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市場調査レポート
商品コード
1483054
患者エンゲージメントにおけるAIの世界市場(2024年~2031年)Global AI in Patient Engagement Market 2024-2031 |
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患者エンゲージメントにおけるAIの世界市場(2024年~2031年) |
出版日: 2024年04月08日
発行: Orion Market Research
ページ情報: 英文 195 Pages
納期: 2~3営業日
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世界の患者エンゲージメントの市場規模は、予測期間(2024年~2031年)に21.0%のCAGRで成長すると予測されています。 同市場は、個別化医療プランとデータ分析のためのAIの需要が牽引しています。AIは、健康アウトカムの予測、ハイリスク患者の特定、提供者と患者間の相互作用の強化により、患者エンゲージメントとケアマネジメントを改善します。
市場力学
医療へのアクセシビリティの向上
患者と医療専門家の間のギャップをなくすことで、遠隔医療やバーチャルアシスタントなどのAIを活用した患者エンゲージメント技術は、医療サービスが行き届いていない地域への医療サービスをますます促進しています。世界経済フォーラム(World Economic Forum)の報告書「Patient First Health with Generative AI:Reshaping the Care Experience」によると、2024年1月には世界的に医療従事者が不足し、医師1,000万人を含む1,500万人が不足すると推定されています。2030年には、この数字は1,000万人まで減少すると予測されています。この不足の大部分、約95%は中低所得国(LMICs)に集中しています。
個別化ソリューションへの需要の高まり
個別化医療の需要は増加傾向にあり、AIを活用したソリューションにより、医療提供者はそのような体験を大規模に提供できるようになります。例えば、ZSは2023年10月、ZAIDYN by ZSプラットフォームの一部として、AIを搭載したZAIDYN Connected Healthソリューションを発表しました。ZAIDYN Connected Healthは、製薬会社、医療提供者、支払者が、治療ギャップやアンメットニーズを特定し、患者エンゲージメントを強化し、健康アウトカムを改善することでイノベーションを起こすことを可能にします。これには、個別化されたメッセージとAI主導の介入を提供するヘルスインサイトが含まれます。
市場セグメンテーション
クラウドベースが最大セグメントと予測
患者エンゲージメントAI市場は、配信タイプによってオンプレミス型とクラウド型に細分化されます。このうち、クラウドベースのサブセグメントが市場で最大のシェアを占めると予想されます。このセグメントの成長を支える主な要因には、高度な分析能力を可能にし、患者ケアと集団健康管理のための革新的なアイデアを可能にする需要の増加が含まれ、AIと機械学習技術は、特にクラウドベースのプラットフォームと統合され、医療業界に革命をもたらしました。例えば、サイファーヘルスは2023年10月、Google CloudのVertex AIプラットフォームを活用して病院運営と患者ケアに革命を起こす新たな戦略的イニシアチブを開始しました。機械学習とAIモデルのためにGoogle CloudのVertex AIを活用し、さまざまな製品やケアサービスにわたるデータサイエンスの統合のために安全で相互運用可能なデータを活用しています。
医療提供者のサブセグメントが大きな市場シェアを占める
AIを搭載したチャットボットは24時間365日患者を支援し、質問に対する迅速な回答、予約、医療情報へのアクセスを提供することで満足度とエンゲージメントを高めます。例えば、2023年11月、ArteraとHyroは提携し、医療提供者のウェブサイト向けにチャットボット型のAIアシスタントを立ち上げ、既存の情報を基に24時間365日体制で患者を支援します。このツールは、労働関連の問題に対処し、患者のエンゲージメントを向上させることを目的としていました。さらに2023年3月、ヴィデラ・ヘルスは、医療提供者と支払者の患者エンゲージメントとケア提供を改善するために設計されたAI搭載のデジタルヘルスコンパニオン「Ava」を発表しました。これは、患者のコンプライアンス、意識、医療への関与を強化し、最終的に患者の転帰を改善することを目的としています。
患者エンゲージメントにおける世界のAI市場は、北米(米国、カナダ)、欧州(英国、イタリア、スペイン、ドイツ、フランス、その他欧州)、アジア太平洋(インド、中国、日本、韓国、その他アジア太平洋)、世界のその他の地域(中東とアフリカ、ラテンアメリカ)を含む地域別にさらに細分化されています。
AI活用でインド(アジア太平洋)の医療成長に影響力
消費者のニーズを満たし、デジタルエンゲージメントと個別化された医療体験を向上させるため、医療提供者は人工知能(AI)技術への投資を行ってきました。2022年4月の世界経済フォーラムによると、インドにおけるAI支出は2025年までに117億8,000万米ドルに達すると予測され、2035年までにインド経済に約1兆米ドル貢献すると予想されています。さらに、AIは現在、がん、糖尿病網膜症、心血管疾患などの病気スクリーニングに使用される診断アルゴリズムに組み込まれています。長期的に持続的な成功を確保するためには、医療におけるAIの導入と、有意義な人間による管理およびインフォームド・コンセントの維持とのバランスをとる、慎重なアプローチを採用することが不可欠です。
世界の患者エンゲージメントにおけるAI市場の地域別成長率(2024年~2031年)
北米が主要市場シェアを占める
全地域の中で北米が大きなシェアを占めているのは、AIを活用した患者関与の需要が高まっているためであり、医療記録のデジタル化、ウェアラブル技術の成長、モノのインターネット(IoT)センサーの普及により、健康結果の改善が可能になっています。2023年7月のインターナショナル・ビジネス・マシーンズ(IBM)によると、AI医療市場は大きな成長を遂げており、2021年には110億米ドルであったのに対し、2030年には1,870億米ドルになると予測されています。この成長は、機械学習アルゴリズムの進歩、データへのアクセスの増加、手頃な価格のハードウェア、5G技術の出現といった要因に起因します。これらの進歩により、AIとML技術は、医療記録、臨床研究、遺伝情報を含む大量の健康データを、人間よりもはるかに速い速度で効率的に分析できるようになりました。その結果、医療提供者、病院、製薬・バイオテクノロジー企業、その他の利害関係者の機能に大きな変化が生じています。
患者エンゲージメントにおける世界のAI市場にサービスを提供している主要企業には、Ada Health GmbH、Cerner Corp.、Nuance Communications, Inc.、IBM Watson Health、Veradigm LLCなどがあります。市場競争力を維持するために、市場企業は提携、合併、買収などの戦略を適用して、事業拡大や製品開拓にますます注力しています。例えば、2024年1月、FabricはGYANTを買収し、より迅速な患者の受け入れ、バーチャル訪問の待ち時間の短縮、文書作成の負担軽減を可能にしました。同プラットフォームは、セルフサービス・ツールを通じて患者のアクセス、予約、健康管理を改善し、シームレスで個別化された体験を提供します。
AI in Patient Engagement Market Size, Share & Trends Analysis Report by Delivery Type (Cloud Based and On-Premises), by Application (Population Health Management, Outpatient Health Management, In-Patient Health Management, and Others), and by End-User (Hospitals and Clinics, Healthcare Providers, Healthcare Payers, and Others) Forecast Period (2024-2031)
AI in patient engagement market is anticipated to grow at a CAGR of 21.0% during the forecast period (2024-2031). The market is driven by demand for personalized healthcare plans and AI for data analytics. The AI improves patient engagement and care management by predicting health outcomes, identifying high-risk patients, and enhancing interaction between providers and patients.
Market Dynamics
Increasing Accessibility of Healthcare
By eliminating the gap between patients and healthcare professionals, AI-powered patient engagement technologies such as telemedicine and virtual health assistants are increasingly driven by healthcare services to underserved areas. According to the World Economic Forum - Patient First Health with Generative AI: Reshaping the Care Experience report, in January 2024, the a global shortage of healthcare workers, with an estimated 15 million shortfall, including 10 million doctors. By 2030, this figure is projected to decrease to 10 million. The majority of this shortage, approximately 95%, is concentrated in low- and middle-income countries (LMICs).
Growing demand for personalized solutions
The demand for personalized healthcare is on the rise, with AI-powered solutions enabling healthcare providers to deliver such experiences at scale. For instance, in October 2023, ZS, launched an AI-powered ZAIDYN Connected Health solution, part of the ZAIDYN by ZS platform. ZAIDYN Connected Health enables pharmaceutical companies, healthcare providers, and payers to innovate by identifying treatment gaps and unmet needs, enhancing patient engagement, and improving health outcomes. It includes Health Insights, which delivers personalized messages and AI-driven interventions.
Market Segmentation
Cloud Based is Projected to Emerge as the Largest Segment
Based on the deployment, the AI in patient engagement market is sub-segmented into on-premises and cloud-based. Among these, the cloud-based sub-segment is expected to hold the largest share of the market. The primary factor supporting the segment's growth includes the increasing demand for enabling advanced analytical capabilities and enabling innovative ideas for patient care and population health management, AI and machine learning technologies, particularly integrated with cloud-based platforms, have revolutionized the healthcare industry. For instance, in October 2023, CipherHealth launched a new strategic initiative to leverage Google Cloud's Vertex AI platform to revolutionize hospital operations and patient care. It utilizes Google Cloud's Vertex AI for machine learning and AI models, leveraging secure, interoperable data for data science integration across various products and care services.
Healthcare Providers Sub-segment to Hold a Considerable Market Share
AI-powered chatbots help patients 24/7, increasing satisfaction and engagement by offering prompt responses to questions, appointment booking, and access to medical information. For instance, in November 2023, Artera and Hyro partnered to launch a chatbot-style AI assistant for healthcare providers' websites, providing 24/7 24/7 patient assistance based on existing information. The tool aimed to address labor-related issues and improve patient engagement. Additionally, in March 2023, Videra Health introduced Ava, an AI-powered digital health companion designed to improve patient engagement and care delivery for healthcare providers and payers. It aimed to enhance patient compliance, awareness, and involvement in medical treatment ultimately improving patient outcomes.
The global AI in patient engagement market is further segmented based on geography including North America (the US, and Canada), Europe (UK, Italy, Spain, Germany, France, and the Rest of Europe), Asia-Pacific (India, China, Japan, South Korea, and Rest of Asia), and the Rest of the World (the Middle East & Africa, and Latin America).
Utilizing AI to Drive Influential Healthcare Growth in India (Asia-Pacific Region)
In order to satisfy the needs of consumers and improve digital engagement and personalized healthcare experiences, healthcare providers have made investments in artificial intelligence (AI) technologies. According to the World Economic Forum, in April 2022, it projected AI expenditure in India is estimated to reach $11.78 billion by 2025, and it is anticipated to contribute approximately $1 trillion to India's economy by 2035. Furthermore, AI is currently being incorporated into diagnostic algorithms used for disease screenings, including cancer, diabetic retinopathy, and cardiovascular disease. It is essential to adopt a measured approach that balances the implementation of AI in healthcare with the preservation of meaningful human control and informed consent to ensure sustained success in the long run.
Global AI in Patient Engagement Market Growth by Region 2024-2031
Source: OMR Analysis
North America Holds Major Market Share
Among all the regions, North America holds a significant share owing to the growing demand for AI-powered patient involvement, and improved health results have grown possible due to the digitalization of medical records, the growth of wearable technology, and the Internet of Things (IoT) sensors. According to the International Business Machines (IBM) in July 2023, the AI healthcare market is experiencing significant growth, with a projected value of $187 billion by 2030, compared to $11 billion in 2021. This growth can be attributed to factors such as advancements in machine learning algorithms, increased access to data, affordable hardware, and the emergence of 5G technology. These advancements enable AI and ML technologies to efficiently analyze large volumes of health data, including medical records, clinical studies, and genetic information, at a much faster rate than humans. As a result, there have been significant alterations to the functioning of healthcare providers, hospitals, pharmaceutical and biotechnology companies, and other relevant stakeholders.
Note: Major Players Sorted in No Particular Order
The major companies serving the global AI in patient engagement market include Ada Health GmbH, Cerner Corp., Nuance Communications, Inc., IBM Watson Health, Veradigm LLC, and others. and others. and others. The market players are increasingly focusing on business expansion and product development by applying strategies such as collaborations, mergers, and acquisitions to stay competitive in the market. For instance, in January 2024, Fabric, acquired GYANT, it enabled faster patient intake, shorter virtual visit wait times, and reduced documentation burden. The platform improves patient access, scheduling appointments, and managing health through self-service tools, offered a seamless and personalized experience.