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市場調査レポート
商品コード
1567945
自動車用スマートエクステリア市場(2024年)Automotive Smart Exteriors Research Report, 2024 |
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自動車用スマートエクステリア市場(2024年) |
出版日: 2024年08月19日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 290 Pages
納期: 即日から翌営業日
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電動化とインテリジェント化の動向の中で、中国の乗用車におけるスマートエクステリアの普及率は上昇基調にあります。ある推計によると、2023年の普及率は10.4%で、2030年に20.8%に達すると予測されています。
スマートエクステリアは、従来のエクステリアと比較して、車1台当たりのコンテンツの金額が高いです。
従来のエクステリアのコストは1台当たり約2,000元(ヘッドライトを除く)で、主にバンパー、エクステリアバックミラー、シーリングストリップ、ホイールトリムにかかります。ヘッドライトのコストを加えると(LEDヘッドライトは1台あたり2,800~3,800元)、車1台あたりのエクステリアのコストは約5,000元となります。
インテリジェント化の過程で、エクステリアの金額は急上昇しています。例えば、デジタルグリルは通常のグリルの10倍超、レーザーヘッドライトはLEDヘッドライトの3倍超、隠し電動ドアハンドルは通常のドアハンドルの6.7倍です。全体として、車1台当たりのスマートエクステリアのコンテンツ金額は従来のエクステリアの5倍以上、つまり1台当たりのコストは1万元(ヘッドライトを除く)、ヘッドライトを加えると1台当たりのコンテンツ金額は2万元以上になります。
新エネルギー乗用車はスマートエクステリアを開発します。ResearchInChinaの予測では、中国の新エネルギー乗用車用エクステリアの市場規模は、2024年に675億5,000万人民元となり、そのうちスマートエクステリアは250億5,000万人民元で37.1%を占めます。中国の新エネルギー乗用車用エクステリアの市場規模は、2030年に1,531億9,000万人民元となり、そのうちスマートエクステリアが50%を超えるシェアを占めると予測されます。
エクステリアがスマート化する動向の中で、一部の伝統的なコンポーネントは徐々にインテリジェンスに取って代わられ、非エクステリアデザインも登場します。
(1)ノンBピラーデザイン
ノンBピラーデザインは、通常、ノンBピラー+ヒンジドアのデザインです。ドア開口部が儀式感に溢れているだけでなく、ドア開口部が広い(最大開口部1m超)ため、乗り降りが便利です。Bピラーを使わないデザインは、その利便性とスペース活用を評価する家庭やビジネスのユーザーを中心に、市場で大きな注目を集めています。
2024年後半に発売予定のZeekr MIXは、ノンBピラーデザインを採用しています。Bピラーをなくすことで、Zeekr MIXのドアの開口面積をさらに拡大し、車内空間の開放感や柔軟性を高め、車内レイアウトの自由度を向上させることができます。
(2)ノンドアハンドルデザイン
隠しドアハンドルは賛否両論あり、ノンドアハンドルソリューションが登場します。
キーレスエントリーの動向では、ノンドアハンドルデザインが可能になります。ノンドアハンドルデザインは、ユーザーが車のロックを解除して乗り降りするために開発された新しいソリューションです。多くの場合、ワイヤレス誘導ロック解除技術とパワードアシステムが適用されます。ユーザーがスマートキーを携帯するか、携帯電話のアプリを通じて車の解錠を許可すると、制御ユニットはコマンドを受信した後、ドアの内蔵電動アクチュエーターの動作をトリガーし、ドアが自動的に飛び出したり、設定した角度でスライドしたりして、ユーザーの乗降を容易にします。
2024年4月、Auto ChinaでJiyue 07が発表されました。これはノンドアハンドルデザインを採用しています。さらに、Jiyue 07はインテリジェントな誘導式パワードアを搭載し、ワンボタンでドアを開けることができ、よりインテリジェントなドア開閉を可能にしています。
当レポートでは、中国の自動車用スマートエクステリア市場について調査分析し、さまざまな自動車用スマートエクステリアの搭載数、市場規模、サプライヤーの戦略、開発動向などの情報を提供しています。
Research on automotive smart exteriors: in the trend towards electrification and intelligence, which exteriors will be replaced by intelligence?
The Automotive Smart Exteriors Research Report, 2024 released by ResearchInChina analyzes and studies the installation, market size, content-per-car value, competitive pattern, suppliers' strategy, OEMs' strategy, and development trends of various automotive smart exteriors.
The research covers the following:
Digital grille: digital grille (application scenarios and development history); active grille shutter (installations and installation rate, distribution by price range, and competitive pattern); luminous interactive grille (installations and installation rate, market size, supplier pattern, etc.).
Smart charging gate: features, installation, vehicle model cases, suppliers, development trends, etc.
Hidden door handle: categories, system costs, installation, market size, vehicle model cases, suppliers and competitive pattern, development trends, etc.
Intelligent headlight: development history, main technology routes, installations, penetration rate, vehicle model cases, suppliers, etc.
Body ambient lighting: various body ambient lights, luminous LOGO, application scenarios of projector lamp, installation rate, application cases, etc.
Smart B-pillar: features, vehicle model cases, etc.
Smart glass: features, new applications and trends, etc.
Electronic exterior rearview mirror: features, vehicle model cases, development trends, etc.
In the trend towards electrification and intelligence, the penetration rate of smart exteriors in passenger cars in China is on the rise. By one estimate, the penetration rate was 10.4% in 2023 and is expected to reach 20.8% in 2030.
Compared with traditional exteriors, smart exteriors boast higher content-per-car value.
The cost of traditional exteriors is about RMB2,000 per car (excluding headlights), largely for bumpers, exterior rearview mirrors, sealing strips, and wheel trims. If the cost of headlights is added (by RMB2,800-3,800 for LED headlights per car), the cost of exteriors per car will be around RMB5,000.
In the intelligent upgrade process, the value of exteriors has surged. For example, the digital grille is more than 10 times the ordinary grille, the laser headlight is more than 3 times the LED headlight, and the hidden electric door handle is 6.7 times the ordinary door handle. Overall, the content value of smart exteriors per car will be more than 5 times traditional exteriors, that is, the cost per car is RMB10,000 (excluding headlights), and plus headlights, the content-per-car value is higher than RMB20,000.
New energy passenger cars pioneer smart exteriors. On ResearchInChina's estimate, China's new energy passenger car exteriors market will be worth RMB67.55 billion in 2024, of which smart exteriors will be valued at RMB25.05 billion, accounting for 37.1%. It is predicted that China's new energy passenger car exteriors market will be valued at RMB153.19 billion in 2030, of which smart exteriors will take an over 50% share.
As exteriors tend to be smart, some traditional components will gradually be replaced by intelligence, and even non-exterior designs will appear.
1) Non-B pillar design
The non-B pillar design is usually a non-B pillar + hinged door design. Not only is the door opening full of sense of ritual, but the extra-wide door opening (maximum opening of more than 1m) makes it more convenient for users to get on and off the car. The non-B pillar design has received much attention in the market, especially from household and business users who appreciate the convenience and space utilization of this design.
Zeekr MIX, to be launched in the second half of 2024, adopts a non-B pillar design. The removal of B-pillar can further expand the opening area of Zeekr MIX's doors, enhance the airy and open feel and flexibility of the car's interior space, and make the car's interior layout more flexible.
2) Non-door handle design
Hidden door handles are quite controversial, and non-door handle solutions then come out.
In the keyless entry trend, non-door handle design becomes possible. Non-door handle design is a new solution developed for users to unlock and get in and off cars. It often applies wireless inductive unlocking technology and power door system. When the user carries the smart key or authorizes the car via the mobile phone APP to unlock, the control unit triggers the operation of the built-in electric actuator of the door after receiving the command, so that the door automatically pops out or slides at a preset angle, so as to facilitate the user's entry.
In April 2024, Jiyue 07 was unveiled at the Auto China. It adopts a non-door handle design. In addition, Jiyue 07 is also equipped with intelligent inductive power doors, allowing the user to open the door with one button and enabling more intelligent door opening.
3) Non-grille design
The original intention of grille design was to meet the engine's need for air intake and heat dissipation. As new energy vehicles develop, this demand has become much weaker. Non-grille design will become a trend in the future.
At the Tokyo Motor Show in November 2023, Nissan's first all-electric crossover concept car Hyper Urban removed its typical V-Motion grille. This means that in the wave of electrification transformation, Nissan begins to use a non-grille design.
4) Hidden antenna design
Automotive antennas tend to be miniaturized and integrated, and hidden design is one of its future development directions.
The significance of hidden antennas is that the introduction of antennas does not affect the appearance of the vehicle body, that is, they are hidden somewhere on the body. Hidden design requires overall consideration of what types of antennas are used and how to simplify antenna deployment on the vehicle body.
5) Non-rearview mirror design
In current stage, the camera of the electronic exterior rearview mirror is installed in the positions similar to ADAS, mainly on the traditional exterior rearview mirror or at the rear of the vehicle. There is also overlap between the functions of the two, such as blind spot detection and lane change assist based on side cameras. At present, one direction of OEMs to achieve overall cost reduction is reuse of ADAS cameras. From the perspective of field of view, the two have the possibility of reuse. In this period, the camera of the electronic exterior rearview mirror still lies in the traditional positions.
In the future, as traditional rearview mirrors disappear, electronic exterior rearview mirrors will only exist for the purpose of installing cameras, and become much less necessary. Some OEM once mentioned its vision of the future electronic rearview mirror solution in which the camera is expected to be moved to the side of the front hood (position 2. in the figure below) or the top corner of the window (position 3. in the figure below). By then, the "non-rearview mirror" design will be realized.