交換は5分以内に消耗したバッテリーを交換することができます。ライドヘイリング、ラスト・マイル・デリバリー、タクシー・サービスなど、収益性を維持するために車両を可能な限り稼働させ続けなければならない商業用途では、この迅速な交換プロセスが不可欠です。さらに、迅速なターンアラウンドは、資産の稼働率を高め、アイドル時間を減らし、生産性を向上させる。
不十分な相互運用性と標準化
バッテリー交換市場の大きな障害は、バッテリー、コネクター、交換メカニズムに関する標準規格が広く認知されていないことです。現時点では、異なるEVメーカーが異なる寸法、化学物質、電圧、インターフェースのバッテリーを採用しています。このため、複数のブランドや車種に対応することが難しく、単一のスワッピング・ステーションの拡張性が制限されています。標準化されたプロトコルや設計がないため、スワッピング・ネットワークは分散しており、その範囲も限られています。OEMの多くは、相互運用性を確立するために、業界全体の協力、規制要件、独自技術の妥協の可能性に対して消極的です。
官民連携と政府補助金を活用した成長
各国政府は、EVの普及とカーボンニュートラルの目標達成のために、バッテリー交換がいかに重要であるかをますます認識しつつあります。官民連携(PPP)とは、インフラや技術への民間投資家の投資と引き換えに、政府が土地や補助金、規制上の支援を提供することです。例えば、市政府は新興企業と協力して、公共駐車場やバスの発着所、地下鉄の駅などにバッテリー交換ハブを設置することができます。さらに、この種のパートナーシップは、インフラの開発を促進し、公平なアクセスを保証し、スケーラブルなビジネスモデルの実現可能性を示す可能性を秘めています。
急速充電インフラの優位性
特に乗用EV向けの急速充電ステーションの迅速な開発と広範な利用は、バッテリー交換モデルにとって最大の課題のひとつです。EVを15~30分で充電できる超高速DC充電器は、大手自動車メーカーやエネルギー・プロバイダーによって多額の投資が行われています。特に、自宅や公共ステーションで充電したい自家用車所有者にとっては、こうした技術がより広く利用できるようになり、効果的になるにつれて、バッテリー交換の必要性は低くなっています。さらに、フリートや二輪車・三輪車のような特殊な市場以外での急速充電の利用が増加することで、スワッピング・ステーションの需要と投資の魅力が制約される可能性があります。
COVID-19の流行はバッテリー交換市場に様々な影響を与えました。短期的には、サプライチェーンの混乱、ロックダウン、移動の制限、インフラ展開の遅れが市場の混乱を引き起こし、EVの販売や新しいステーションの設置を遅らせた。しかし、この危機はまた、非接触型、共有型、持続可能なモビリティ・ソリューションへの移行を早め、特にラストマイル輸送、配送車両、ヘルスケア物流において、従来の充電に代わる実用的かつ衛生的な代替手段としてのバッテリー交換に対する認識を高めました。中長期的には、政府や新興企業がパンデミック後の復興に向けたバッテリー交換の可能性を認識したため、より多くの投資や政策的関心がバッテリー交換に向けられるようになりました。
予測期間中、2輪車セグメントが最大となる見込み
予測期間中、2輪車セグメントが最大の市場シェアを占めると予想されます。特に中国、インド、東南アジアなどのアジア太平洋諸国の混雑した都市で電動バイクやスクーターが広く使用されていることが、この優位性を高める主な要因となっています。これらの自動車は宅配便、食品配達、個人的な移動に頻繁に使用されるため、迅速な燃料補給が極めて重要です。ダウンタイムや長い充電待ち時間を削減する迅速で手頃な修理方法は、バッテリー交換です。さらに、2輪車用バッテリーは軽量であるため、手動または半自動での交換に最適であり、この市場専用に設計されたステーションの設置が広まっています。
予測期間中、CAGRが最も高いのはリチウムイオンセグメントです。
予測期間中、リチウムイオンセグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。高いエネルギー密度、軽量設計、急速充電、長寿命で知られるリチウムイオン技術は、あらゆる種類の電気自動車でますます普及しています。バッテリー交換モデルでは頻繁な放電と充電が必要なため、リチウムイオン電池の長寿命と有効性はこの種の用途に最適です。さらに、リチウムイオン化学物質の改良とコストの低下により、特に宅配やライドヘイリング・サービスに使用される2輪車や3輪車での普及が加速しています。このセグメントの新興経済国での成長見通しは、その性能と拡張性によってさらに高まっています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されるが、これは中国、インド、台湾などの国々における電気自動車の急速な普及と政府の強力な後押しが要因となっています。全国に数百のステーションを持つNIOのような組織が主導するスワッピング・インフラが確立されている中国は、世界をリードしています。インドでは、有利な政策、都市モビリティの必要性、電動二輪・三輪車の需要の高まりが成長の原動力となっています。この地域における台湾のリーダーシップは、Gogoroのスクーター交換ネットワークの成功によってさらに実証されています。さらに、高い都市密度、予算に敏感な消費者、共有可能で拡張性のある持続可能なモビリティ・ソリューションを促進する積極的な規制の枠組みは、すべてこの地域の利点です。
予測期間中、持続可能な都市モビリティの必要性、炭素排出目標の厳格化、環境規制の拡大により、欧州地域が最も高いCAGRを示すと予測されます。ドイツ、フランス、オランダなどの国々では、フリート・バッテリー交換システムやマイクロモビリティ・サービスなどの電気自動車用インフラへの投資が進められています。クリーンな代替エネルギーに対する政府のインセンティブが高まり、商用EVやシェア電動スクーターの利用が拡大した結果、市場はより急速に拡大しています。さらに、標準化されたスワッピング・モデルも、多くの欧州の新興企業やパイロット・プログラムによって研究されており、この地域のバッテリー・アズ・ア・サービス(BaaS)ソリューションの迅速な開発と技術革新を支援しています。
According to Stratistics MRC, the Global Battery Swapping Market is accounted for $2.54 billion in 2025 and is expected to reach $12.81 billion by 2032 growing at a CAGR of 26.0% during the forecast period. Battery swapping is an innovative solution for electric vehicles (EVs) that allows users to quickly replace a depleted battery with a fully charged one at designated swapping stations. This method greatly cuts down on the downtime that comes with traditional charging, which makes it particularly attractive for two-wheelers, three-wheelers, and commercial fleets. Battery swapping reduces range anxiety in EV users, promotes energy decentralization, and improves operational efficiency. Additionally, it encourages battery design standardization, which makes EV infrastructure scalable and easier to maintain.
According to the International Energy Agency, battery swapping stations in China can complete a swap in as little as five minutes, reduce stress on the electric grid by spreading charging, and play a key role in electrifying heavy-duty vehicles-with around 50% of new electric heavy duty trucks in 2023 equipped with swapping-ready batteries.
Shorter downtime and quicker recovery
The ability to reduce vehicle downtime is one of the most compelling benefits of battery swapping. Battery switching can replace a depleted battery in less than five minutes, as opposed to traditional charging, which can take anywhere from thirty minutes to several hours, depending on the type of charger. In commercial applications where vehicles must remain operational as much as possible to maintain profitability, such as ride-hailing, last-mile delivery, and taxi services, this quick exchange process is essential. Moreover, quick turnaround boosts asset utilization, decreases idle time, and improves productivity.
Insufficient interoperability and standardization
A major obstacle to the battery-swapping market is the absence of widely recognized standards for batteries, connectors, and swapping mechanisms. At the moment, different EV manufacturers employ batteries with different dimensions, chemistries, voltages, and interfaces. This limits the scalability of a single swapping station by making it challenging to accommodate several brands or car models. In the absence of standardized protocols and designs, swapping networks continue to be dispersed and have a restricted reach. Many OEMs are reluctant to commit to industry-wide cooperation, regulatory requirements, and potential compromises on proprietary technology in order to establish interoperability.
Growth using public-private alliances and government grants
Governments are realizing more and more how important battery swapping is to reaching national EV adoption and carbon neutrality targets. Public-private partnerships (PPPs) are made possible by this, in which governments offer land, subsidies, or regulatory support in exchange for private investors' investments in infrastructure and technology. City governments can collaborate with startups to install battery-swapping hubs at public parking lots, bus depots, or metro stations, for instance. Additionally, these kinds of partnerships have the potential to expedite the development of infrastructure, guarantee fair access, and show the viability of scalable business models.
Predominance of infrastructure for fast charging
The quick development and extensive use of fast-charging stations, especially for passenger EVs, is one of the biggest challenges to the battery-swapping model. Ultra-fast DC chargers that can recharge EVs in 15 to 30 minutes are being heavily invested in by major automakers and energy providers. Battery swapping is becoming less necessary as these technologies become more widely available and effective, particularly for private vehicle owners who would rather charge at home or at public stations. Furthermore, the demand and investment appeal for swapping stations may be constrained by the increasing use of fast charging outside of specialized markets like fleets and two- and three-wheelers.
The COVID-19 pandemic affected the battery-swapping market in a variety of ways. In the short term, supply chain disruptions, lockdowns, limited mobility, and infrastructure deployment delays caused market disruptions that slowed down EV sales and new station installations. But the crisis also hastened the transition to contactless, shared, and sustainable mobility solutions, raising awareness of battery swapping as a practical and sanitary substitute for traditional charging, especially for last-mile transportation, delivery fleets, and healthcare logistics. In the medium to long term, more investments and policy attention were directed toward battery swapping as governments and startups realized its potential for post-pandemic recovery.
The 2-wheeler segment is expected to be the largest during the forecast period
The 2-wheeler segment is expected to account for the largest market share during the forecast period. The widespread use of electric bikes and scooters, especially in crowded cities in Asia-Pacific nations like China, India, and Southeast Asia, is the main factor driving this dominance. Since these cars are frequently used for courier services, food delivery, and personal mobility, quick refueling is crucial. A quick and affordable fix that cuts down on downtime and lengthy charging waits is battery swapping. Furthermore, because 2-wheeler batteries are lightweight, they are perfect for manual or semi-automated swapping, which promotes the widespread installation of stations designed specifically for this market.
The lithium-ion segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the lithium-ion segment is predicted to witness the highest growth rate. Lithium-ion technology, which is well-known for its higher energy density, lightweight design, quicker charging speed, and longer lifespan, is becoming more and more popular in electric vehicles of all kinds. Because battery-swapping models necessitate frequent discharging and recharging, lithium-ion batteries' longevity and effectiveness make them perfect for these kinds of applications. Additionally, their widespread use is being fueled by improvements in lithium-ion chemistries and falling costs, especially in 2- and 3-wheelers used for delivery and ride-hailing services. The segment's growth prospects in emerging economies are further enhanced by their performance and scalability.
During the forecast period, the Asia Pacific region is expected to hold the largest market share, fueled by the swift uptake of electric cars and robust government backing in nations like China, India, and Taiwan. With a well-established swapping infrastructure led by organizations like NIO, which has hundreds of stations spread across the country, China leads the world. Growth in India is being driven by favorable policies, the need for urban mobility, and the growing demand for electric two- and three-wheelers. Taiwan's leadership in the region is further demonstrated by its success with Gogoro's scooter-swapping network. Moreover, high urban density, budget-conscious consumers, and proactive regulatory frameworks that promote shared, scalable, and sustainable mobility solutions are all advantages for the area.
Over the forecast period, the Europe region is anticipated to exhibit the highest CAGR, driven by the need for sustainable urban mobility, stricter carbon emission targets, and expanding environmental regulations. Infrastructure for electric vehicles, such as fleet battery swapping systems and micro-mobility services, is being invested in by nations like Germany, France, and the Netherlands. The market is expanding more quickly as a result of growing government incentives for clean energy alternatives and the growing use of commercial EVs and shared electric scooters. Additionally, standardized swapping models are also being investigated by a number of European startups and pilot programs, which is assisting in the region's quick development and innovation in battery-as-a-service (BaaS) solutions.
Key players in the market
Some of the key players in Battery Swapping Market include Numocity Technologies Private Limited, BattSwap Inc., Sun Mobility Private Limited, Ola Electric, Ample, Inc., Honda Motor Co., Ltd. (Honda Mobile Power Pack), Kwang Yang Motor Co., Ltd., BYD Company Ltd, Lithion Power Private Limited, Aulton, Esmito Solutions Pvt. Ltd, NIO Inc., Leo Motors Inc., Gogoro Inc and Panasonic Corporation.
In March 2025, NIO and Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. signed a strategic partnership in Ningde, Fujian. Together, they will advance the high-quality development of the new energy vehicle industry by building a battery swapping network for passenger vehicles across the full range of products, unifying industry technical standards, enhancing capital and business collaboration, and providing efficient recharging solutions for users.
In August 2024, Honda Motor Co., Ltd. and Yamaha Motor Co., Ltd. announced that they have reached an agreement for Honda to supply Yamaha with electric motorcycle models for the Japanese market, based on the Honda "EM1 e:" and "BENLY e: I" Class-1 category* models, as an OEM (original equipment manufacturer). The two companies will proceed with further discussion toward the signing of a formal agreement.
In July 2024, Panasonic Corporation announced that its Cold Chain Solutions Company has entered into an agreement with Cooling Solutions S.L. to purchase all the shares of its subsidiary Area Cooling Solutions, a Polish refrigeration equipment manufacturer. This transaction is a strategic step for Panasonic to strengthen its condensing unit business in the European market and to accelerate its ongoing global expansion.