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市場調査レポート
商品コード
1636728
国内航空市場の2030年までの予測:航空機タイプ別、サービスタイプ別、運航会社別、地域別の世界分析Domestic Aviation Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Aircraft Type (Commercial Aircraft and General Aviation), Service Type (Passenger Services and Cargo Services), Operator and By Geography |
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カスタマイズ可能
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国内航空市場の2030年までの予測:航空機タイプ別、サービスタイプ別、運航会社別、地域別の世界分析 |
出版日: 2025年01月01日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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ストラティスティックスMRCによると、世界の国内航空市場は2024年に1兆397億米ドルを占め、予測期間中のCAGRは4.3%で成長し、2030年には1兆3,385億米ドルに達すると予想されています。
国内航空とは、一国の国境内で行われ、その国の空港に離着陸する航空旅行を指します。国内航空は、ビジネス、レジャー、地域間の接続など、さまざまな目的の旅行者にサービスを提供し、定期商業便とチャーター便の両方を提供しています。国内航空は、旅行、経済拡大、遠く離れた場所へのアクセスを容易にするため、国家の交通システムにとって不可欠です。
国際航空運送協会(IATA)によると、2023年の世界の国内航空旅客輸送量は、パンデミック前(2019年)の94.1%に達しました。
高まる航空需要
国内航空旅行の需要拡大は、国内航空市場の主要な促進要因です。可処分所得の増加、都市化、新興国における中産階級の拡大により、航空旅行はより多くの人々にとって身近なものとなっています。さらに、手ごろな運賃を提供する格安航空会社の普及が、旅客数をさらに押し上げています。ビジネスとレジャーの旅行もパンデミック後に回復しつつあり、各国内の接続性とフライト回数の増加に対する需要を煽り、市場の成長を促しています。
インフラの制約
インフラの制約は、国内航空市場にとって大きな抑制要因となっています。特に開発途上地域の多くの空港は、滑走路、ターミナル、航空交通管理システムが不十分なため、容量制限に直面しています。このため、増加する旅客数に対応する能力が制限され、運航効率が妨げられます。空港近代化プロジェクトの遅れや、地域間接続への不十分な投資は、こうした課題をさらに悪化させ、需要が増加しているにもかかわらず、市場の成長可能性を制限しています。
機材の近代化
航空機の近代化は、国内航空市場にとって大きなチャンスです。航空会社は、燃費が良く、排出ガスが少なく、乗客の快適性を高めた次世代航空機への投資を増やしています。こうした進歩は、運航コストを削減するだけでなく、持続可能性の目標にも合致します。さらに、最新の航空機は、滑走路の短い小規模空港への就航を可能にし、地域間の接続性を拡大します。各国政府が環境に優しい航空を促進するために機材のアップグレードにインセンティブを与えているため、この動向は長期的な成長を促進すると予想されます。
サイバーセキュリティリスク
サイバーセキュリティリスクは国内航空市場に大きな脅威をもたらします。運航、発券、航空交通管理におけるデジタルシステムへの依存度が高まるにつれ、航空業界はサイバー攻撃に対して脆弱になっています。データ漏洩やシステムの混乱は、金銭的損失、風評被害、旅客の安全性の低下につながる可能性があります。航空会社がAIやIoTのような先進技術を採用するにつれ、こうしたリスクを軽減し、業務の完全性を維持するためには、強固なサイバーセキュリティ対策を確保することが重要になっています。
COVID-19パンデミックは、渡航制限と旅客需要の減少により、国内航空市場を大きく混乱させました。しかし、各国政府が規制を緩和し、現地の観光を促進したため、国内旅行は国際線よりも早く回復しました。航空会社は短距離路線に集中し、厳格な安全プロトコルを実施することで適応し、国内航空旅行の緩やかな回復と持続的成長を確保しました。
予測期間中、商用航空機セグメントが最大となる見込み
商用航空機セグメントは、旅客輸送における優位性により、予測期間中最大の市場シェアを占めると予想されます。商用航空機を運航する航空会社は、地域のハブ空港や小規模都市を結ぶ頻繁なフライトを提供することで、ビジネスとレジャーの両方の旅行者に対応しています。格安航空会社が提供する手頃な価格の航空旅行への嗜好の高まりは、国内航空の基幹としてのこのセグメントの地位をさらに強固なものにしています。
予測期間中、貨物サービス分野のCAGRが最も高くなる見込み
予測期間中、eコマース活動の増加と効率的なロジスティクス・ソリューションへの需要により、貨物サービス分野のCAGRが最も高くなると予想されます。国内航空貨物は、地上輸送に比べて配達時間が短縮されるため、生鮮品や高額貨物の輸送に不可欠です。貨物専用機への投資と貨物処理インフラの改善が、このセグメントの急成長をさらに後押ししています。
北米地域は航空インフラが発達しており、旅客数も多いことから、予測期間中に最大の市場シェアを占めると予想されます。広範な国内ネットワークを提供する大手航空会社の存在が、この地域の優位性を牽引しています。さらに、空港近代化プロジェクトに対する政府の強力な支援により、シームレスな運営が保証され、国内航空市場における北米のリーダーシップはさらに強固なものとなっています。
アジア太平洋地域は、中国やインドなどの国々における急速な経済開発と可処分所得の増加により、予測期間中に最も高い成長率を記録すると予想されます。中間所得層の拡大と都市化の進展が、これらの国々における手ごろな価格の航空旅行需要を押し上げています。新しい空港や格安航空会社を通じて地域間の接続を促進する政府の取り組みが、このダイナミックな地域の成長をさらに加速させています。
According to Stratistics MRC, the Global Domestic Aviation Market is accounted for $1039.7 billion in 2024 and is expected to reach $1338.5 billion by 2030 growing at a CAGR of 4.3% during the forecast period. The term "domestic aviation" describes air travel that takes place inside a single nation's borders and involves flights that take off and land at airports there. It serves travelers for a range of objectives, including business, pleasure, and regional connectivity, and offers both scheduled commercial flights and chartered services. Domestic aviation is essential to a nation's transportation system because it facilitates travel, economic expansion, and access to far-flung locations.
According to the International Air Transport Association (IATA), global domestic air passenger traffic in 2023 reached 94.1% of pre-pandemic (2019) levels.
Increasing air travel demand
The growing demand for domestic air travel is a key driver for the domestic aviation market. Rising disposable incomes, urbanization, and the expansion of the middle class in emerging economies have made air travel more accessible to a broader population. Additionally, the proliferation of low-cost carriers offering affordable fares has further boosted passenger volumes. Business and leisure travel are also recovering post-pandemic, fueling demand for increased connectivity and frequency of flights within countries, thereby driving market growth.
Infrastructure constraints
Infrastructure constraints act as a significant restraint for the domestic aviation market. Many airports, particularly in developing regions, face capacity limitations due to inadequate runways, terminals, and air traffic management systems. This restricts the ability to accommodate growing passenger volumes and hinders operational efficiency. Delays in airport modernization projects and insufficient investments in regional connectivity further exacerbate these challenges, limiting the market's growth potential despite rising demand.
Fleet modernization
Fleet modernization presents a significant opportunity for the domestic aviation market. Airlines are increasingly investing in next-generation aircraft with better fuel efficiency, lower emissions, and enhanced passenger comfort. These advancements not only reduce operational costs but also align with sustainability goals. Additionally, modern fleets enable airlines to expand regional connectivity by serving smaller airports with shorter runways. As governments incentivize fleet upgrades to promote eco-friendly aviation, this trend is expected to drive long-term growth.
Cybersecurity risks
Cybersecurity risks pose a major threat to the domestic aviation market. Increasing reliance on digital systems for flight operations, ticketing, and air traffic management makes the industry vulnerable to cyberattacks. Data breaches or system disruptions can lead to financial losses, reputational damage, and compromised passenger safety. As airlines adopt advanced technologies like AI and IoT, ensuring robust cybersecurity measures becomes critical to mitigate these risks and maintain operational integrity.
The COVID-19 pandemic significantly disrupted the domestic aviation market due to travel restrictions and reduced passenger demand. However, domestic travel recovered faster than international segments as governments eased restrictions and promoted local tourism. Airlines adapted by focusing on short-haul routes and implementing stringent safety protocols, ensuring gradual recovery and sustained growth in domestic air travel.
The commercial aircraft segment is expected to be the largest during the forecast period
The commercial aircraft segment is expected to account for the largest market share during the forecast period due to its dominance in passenger transportation. Airlines operating commercial aircraft cater to both business and leisure travelers by offering frequent flights across regional hubs and smaller cities. The rising preference for affordable air travel facilitated by low-cost carriers further strengthens this segment's position as the backbone of domestic aviation.
The cargo services segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
Over the forecast period, the cargo services segment is expected to witness the highest CAGR due to increasing e-commerce activities and demand for efficient logistics solutions. Domestic air cargo provides faster delivery times compared to surface transport, making it essential for perishable goods and high-value shipments. Investments in dedicated freighters and improved cargo handling infrastructure further support this segment's rapid growth.
The North America region is anticipated to account for the largest market share during the forecast period due to its well-developed aviation infrastructure and high passenger volumes. The presence of major airlines offering extensive domestic networks drives regional dominance. Additionally, strong government support for airport modernization projects ensures seamless operations, further solidifying North America's leadership in the domestic aviation market.
The Asia Pacific region is anticipated to register the highest growth rate over the forecast period owing to rapid economic development and rising disposable incomes in countries like China and India. Expanding middle-class populations and increasing urbanization boost demand for affordable air travel within these nations. Government initiatives promoting regional connectivity through new airports and low-cost carriers further accelerate growth in this dynamic region.
Key players in the market
Some of the key players in Domestic Aviation Market include Singapore Airlines, Air New Zealand, Qantas, Qatar Airways, Virgin Australia, Emirates, All Nippon Airways, EVA Airways, American Airlines, Delta Air Lines, United Airlines, Southwest Airlines, Lufthansa Group, Air France-KLM, International Airlines Group (IAG) and Ryanair.
In December 2024, The Lufthansa Group is purchasing further Airbus long-haul aircraft, increasing its firm orders for A350-1000 aircraft from ten to 15. The state-of-the-art aircraft of this order will be delivered between 2028 and 2030. The total value of the order is around two billion US dollars at list price. With a total of 60 A350-900s and 15 A350-1000s, the Lufthansa Group is one of the largest A350 customers worldwide.
In December 2024, American Airlines and Citi today announced the extension of their more than 37-year co-branded partnership for the next decade, taking the relationship to new heights, with Citi becoming the exclusive issuer of the AAdvantage(R) co-branded card portfolio in the U.S. in 2026. Working more closely together, Citi and American can create significant value for both AAdvantage(R) co-branded and Citi-branded cardmembers.
In November 2024, Garuda Indonesia and Singapore Airlines (SIA) will boost flight frequencies between Jakarta, Indonesia, and Singapore in the fourth quarter of 2024, increasing capacity and enhancing connectivity between the two South East Asian hubs. SIA will operate eight daily services from 22 November 2024, up from six currently. Garuda Indonesia will expand its daily flights from four to six starting 1 December 2024.