![]() |
市場調査レポート
商品コード
1511295
ターミナルオートメーション市場の2030年までの予測: オファリング別、タイプ別、プロジェクトタイプ別、モード別、エンドユーザー別、地域別の世界分析Terminal Automation Market Forecasts to 2030 - Global Analysis By Offering (Control Systems, Integrated Safety System and Other Offerings), Type (Hardware, Software and Services and Other Types), Project Type, Mode, End User and by Geography |
||||||
カスタマイズ可能
|
ターミナルオートメーション市場の2030年までの予測: オファリング別、タイプ別、プロジェクトタイプ別、モード別、エンドユーザー別、地域別の世界分析 |
出版日: 2024年07月06日
発行: Stratistics Market Research Consulting
ページ情報: 英文 200+ Pages
納期: 2~3営業日
|
Stratistics MRCによると、世界のターミナルオートメーション市場は2024年に66億3,000万米ドルを占め、2030年には、 CAGR 7.15%で100億5,000万米ドルに達すると予測されています。
ターミナルオートメーション」という用語は、鉄道操車場、港湾、空港などの輸送ターミナルにおける業務を最適化し合理化するために、最先端のシステムと技術を取り入れることを表しています。これらのターミナルは、自動化を利用することで、効率、安全性、信頼性を高めながら、コストと環境への影響を低減することができます。ロボットシステム、インテリジェントソフトウェア、センサー、データ分析など、さまざまな部品がオートメーションソリューションに頻繁に含まれています。
国際港湾協会(IAPH)によると、ターミナルオートメーションは、世界中の海港の効率と競合を強化するための変革的ソリューションとして浮上しています。
業務効率の要求
オペレーションの俊敏性を向上させ、ターミナルレイアウトを最適化するために、ターミナルオペレーターは、監視や在庫管理のための無人搬送車(AGV)やドローンなどの高度な自動化ソリューションを導入しています。さらに、シナリオテストと予測分析は、デジタルツインの使用によって可能になります。デジタルツインは、プロアクティブなメンテナンスと運用の最適化を促進する物理的な端末の仮想コピーです。規範的分析は先進的なデータ分析手法の一例で、最適化の機会を見つけ、端末の効率を継続的に向上させるための実行可能な提案を行うのに役立ちます。
高い立ち上げコストと不透明な投資収益率
ターミナルオートメーションプロジェクトの初期コストは、長期的なメリットの可能性があるにもかかわらず、特にグリーンフィールド開発や既存ターミナルの大幅な改修の場合、高額になる可能性があります。ターミナル事業者の中には、自動化機器の配備、インフラの更新、スタッフの訓練にかかる資本支出が大きいため、自動化イニシアチブの推進を思いとどまるところもある可能性があります。さらに、投資決定は、変化する市場力学、規制状況、進化する技術状況のような要因から生じる投資収益率(ROI)に関する不確実性によって妨げられる可能性があります。これは特に、資金力の乏しい小規模なターミナルオペレーターに当てはまります。
スマートポートとデジタルツインの出現
スマートポートが一般的になるにつれ、ターミナルの自動化には多くの機会があります。ターミナルは、デジタルツイン技術を活用することで、実際の資産や業務の仮想コピーを生成することができます。これにより、シナリオモデリング、リアルタイムモニタリング、予測分析が可能になります。複数の運用シナリオをシミュレートし、最適化の機会を特定することで、デジタルツインは運用効率を改善し、プロアクティブメンテナンスを促進し、リソース配分を最適化します。さらに、港湾エコシステム全体のイノベーションとデジタル変革を促進するため、スマートポートの取り組みでは、港湾当局、ターミナル運営会社、船会社、物流会社などの利害関係者間の協力も奨励しています。
競争と市場統合による圧力
ターミナルオートメーション市場は、新規参入企業、既存企業、破壊的技術の参入により競争が激化しています。このことは、ターミナルオペレーターにとって、市場シェア、収益性、差別化を維持するという点で課題となっています。技術供給企業、機器メーカー、ターミナル運営企業間の統合は、価格圧力、市場集中、中小企業の交渉力低下につながる可能性があります。さらに、既存企業は、市場シェアへの脅威、イノベーションの困難さ、俊敏な新興企業やデジタルディスラプターからの競合圧力に直面します。
COVID-19の大流行はターミナルオートメーション市場に大きな影響を与え、サプライチェーン・オペレーション、国際貿易、投資計画に混乱をもたらしました。ロックダウン手続き、旅行制限、港閉鎖の結果、貨物量の減少、船舶の混雑、サプライチェーンのボトルネックがターミナルの処理能力と収益源に影響を与えています。さらに、ターミナルの運営は、労働力不足、社会的遠隔法、安全衛生規制によって妨げられており、その結果、遅延と非効率が発生しています。デジタル技術と自動化ソリューションは、ターミナルの回復力を高め、リスクを軽減し、事業継続性を保証するために、パンデミックの結果として、より迅速に採用されています。
ブラウンフィールドプロジェクト部門が予測期間中最大となる見込み
最も大きなシェアを占めるセグメントはブラウンフィールドプロジェクトと予測されます。ブラウンフィールドプロジェクトでは、既存のターミナルインフラは、デジタルシステム、IoTデバイス、自動化機器などの自動化技術を含むように改修またはアップグレードされます。これらのプロジェクトは、近代化、効率性の向上、規制への準拠を図りながら、継続的な事業への混乱を最小限に抑えることを目的とする、確立されたターミナル事業において一般的です。さらに、このような障害にもかかわらず、ブラウンフィールドプロジェクトはターミナル事業者に競合を高め、資産の寿命を延ばし、収益性と生産性のわずかな向上を実現する大きな機会を与えます。
予測期間中、パイプラインセグメントのCAGRが最も高くなる見込み
ターミナルオートメーション市場では、パイプラインセグメントが最も高いCAGRを示しています。化学薬品、天然ガス、石油製品、原油などの液体・ガスの輸送は、パイプラインターミナルに大きく依存しています。パイプラインセグメントのターミナルオートメーションソリューションは、製品ハンドリングの合理化、パイプラインの完全性の監視、安全と環境法の遵守の保証に集中しています。さらに、SCADA(Supervisory Control and Data Acquisition)システム、漏れ検知システム、自動バルブ制御、リアルタイム監視センサーは、パイプラインターミナルで使用される主要な自動化技術の一部です。
ターミナルオートメーション市場は北米が支配的です。この地域の優位性は、重要なターミナルオペレータの存在、広大な輸送ネットワーク、厳格な規制、技術開発などの複数の要因の結果です。堅牢なターミナルオートメーションエコシステムは、クラウドコンピューティング、IoT、人工知能のような先進技術が広く採用されている米国やカナダのような国で見られます。さらに、化学、石油・ガス、物流、海運など、さまざまな産業で環境の持続可能性、安全性、業務効率の改善が重視されていることも、ターミナルオートメーションソリューションのニーズを後押ししています。
ターミナルオートメーション市場のCAGRが最も高いのはアジア太平洋です。急速な都市化、経済成長、工業化がこの拡大の主要原動力となっており、幅広い産業で拡大可能で効果的なターミナルオートメーションソリューションのニーズが高まっています。拡大するサプライチェーンと貿易量の増加の需要を満たすため、中国、インド、日本、韓国などの国々は、港湾、ターミナル、物流施設の建設に多額の投資を行っています。
Note: Tables for North America, Europe, APAC, South America, and Middle East & Africa Regions are also represented in the same manner as above.
According to Stratistics MRC, the Global Terminal Automation Market is accounted for $6.63 billion in 2024 and is expected to reach $10.05 billion by 2030 growing at a CAGR of 7.15% during the forecast period. The term "terminal automation" describes the incorporation of cutting-edge systems and technologies to optimize and streamline operations in transportation terminals, including rail yards, ports, and airports. These terminals can lower costs and their environmental effects while increasing efficiency, safety, and dependability through the use of automation. Various parts, like robotic systems, intelligent software, sensors, and data analytics, are frequently included in automation solutions.
According to the International Association of Ports and Harbors (IAPH), terminal automation has emerged as a transformative solution for enhancing the efficiency and competitiveness of maritime ports worldwide.
Demanding for operational efficiency
In order to improve operational agility and optimize terminal layout, terminal operators are implementing advanced automation solutions such as automated guided vehicles (AGVs) and drones for surveillance and inventory management. Moreover, scenario testing and predictive analytics are made possible by the use of digital twins, which are virtual copies of physical terminals that facilitate proactive maintenance and operational optimization. Prescriptive analytics is one example of an advanced data analytics technique that helps find optimization opportunities and makes actionable recommendations to continuously increase terminal efficiency.
High start-up costs and uncertain return on investment
The initial cost of terminal automation projects can be high, particularly for greenfield developments or significant retrofits of existing terminals, despite the possible long-term benefits. Some terminal operators may be discouraged from pursuing automation initiatives due to the high capital expenditure involved in deploying automation equipment, updating infrastructure, and training staff. Furthermore, investment decisions may be impeded by uncertainties regarding return on investment (ROI) resulting from factors like changing market dynamics, regulatory requirements, and evolving technology landscapes. This is especially true for smaller terminal operators with limited financial resources.
Smart port and digital twin emergence
Terminal automation has a lot of opportunities as smart ports become more common. Terminals can generate virtual copies of real assets and operations by utilizing digital twin technology. This allows for scenario modeling, real-time monitoring, and predictive analytics. By simulating multiple operational scenarios and identifying optimization opportunities, digital twins improve operational efficiency, facilitate proactive maintenance, and optimize resource allocation. Additionally, in order to promote innovation and digital transformation throughout the port ecosystem, smart port initiatives also encourage cooperation among stakeholders, such as port authorities, terminal operators, shipping lines, and logistics companies.
Pressures from competition and market consolidation
The terminal automation market is experiencing heightened competition due to the entry of new players, established players, and disruptive technologies. This presents challenges for terminal operators in terms of preserving their market share, profitability, and differentiation. Consolidation among technology suppliers, equipment producers, and terminal operators may lead to pricing pressures, market concentration, and diminished bargaining power for smaller players. Furthermore, incumbents face threats to their market share, difficulties with innovation, and competitive pressures from agile startups and digital disruptors.
The COVID-19 pandemic has had a major effect on the terminal automation market, resulting in disruptions to supply chain operations, international trade, and investment plans. Reduced cargo volumes, vessel congestion, and supply chain bottlenecks as a result of lockdown procedures, travel restrictions, and port closures have an impact on terminal throughput and revenue streams. Moreover, terminal operations have been hampered by labour shortages, social distancing laws, and health and safety regulations, which have resulted in delays and inefficiencies. Digital technologies and automation solutions are being adopted more quickly as a result of the pandemic in order to improve terminal resilience, reduce risks, and guarantee business continuity.
The Brownfield Projects segment is expected to be the largest during the forecast period
The segment with the largest share is predicted to be brownfield projects. In brownfield projects, the existing terminal infrastructure is retrofitted or upgraded to include automation technologies like digital systems, IoT devices, and automated equipment. These projects are common in established terminal operations that aim to minimize disruption to ongoing business while modernizing, increasing efficiency, and complying with regulations. Additionally, notwithstanding these obstacles, brownfield projects present terminal operators with substantial chances to boost their competitiveness, prolong the life of their assets, and realize little gains in profitability and productivity.
The Pipeline segment is expected to have the highest CAGR during the forecast period
In the terminal automation market, the pipeline segment has shown the highest CAGR. The transportation of liquids and gases, such as chemicals, natural gas, petroleum products, and crude oil, depends heavily on pipeline terminals. The pipeline segment's terminal automation solutions are concentrated on streamlining product handling, keeping an eye on pipeline integrity, and guaranteeing adherence to safety and environmental laws. Furthermore, SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) systems, leak detection systems, automated valve control, and real-time monitoring sensors are some of the key automation technologies used in pipeline terminals.
The market for terminal automation is dominated by North America. The dominance of the region is a result of multiple factors, such as the existence of significant terminal operators, a vast transportation network, strict regulations, and technological developments. Robust terminal automation ecosystems are found in nations like the United States and Canada, where advanced technologies like cloud computing, IoT, and artificial intelligence are widely adopted. Additionally, the need for terminal automation solutions is driven by the region's emphasis on improving environmental sustainability, safety, and operational efficiency across a range of industries, including chemicals, oil and gas, logistics, and maritime.
The terminal automation market's highest CAGR is seen in the Asia-Pacific region. Rapid urbanization, economic growth, and industrialization are the main drivers of this expansion, which is increasing the need for scalable and effective terminal automation solutions across a wide range of industries. To meet the demands of an expanding supply chain and rising trade volumes, nations like China, India, Japan, and South Korea are investing heavily in the construction of ports, terminals, and logistics facilities.
Key players in the market
Some of the key players in Terminal Automation market include Intech Process Automation Inc, Implico Group, ABB Ltd, Rockwell Automation, Siemens AG, Honeywell International Inc.,, Emerson Electric Co, Schneider Electric, Larsen & Toubro Limited, Varec, Inc., Technipfmc PLC, Endress+Hauser Group Services AG and Yokogawa Electric Corporation.
In March 2024, ABB is collaborating with Green Hydrogen International (GHI) on a project to develop a major green hydrogen facility in south Texas, United States. As part of the Memorandum of Understanding (MoU) ABB's automation, electrification and digital technology will be assessed for deployment at GHI's Hydrogen City project.
In February 2024, Rockwell Automation, the world's largest company dedicated to industrial automation and digital transformation, is pleased to announce an agreement with 1PointFive to purchase carbon dioxide removal (CDR) credits from STRATOS, 1PointFive's Direct Air Capture (DAC) facility under construction in Texas.
In November 2023, German multinational technology conglomerate Siemens AG intends to enter into a share purchase agreement with Siemens Energy to acquire an 18% stake in Siemens Ltd. India from Siemens Energy, for a purchase price of 2.1 billion euro in cash. This would increase Siemens' stake in the publicly listed Siemens Ltd. India from 51% to 69%, while Siemens Energy's stake would decrease from 24% to 6%.