市場調査レポート
商品コード
1198274
スクールバス市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)School Bus Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028) |
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スクールバス市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年) |
出版日: 2023年01月23日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
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スクールバス市場は2021年に39億5000万米ドルとなり、今後5年間の収益は約CAGR6.59%で推移すると予測されています。
当レポートは、市場力学、最新動向、規模、シェア、業界概要などを提供しています。
COVID-19パンデミック時の製造停止、ロックダウン、貿易制限はスクールバス業界に悪影響を及ぼしました。パンデミックの間、学校は世界中で閉鎖され、すべての学校でホームスクーリングモデルが踏襲されました。このため、子どもたちは自宅で勉強し、学校に行くための交通手段が不要となり、新しいスクールバスの必要性がなくなったのです。これはスクールバス市場に大きな影響を与え、2020年には2桁の減少を記録しました。さらに、自動車生産の落ち込みと人手不足が市場に大きな影響を与えました。COVID-19の感染者が少ない国々では、自動車販売台数が順調に増加し、自動車メーカーが操業を再開したため、今後数年で市場は回復すると思われます。さらに、メーカーは自動車産業の重要なセクターの顧客との継続性を保持するために、将来のビジネスの不確実性を軽減するためのコンティンジェンシープランを実施しています。
長期的には、業界大手による研究開発への投資の増加、電気スクールバスの売上の増加、子供の学校への入学の増加により、スクールバスの売上が急増し、自動車および輸送業界の需要が生まれています。
市場の主要プレイヤーは、電動油圧式パワーステアリングシステムの需要増に対応するため、生産能力の拡大を図っています。
北米は、学校制度が充実しており、通学にスクールバスが最も利用されていることと、スクールバスメーカーが多いことから、スクールバスの世界最大市場であると予測されます。アジア太平洋地域は、世界最大の就学児童数、大手バスOEMの存在、インドのSarva Shiksha Abhiyanなどの無償学校教育制度により、世界第2位のスクールバス市場になると予測されています。
電動モビリティの採用や電気自動車の販売に対する政府のインセンティブ、原油価格の上昇、汚染レベルの上昇、環境意識の高まり、内燃機関車よりも低い運用コスト、欧州、中国、インドなどの主要市場が2035年までに内燃機関車の新規販売を禁止するという発表などにより、世界的に電動化が加速しています。
世界のスクールバスの95%以上は化石燃料、特にディーゼル燃料で走っています。ディーゼルの排気ガスを吸い込むと呼吸器系の疾患が発生し、主な通学者である子どもたちに多く見られることが、数々の研究で明らかにされています。米国内のスクールバスのみをすべて電気バスに置き換えると、年間平均530万トンの温室効果ガス排出を回避することができます。
電気バスは排出ガスがゼロで、年間の運行コストはディーゼルバスのほぼ半分です。中国の深センでは、電気バスに対するインセンティブがスクールバスにも拡大され、普及が進むと予想されています。また、米国のカリフォルニア州やニューヨーク州、カナダのケベック州などでも電気バスの試験・導入が進んでおり、市場の成長を後押しするものと期待されています。米国のカリフォルニア州は、電気式スクールバスの採用で最前線にあります。例えば、以下の通りです。
欧州でも、欧州委員会が2035年から欧州でICエンジン車の販売を禁止することを発表したため、スクールバスの電化が進んでいます。
このように、スクールバスの電動化は、スクールバス市場の成長を促進すると予想されます。
北米の主要国では、学校輸送が非常に組織化されており、何十年も活動してきました。それゆえ、過去数年間は需要が安定しており、今後5年間も同様の状況が続くと予想されます。
北米のスクールバス市場は、統合された市場です。この地域の特徴は、他の国にも対応している主要なスクールバスメーカーが存在することです。Blue Bird Corporation、IC Bus、Thomas Built Buses Inc.の3社が、市場の主要なシェアを占めると予想されます。その他の主要企業は、Collins Bus Corporation、Micro Bird、Lion Electric companyです。さらに、各社は市場シェアを拡大するために、製品に新しい機能を導入しています。
カナダのスクールバスは、デザイン、学校での使用方法ともに米国のものとほぼ同じです。カナダのバスは、米国とは異なる方法で販売されることもあります。例えば、ブルーバード・オール・アメリカンはカナダではブルーバードTX3と改名されました。カナダでは、マイクロバード社とライオン電機社がスクールバスの主要メーカーです。
メキシコでは、黄色いスクールバスの他に、様々なタイプのバスが生徒の移動に使われています。定員に応じて、バンやミニバスも使用されます。メキシコでは、主に米国から中古の古いスクールバスを輸入していますが、新しいものも輸入され、学校業務に使用されています。メキシコのスクールバス市場はまだ黎明期であり、国内に生産工場を持つメーカーは非常に少ないです。
市場を牽引するのは、主に大手電動スクールバスメーカーによる同地域での新規立ち上げと予想されます。例えば、以下のようなものです。
また、アジア太平洋と欧州におけるスクールバスの市場は、通学する子どもたちの安全で安心な移動手段に対する需要の高まり、中国やインドなどの市場で子どもたちのためにスクールバスを利用する余裕ができた親の可処分所得の増加、欧州での電気スクールバスの販売台数の増加、子どもの学校入学の増加、これらの市場における大手バスメーカーの存在などによって急速に成長すると予想されます。
スクールバス市場は緩やかに統合されています。この市場の特徴は、主要な世界およびローカルなスクールバスメーカーが存在し、他の国にも供給していることです。市場は主に米国、中国、インドを拠点とするプレーヤーによって支配されています。これらの企業は、ブランドのポートフォリオを拡大し、市場での地位を固めるために、合弁事業、M&A、新製品の発売、製品開発にも取り組んでいます。
世界市場を独占している主なプレイヤーには、Thomas Built Buses、Yutong Bus Co.、Tata Motors Ltd、Ashok Leyland Ltd、IC Busなどがいます。主要企業は、市場での地位を確保し、市場曲線の先を行くために、大規模な受注を確保し、新製品を発売しています。例えば、以下の通りです。
The school bus market was valued at USD 3.95 billion in 2021, and it is expected to register at a CAGR of over 6.59% in terms of revenue in the next five years. The report also offers the market dynamics, latest trends, size, share, and industry overview.
Manufacturing shutdowns, lockdowns, and trade restrictions during the COVID-19 pandemic negatively affected the school bus industry. During the pandemic, schools were closed across the world, and the homeschooling model was followed by all the schools. This eliminated the need for new school buses since children studied from their homes and needed no transport to go to their schools. This impacted the school bus market massively, registering double-digit declines in 2020. Furthermore, the fall in automotive production and lack of labor significantly impacted the market. As automotive manufacturers resumed operations due to steadily rising automobile sales in countries with a limited number of COVID-19 cases, the market is likely to recover in the next few years. Furthermore, the manufacturers are implementing contingency plans to mitigate future business uncertainties to retain continuity with clients in the critical sectors of the automobile industry.
Over the long term, increasing investments in R&D by major industry players, a rise in sales of electric school buses, and increasing enrolment of children in schools have been creating demand in the automotive and transportation industry with a surge in sales of school buses.
Key players in the market are expanding their production capacity to cater to the increased demand for electro-hydraulic power steering systems. For instance,
North America is predicted to be the largest market in the world for school buses due to the the extensive and well-developed school system, where school buses are the most preferred mode of transport for going to school, and the presence of many school bus manufacturers.
Asia-Pacific is projected to be the second-largest market for school buses in the world because of the largest school-going children population in the world, the presence of large bus OEMs, and free school education schemes like Sarva Shiksha Abhiyan in India.
Electromobility is gaining pace across the world due to the government incentives provided to the adoption of electromobility and sales of electric vehicles, rising oil prices, increasing pollution levels, growing environmental consciousness, lower operating costs than ICE mobility, and announcements by various major markets like Europe, China, and India to ban new sales of IC engine vehicles by 2035.
More than 95% of school buses worldwide run on fossil fuels, especially diesel. Numerous studies show that inhaling diesel exhaust causes respiratory diseases, which are seen widely in children, who are the main commuters. Replacing all the school buses only in the United States with electric buses would avoid an average of 5.3 million tons of greenhouse gas emissions each year.
Electric buses give out zero emissions, and their annual operating cost is almost half of a diesel bus. In Shenzhen, China, it is expected that the incentives for electric transit buses will also be extended to school buses, thus increasing their adoption. A few states in the United States, such as California and New York, and Quebec in Canada, are also testing and adopting electric buses, which is expected to drive the growth of the market. The state of California in the United States is at the forefront of the adoption of electric school buses. For instance,
Electrification of school buses in Europe is also rising due to the announcement of the European Commission to ban the sales of IC engine vehicles in Europe from 2035. For instance,
Thus electrification of school buses is anticipated to drive the growth of the school bus market.
In major North American countries, school transport is very organized and has been active for many decades. Hence, the demand has been stable for the past few years and is expected to be similar for the next five years.
The market for school buses in North America is a consolidated one. The region is characterized by the presence of major school bus manufacturers who also cater to other countries. Blue Bird Corporation, IC Bus, and Thomas Built Buses Inc. are the three major players who are expected to occupy a major share of the market. Other major companies are Collins Bus Corporation, Micro Bird, and Lion Electric company. Moreover, companies are introducing new features in their products to increase their market share.
Canadian school buses are more or less similar to their US counterparts both in terms of design and usage by school systems. Buses are sometimes marketed to customers in Canada differently than in the United States. For instance, the Blue Bird All-American was rebadged as the Blue Bird TX3 in Canada. Micro Bird and Lion Electric Company are the major school bus manufacturers in Canada.
In Mexico, along with the yellow school buses, various other types of buses are used for student transport. Depending on capacity needs, vans and minibusses are also used. Mexico mainly imports used, and old school buses from the United States, but some newer ones are also imported and used for school services. The school bus market is still in the nascent stage in Mexico, with very few manufacturers having a production plant in the country.
The market is expected to be driven mainly by the new launches in the region by major electric school bus manufacturers. For instance,
The market for school buses in Asia-Pacific and Europe is also expected to grow rapidly due to the growing demand for safe and secure transportation for school-going children, rising disposable incomes of parents in markets like China and India who now can afford school bus services for their children, rising sales of electric school buses in Europe, increasing enrolment of children in schools, and the presence of large bus manufacturers in these markets.
The school bus market is moderately consolidated. The market is characterized by the presence of major global and local school bus manufacturers who also cater to other countries. The market is mainly dominated by players based in the United States, China, and India. These players also engage in joint ventures, mergers and acquisitions, new product launches, and product development to expand their brand portfolios and cement their market positions.
Some of the major players dominating the global market are Thomas Built Buses, Yutong Bus Co., Tata Motors Ltd, Ashok Leyland Ltd, and IC Bus. Key players are engaging in securing large orders as well as launching new products to secure their market position and stay ahead of the market curve. For instance,