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市場調査レポート
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1374467

インテリジェントドアの中国市場(2023年)

China Intelligent Door Market Research Report, 2023

出版日: | 発行: ResearchInChina | ページ情報: 英文 210 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
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インテリジェントドアの中国市場(2023年)
出版日: 2023年10月07日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 210 Pages
納期: 即日から翌営業日
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  • 概要
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概要

自動車のインテリジェント化が進むにつれ、インテリジェントドアに対する需要も増加しています。

まず、インテリジェントドア機能の搭載率が急上昇しています。

APP制御ドアは、2023年7月時点で30%を超えるもっとも高い搭載率を誇り、次いでDOWが10%を超えます。

隠し電動ドアハンドルとフレームレスドアは自動車をよりスタイリッシュにし、搭載率は急速に伸びています。

電動サクションドアは、Li L7/L8/L9やNIO ET5のような35万元以上の中高級モデルに多く搭載されています。しかし、2022年と比較すると、Leapmotor C11のような15万人民元前後のモデルに沈み始めています。

次に、ドアはセンサーと統合され、インテリジェントな乗車方式を実現します。

ドアの開錠方式としては、デジタルキーとPEPSが通信モジュールを活用して車のロックを解除します。これが現在の主流です。しかし、センサーが成熟し、生体認証技術が発展すれば、カメラや指紋センサーなどをドアハンドルやBピラー、窓に搭載し、無意識に解錠することが次世代のインテリジェント乗車方式になると予想されます。現段階では、主にジェスチャー認証、顔認証、指紋認証、指静脈認証などの生体認証方式が利用可能です。

サプライヤーは、ドアの開錠に向けた生体認証方式の展開に取り組んでいます。

そして、統合ドア制御の動向は明らかです。

E/Eアーキテクチャの進化の中で、ボディドメインコントローラーは2つの大きな動向を示しています。

第一に、オリジナルのBCMをベースに、より多くの機能が統合されます。分散化された機能の組み合わせは、すべてのボディエレクトロニクス、キー機能、ライト、ドア、窓などの基本駆動の統合へと移行しつつあります。

第二に、ボディドメインはクロスドメイン統合の段階でコックピット、ドメイン、シャーシドメインと統合され、より広範囲な集中制御と機能連携を達成することが予測されています。

ドメインコントローラーアーキテクチャにより、OEMはドアとカメラ、レーダー、アンビエントライトなどを接続し、インテリジェントな乗降体験を実現することができます。

当レポートでは、中国のインテリジェントドア市場について調査し、その特徴、市場の状況、研究開発動向などを分析しています。

目次

第1章 インテリジェントドア市場の概要

  • ドアシステムの概要
  • インテリジェントドアのイントロダクション
  • インテリジェントドアの重要なコンポーネント
  • ドアのスタイリングデザイン
  • インテリジェントドアの注目の機能
  • インテリジェントドアの産業チェーン
  • インテリジェントドアの市場規模
  • インテリジェントドアの競合情勢
  • 主要インテリジェントドアベンダーの機能の比較
  • DCU
  • ドアの構造

第2章 インテリジェントドアのアクセス方式

  • インテリジェントドアのアクセス方式の概要
  • APP制御ドア
  • デジタルキーアクセス
  • ジェスチャー認識アクセス
  • 顔認識アクセス
  • 音声アクセス
  • 指紋認識アクセス
  • 指静脈認識アクセス
  • タッチアクセス
  • パスワードロックアクセス

第3章 インテリジェントドア市場のセグメント

  • 電動サクションドア
    • 電動サクションドアシステムの構造
    • 電動サクションドアの搭載数と搭載率
    • 電動サクションドアの市場規模
    • 自動ドアの搭載数と搭載率
    • 自動ドアの市場規模
  • フレームレスドア
    • 開発の歴史
    • 搭載数と搭載率
    • 問題とソリューション
    • シーリングシステム構造の事例
  • 隠し電動ドアハンドル
    • 利点
    • システム構造
    • 搭載数と搭載率
    • 市場規模
  • PEPS
    • PEPSシステムのイントロダクション
    • 搭載数と搭載率
    • 内訳:主要ブランド別、モデル別
    • 内訳:価格帯別
    • 市場規模
    • 世界のサプライヤー
    • 中国のサプライヤー
  • Bピラーなしスーサイドドア
    • Bピラーなしスーサイドドア搭載モデルの事例
    • Bピラーなしスーサイドドアの安全性
  • 電動テールゲート
    • システム構造
    • 搭載数と搭載率
    • 駆動方式
    • ハイライト
    • インダクティブオープン
    • 位置記憶
    • 市場規模
    • 競合情勢
  • 電動サイドスライドドア
    • 搭載数と搭載率
    • 市場規模

第4章 軽量インテリジェントドアとシーリングストリップ市場

  • 軽量ドア
    • 技術
    • ソリューション
    • サプライヤーのソリューション
  • ドアシーリングストリップ
    • 分類
    • フレームレスシールストリップ
    • 市場規模
    • 生産技術
    • 競合情勢
    • 主要サプライヤー

第5章 OEMのインテリジェントドア応用

  • インテリジェントアクセス方式におけるOEMのレイアウト
  • OEMのインテリジェントドアの機能
  • Tesla Model Xの電動ドア
  • Jaguar Land Roverのジェスチャー感応ドア開閉システム
  • Genesis GV60の顔認識機能付きキーレスロック解除システム
  • HiPhiのインテリジェントドアシステム
  • HiPhi Xの完全電動NTウイングドアシステム
  • Hongqiのミラードア
  • ZEEKRのインテリジェントドアシステム
  • ZEEKR Xのインテリジェントインダクティブ自動ドアとBピラー顔認識システム
  • Lexusのe-Latchインテリジェント電子ドア
  • BMWのインテリジェントドア

第6章 インテリジェントドアシステムのサプライヤー

  • Brose
  • Magna
  • Edscha
  • Continental
  • Aisin
  • Hyundai Mobis
  • DJTECH
  • Minth Group
  • Yanfeng
  • Bethel Automotive Safety Systems
  • HI-LEX
  • Tuopu Group
  • Changzhou Kaicheng
  • Kiekert AG
  • その他のサプライヤー

第7章 インテリジェントドアの概要と開発動向

  • 搭載率
  • 市場規模
  • センサーの統合
  • 機能の統合
  • DCUの統合
  • ボディドメインコントロールとドアの統合
  • ドア制御ソフトウェア
  • 軽量
  • ドア構造
目次
Product Code: ZQ002

China Intelligent Door Market Research Report, 2023 released by ResearchInChina analyzes and studies the features, market status, OEMs' layout, suppliers' layout, and development trends of intelligent doors in China.

In addition to components of conventional doors, intelligent doors add other components like door control unit, driver and sensor to enable intelligent functions such as intelligent unlocking, automatic door opening/closing, environmental perception, hovering on the slope, and even interaction and combination with other components. As vehicle intelligence develops, the demand for intelligent doors is increasing.

First, the installation rate of intelligent door functions has surged.

In terms of marketization degree, the intelligent door functions that have found wide application in vehicles include APP-controlled doors, door open warning (DOW), hidden electric door handles, frameless doors, electric suction doors, automatic door opening and closing, etc.

APP-controlled doors boast the highest installation rate, higher than 30% as of July 2023, followed by DOW with over 10%.

Hidden electric door handles and frameless doors make vehicles more stylish, with fast-growing installation rates.

Electric suction doors are largely mounted on mid-to-high-end models priced over RMB350,000, like Li L7/L8/L9 and NIO ET5. However, compared with 2022, they have begun to sink to models worth around RMB150,000, such as Leapmotor C11.

Still as a luxury configuration, automatic suction doors are available to fewer than 10 models valued at more than RMB300,000, including HiPhi Z, ZEEKR 001, Xpeng P7 and IM L7.

Second, doors are integrated with sensors to create intelligent entry modes.

In terms of door opening mode, digital keys and PEPS leverage communication modules to unlock vehicles. This is the mainstream entry mode at present. However, as sensors mature and biometric technology develops, installing cameras, fingerprint sensors, etc. on door handles, B-pillars or windows for unconscious unlock is expected to become the next-generation intelligent entry mode. At this stage, biometric recognition modes which are available to models to open doors mainly include gesture recognition, face recognition, fingerprint recognition, and finger vein recognition.

Suppliers are working to deploy biometric recognition modes for door opening.

ArcSoft's 3D ToF gesture interaction solution offers detection depth information and enables face recognition for anti-counterfeiting, guaranteeing IVI login or door unlock.

Cerence has introduced Cerence Exterior Vehicle Communication, a new suite of AI and voice-powered innovations that enables drivers to interact with their cars from the outside. The system accurately recognizes voiceprint and content by voice to complete tasks such as unlocking the door, opening the trunk and turning on the light.

SenseTime's SenseAuto Cabin-K is a complete "controller+module+trigger device+software" integrated solution based on high-precision face recognition, in-vivo detection and other recognition technologies. Combined with 3D modules and various human-computer interactions, it enables unconscious unlock by face. It meets payment-level security requirements, allowing cloud or local managers to intelligently manage vehicles.

Third, the trend for integrated door control is clear.

Amid the evolution of E/E architecture, body domain controllers present two major trends:

First, more functions are integrated on the basis of the original BCM. The decentralized function combination is transitioning to the integration of basic drives of all body electronics, key functions, lights, doors, windows, etc.

Second, the body domain is expected to be integrated with cockpit, domain and chassis domains in the cross-domain integration stage to accomplish a wider range of centralized control and functional linkage.

With domain controller architecture, OEMs can connect doors with cameras, radars, ambient lights, etc. to create intelligent entry and exit experience.

For example, HiPhi has developed the H-SOA (Hip Hi Service Oriented Architecture), consisting of six computing platforms to manage the vehicle: the infotainment domain computing platform (IDCM), the autonomous driving domain computing platform (ADCM), the power and chassis domain computing platform (VDCM), the body domain computing platform (BDCM), the central gateway (CGW) and the communication computing platform (V-Box). Based on the H-SOA, the intelligent door system built by HiPhi is equipped with 6 electric NT doors, 6 motors, 4 position sensors, 12 ultrasonic sensors, 6 anti-collision and anti-pinch sensors, a rainfall sensor, and a body control computing platform to support multiple automatic entry modes (such as face recognition, mobile phone ID and intelligent key) and light interaction, creating intelligent access experience in different scenarios.

From the perspective of suppliers, door control units are heading in the direction of hardware centralization and software virtualization.

For instance, the next-generation door system electronic control unit developed by Brose integrates all door functions from window regulators and automatic door opening/closing to collision detection. Users only need to make a simple gesture, and then the side door will open and close automatically. A radar sensor scans the surrounding environment in real time to prevent collisions. During driving, the in-car screen displays the data from the outside cameras in real time. Moreover the speaker control function can not only actively reduce noise, but also improve the sound quality of the vehicle entertainment system, thereby providing passengers with comfortable travel experience.

Brose will mass-produce its next-generation door system electronic control unit in 2025. A high-bandwidth wire harness is connected to the central controller, which can reduce more than 30 wire harnesses for corresponding doors, significantly saving space and cost, and solving problems about multi-sensor data processing and fusion, as well as low-latency and high-rate transmission of image data.

In terms of software, Brose's BRAIN software system is a solution based on domain controllers. BRAIN integrates Brose's PWM control, anti-pinch and other access systems and related control algorithms. Based on SOA-oriented modular development, this software system can be integrated into the electronic architectures of various models and major automakers' systems.

BRAIN provides users with an easy-to-use graphical operation interface, that is, Composer. Besides more than 70 application scenarios defined by Brose, OEMs, third parties and even end users can customize and personalize the scenes through Composer. So far, the design of BRAIN has been initially completed, and the sample has been installed and demonstrated to the public. Related business negotiations are being held with quite a few Chinese and foreign OEMs.

Table of Contents

1 Overview of Intelligent Door Market

  • 1.1 Overview of Door System
  • 1.2 Introduction to Intelligent Doors
  • 1.3 Important Components of Intelligent Doors
  • 1.4 Door Styling Design
  • 1.5 Highlight Functions of Intelligent Doors
    • 1.5.1 DOW
    • 1.5.2 Door Hovering
    • 1.5.3 Intelligent Surface Control
    • 1.5.4 Intelligent Interconnection
    • 1.5.5 Door Function Integration
    • 1.5.6 Adaptive Doors
  • 1.6 Intelligent Door Industry Chain
  • 1.7 Intelligent Door Market Size
  • 1.8 Intelligent Door Competitive Landscape
  • 1.9 Function Comparison between Major Intelligent Door Vendors
  • 1.10 DCU
  • 1.11 Door Structure
    • 1.11.1 Door Structural Features in China
    • 1.11.2 Pan-Asian Door Structure Strategy
    • 1.11.3 Next-generation APH Door Cost in Pan Asia

2 Intelligent Door Access Modes

  • 2.1 Overview of Intelligent Door Access Modes
  • 2.2 APP-controlled Doors
  • 2.3 Digital Key Access
    • 2.3.1 Digital Key Market Size
    • 2.3.2 Digital Key Application Scenarios
  • 2.4 Gesture Recognition Access
    • 2.4.1 Cases of Models Using Gesture Recognition to Open Doors
    • 2.4.2 Gesture Recognition Access Solutions of Suppliers
    • 2.4.3 Gesture-controlled Door Patents of OEMs
    • 2.4.4 Gesture-controlled Door Patents of Suppliers
  • 2.5 Face Recognition Access
    • 2.5.1 Face Recognition Access Solutions of OEMs
    • 2.5.2 Face Recognition Access Solutions of Suppliers
    • 2.5.3 Face Recognition Access System Patents
  • 2.6 Voice Access
    • 2.6.1 Cases of OEMs Using Voice to Open Doors
    • 2.6.2 Voice Access System Patents
  • 2.7 Fingerprint Recognition Access
  • 2.8 Finger Vein Recognition Access
  • 2.9 Touch Access
  • 2.10 Password Lock Access

3 Intelligent Door Market Segments

  • 3.1 Electric Suction Doors
    • 3.1.1 Electric Suction Door System Structure
    • 3.1.2 Installations and Installation Rate of Electric Suction Doors
    • 3.1.3 Electric Suction Door Market Size
    • 3.1.4 Installations and Installation Rate of Automatic Doors
    • 3.1.5 Automatic Door Market Size
  • 3.2 Frameless Doors
    • 3.2.1 Development History
    • 3.2.2 Installations and Installation Rate
    • 3.2.3 Problems and Solutions
    • 3.2.4 Sealing System Structure Cases
  • 3.3 Hidden Electric Door Handles
    • 3.3.1 Advantages
    • 3.3.2 System Structure
    • 3.3.3 Installations and Installation Rate
    • 3.3.4 Market Size
  • 3.4 PEPS
    • 3.4.1 Introduction to PEPS System
    • 3.4.2 Installations and Installation Rate
    • 3.4.3 Breakdown by Major Brands and Models
    • 3.4.4 Breakdown by Price Range
    • 3.4.5 Market Size
    • 3.4.6 Global Suppliers
    • 3.4.7 Chinese Suppliers
  • 3.5 Suicide Doors without B-pillar
    • 3.5.1 Cases of Models with Suicide Doors without B-pillar
    • 3.5.2 Safety of Suicide Doors without B-pillar
  • 3.6 Electric Tailgates
    • 3.6.1 System Structure
    • 3.6.2 Installations and Installation Rate
    • 3.6.3 Drive Modes
    • 3.6.4 Highlights
    • 3.6.5 Inductive Opening
    • 3.6.6 Position Memory
    • 3.6.7 Market Size
    • 3.6.8 Competitive Landscape
  • 3.7 Electric Side Sliding Doors
    • 3.7.1 Installations and Installation Rate
    • 3.7.2 Market Size

4 Lightweight Intelligent Door and Sealing Strip Market

  • 4.1 Lightweight Doors
    • 4.1.1 Technology
    • 4.1.2 Solutions
    • 4.1.3 Solutions of Suppliers
  • 4.2 Door Sealing Strip
    • 4.2.1 Classification
    • 4.2.2 Frameless Sealing Strip
    • 4.2.3 Market Size
    • 4.2.4 Production Technology
    • 4.2.5 Competitive Landscape
    • 4.2.6 Main Suppliers

5 Intelligent Door Application of OEMs

  • 5.1 OEMs' Layout in Intelligent Access Modes
  • 5.2 Features of OEMs' Intelligent Doors
  • 5.3 Electric Doors of Tesla Model X
  • 5.4 Jaguar Land Rover's Gesture-sensitive Door Opening System
  • 5.5 Genesis GV60 Keyless Unlocking System with Face Recognition
  • 5.6 HiPhi's Intelligent Door System
  • 5.7 Fully Electric NT Wing Door System of HiPhi X
  • 5.8 Mirrored Doors of Hongqi
  • 5.9 ZEEKR's Intelligent Door System
  • 5.10 Intelligent Inductive Automatic Door and B-pillar Face Recognition System of ZEEKR X
  • 5.11 e-Latch Intelligent Electronic Door of Lexus
  • 5.12 BMW's Intelligent Doors

6 Intelligent Door System Suppliers

  • 6.1 Brose
    • 6.1.1 Profile
    • 6.1.2 Customers
    • 6.1.3 Business Planning: Increase the Proportion of Business in China
    • 6.1.4 Door and Tailgate System
    • 6.1.5 Electric Side Door Drive System
    • 6.1.6 Electric Auto Doors
    • 6.1.7 BRAIN Software System
    • 6.1.8 Models Supported by Door Products
  • 6.2 Magna
    • 6.2.1 Profile
    • 6.2.2 SmartAccess Power Door System
    • 6.2.3 Creative Door Cases
    • 6.2.4 Models Supported by Door Products
  • 6.3 Edscha
    • 6.3.1 Profile
    • 6.3.2 Electric Door System
    • 6.3.3 Intelligent Cockpit Layout Dynamics
    • 6.3.4 Models Supported by Door Products
  • 6.4 Continental
    • 6.4.1 Profile
    • 6.4.2 Intelligent Door Solutions
    • 6.4.3 Electric Door Controllers and Door Controllers
    • 6.4.4 Models Supported by Door Products
  • 6.5 Aisin
    • 6.5.1 Profile
    • 6.5.2 Operation
    • 6.5.3 Development History
    • 6.5.4 Automotive Parts
    • 6.5.5 Door Products
    • 6.5.6 Models Supported by Door Products
  • 6.6 Hyundai Mobis
    • 6.6.1 Profile
    • 6.6.2 Global Layout
    • 6.6.3 Face Recognition Access System
  • 6.7 DJTECH
    • 6.7.1 Profile
    • 6.7.2 Intelligent Cockpit Control System R&D Layout
    • 6.7.3 Intelligent Door Layout
    • 6.7.4 Electric Door Layout
    • 6.7.5 Performance in Intelligent Cockpit Control System
    • 6.7.6 "One Body and Two Wings" Development Strategy
    • 6.7.7 Intelligent Electromechanical System Layout
    • 6.7.8 Intelligent Electric Doors
    • 6.7.9 Customers
  • 6.8 Minth Group
    • 6.8.1 Profile
    • 6.8.2 Product Layout
    • 6.8.3 Intelligent Exterior System
    • 6.8.4 Intelligent Side Door System
    • 6.8.5 Meet Minst® Intelligent Tailgate Solution
    • 6.8.6 Intelligent Surface Business
  • 6.9 Yanfeng
    • 6.9.1 Profile
    • 6.9.2 Lightweight Intelligent Side Door Technology
  • 6.10 Bethel Automotive Safety Systems
    • 6.10.1 Profile
    • 6.10.2 Electric Tailgate System
  • 6.11 HI-LEX
    • 6.11.1 Profile
    • 6.11.2 Intelligent Tailgate ECU
  • 6.12 Tuopu Group
    • 6.12.1 Profile
    • 6.12.2 Product Cost
    • 6.12.3 Intelligent Side Door System
    • 6.12.4 Electric Side Door Actuator Patent
    • 6.12.5 Features of Intelligent Side Door System
  • 6.13 Changzhou Kaicheng
    • 6.13.1 Profile
    • 6.13.2 Performance
    • 6.13.3 Electric Tailgate Products
    • 6.13.4 Application Cases of Electric Tailgate Controllers
  • 6.14 Kiekert AG
    • 6.14.1 Profile
    • 6.14.2 Intelligent Door Products
    • 6.14.3 Models Supported by Door Products
  • 6.15 Other Suppliers
    • 6.15.1 Electric Door Motors of Ningbo Hengshuai
    • 6.15.2 Antolin
    • 6.15.3 Ziezone Auto Parts

7 Summary and Development Trends of Intelligent Doors

  • 7.1 Installation Rate
  • 7.2 Market Size
  • 7.3 Sensor Integration
  • 7.4 Function Integration
  • 7.5 DCU Integration
  • 7.6 Body Domain Control and Door Integration
  • 7.7 Door Control Software
  • 7.8 Lightweight
  • 7.9 Door Structure