市場調査レポート
商品コード
1190003

航空市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)

Aviation Market - Growth, Trends, and Forecasts (2023 - 2028)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 100 Pages | 納期: 2~3営業日

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航空市場- 成長、動向、予測(2023年~2028年)
出版日: 2023年01月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

航空市場は予測期間中、CAGR5%超を記録すると予想されます。

COVID-19のパンデミックは航空市場に様々な影響を与え、その影響は予測期間中も継続すると予想されます。民間部門では、2020年と2021年に旅客数が大幅に減少しました。しかし、航空業界は2022年に改善に転じ、徐々にCOVID-19以前の水準に戻りつつあります。IATA、ICAO、国際空港評議会(ACI)、国連世界観光機関(UNWTO)、世界貿易機関(WTO)、国際通貨基金(IMF)の最新情報によると、2022年の国際航空旅客数は2021年と比較して改善されています。2022年6月の国際航空旅客数は2021年6月と比較して229.5%増加し、2022年6月のRPK(Revenue Passenger Kilometers)は2019年6月の65%に達しました。

医療品や貨物、VIPの輸送、チャーター運航のために、ヘリコプターやビジネスジェットの需要が大幅に増加しています。したがって、前述の要因が市場の成長を促進することが期待されます。2022年の受注と納入は2021年に比べて改善し、一般航空用航空機の需要の伸びを示し、市場をCOVID-19以前の水準に回復させました。

現在、複数のメーカーが様々な航空セグメントで新世代の航空機の開発に注力しています。新世代の航空機は、商業および一般航空顧客にはより優れた燃料効率と安全性を、軍事顧客にはより優れた状況認識と戦術的優位性を提供します。このような航空機の登場は、予測期間中の市場成長を促進するものと思われます。

主な市場動向

予測期間中、民間航空機セグメントが最も高いCAGRで推移すると予測されます。

2020年には、COVID-19のパンデミックにより、民間航空機の納入が減少しました。しかし、2021年には航空機納入が改善され、 Airbus や Boeingなどの主要な民間航空機OEMが航空機の生産と納入率を向上させました。渡航制限の解除に伴い、航空旅客輸送量は改善しつつあります。航空旅客数の増加に伴い、航空会社はすべての主要路線で運航を開始し、新たな路線も追加しています。United Airlinesは新路線での運航を開始したことを発表し、"最大の大西洋横断の拡大"と表現しています。すべてが正常に戻ったことで、新しい航空会社が運航を開始しました。インドの新しい航空会社であるAkasa Airは、2022年8月に週28便の1路線から運航を開始し、徐々に2路線を追加しています。2022年10月、 Alaska Airlinesは保有機種の拡大計画でボーイング737 MAXを52機発注しました。2023年末には全機ボーイング製メインライン機とする計画を発表しています。

COVID-19以降、eコマース事業が急増していることから、航空貨物市場が拡大し、2022年に貨物機の発注が増加しました。例えば、2022年10月、ルクセンブルグのCargolux airlinesは、ボーイング社に777-8貨物機10機と、追加6機のオプションを発注しています。中国は、米国に次いで2番目に大きな航空貨物市場の地位を占めています。ボーイングのCommercial Market Outlook 2022によると、中国の民間航空機は2041年までに3900機から9600機に増加すると予想されています。

予測期間中、アジア太平洋地域が航空市場を独占する見込み

アジア太平洋地域は、長年にわたって航空産業の重要な拠点となっています。インドや中国といったこの地域の新興国は、航空旅行の需要増加により、それぞれの民間航空市場で大規模な急増を経験しています。したがって、アジア太平洋地域の収益は、予測期間中に高い成長率を示すことが予測されます。

中国は、大きな国内需要によって世界の民間航空市場の回復をリードしており、航空会社の財政回復に貢献しています。中国は、民間および軍事顧客からの高い需要により、長年にわたって航空産業の主要なハブとなっています。商業航空は長年にわたり、中国の航空産業に大きく貢献してきました。Boeing Companyによると、中国は国内航空旅客数の増加により航空業界最大の市場となっており、北米地域を上回り、2040年までに4.4%の割合で急成長すると予想されています。また、同地域の空港数の増加も、市場の成長に寄与すると考えられます。2022年3月、インド航空省は国内に21のグリーンフィールド空港を建設することを承認しました。また、同地域の新規航空会社の参入も市場の向上に寄与しています。

近隣諸国間の緊張による地域内諸国の軍事費の増加や、オーストラリアなどの国々で軍事基地局の配置に投資する外国もあり、アジア太平洋地域の軍事航空も増加しています。中国は軍事航空能力を高めており、2021年10月には世界初の双座式ステルス戦闘機であるJ-20の新型機が公開されました。

競合情勢について

世界の航空市場は、Airbus SE、The Boeing Company、Lockheed Martin Corporation、Embraer、Textron Inc.などの大手メーカーが市場のニーズに応え、緩やかに集約されています。BoeingとAirbusの競合は、主に民間航空分野で2022年中も続いています。軍事セグメントのキープレイヤーである Lockheed Martin Corporationとともに、この2社はこれまで10年以上にわたって市場優位性を維持してきました。ボーイングの商業セグメントの収益は過去2年間で減少したもの、防衛セグメントでの好調な業績により、大きな市場シェアを獲得しています。航空業界では、航空機の設計に導入された技術革新が、通勤者の安全性、快適性、効率性の意味を変える可能性が高いと予想されます。企業は、最新の技術革新によってもたらされる機会を求めており、それによって収益シェアを向上させることができます。市場の軍事部門では、次世代の戦闘機や非戦闘機を開発するためにプレイヤー間の協力が増加しており、予測期間中にプレイヤーの集団的成長に貢献すると予想されます。

その他の特典。

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場の定義
  • 調査対象範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 市場動向
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場セグメンテーション

  • 種類
    • 民間航空機
      • 旅客機
      • 貨物機
    • 軍用機
      • 戦闘機
      • 非戦闘機
    • 一般航空機
      • ヘリコプタ
      • ピストン式固定翼機
      • ターボプロップ機
      • ビジネスジェット
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • フランス
      • ドイツ
      • イタリア
      • その他の欧州地域
    • アジア太平洋地域
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
      • メキシコ
      • ブラジル
      • その他のラテンアメリカ地域
    • 中東・アフリカ地域
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • カタール
      • 南アフリカ共和国
      • その他の中東・アフリカ地域

第6章 競合情勢

  • ベンダーの市場シェア
  • 企業プロファイル
    • The Boeing Company
    • Airbus SE
    • Embraer SA
    • Textron Inc.
    • Lockheed Martin Corporation
    • Bombardier Inc.
    • PILATUS AIRCRAFT LTD
    • Leonardo SpA
    • Honda Aircraft Company
    • Piper Aircraft Inc.
    • General Dynamics Corporation
    • Dassault Aviation SA
    • Cirrus Design Corporation
    • Diamond Aircraft Industries

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 47477

The aviation market is anticipated to register a CAGR of over 5% during the forecast period.

The COVID-19 pandemic affected the aviation market in many ways, and the effect of the pandemic is expected to continue even during the forecast period. In the commercial sector, passenger traffic fell dramatically in 2020 and 2021. However, the aviation industry has started to improve during 2022 and is gradually returning to its pre-COVID-19 level. According to the latest updates from IATA, ICAO, the Airports Council International (ACI), the UN World Tourism Organization (UNWTO), the World Trade Organization (WTO), and the International Monetary Fund (IMF), the international air passenger traffic in 2022 has improved compared to that of 2021. The international air passenger traffic in June 2022 increased by 229.5% compared to June 2021, and the revenue passenger kilometers (RPK) in June 2022 reached 65% of that of June 2019.

There has been a significant rise in demand for helicopters and business jets to transport medical supplies, cargo, VIPs, and charter operations. Thus, the aforesaid factors are expected to propel the growth of the market. The orders and deliveries improved during 2022 compared to 2021, signifying the growth in demand for general aviation aircraft and recovering the market to its pre-COVID-19 level.

Several manufacturers are now focusing on developing newer generation aircraft in various aviation segments. The newer generation aircraft offer better fuel efficiency and safety for commercial and general aviation customers and better situational awareness and tactical advantage for military customers. The advent of such aircraft is expected to drive market growth during the forecast period.

Key Market Trends

Commercial Aircraft Segment Projected to Witness the Highest CAGR During the Forecast Period

In 2020, there was a decline in commercial aircraft deliveries due to the COVID-19 pandemic. However, aircraft deliveries improved in 2021, and the major commercial aircraft OEMs, like Airbus and Boeing, increased their aircraft production and delivery rates. With the lifting of travel restrictions, air passenger traffic is improving. With the increase in air passenger traffic, airlines have started operating on all major routes and have also added new routes. United Airlines has announced that it has started operating on new routes, describing it as its "largest transatlantic expansion." With everything returning to normal, new airlines have started operations. Akasa Air, a new Indian airline, has started its operations in August 2022, starting with one route with 28 flights a week and gradually adding two more routes. In October 2022, Alaska Airlines placed an order for 52 Boeing 737 MAX aircraft with a plan to expand its fleet. The airline announced plans to have an all-Boeing mainline fleet by the end of 2023.

With the e-commerce operations increasing rapidly since COVID-19, the air cargo market has increased, and thus the orders for freighter aircraft have increased in 2022. For instance, in October 2022, Luxembourg's Cargolux airlines placed an order with Boeing for 10 777-8 freighters along with options for 6 additional aircraft. China holds the position of second largest air freight market only next to United States. According to Boeing's Commercial Market Outlook 2022, China's commercial airfleet is expected to grow from 3900 to 9600 by 2041.

Asia-Pacific Expected to Dominate the Aviation Market During the Forecast Period

Asia-Pacific has become a significant hub for the aviation industry over the years. The emerging economies in the region, like India and China, are experiencing a massive surge in their respective civil aviation markets due to an increased demand for air travel. Hence, the revenues from Asia-Pacific are projected to witness a high growth rate during the forecast period.

China is leading the recovery of global commercial aviation due to great domestic demand, helping the airlines witness financial recovery. It has become a major hub for the aviation industry over the years due to high demand from civilian and military customers. Commercial aviation has been a key contributor to China's aviation industry over the years. China is the largest market in aviation due to an increase in domestic air passenger traffic, which has surpassed the North American region and is expected to grow rapidly at a rate of 4.4% by 2040, according to Boeing. An increase in the number of airports in the region would also help in the growth of the market. In March 2022, the Indian aviation ministry approved the construction of 21 greenfield airports in the country. New airlines in the region have also helped to improve the market.

With the increase in military spending of the countries in the region due to tensions between neighboring countries and with foreign nations investing in arranging military base stations in countries like Australia, military aviation in the Asia-Pacific region is also increasing. China is increasing its military airborne capabilities, and a new stealth fighter aircraft, the new version of the J-20, which is the world's first twin-seat stealth fighter aircraft, was unveiled in October of 2021.

Competitive Landscape

The global aviation market is moderately consolidated, occupied by major manufacturers like Airbus SE, The Boeing Company, Lockheed Martin Corporation, Embraer, and Textron Inc., catering to market needs. The rivalry between The Boeing Company and Airbus SE continued during 2022, mainly in the commercial aviation sector. Along with Lockheed Martin Corporation, a key player in the military segment, these two companies have maintained their market dominance for over a decade now. Though Boeing's commercial segment revenues were down in the last two years, a strong performance in the defense segment has helped it gain a significant market share. The aviation industry is expected to witness innovations implemented in aircraft design, which are likely to alter the meaning of safety, comfort, and efficiency for commuters. Companies are looking for opportunities offered by the latest technological innovations that can help them improve revenue shares. The military segment of the market is witnessing increased collaborations between the players to develop next-generation combat and non-combat aircraft, which is expected to help the players' collective growth during the forecast period.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Market Trends
  • 4.5 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.3 Threat of New Entrants
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 Market Segmentation

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Commercial Aviation
      • 5.1.1.1 Passenger Aircraft
      • 5.1.1.2 Freighter
    • 5.1.2 Military Aviation
      • 5.1.2.1 Combat Aircraft
      • 5.1.2.2 Non-combat Aircraft
    • 5.1.3 General Aviation
      • 5.1.3.1 Helicopter
      • 5.1.3.2 Piston Fixed-wing Aircraft
      • 5.1.3.3 Turboprop Aircraft
      • 5.1.3.4 Business Jet
  • 5.2 Geography
    • 5.2.1 North America
      • 5.2.1.1 United States
      • 5.2.1.2 Canada
    • 5.2.2 Europe
      • 5.2.2.1 United Kingdom
      • 5.2.2.2 France
      • 5.2.2.3 Germany
      • 5.2.2.4 Italy
      • 5.2.2.5 Rest of Europe
    • 5.2.3 Asia-Pacific
      • 5.2.3.1 China
      • 5.2.3.2 India
      • 5.2.3.3 Japan
      • 5.2.3.4 South Korea
      • 5.2.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.2.4 Latin America
      • 5.2.4.1 Mexico
      • 5.2.4.2 Brazil
      • 5.2.4.3 Rest of Latin America
    • 5.2.5 Middle East and Africa
      • 5.2.5.1 Saudi Arabia
      • 5.2.5.2 United Arab Emirates
      • 5.2.5.3 Qatar
      • 5.2.5.4 South Africa
      • 5.2.5.5 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 The Boeing Company
    • 6.2.2 Airbus SE
    • 6.2.3 Embraer SA
    • 6.2.4 Textron Inc.
    • 6.2.5 Lockheed Martin Corporation
    • 6.2.6 Bombardier Inc.
    • 6.2.7 PILATUS AIRCRAFT LTD
    • 6.2.8 Leonardo SpA
    • 6.2.9 Honda Aircraft Company
    • 6.2.10 Piper Aircraft Inc.
    • 6.2.11 General Dynamics Corporation
    • 6.2.12 Dassault Aviation SA
    • 6.2.13 Cirrus Design Corporation
    • 6.2.14 Diamond Aircraft Industries

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS