![]() |
市場調査レポート
商品コード
1700094
自動車排ガス制御市場の2032年までの予測:技術別、車種別、燃料タイプ別、販売チャネル別、地域別の世界分析Automotive Emission Control Market Forecasts to 2032 - Global Analysis By Technology, Vehicle Type, Fuel Type, Sales Channel and By Geography |
||||||
カスタマイズ可能
|
自動車排ガス制御市場の2032年までの予測:技術別、車種別、燃料タイプ別、販売チャネル別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年04月03日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
|
Stratistics MRCによると、世界の自動車排ガス制御市場は2025年に536億米ドルを占め、予測期間中にCAGR 5%で成長し、2032年には755億米ドルに達すると予想されています。
自動車エンジンが排出する危険な排出ガスを低減するために採用される方法と戦術は、自動車排ガス制御と呼ばれます。選択的触媒還元(SCR)システム、ディーゼル微粒子フィルター(DPF)、排気ガス再循環(EGR)、触媒コンバーターなどで構成されます。一酸化炭素(CO)、窒素酸化物(NOx)、炭化水素(HC)、粒子状物質(PM)の排出を削減することで、これらのシステムは大気質の改善と環境コンプライアンスに貢献します。
S&P Global Mobilityによると、世界の自動車販売台数は2025年に8,960万台に達すると予測されています。
環境意識の高まり
環境意識の高まりが、排ガス制御システムの需要を後押ししています。世界各国の政府は、排出ガス削減のためにユーロ7や中国VIといったより厳しい規制を導入しています。このような規制の後押しと、環境に優しい自動車に対する消費者の嗜好とが相まって、先進的な排出ガス技術への投資を促進しています。さらに、公共キャンペーンや教育イニシアティブが持続可能な輸送の重要性を強調し、メーカーに技術革新と環境基準への準拠を促しています。
電気自動車(EV)への移行
電気自動車への移行は、自動車排ガス制御市場に大きな抑制要因をもたらします。EVは内燃エンジンに依存しないため、従来の排出ガス制御システムの必要性がなくなります。この移行により、触媒コンバーターやディーゼル微粒子フィルターのような部品の需要が減少します。さらに、特に先進地域におけるEV市場の成長により、メーカーは関連性を維持するためにハイブリッドや代替燃料ベースの排出ガス制御システムに多様化することが課題となっています。
ハイブリッド車排ガス制御の開発
小型触媒コンバーターや熱管理技術などのイノベーションが、ハイブリッド車の効率を最適化するために普及しつつあります。さらに、トヨタやホンダのような自動車メーカーは、電気航続距離を延ばしながら排ガス制御を満たすために、ハイブリッド専用のソリューションに投資しています。ハイブリッド導入に補助金を提供する政府は、この需要をさらに増幅させています。ハイブリッド用の適応システムを開発する企業は、このニッチ市場を開拓し、従来型市場と完全電動市場のギャップを埋めることができます。
原材料価格の変動
触媒コンバーターに不可欠なプラチナ、パラジウム、ロジウムなどの貴金属価格の変動は、市場の安定を脅かします。サプライ・チェーンの混乱、地政学的緊張、採掘のボトルネックがコスト変動を悪化させ、メーカーの利益率を圧迫します。パラジウム価格は2018年から2022年にかけて200%以上急騰し、生産予算を圧迫しました。さらに、自動車メーカーは、倹約(金属含有量の削減)や合成触媒の採用といった代替案を模索する可能性があり、性能低下のリスクがあります。このような不確実性は、特に小規模サプライヤーにとって、長期計画と価格戦略を複雑にします。
COVID-19の大流行は、自動車排ガス制御セクターのサプライチェーンと製造オペレーションを混乱させました。操業停止により生産が停止し、景気悪化により新技術への投資が遅れました。しかし、このパンデミックはまた、政府と消費者が環境衛生をますます優先するようになったため、持続可能で環境に優しいソリューションへのシフトを加速させました。
予測期間中、触媒コンバーターセグメントが最大となる見込み
触媒コンバーター分野は、内燃機関から排出される有害な排気ガスを削減するという重要な役割を担っていることから、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。これらのデバイスは、世界的に厳しい排出基準を満たすために不可欠です。さらに、白金族金属の使用量削減など、触媒コンバーター技術の進歩がその効率と魅力を高めています。その結果、触媒コンバーターは今後も排ガス制御システムの重要な部品であり続けると思われます。
予測期間中、アフターマーケット販売セグメントのCAGRが最も高くなると予想される
予測期間中、厳しい定期的な排出ガス試験と車両フリートの老朽化によって、アフターマーケット販売セグメントが最も高い成長率を示すと予測されます。触媒コンバーターやパティキュレートフィルターは時間の経過とともに劣化するため、規制を遵守するためには交換が必要になります。さらに、アジア太平洋やラテンアメリカのような開発途上地域での自動車保有台数の増加が需要を促進しています。独立系サービスセンターとオンライン部品販売の普及は、アクセシビリティをさらに高める。世界には14億台以上の内燃機関車が存在するため、EVの普及が進んでもアフターマーケットは回復力を維持しており、サプライヤーにとっては持続的な収益源が確保されています。
予測期間中、アジア太平洋地域が最大の市場シェアを占めると予想されます。これは、中国、インド、日本における自動車生産台数の多さと、厳しい排ガス制御によるものです。中国のChina 6規制とインドのBharat Stage VI規制は、高度な触媒コンバーターとSCRシステムを必要とします。さらに、急速な都市化と中流階級の人口拡大が自動車販売を増加させています。この地域の強固な製造基盤と、現代自動車やタタ・モーターズといった主要サプライヤーの存在は、この地域の優位性をさらに強固なものにしています。デリーや北京のような大都市で、よりクリーンな空気を推進する政府の取り組みも採用を加速させています。
予測期間中、自動車保有台数の増加、経済成長、排ガス制御の強化に後押しされ、アジア太平洋地域が最も高いCAGRを示すと予想されます。タイやインドネシアのような東南アジア諸国はユーロ4/5相当の基準を導入しており、後処理システムの需要を押し上げています。さらに、自動車アフターマーケット市場の拡大と農村部における環境意識の高まりが成長の原動力となっています。世界OEMと現地メーカーとの共同事業は技術移転を促進し、ハイブリッド車への投資は二重需要を生み出しています。こうした要因から、アジア太平洋地域は今後の成長が期待される震源地と位置づけられています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Automotive Emission Control Market is accounted for $53.6 billion in 2025 and is expected to reach $75.5 billion by 2032 growing at a CAGR of 5% during the forecast period. The methods and tactics employed to lessen the dangerous emissions that automobile engines emit are referred to as automotive emission control. It consists of selective catalytic reduction (SCR) systems, diesel particulate filters (DPF), exhaust gas recirculation (EGR), and catalytic converters. By reducing emissions of carbon monoxide (CO), nitrogen oxides (NOx), hydrocarbons (HC), and particulate matter (PM), these systems contribute to better air quality and environmental compliance.
According to S&P Global Mobility, global auto sales are forecasted to reach 89.6 million units in 2025.
Increasing environmental awareness
Growing environmental awareness is driving demand for emission control systems. Governments worldwide are implementing stricter regulations, such as Euro 7 and China VI, to reduce emissions. This regulatory push, combined with consumer preference for eco-friendly vehicles, fuels investment in advanced emission technologies. Furthermore, public campaigns and educational initiatives highlight the importance of sustainable transportation, encouraging manufacturers to innovate and comply with environmental standards.
Transition to electric vehicles (EVs)
The transition to electric vehicles poses a significant restraint on the automotive emission control market. EVs eliminate the need for traditional emission control systems, as they do not rely on internal combustion engines. This shift reduces demand for components like catalytic converters and diesel particulate filters. Moreover, the growth of the EV market, particularly in developed regions, challenges manufacturers to diversify into hybrid and alternative fuel-based emission control systems to maintain relevance.
Development of hybrid vehicle emission control
Innovations such as compact catalytic converters and thermal management technologies are gaining traction to optimize hybrid efficiency. Moreover, automakers like Toyota and Honda are investing in hybrid-specific solutions to meet emission norms while extending electric range. Governments offering subsidies for hybrid adoption further amplify this demand. Companies developing adaptive systems for hybrids can tap into this niche, bridging the gap between conventional and fully electric markets.
Changes in raw material prices
Fluctuating prices of precious metals like platinum, palladium, and rhodium critical for catalytic converters threaten market stability. Supply chain disruptions, geopolitical tensions, and mining bottlenecks exacerbate cost volatility, squeezing profit margins for manufacturers. Palladium prices surged by over 200% between 2018 and 2022, straining production budgets. Additionally, automakers may seek alternatives, such as thrifting (reducing metal content) or adopting synthetic catalysts, risking performance compromises. This uncertainty complicates long-term planning and pricing strategies, particularly for smaller suppliers.
The COVID-19 pandemic disrupted supply chains and manufacturing operations in the automotive emission control sector. Lockdowns halted production, while economic downturns delayed investments in new technologies. However, the pandemic also accelerated the shift towards sustainable and eco-friendly solutions, as governments and consumers increasingly prioritize environmental health.
The catalytic converters segment is expected to be the largest during the forecast period
The catalytic converters segment is expected to account for the largest market share during the forecast period, driven by their crucial role in reducing harmful emissions from internal combustion engines. These devices are essential for meeting stringent emission standards worldwide. Furthermore, advancements in catalytic converter technology, such as reducing platinum group metals usage, enhance their efficiency and appeal. As a result, catalytic converters will continue to be a vital component in emission control systems.
The aftermarket sales segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the aftermarket sales segment is predicted to witness the highest growth rate, driven by stringent periodic emission testing and aging vehicle fleets. As catalytic converters and particulate filters degrade over time, replacements become necessary to comply with regulations. Additionally, rising vehicle ownership in developing regions like Asia-Pacific and Latin America fuels demand. The proliferation of independent service centers and online part sales further boosts accessibility. With over 1.4 billion ICE vehicles globally, the aftermarket remains resilient even as EV adoption grows, ensuring sustained revenue streams for suppliers.
During the forecast period, the Asia pacific region is expected to hold the largest market share, driven by high vehicle production in China, India, and Japan, coupled with stringent emission standards. China's China 6 norms and India's Bharat Stage VI regulations necessitate advanced catalytic converters and SCR systems. Additionally, rapid urbanization and expanding middle-class populations increase automotive sales. The region's robust manufacturing base and presence of key suppliers like Hyundai and Tata Motors further solidify its dominance. Government initiatives promoting cleaner air in megacities like Delhi and Beijing also accelerate adoption.
Over the forecast period, the Asia pacific region is anticipated to exhibit the highest CAGR, fueled by rising vehicle ownership, economic growth, and tightening emission laws. Southeast Asian nations like Thailand and Indonesia are implementing Euro 4/5-equivalent standards, boosting demand for after-treatment systems. Moreover, expanding automotive aftermarkets and increasing environmental awareness in rural areas drive growth. Collaborative ventures between global OEMs and local manufacturers enhance technology transfer, while investments in hybrid vehicles create dual demand. These factors position Asia-Pacific as the epicenter of future growth potential.
Key players in the market
Some of the key players in Automotive Emission Control Market include Johnson Matthey, SGL Carbon, ElringKlinger, Hella, Mahle GmbH, Faurecia, Tenneco, BASF, Corning Incorporated, Umicore, NGK Insulators, Denso Corporation, Continental AG, BorgWarner, Eberspacher, Delphi Technologies, Cummins Inc. and Robert Bosch GmbH.
In December 2021, Tenneco is putting its 100-plus years of powertrain expertise in improving vehicle fuel efficiency and reducing emissions to work to explore synthetic fuels (e-fuels), a viable near-term solution to further maximize the efficiency and minimize the carbon footprint of internal combustion engines (ICE). Tenneco's Powertrain business group is partnering with key academic and industry experts to examine the technical possibilities and commercial feasibility of synthetic fuels as a key technology to help the industry transition to climate-neutral transportation. This collaborative effort is referred to as the NAMOSYN project.
In July 2021, BASF to carve out mobile emissions catalysts business and invest up to €4.5 billion in battery materials and recycling. As the largest chemicals supplier to the automotive industry, BASF will further strengthen its focus on battery materials and recycling and will establish a separate mobile emissions catalysts, automotive catalysts recycling and associated precious metal services entity. The new entity will be named BASF Automotive Catalysts and Recycling.