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市場調査レポート
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1444471

Data as a Service:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024~2029年)

Data as a Service - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 120 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

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Data as a Service:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

Data as a Serviceの市場規模は2024年に207億4,000万米ドルと推定され、2029年までに516億米ドルに達すると予測されており、予測期間(2024年から2029年)中に20%のCAGRで成長します。

サービスとしてのデータ- 市場

データ活用によって競合上の優位性を獲得しようとする企業の意欲が急速に高まっていることに加え、複雑化・異質化するデータ環境の管理という課題も重なり、サービスとしてのデータ(DaaS)市場にとって適切な条件が整いつつあります。

主なハイライト

  • Data as a Serviceは、クラウド展開モデルに基づいています。ハイブリッド、パブリック、プライベートクラウドプラットフォームに導入できます。クラウドコンピューティングが提供する利点により、その導入が急速に増加しています。さらに、以前は中核的なビジネス戦略にのみ限定されていたデータが使用されるアプリケーションの数も増加しています。 DaaSの導入により、データのサイロ化が解消され、俊敏性が向上し、データの簡単な操作が可能になるため、現在の市場シナリオでは最適なソリューションとなります。
  • また、組織はこれらのデータベースから貴重な洞察を得るために、リアルタイムデータ分析とビッグデータをますます導入しています。ビッグデータは企業にとって不可欠なものとなっており、流通をサポートするために必要なストレージの量も増加しています。多くの企業がビッグデータを活用してビジネス戦略を確立し、市場の成長を推進しています。 Seagateによれば、世界のデータの生成、取得、コピー、消費はすべて急激に増加すると予想されています。世界のデータ生成量は、2025年までの数年間で180ゼタバイト以上に増加すると予想されています。
  • 世界中の企業は、特に小売業界や通信業界において、ブランドの魅力と広告リーチを拡大するためにデータを多用しています。したがって、ソーシャルメディア関連のDaaSプロバイダーの数の増加が観察されます。また、組織全体でのリアルタイム分析により、早期に洞察を得ることがDaaSソリューションの需要を促進しています。また、DaaSソリューションは、テクノロジー全体に投資することなく、統合ソリューション(Oracleなど)として、またはスタンドアロンのソリューションとして完全にアウトソーシングできるため、中小企業や新興企業にとって、ますます有利な選択肢になりつつあります。
  • ただし、DaaS導入に関わるクラウドプラットフォームのプライバシーとセキュリティに関する懸念は、市場の成長を妨げる可能性があります。
  • COVID-19のパンデミックは市場にプラスの影響を与えています。クラウドコンピューティングが提供する利点により、COVID-19のパンデミック以降、クラウドコンピューティングの導入が急速に増加しています。パンデミックはデジタル化の促進にもつながりました。 Sisenseの調査によると、中小企業の68%以上を含め、企業の50%が、COVID-19のパンデミック以前と比べて、はるかに多くのデータ分析を活用しています。

Data as a Service(DaaS)市場動向

高い成長を遂げるBFSIセクター

  • 資産サービス業界は、サービス主導のサービスに基づく業界から、データとテクノロジー主導のサービスに基づく業界に移行しつつあります。さらに、銀行はDaaSを適応させて、ビジネスインテリジェンスに関する洞察を求める顧客にReport-as-a-ServiceやAnalytics-as-a-Serviceを提供しています。銀行および金融業界は、リアルタイムで生成されたデータにアクセスし、分析し、それに基づいて行動することで生み出される機会を活用するか、でければ市場で競争力がなくなるリスクを負うかという重要な岐路に直面しています。
  • しかし、データと分析の必要性を優先しているのは大手の国営銀行と地方銀行だけであることが観察されています。小規模な銀行や金融機関はまだ事業を開始していないか、大きなメリットを実感していません。また、財務分析や株式市場に携わる企業は、Bloomberg Terminalなどの製品の存在により、主にData-as-a-Serviceから恩恵を受けると予想されます。
  • Data-as-a-Serviceソリューションは、データ出力の簡素化、一貫したデータセットの生成、現在の動向の特定、データ処理にかかる時間の短縮などのソリューションを提供し、銀行や金融機関がデータセットを統合するために利用できます。わかりやすい方法で、システム間のデータの互換性も確保します。
  • さらに、銀行や金融機関は、利害関係者がデータを活用して機関に新たな収益源を創出できるようにするためのData-as-a-Serviceソリューションを広く導入しています。たとえば、フランクフルトに本社を置き、ユニバーサルバンクとして運営されているドイツの大手銀行であるコメルツ銀行は、プロセスの変革を可能にし、ほぼリアルタイムのDaaSを提供することで同社のパートナーに付加価値を与える200以上のAPIを開発しました。
  • PitchBookによると、昨年の世界中のフィンテック企業への投資総額は2,265億米ドルでしたが、前年はわずか1,277億米ドルでした。世界中のフィンテック企業への投資総額の大幅な増加は、市場に幅広い収益性の高い成長機会を提供し、予測期間を通じて市場の成長を大幅に推進します。

北米が最大の市場シェアを獲得

  • 北米は、 Data-as-a-Serviceソリューションの導入において、主要なイノベーターおよびパイオニアの1つです。この地域は市場成長の有利な機会を提供しており、データ分析ベンダーの強力な足場によりエネルギー分野でのデータ分析に対する膨大な需要が見られます。
  • さらに、地域の大手企業は自社の製品としてDaaSを広く導入しています。 DaaSを導入する主な理由は、特に適応性とスケーラブルな分散、処理、およびストレージプラットフォームを必要とするIoTデータに関して、欠点をはるかに上回ります。したがって、企業リポジトリやデータレイクに保存されている静的データと比較して、企業は機械生成のIoTデータに対してDaaSを導入する可能性が5倍高くなります。さらに、あらゆる規模の企業がデータをシンジケート(共有して収益化)できるようにするエンタープライズデータシンジケーションは、DaaSにとってもう1つの重要な機会であり、市場にとって最大の展望の1つです。
  • カナダと比較した場合、米国はこの地域の需要を増やす上で重要な役割を果たしています。この国では、特にBFSI、ITおよび電気通信、石油・ガス部門からの需要が増加しています。さらに、この地域では、さまざまな国際ブランドが、市場を開発するために市場のさまざまなプレーヤーから提供されたデータを使用することにより、ソーシャルメディアベースのプロモーション戦略を取り入れています。
  • たとえば、今年 3月には、FinTechに焦点を当てたベンチャーキャピタルファンドであるFirst Rate Venturesが、包括的でカスタマイズ可能な分野横断的な規制アラートサービスプロバイダーであるRegAlyticsに投資しました。 RegAlyticsは、世界最大の金融機関や取引所にデータサービスを提供しています。 RegAlyticsは、5,000を超える規制当局から、一貫性があり、カスタマイズ可能で、徹底的に精査された規制データを毎日提供します。
  • さらに、今年6月には、FinTechに特化したベンチャーキャピタルファンドであるFirst Rate Venturesが、最近立ち上げた2,500万米ドルのベンチャーキャピタルファンドからOWL ESGに投資しました。 OWL ESGは、投資家が影響を与えながら情報に基づいた選択をできるようにするデータ、インデックス、評価指標、その他のツールを提供します。同社は機械学習と自然言語処理(NLP)を活用して、何百万ものソースからESGデータを収集し、集約しています。

Data as a Service(DaaS)業界の概要

DaaS市場は、国内および国際市場でビジネスを展開する大小の多くのプレーヤーが市場に存在するため、非常に競争が激しくなっています。市場は細分化されており、主要企業が製品やサービスのイノベーション戦略や合併・買収を採用しているようです。市場の主要企業としては、IBM Corporation、Oracle Corporation、SAP SE、Bloomberg Finance LPなどが挙げられます。

  • 2022年 10月:Nulogy Data as a Service(DaaS)ソリューションが、サプライチェーンコラボレーションソリューションのプロバイダーであるNulogyによって、マルチエンタープライズサプライチェーンビジネスネットワークプラットフォーム(MESCBN)上で正式に開始されました。 Nulogyのユーザーは、Nulogy DaaSサービスにより、新しいセルフサービス分析オプションにアクセスできます。お客様は、複雑なデータを大規模に調査するための分析機能を構築し、DaaS経由で取得したデータを利用してデータ主導の意思決定のための最終的な分析出力を完全に制御できます。
  • 2022年6月:Alibaba は、eコマース大手のエンタープライズ市場への移行を促進するために、新しいデータインテリジェンスサービス会社「凌陽」を設立しました。 Lingyang Intelligent Service Co.が提供する「サービスとしてのデータインテリジェンス」は、企業の意思決定と業務効率化を支援します。新しい子会社は、製造、マーケティング、その他のサービスにデータインテリジェンスを使用するAlibaba の専門知識を活用します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3か月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合企業間の敵対関係の激しさ
  • テクノロジーの展望
  • COVID-19が業界に与える影響の評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 企業におけるデータに基づく意思決定の浸透の拡大
    • リアルタイム分析の需要につながる企業の変革
  • 市場抑制要因
    • プライバシーとセキュリティに関する懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー別
    • BFSI
    • ITと電気通信
    • 政府
    • 小売り
    • 教育
    • 石油・ガス
    • その他のエンドユーザー
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東とアフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Bloomberg Finance LP
    • Dow Jones &Company Inc.
    • Environmental Systems Research Institute
    • Equifax Inc.
    • FactSet Research Systems Inc.
    • IBM Corporation
    • Oracle Corporation
    • SAP SE
    • Thomson Reuters Corporation
    • Morningstar Inc.
    • Moody's Investors Service Inc.
    • MasterCard Advisors LLC

第8章 投資分析

第9章 市場機会と将来の動向

目次
Product Code: 61385

The Data as a Service Market size is estimated at USD 20.74 billion in 2024, and is expected to reach USD 51.60 billion by 2029, growing at a CAGR of 20% during the forecast period (2024-2029).

Data as a Service - Market

The rapidly increasing appetite of businesses to gain a competitive advantage over the competition from the use of data, coupled with the challenges of managing an increasingly complex and heterogeneous data landscape, has created the right conditions for the data-as-a-service (DaaS) market.

Key Highlights

  • Data as a Service is based on the cloud deployment model. It can be deployed on hybrid, public, and private cloud platforms. Owing to the benefits cloud computing offers, it is witnessing a rapid increase in its adoption. Moreover, the number of applications where data is being used is increasing, which was previously confined only to core business strategies. The adoption of DaaS can break down data silos, help in improving agility, and enable effortless manipulation of data, thus, making it the best solution in the current market scenario.
  • Also, organizations are increasingly adopting real-time data analytics and big data to gain valuable insights from these databases. Big data is becoming imperative to businesses, and the amount of storage required to support circulation is also increasing. Many companies use big data to establish their business strategies, driving the market's growth. As per Seagate, global data production, capture, copying, and consumption are all expected to rise sharply. Global data generation is anticipated to increase to more than 180 zettabytes over the following years, up until 2025.
  • Companies worldwide heavily utilize data to increase their brand appeal and advertisement reach, specifically in the retail and telecommunications industries. Therefore, growth in the number of social media-related DaaS providers can be observed. Also, real-time analytics across organizations to gain insights at the earliest is driving the demand for DaaS solutions. Also, as DaaS solutions can be outsourced entirely as a unified solution (like in Oracle) or as stand-alone ones without investing in the whole technology, they are increasingly becoming a lucrative choice for smaller companies and emerging businesses.
  • However, concerns regarding the privacy and security of cloud platforms involved in DaaS deployment can challenge the market's growth.
  • The COVID-19 pandemic has positively impacted the market. Owing to the benefits cloud computing offers, it has witnessed a rapid increase in its adoption since the COVID-19 pandemic. The pandemic also led to the rise in digitization. According to a survey from Sisense, 50% of companies are utilizing data analytics more or much more than before the COVID-19 pandemic, including over 68% of small businesses.

Data as a Service (DaaS) Market Trends

BFSI Sector to Witness High Growth

  • The asset-servicing industry is shifting from one based on service-led offerings to one based on data and technology-led services. Moreover, banks are adapting DaaS to offer reports-as-a-service or analytics-as-a-service to customers looking for business intelligence insights. The banking and financial industry is facing a critical juncture to capitalize on the opportunity created by accessing, analyzing, and acting on the data generated in real-time or risk becoming non-competitive in the market.
  • However, it has been observed that only big national and regional banks prioritize the need for data and analytics. Smaller banks and financial institutions are yet to get started or see significant benefits. Also, the presence of firms involved in financial analysis or stock markets is expected to primarily benefit from Data-as-a-Service, owing to the presence of products such as Bloomberg Terminal.
  • Data-as-a-Service solutions provide solutions such as simplification of data outputs, generating coherent datasets, identification of present trends, reducing the time taken to process data, and many more, which can be utilized by banking and finance institutions to unite datasets in an easily understandable way and also ensures compatibility of data between systems.
  • Moreover, banking and financial institutes are widely implementing Data-as-a-Service solutions to enable their stakeholders to leverage their data to create new revenue streams for the institute. For instance, Commerzbank, a major German bank operating as a universal bank headquartered in Frankfurt, has developed more than 200 APIs that enable the transformation of processes and adds value to the company's partners by offering near-real-time DaaS.
  • As per PitchBook, the total value of investments into fintech companies worldwide last year was USD 226.5 billion, whereas it was only USD 127.7 billion in the previous year. This significant rise in the total value of investments into fintech companies worldwide will offer the market a wide range of lucrative growth opportunities, driving the market's growth considerably throughout the forecasted period.

North America to Witness the Largest Market Share

  • North America is among the leading innovators and pioneers, in terms of the adoption, of Data-as-a-Service solutions. The region offers lucrative opportunities for market growth, exhibiting a massive demand for data analytics in the energy sector owing to the strong foothold of data analytics vendors.
  • Moreover, major regional firms are widely implementing DaaS as their product offerings. The prime reasons for implementing DaaS far outweigh the drawbacks, particularly regarding IoT data, which requires adaptable and scalable distribution, processing, and storage platforms. Hence, compared to static data stored in corporate repositories or data lakes, enterprise firms are five times more likely to deploy DaaS for machine-generated IoT data. In addition, enterprise data syndication, which allows businesses of all sizes to syndicate (i.e., share and monetize) their data, is another significant opportunity for DaaS, representing one of the biggest prospects for the market.
  • The United States plays a crucial role in increasing the demand from the region when compared to Canada. The country has increased demand, especially from BFSI, IT and telecommunications, and oil and gas segments. Further, in the region, a wide range of international brands are incorporating social media-based promotion strategies by using data provided by various players in the market to tap into the market.
  • For instance, in March this year, First Rate Ventures, a FinTech-focused venture capital fund, invested in RegAlytics, a comprehensive and customizable cross-sector regulatory alert service provider. RegAlytics delivers data services to some of the world's largest financial institutions and exchanges. RegAlytics provides coherent, customizable, and thoroughly vetted regulatory data from over 5,000 regulators every day.
  • Further, in June this year, First Rate Ventures, a FinTech-focused venture capital fund, invested in OWL ESG from its recently launched $25 million venture capital fund. OWL ESG provides data, indexes, evaluation metrics, and other tools that allow investors to make informed choices while making an impact. The company leverages machine learning and natural language processing (NLP) to gather and aggregate ESG data from millions of sources.

Data as a Service (DaaS) Industry Overview

The DaaS market is highly competitive owing to the presence of many small and large players in the market running their business in domestic and international markets. The market appears fragmented, with significant players adopting product and service innovation strategies and mergers and acquisitions. Some major players in the market are IBM Corporation, Oracle Corporation, SAP SE, and Bloomberg Finance LP, among others.

  • October 2022: The Nulogy Data as a Service (DaaS) Solution was officially launched by Nulogy, a provider of supply chain collaboration solutions, on the Multi-Enterprise Supply Chain Business Network Platform (MESCBN). Users of Nulogy can access new self-serve analytics options due to the Nulogy DaaS service. Clients can construct analytics capabilities to examine complex data at scale and have total control over the final analytics output for data-driven decision-making with the help of data obtained via DaaS.
  • June 2022: Alibaba set up a new data intelligence services company, Lingyang, to further the e-commerce giant's shift into the enterprise market. The "data-intelligence-as-a-service" offered by Lingyang Intelligent Service Co. will aid businesses in decision-making and operational efficiency. The new subsidiary will tap into Alibaba's expertise in using data intelligence for manufacturing, marketing, and other services.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Technology Outlook
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Penetration of Data-based Decisions Among Enterprises
    • 5.1.2 Transformation of Enterprises Leading to Real-time Analytics Demand
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Concerns Regarding Privacy and Security

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By End User
    • 6.1.1 BFSI
    • 6.1.2 IT and Telecommunications
    • 6.1.3 Government
    • 6.1.4 Retail
    • 6.1.5 Education
    • 6.1.6 Oil and Gas
    • 6.1.7 Other End Users
  • 6.2 By Geography
    • 6.2.1 North America
    • 6.2.2 Europe
    • 6.2.3 Asia-Pacific
    • 6.2.4 Latin America
    • 6.2.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Bloomberg Finance LP
    • 7.1.2 Dow Jones & Company Inc.
    • 7.1.3 Environmental Systems Research Institute
    • 7.1.4 Equifax Inc.
    • 7.1.5 FactSet Research Systems Inc.
    • 7.1.6 IBM Corporation
    • 7.1.7 Oracle Corporation
    • 7.1.8 SAP SE
    • 7.1.9 Thomson Reuters Corporation
    • 7.1.10 Morningstar Inc.
    • 7.1.11 Moody's Investors Service Inc.
    • 7.1.12 MasterCard Advisors LLC

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS