表紙:消費者のAIアプリケーションに対する認識と利用
市場調査レポート
商品コード
1531508

消費者のAIアプリケーションに対する認識と利用

Consumer Perception and Use of Generative AI


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英文
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消費者のAIアプリケーションに対する認識と利用
出版日: 2024年08月09日
発行: Parks Associates
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概要

過去10年間、ブランド各社は製品、サービス、ワークフローにAI/ML技術を導入し、機能セットを強化し、ソリューションがよりインテリジェントに、より独立して機能するようにし、よりパーソナライズされたものを提供してきました。

サンプルビュー

消費者向けの生成AIアプリケーションは、多くの消費者にとってAIと初めて接するものです。そのため、AIとは何か、どのように機能するのか、どのように制御されるのか、そしてその能力の限界について、新たな問いかけが必要とされます。

当レポートでは、消費者のAIアプリケーションに対する認識と利用状況について調査し、消費者による認知レベル、生成AIの利用目的、初期の利用者のプロファイル、利用における懸念、消費者の関心の高いAI機能などの分析をまとめています。

目次

調査手法・定義

重要用語・定義

エグゼクティブサマリー

  • 生成AIアプリケーション
  • 生成AIアプリケーション:消費者向け技術を新しい時代へと導く
  • 生成AIの利用状況と認知度の分類
  • 生成AIアプリケーションに関する知識
  • 学生とプロシューマーによる主導
  • AI技術に対する意識
  • AIに関する懸念
  • スマートスピーカーまたはスマートディスプレイの所有動向
  • 生成AIツールの利用
  • 米国のインターネット世帯あたりの接続デバイスの平均総数
  • スマートデバイスを調整してルーチンを開始するための推奨方法
  • コネクテッドリビング業界におけるAI/MLアプリケーションに対する消費者の需要
    • ネットワーキング
    • エンターテインメント
    • エネルギー
    • ウェアラブル
    • セーフティ&セキュリティ

生成AIアプリケーション:認知度・利用

  • 生成AIアプリケーションの認知度
  • 生成AIアプリケーションの認知度:技術採用別
  • スマートデバイス:認知度
  • 生成AIアプリケーションの認知度
  • 生成AIアプリケーションの認知度:性別
  • リモートワーカーにおける生成AIアプリケーションの認知度
  • 娯楽時間増加の追求から生成AIツールへの平均的な認知度が向上
  • AI技術のユースケース
  • 生成AIの利用状況と認知度の分類
  • AIの利用状況:年齢別
  • AIの利用状況:学生・専門家
  • AI技術の利用頻度
  • 少なくとも週に1回はAIアプリを利用する人の割合
  • 生成AIツールの利用:コンピュータOS別

消費者の認識:AIアプリケーション

  • 生成AIツール利用の阻害要因
  • AI技術利用の阻害要因:年齢別
  • 生成AI技術利用の阻害要因としてのデータプライバシー&セキュリティ上の懸念:教育機関別
  • 生成AI技術利用の阻害要因としてのデータプライバシー&セキュリティ上の懸念:世帯収入別
  • AI技術に対する意識
  • AI技術に対する意識:AIの利用状況別
  • AI技術に対する意識:個人の利用頻度別
  • AI技術に対する意識:年齢別
  • AIはリモートワーカーの職業生活にプラスの影響を与えている
  • 職業上の理由でAIを利用する頻度から判断すると、AIは私の職業生活にプラスの影響を与えている

AIに対する消費者の懸念

  • AI技術に関する懸念
  • AI技術に対する懸念:ユーザー vs 非ユーザー
  • AI技術に対する懸念:年齢別
  • AI技術に対する懸念:教育機関別
  • リモートワーカーによるAIの雇用市場への影響に関する懸念

音声アシスタント:AIの最前線

  • スマートスピーカーまたはスマートディスプレイの所有動向
  • スマートホームデバイスを制御するために利用されるプラットフォーム
  • スマートホームデバイスの主な制御方法
  • 生成AIツールの利用:スマートスピーカーまたはディスプレイの所有区分別
  • スマートスピーカー/ディスプレイ所有者による生成AIツールの利用は、特定のアシスタントプラットフォームを最も頻繁に利用
  • スマートスピーカーで実行される音声アシスタントのアクティビティ
  • スマートスピーカー/スマートディスプレイで実行したい主なエンターテイメントアクティビティ
  • スマートスピーカー/スマートディスプレイ経由の希望アクティビティ
  • AI:コネクテッドリビングへの影響
  • コネクテッドリビング業界におけるAI/MLアプリケーションに対する消費者の需要
  • ネットワーク付加価値サービスへの関心
  • 新しいものを探すときの最初のステップ
  • Tコマースへの関心:広告関連の影響別
  • 次世代EV機能の価値
  • ウェアラブルヘルスとウェルネス機能の需要
    • スマートウォッチ
    • フィットネストラッカー
    • GPSスポーツウォッチ
    • ウェアラブルユーザー
  • セキュリティシステムに最も求められる機能
  • スマートビデオドアベル:AI機能の重要性
  • スマートカメラ:AI機能の重要性
  • スマートビデオドアベルのAI機能の好まれる価格モデル
  • スマートカメラのAI機能の好まれる価格モデル
目次

SYNOPSIS:

Over the past decade, brands have infused AI/ML technologies into their products, services, and workflow to enhance feature sets, enable solutions to work more intelligently and independently, and offer greater personalization. AI/ML increases solutions' value and capability to consumers but are often behind-the-scenes and not evident to the end user.

SAMPLE VIEW

Consumer-facing generative AI applications are, for many consumers, the first time they've knowingly interacted with artificial intelligence. This forces a new conversation about what AI is, how it works, how it is controlled, and the limits of its capabilities. This research quantifies consumers' familiarity with and use of generative AI and gauges perceptions and concerns with artificial intelligence. It also highlights AI-enabled features and benefits across Parks Associates' coverage of connected living markets to highlight the tangible benefits of AI that most appeal to consumers today.

Key questions addressed:

  • 1. How familiar are consumers with generative AI applications?
  • 2. For what purposes are consumers using generative AI today?
  • 3. What segments of consumers are early users of AI applications?
  • 4. What concerns do consumers have about AI, personally and professionally?
  • 5. What AI-enabled features have consumers indicated interest in across connected living solutions?

ANALYST INSIGHT:

"Over the past decade, brands have infused AI/ML technologies into their products, services, and workflow to enhance feature sets, enable solutions to work more intelligently and independently, and offer greater personalization." - Jennifer Kent, VP, Research, Parks Associates.

Table of Contents

Survey Methodology and Definitions

Key Terms and Definitions

Executive Summary

  • Generative AI Applications
  • Generative AI applications are leading consumer technologies into a new era.
  • Generative AI Usage and Familiarity Segments
  • Familiarity with Gen AI Applications
  • Students and Prosumers will Lead
  • Attitudes Toward AI Technology
  • Concerns About Artificial Intelligence
  • Smart Speaker or Smart Display Ownership
  • Use of Generative AI Tools
  • Total Average Number of Connected Devices Per US Internet HH
  • Preferred Methods of Initiating a Routine Coordinating Smart Devices
  • Consumer Demand for AI/ML Applications Across Connected Living Verticals
    • Networking
    • Entertainment
    • Energy
    • Wearables
    • Safety & Security

Generative AI Applications: Familiarity & Use

  • Familiarity with Generative AI Applications
  • Familiarity with Generative AI Applications by Technology Adoption Segment
  • Smart Devices: Familiarity
  • Familiarity with Generative AI Applications
  • Familiarity with Generative AI Applications by Gender
  • Familiarity with Generative AI Applications among Remote Workers
  • Average Familiarity with Generative AI Tools by Seeking More Time for Entertainment
  • AI Technology Use Cases
  • Gen AI Usage and Familiarity Segments
  • Gen AI Usage by Age
  • Gen AI Use among Students and Professionals
  • Frequency of AI Technology Use
  • % Use AI App at least Weekly
  • Use of Generative AI Tools by Computer Operating System

Consumer Perceptions: AI Applications

  • Inhibitors to Using Generative AI Tools
  • Inhibitors to Using AI Technology by Age
  • Data Privacy and Security Concerns as an Inhibitors to Using Generative AI Technology by Education
  • Data Privacy and Security Concerns as an Inhibitors to Using Generative AI Technology by Household Income
  • Attitudes toward AI Technology
  • Attitudes toward AI Technology by AI Usage
  • Attitudes toward AI Technology by Personal Use Frequency
  • Attitudes toward AI Technology by Age
  • AI has had a Positive Impact on my Professional Life by Remote Workers
  • AI has had a Positive Impact on my Professional Life by Frequency of Use for Professional Reasons

Consumer Concerns about AI

  • Concerns about AI Technology
  • Concerns about AI Technology by Users vs Non-Users
  • Concerns about AI Technology by Age
  • Concerns about AI Technology by Education
  • Concerns about AI Impact on Job Market by Remote Workers

Voice Assistants: Front Line of AI

  • Smart Speaker or Smart Display Ownership
  • Platforms Used to Control Smart Home Devices
  • Primary Control Method of Smart Home Devices
  • Generative AI Tool Use by Smart Speaker or Display Ownership
  • Generative AI Tool Use among Smart Speaker/Display Owners Using Specified Assistant Platform Most Often
  • Voice Assistant Activities Performed on Smart Speakers
  • Top Desired Entertainment Activities to Perform on a Smart Speaker/Smart Display
  • Desired Activities via Smart Speaker/ Smart Display
  • AI: Impact on Connected Living
  • Consumer Demand for AI/ML Applications Across Connected Living Verticals
  • Interest in Network Value-Added Services
  • First Step When Finding Something New to Watch
  • Interest in T-Commerce by Ad Relevance Influence
  • Value of Next-Generation EV Capabilities
  • Demand for Wearable Health and Wellness Capabilities
    • Smart Watches
    • Fitness Trackers
    • GPS Sports Watches
    • Wearables Users
  • Top Desired Features For Security System
  • Smart Video Doorbell: Importance of AI Capabilities
  • Smart Camera: Importance of AI Capabilities
  • Preferred Pricing Model for Smart Video Doorbell AI Capabilities
  • Preferred Pricing Model for Smart Camera AI Capabilities