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市場調査レポート
商品コード
1603783
自動車軽量化市場の2030年までの予測: 自動車部品別、材料別、製造プロセス別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Automotive Lightweighting Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Vehicle Component, Material, Manufacturing Process, Application, End User and By Geography |
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カスタマイズ可能
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自動車軽量化市場の2030年までの予測: 自動車部品別、材料別、製造プロセス別、用途別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2024年11月11日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
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Stratistics MRCによると、世界の自動車軽量化市場は2024年に762億8,000万米ドルを占め、2030年には1,206億1,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中のCAGRは8.5%です。
自動車軽量化とは、より軽量な素材を使用し、設計を最適化することで自動車を軽量化し、燃費の向上、排出ガスの削減、性能の向上を図ることを指します。軽量化戦略はまた、安全性と耐久性を維持しながら重量を最小限に抑えるため、空気力学と構造設計の改善にも重点を置いています。自動車軽量化の動向は、規制要件、環境に優しい自動車に対する消費者の需要、業界の技術革新の追求によって推進されています。
World AutoSteelによると、アルミニウムなどの材料を使用した場合、自動車の生産コストは60%増加します。
厳しい排ガス規制
厳しい排ガス規制は、自動車軽量化の主要な促進要因です。厳しい規制は、燃費を向上させ二酸化炭素排出量を削減するために、自動車メーカーに車両重量を減らすことを強いるからです。世界各国の政府は、より厳しい燃費基準とCO2排出量規制を実施しており、メーカーは軽量材料の採用を迫られています。これらの素材は、安全性や性能を損なうことなく燃費を向上させる。これらの規制を満たすことで、自動車メーカーは罰則を回避し、持続可能性目標を達成し、環境意識の高い消費者にアピールすることができます。
複雑な製造工程
自動車軽量化における複雑な製造工程は、先進材料を自動車生産に組み込むための特殊技術が必要なために生じる。これらの材料は、成形、接着、溶接などの異なる加工方法を必要とすることが多く、従来の製造よりも複雑でコストがかかることがあります。この複雑さにより、生産時間、コスト、専用設備の必要性が増大し、自動車メーカーにとって軽量化ソリューションの規模拡大が困難になります。こうした要因は、自動車製造コスト全体を上昇させ、市場の成長を妨げる可能性があります。
電気自動車(EV)の成長
軽量材料は、エネルギー効率を改善し、バッテリーの航続距離を延ばすことによって、EVの性能を向上させる。EVは、バッテリーの重量を相殺するためにより軽量な構造を必要とし、軽量化が不可欠となっています。アルミニウム、炭素繊維、高強度鋼などの素材を使用することで、自動車メーカーは車両全体の重量を減らすことができ、航続距離の向上とエネルギー消費の削減につながります。さらに、EVへの移行は環境の持続可能性によって推進されており、軽量化はより厳しい排出ガス規制を満たす上で重要な役割を果たしています。このように、EVの台頭は、革新的な軽量材料とソリューションの需要を直接後押ししています。
材料の耐久性に関する懸念
炭素繊維やアルミニウムなどの一部の軽量材料は、従来の鋼鉄と同レベルの強度や耐衝撃性を提供できない可能性があるため、自動車の軽量化における材料の耐久性に関する懸念が生じる。これらの材料は、衝突や摩耗、過酷な条件下で損傷を受けやすく、自動車の安全性と寿命を損なう可能性があります。その結果、自動車メーカーは軽量化と耐久性・安全基準の維持のバランスを取らなければならないです。こうした懸念は研究開発コストを増加させ、材料の採用を遅らせ、市場の成長を制限する可能性があります。
COVID-19の影響
COVID-19の流行は自動車軽量化市場に大きな影響を与え、生産とサプライチェーンの混乱を引き起こしました。工場の閉鎖や労働力不足により、アルミニウムや複合材料などの軽量材料の製造は遅れに直面しました。しかし、パンデミックはまた、低燃費で環境に優しい自動車への需要を加速させました。業界が回復するにつれ、自動車メーカーは規制基準や持続可能な自動車に対する消費者の需要を満たすため、費用対効果の高い軽量素材にますます注力するようになり、パンデミック後の市場成長を牽引しました。
予測期間中、持続可能性・排出削減分野が最大になる見込み
持続可能性・排出削減分野は、予測期間を通じて最大の市場シェアを確保すると予測されます。自動車の軽量化は、車両重量を減らすことで燃費を向上させ、二酸化炭素排出量を削減することで、持続可能性と排出削減において重要な役割を果たしています。自動車が軽量化されると、運転に必要なエネルギーが少なくて済むため、燃費が向上し、環境フットプリントが小さくなります。このアプローチは、厳しい排出基準を満たし、温室効果ガスを削減し、環境に優しい自動車イノベーションを支援する世界の取り組みと一致しています。
商用車セグメントは予測期間中最も高いCAGRが見込まれる
商用車セグメントは予測期間中に最も高いCAGRを記録すると予測されます。商用車における自動車の軽量化は、燃費、積載量、全体的な性能を向上させるための軽量化に焦点を当てています。軽量材料を使用することで、メーカーは燃費を向上させ、運転コストを削減し、トラック、バス、配送車両の積載量を増やすことができます。軽量化はまた、商用車がより厳しい排出基準を満たし、持続可能性の目標に貢献するのに役立ち、商用車セクターにおける重要な戦略となっています。
アジア太平洋地域は、車両生産の増加、環境問題の高まり、厳しい排出規制により、予測期間中に最大の市場シェアを記録すると予想されます。中国、日本、インドといった国々が、自動車製造におけるアルミニウム、炭素繊維、高強度鋼といった軽量材料の需要を牽引しています。この地域の急速な工業化と電気自動車へのシフトは軽量化ソリューションの採用をさらに後押しし、アジア太平洋を自動車技術革新の主要市場として位置づけています。
北米は、環境に優しい自動車に対する消費者の需要の増加に加え、厳しい燃費・排ガス規制により、予測期間中に最も高いCAGRを記録すると予測されます。米国とカナダは、電気自動車(EV)の推進と性能向上により、アルミニウム、高強度鋼、炭素複合材などの軽量材料の主要市場となっています。持続可能性、技術革新、自動車製造に重点を置く北米は、軽量化市場の成長にとって重要な地域です。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Automotive Lightweighting Market is accounted for $76.28 billion in 2024 and is expected to reach $120.61 billion by 2030 growing at a CAGR of 8.5% during the forecast period. Automotive lightweighting refers to the practice of reducing the weight of vehicles by using lighter materials and optimizing design to improve fuel efficiency, reduce emissions, and enhance performance. Lightweighting strategies also focus on improving aerodynamics and structural design to minimize weight while maintaining safety and durability. The trend towards automotive lightweighting is driven by regulatory requirements, consumer demand for eco-friendly vehicles, and the industry's pursuit of technological innovation.
According to World AutoSteel, the automotive production cost is 60% more when materials such as aluminum are used.
Stringent emission regulations
Stringent emission regulations are a key driver of the automotive lightweighting, as they compel automakers to reduce vehicle weight in order to improve fuel efficiency and lower carbon emissions. Governments worldwide are enforcing stricter fuel economy standards and CO2 emission limits, pushing manufacturers to adopt lightweight materials. These materials enhance their fuel efficiency without compromising safety or performance. By meeting these regulations, automakers can avoid penalties, meet sustainability targets, and appeal to eco-conscious consumers, propelling market growth and innovation in lightweight materials.
Complex manufacturing processes
Complex manufacturing processes in automotive lightweighting arise due to the need for specialized techniques to integrate advanced materials into vehicle production. These materials often require different processing methods, such as molding, bonding, or welding, which can be more intricate and costly than traditional manufacturing. This complexity increases production time, costs, and the need for specialized equipment, making it challenging for automakers to scale lightweighting solutions. These factors can hamper market growth by raising overall vehicle manufacturing costs.
Growth of electric vehicles (EVs)
Lightweight materials enhance EV performance by improving energy efficiency and extending battery range. EVs require lighter structures to offset the weight of their batteries, making lightweighting essential. By using materials like aluminum, carbon fiber, and high-strength steel, automakers can reduce overall vehicle weight, leading to better driving range and reduced energy consumption. Additionally, the transition to EVs is driven by environmental sustainability, where lightweighting plays a vital role in meeting stricter emissions regulations. Thus, the rise of EVs directly fuels demand for innovative lightweight materials and solutions.
Material durability concerns
Material durability concerns in automotive lightweighting arise because some lightweight materials, such as carbon fiber and aluminum, may not offer the same level of strength and impact resistance as traditional steel. These materials can be more prone to damage from collisions, wear, or extreme conditions, potentially compromising vehicle safety and longevity. As a result, automakers must balance weight reduction with maintaining durability and safety standards. These concerns increase R&D costs, slow material adoption, and may limit the market growth.
Covid-19 Impact
The covid-19 pandemic significantly impacted the automotive lightweighting market, causing disruptions in production and supply chains. With factory closures and labor shortages, the manufacturing of lightweight materials, such as aluminum and composites, faced delays. However, the pandemic also accelerated the demand for fuel-efficient and eco-friendly vehicles. As the industry recovered, automakers increasingly focused on cost-effective lightweight materials to meet regulatory standards and consumer demand for sustainable vehicles, driving market growth post-pandemic.
The sustainability & emission reduction segment is expected to be the largest during the forecast period
The sustainability & emission reduction segment is predicted to secure the largest market share throughout the forecast period. Automotive lightweighting plays a crucial role in sustainability and emission reduction by reducing vehicle weight, which directly enhances fuel efficiency and lowers carbon emissions. Lighter vehicles require less energy to operate, leading to improved fuel economy and a smaller environmental footprint. This approach aligns with global efforts to meet stringent emission standards, reduce greenhouse gases, and support eco-friendly automotive innovations.
The commercial vehicles segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
The commercial vehicles segment is anticipated to witness the highest CAGR during the forecast period. Automotive lightweighting in commercial vehicles focuses on reducing weight to improve fuel efficiency, payload capacity, and overall performance. By using lightweight materials, manufacturers can enhance fuel economy, reduce operating costs, and increase the carrying capacity of trucks, buses, and delivery vehicles. Lightweighting also helps commercial vehicles meet stricter emission standards and contribute to sustainability goals, making it a key strategy in the commercial vehicle sector.
Asia Pacific is expected to register the largest market share during the forecast period due to increasing vehicle production, rising environmental concerns, and stringent emission regulations. Countries like China, Japan, and India are leading the demand for lightweight materials such as aluminum, carbon fiber, and high-strength steel in automotive manufacturing. The region's rapid industrialization and the shift towards electric vehicles further boost the adoption of lightweighting solutions, positioning Asia-Pacific as a key market for automotive innovation.
North America is projected to witness the highest CAGR over the forecast period due to stringent fuel efficiency and emission regulations, alongside increasing consumer demand for environmentally-friendly vehicles. The U.S. and Canada are major markets for lightweight materials like aluminum, high-strength steel, and carbon composites, driven by the push for electric vehicles (EVs) and improved performance. North America's focus on sustainability, technological innovation, and automotive manufacturing makes it a key region for the growth of the lightweighting market.
Key players in the market
Some of the key players profiled in the Automotive Lightweighting Market include BASF SE, Toyota Boshoku Corporation, ZF Friedrichshafen AG, Magna International Inc., Constellium N.V., Novelis Inc., Hexcel Corporation, PPG Industries Inc., Johnson Controls International, Honda Motor Corporation, Ford Motor Company, Faurecia S.A., General Motors, Brembo S.p.A., Alcoa Corporation, Robert Bosch, UACJ Corporation, Thyssenkrupp AG, Lear Corporation and SGL Carbon SE.
In October 2024, Bosch introduced a novel ultrasonic self-piercing riveting technique that enables the joining of previously difficult-to-combine materials like carbon and steel or aluminum and magnesium. This method is particularly beneficial for lightweight automotive construction, offering more material combinations and reducing weight without compromising structural integrity.
In October 2024, General Motors (GM) worked in collaboration with RTP and Syensqo to create a new thermoplastic battery module for the hybrid Chevrolet Corvette E-Ray. This project is part of GM's broader strategy to reduce the weight of its hybrid and electric vehicles (EVs) by utilizing specialized materials and optimizing designs. This effort illustrates GM's commitment to lightweighting in pursuit of greater efficiency, especially for their growing fleet of hybrid and electric vehicles.