表紙:自動車用3Dプリンティング市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)
市場調査レポート
商品コード
1189899

自動車用3Dプリンティング市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)

Automotive 3D Printing Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 90 Pages | 納期: 2~3営業日

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自動車用3Dプリンティング市場- 成長、動向、予測(2023年-2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

自動車用3Dプリンティング市場は12億1000万米ドルで、予測期間中に21.74%のCAGRで推移する見通しです。

自動車業界は、COVID-19の大流行により、かつてないほどの困難と不確実性を経験しました。この流行は、COVID-19に起因するロックダウンにより、自動車産業の世界に統合されたサプライチェーンに迅速かつ深刻で世界な影響を及ぼしました。さらに、自動車生産の落ち込みと労働力不足は、2020年前半の市場に大きな影響を与えました。例えば、2020年の世界の自動車生産台数は7,762万台となり、2019年比で16%減少しました。メーカーは、新しい3Dプリンティングシステムの開発と製造能力の拡大に投資しています。例えば、以下のようなことです。

主なハイライト

  • 2020年9月、Materialise N.V.は3DプリンティングのスタートアップであるDittoに投資し、様々な産業向けのアディティブマニュファクチャリング技術を進化させる。

長期的には、自動車分野の動向は、納期の短縮、材料の無駄の削減、製造コストの削減、生産率の向上、自動車部品の迅速なプロトタイピングのための全体時間の短縮、3Dプリンティング用の新しい印刷材料、3Dプリンティング研究開発プロジェクトにおける政府支出の増加は、予測期間中に自動車用3Dプリンティング市場のかなりの成長を生み出すでしょう。

主要プレイヤーは、市場での地位を拡大し、自動車OEMから重要な契約を獲得するために、パートナーシップを結んでいます。例えば、以下のようなことです。

主なハイライト

  • 2022年6月、StratasysはToyota Racing Developmentの公式3Dプリンティングパートナーに指名されました。StratasysのFortus 450mc、F370、新複合材F370CRの3Dプリンターは、今後開催されるトヨタGRカップシリーズの市販車に使用される予定です。

地理的には、北米が自動車用3Dプリンティングサービスおよび技術の最大市場でした。これは、自動車用3Dプリンターメーカーの存在感が大きいこと、製造業における3Dプリンティングの普及、自動車メーカーがインダストリー4.0アプリケーションを取り入れるために採用している様々な施策があるためです。

したがって、上記の要因が自動車用3Dプリンティング市場の大幅な成長を促進すると予想されます。

主な市場動向

溶融積層造形技術の採用拡大

自動車業界は、原材料価格の上昇と世界の経済不安のため、費用対効果の高い技術を模索せざるを得ない状況にあります。アディティブ・マニュファクチャリングに採用されている技術や材料の進歩により、自動車分野における3Dプリンティングの新たなフロンティアが生まれると期待されています。自動車メーカーが成果を上げるためには、3Dプリンティングなどの積層造形技術の最適化と導入は避けて通れません。この技術をプロトタイピングに使用することで、高いコスト効率と時間短縮を実現できることが証明されました。

自動車分野では、FDMは最もよく利用される3Dプリンティング方法の一つです。プロトタイプ、コンセプトモデルパーツ、最終製品の製造に様々な方法を用いることができるため、自動車用3Dプリンティング市場で大きなシェアを維持することができました。このコンピュータ支援手法の入力は、モデルの処理装置から行われます。この手法では、熱可塑性材料を使用することが多いため、超軽量の完成品が得られます。また、エンジニアリンググレードの高性能熱可塑性プラスチックを使用することで、耐衝撃性、強度、軽量性に優れた製品を作ることができます。

さらに、廃棄物が少なく、二酸化炭素排出量も少ないという利点があり、業界では普及が進んでいます。FDM技術の向上により、炭素繊維や炭素繊維強化ポリマーなどの素材を使ったパーツの3Dプリンティングも可能になり、自動車メーカーにとってこの技術はより重要なものとなっています。FDM方式で炭素繊維の自動車部品を3Dプリンティングできるため、製造コストと時間が削減されるとともに、従来の製造工程が環境に与える影響も最小限に抑えられます。

自動車の生産台数の増加も、自動車産業における3Dプリンティングの採用拡大に大きく貢献すると予想されます。例えば、2021年の世界の自動車生産台数は8,014万台に達し、2020年比で3.13%の成長を遂げています。

したがって、上記の要因によって、予測期間中に世界の自動車産業における3Dプリンティングの市場が拡大すると予測されます。

自動車用3Dプリンティング市場は北米が支配的

主にこの技術の早期導入により、現在、北米が最大の市場シェアを占め、欧州とアジア太平洋がそれに続いています。北米と欧州が業界を支配しているのは、収益のかなりの部分を研究開発に投資しているOEMメーカーが多いためです。多くの自動車メーカーが、カスタマイズされた自動車部品を製造するために3Dプリンティングに投資し、納期の短縮、材料の無駄の削減、製造コストの削減、生産率の向上、自動車部品の迅速なプロトタイプ化のための全体時間の短縮を実現しようとしています。例えば、以下の通りです。

  • 2021年12月、BMWグループの投資部門であるBMW i Venturesは、エラストマー3DプリンティングのスタートアップRapid Liquid Print(RLP)に対してシード資金を提供しました。Rapid Liquid Print(RLP)は、MITのSelf Assembly Labからゲル分注技術をライセンス供与しており、発泡体やゴム、シリコーンといった業界標準の素材を使用することで、柔らかくしなやかな製品を製造することが可能です。

しかし、3Dプリンターの価格低下により、自動車用3Dプリンターの導入がまだ初期段階にある欧州とアジア太平洋の重要な自動車製造地域は、予測期間を通じて北米よりも急速に発展すると思われます。

多くの新興企業の市場参入、化学産業の発展、政府の取り組み、熟練労働者の確保、低コストの原材料など、多くの要因から、アジア太平洋地域も予測期間中に自動車用3Dプリンティング市場の健全な上昇を示すと予測されています。

競合情勢

自動車用3Dプリンティング市場は、多くの新興企業といくつかの既存企業が存在するため、非常に断片化されています。世界の自動車用3Dプリンティング市場で事業を展開している主要プレイヤーには、Voxeljet AG、Stratasys Ltd、The Exone Company、Materialise NV、Arcam AB、3D Systems Corporation、Eos GmbHなどが含まれます。これらのプレイヤーは、より少ない時間で強化された材料特性の製品を持つ自動車会社を可能にする最新の方法と材料を引き出すために技術開発に多額の投資をしており、市場の地位を固めるためにパートナーシップや合併買収に従事しています。

  • 2022年11月、Materialise N.V.は、CO-AMプラットフォームに7社のパートナーが追加参加したことを発表しました。これらのソリューションは、3Dプリントされた部品の設計とプレプリントの自動化、トレーサビリティ、プリント、後処理をサポートします。
  • 2022年10月、Stratasys Ltdは、品質保証ソフトウェア会社のRivenを買収しました。RivenはStratasys Ltdの接続パートナーであり、この買収によりRivenのクラウドベースのソリューションがStratasys Ltdの3Dプリンタ「GrabCAD」と完全に統合されるようになっています。
  • 2021年10月、ブローゼとVoxeljet AGは、ブローゼが最初のVX1000 HSSに投資した際に、Voxeljetの高速焼結(HSS)早期アクセスベータプログラムへの参加を発表しました。

その他の特典です。

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 産業の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション

  • 技術タイプ別
    • 選択的レーザー焼結(SLS)
    • ステレオリソグラフィー(SLA)
    • デジタルライトプロセッシング(DLP)
    • 電子ビーム溶融(EBM)
    • 選択的レーザー溶融(SLM)
    • 溶融積層造形法(FDM)
  • コンポーネントタイプ別
    • ハードウェア
    • ソフトウェア
    • サービス
  • マテリアルタイプ別
    • 金属
    • 高分子材料
    • セラミック
  • 用途別
    • 製造
    • プロトタイピング/R&D
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • その他の欧州地域
    • アジア太平洋地域
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • その他アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他の国

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Stratasys Ltd
    • The Exone Company
    • Materialise NV
    • Ultimaker BV
    • Arcam AB
    • Voxeljet AG
    • Hoganas AB
    • 3D Systems Corporation
    • Envisiontec GmbH
    • EOS GmbH
    • Moog Inc.

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 46662

The automotive 3D printing market is valued at USD 1.21 billion and is poised to register a CAGR of 21.74% during the forecast period.

The automotive industry experienced unprecedented challenges and uncertainty due to the COVID-19 pandemic. The outbreak had a swift, severe and global impact on the globally integrated supply chains of the automotive industry due to the COVID-19-led lockdowns. Furthermore, the fall in automotive production and lack of labor significantly impacted the market during the first half of 2020. For instance, in 2020, global automotive production dropped to 77.62 million units, a drop of 16% over 2019. The manufacturers are investing in developing new 3D printing systems and expanding their manufacturing capacities. For instance,

Key Highlights

  • In September 2020, Materialise N.V. invested in Ditto, a 3D printing startup, to advance additive manufacturing technologies for various industries.

Over the long term, the automotive sector trend shortens the turnaround time, reduces material waste, lower manufacturing costs, enhances production rate, shorter overall times for quick automotive parts prototyping, new printing materials for 3D printing, and increased government spending in 3D printing research and development projects will produce considerable growth in the automotive 3D printing market during the forecast period.

Key players are engaging in partnerships to expand their market positions and win key contracts from automotive OEMs. For instance,

Key Highlights

  • In June 2022, Stratasys was named the official 3D printing partner for Toyota Racing Development. Stratasys' Fortus 450mc, F370, and new composite F370CR 3D printers will be used for production vehicles in the upcoming Toyota GR Cup Series.

Geographically North America was the largest market for automotive 3D printing services and technologies due to the significant presence of automotive 3D printer manufacturers, widespread adoption of 3D printing in the manufacturing industry, and various measures adopted by automotive manufacturers to embrace Industry 4.0 applications.

Thus the factors above are expected to drive significant growth in the automotive 3D printing market.

Key Market Trends

Growing Adoption of Fused Deposition Modeling Technology

The automobile industry is compelled to explore cost-effective techniques because of rising raw material prices and global economic instability. Advancements in techniques and materials employed in additive manufacturing are expected to create new frontiers for 3D printing in the automotive sector. Optimization and implementation of additive manufacturing techniques such as 3D printing are unavoidable for automakers to achieve successful output. Using this technology for prototyping proved to be a highly cost-efficient and time-saving achievement.

In the automotive sector, FDM is one of the most often utilized 3D printing methods. Its ability to use various methods for producing prototypes, concept model parts and final products helped it maintain a significant portion of the automotive 3D printing market. The inputs for this computer-assisted method come from the model's processing unit. The technique often employs thermoplastic materials, resulting in ultra-light finished goods. In addition, advanced high-performance engineering-grade thermoplastics can be used in the process, resulting in resistant, strong, and remarkably light items.

The supporting benefits, such as minimum waste and a low carbon footprint, rage the industry to adopt it more widely. Technological improvements in FDM technology, which allow 3D printing of parts made of materials like carbon fiber and carbon fiber-reinforced polymers, have made the procedure even more critical to automakers. The ability of the FDM method to 3D print carbon fiber vehicle parts reduces manufacturing costs and time while minimizing conventional manufacturing processes' environmental impact.

Growing automobile production is also expected to significantly contribute to the growing adoption of 3D printing in the automotive industry. For instance, in 2021, global automotive production reached 80.14 million units, a growth of 3.13% over 2020.

Thus, the above factors are anticipated to expand the market for 3D printing in the automobile industry worldwide during the forecast period.

North America to dominate the automotive 3D printing market

Primarily owing to the technology's early adoption, North America now occupies the largest market share, followed by Europe and Asia-Pacific. North America and Europe dominate the industry due to the large number of OEM manufacturers who invest a considerable portion of their revenue in research & development. Many automobile manufacturers are investing in 3D printing to manufacture customized automotive parts to achieve shortened turnaround time, reduce material waste, lower manufacturing costs, enhance production rate, and shorter overall times for quick prototyping of automotive parts. For instance,

  • In December 2021, BMW i Ventures, BMW Group's investment arm, provided seed capital to elastomer 3D printing start-up Rapid Liquid Print (RLP). Rapid Liquid Print (RLP) licensed its gel dispensing technology from MIT's Self Assembly Lab, which can produce soft, pliable products by using industry-standard materials like foams, rubbers, and silicones.

However, due to the falling price of 3D printers, the critical automotive manufacturing regions of Europe and Asia Pacific, which are still in the early stages of automotive 3D printing adoption, are likely to develop faster than in North America throughout the forecast period.

Due to many factors, such as many start-ups entrance into the market, a developed chemical industry, government efforts, skilled labor availability, and low-cost raw materials, Asia-Pacific is also predicted to exhibit a healthy rise in the Automotive 3D printing market over the forecast period.

Competitive Landscape

The automotive 3D printing market is highly fragmented due to the presence of many startups and some established players. Some major players operating in the global automotive 3D printing market include Voxeljet AG, Stratasys Ltd, the Exone Company, Materialise NV, Arcam AB, 3D Systems Corporation, and Eos GmbH, among others. These players are investing heavily in technology developments to bring out the latest methods and materials that will allow automotive companies with products of enhanced material properties in less time and engage in partnerships and mergers acquisitions to cement their market positions.

  • In November 2022, Materialise N.V. announced that seven additional partners had joined its CO-AM platform. These solutions support design and pre-printing automation, traceability, printing, and post-processing for 3D-printed parts.
  • In October 2022, Stratasys Ltd. acquired the quality assurance software firm Riven. Riven is a connectivity partner of Stratasys Ltd., and this acquisition enabled Riven's cloud-based solution to be integrated fully with Stratasys' GrabCAD 3D printer.
  • In October 2021, Brose and Voxeljet AG announced the participation of Brose in Voxeljet's High-Speed Sintering (HSS) Early-Access Beta Program when Brose invested in its first VX1000 HSS.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Technology Type
    • 5.1.1 Selective Laser Sintering (SLS)
    • 5.1.2 Stereo Lithography (SLA)
    • 5.1.3 Digital Light Processing (DLP)
    • 5.1.4 Electronic Beam Melting (EBM)
    • 5.1.5 Selective Laser Melting (SLM)
    • 5.1.6 Fused Deposition Modeling (FDM)
  • 5.2 By Component Type
    • 5.2.1 Hardware
    • 5.2.2 Software
    • 5.2.3 Service
  • 5.3 By Material Type
    • 5.3.1 Metal
    • 5.3.2 Polymer
    • 5.3.3 Ceramic
  • 5.4 By Application Type
    • 5.4.1 Production
    • 5.4.2 Prototyping/R&D
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 North America
      • 5.5.1.1 United States
      • 5.5.1.2 Canada
      • 5.5.1.3 Rest of North America
    • 5.5.2 Europe
      • 5.5.2.1 Germany
      • 5.5.2.2 United Kingdom
      • 5.5.2.3 France
      • 5.5.2.4 Rest of Europe
    • 5.5.3 Asia-Pacific
      • 5.5.3.1 China
      • 5.5.3.2 Japan
      • 5.5.3.3 India
      • 5.5.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.4 Rest of the World
      • 5.5.4.1 Brazil
      • 5.5.4.2 Argentina
      • 5.5.4.3 Other Countries

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Stratasys Ltd
    • 6.2.2 The Exone Company
    • 6.2.3 Materialise NV
    • 6.2.4 Ultimaker BV
    • 6.2.5 Arcam AB
    • 6.2.6 Voxeljet AG
    • 6.2.7 Hoganas AB
    • 6.2.8 3D Systems Corporation
    • 6.2.9 Envisiontec GmbH
    • 6.2.10 EOS GmbH
    • 6.2.11 Moog Inc.

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS