デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1690922

スマートテレビとセットトップボックス:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Smart Television and Set-Top Box - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 233 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.03円
スマートテレビとセットトップボックス:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 233 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

スマートテレビとセットトップボックス市場は、予測期間中にCAGR 2.21%を記録すると予測されます。

Smart Television and Set-Top Box-Market-IMG1

セットトップボックスの世界市場は、2021年に2億2,626万米ドルとなり、予測期間(2022~2027年)にCAGR-1.25%を記録すると予測されます。

主要ハイライト

  • 先進的技術革新が市場の成長を牽引しています。さまざまな機能を搭載した幅広いSTBの開発により、セットトップボックス企業間の競争が激化しています。デジタル録画は、視聴者が好きな番組を見たり録画したりできるため、最も望まれる機能の1つです。
  • OSベースデバイスの展開が市場成長の原動力となっています。セットトップボックスの設置を義務付ける政府規制、STBベンダーによるオープンOSベース機器の展開、新興国におけるアナログ停波がSTB市場の需要をさらに押し上げています。
  • 例えば、インド政府はケーブルテレビ網(規制)法の改正を通じてSTBの設置を義務化しました。セットトップボックスはデジタル信号のためより良い視聴体験を提供し、インドで違法チャネルが放送されるのを防ぐのに役立ちます。
  • また、高解像度テレビの販売増加に伴い、より良い画像解像度への需要がHDやUHDコンテンツを配信するセットトップボックスの市場を後押ししています。しかし、消費者技術協会(CTA)は、最新の「注目すべき技術動向」調査によると、米国のテレビ出荷台数は2021年に8%減の4,300万台になると予測しています。
  • スマートテレビ市場で大きく活躍している主要参入企業は、LG Electronics、Samsung、Xiaomi、Vu、TCL、Hisense、Sonyなどです。Sony、Samsung、LG、Xiaomiなど、さまざまな国際的ブランドが存在するため、スマートTV市場は適度に統合されており、市場シェアの65%以上を数社の有力企業が占めています。これらの企業は、スマートTV市場開拓において、パートナーシップを結び、頻繁な製品開発を行うことで、次の大きなものを生み出すために大きな努力を行っています。
  • さらに、Digital TV Europe Industry Survey 2021によると、回答者の約35%は、セットトップはテレビ事業者の提案において有用な要素ではあるが、代替不可能なものではないとしています。さらに、回答者の10%は、ボックスはテレビ事業者の提案の中心であり、今後も存在し続けるとしています。
  • 市場の既存企業は、技術革新、パートナープログラム、市場拡大などを含む強力な競争戦略を採用しています。例えば、Technicolorは、新規事業者を活用するための統合メリットに焦点を当てた事業者プログラムを採用しています。
  • COVID-19の発生により、ウイルスの蔓延を抑制するために政府による封鎖が行われ、様々な通信サービスプロバイダのサプライチェーンに影響が及びました。2021年9月、AirtelのDTH部門は、COVID-19に起因するサプライチェーンの混乱に対処するため、2021年末までに高解像度セットトップボックスの輸入を停止し、現地で開発されたセットトップボックスを製造する計画を発表しました。Airtelの主要な競合相手であるTata Skyは、インドでのセットトップボックスの国産化のためにTechnicolorと提携しました。

スマートテレビとセットトップボックスの市場動向

先進的技術革新が市場を牽引

  • STB機器の画質向上に役立つことから、セットトップボックスへの人工知能の採用が増加しています。2021年10月、SK BroadbandはAI Sound Maxの発売を発表しました。このセットトップボックスは、最後の人工知能とデンマークの高級オーディオ会社Bang & Olufsenのオーディオ技術を組み合わせたものです。
  • AI技術は複雑なアプリケーションの音声機能を改善し、顧客体験の向上に役立ちます。コンテンツをナビゲートする新しい音声技術も導入されています。
  • Androidのセットトップボックスには、ゲーム、OTTプラットフォーム、音楽に関する多くのアプリケーションが搭載されています。これらの重いアプリケーションには、スムーズな動作を保証し、視聴者のエンゲージメントを向上させるプロセッサが必要です。
  • AndroidTVセットトップボックスは、ストリーミングコンテンツへのアクセスとともに、より良い画質と音質を提供するため、強い需要があります。住友電工は2021年8月、Android TVを搭載したセットトップボックス「BS4K」※1が2021年5月に国内累計出荷台数百万台を突破したと発表しました。同社によると、パンデミックの影響を受けた販売であったといいます。
  • 2021年10月、チェコを拠点とするメディアプラットフォームプロバイダのnangu.TVは、新しい4K UHD Android TV Operator Tierセットトップボックスを発表しました。同社はOrange Slovensko、CommScope、Viaccess Orcaと提携しました。最近スロバキアで発売され、Orangeの顧客にライブとオンデマンドのストリーミング・エンターテインメント体験を提供しました。

アジア太平洋が大きな市場シェアを占める

  • アジア太平洋は、サブスクリプション・ビデオ・オン・デマンド(SVOD)加入者が多い地域のひとつです。Digital TV Researchが発表したデータによると、アジア太平洋のSVOD加入者数は2026年までに6億9,800万件となり、2021年の水準(5億200万件)から39%近く増加すると予測されています。さらに、中国のような国は2026年までに3億5,400万契約となり、SVOD契約に大きく貢献すると予想されています。したがって、SVOD加入数の増加と大画面ディスプレイへの傾斜の高まりが、予測期間中の市場の成長を促進すると予想されます。
  • 2022年1月、Sony ElectronicsはBRAVIA XRテレビシリーズの発売を発表しました。このシリーズには、MASTER Series Z9K 8K and X95K 4K Mini LEDモデル、MASTER Series A90K, MASTER Series A95K, A80K 4K OLEDモデル、X90K 4K LEDモデルが含まれます。コグニティブプロセッサXRを搭載した独自のXRバックライト・マスター・ドライブは、Z9KとX95Kシリーズの最新世代のMini LEDバックライトと正確に制御し、驚異的な輝度を実現します。これらの技術革新により、同社は、クリエイターの真の意図を忠実に伝え、最高かつ最も没入感のある視聴体験を提供することができます。アジア太平洋の代表者によると、同社は視聴者に充実した視聴体験を提供することを約束します。
  • Netflixのインド部門によると、インドは世界で最も有望な国のひとつであり、潜在的なテレビ世帯数は2億を超えるが、まだ普及が進んでいないです。スマートテレビはここ数年でより手頃な価格になり、最新のテレビとして販売されています。同社によると、インドの人々はインターネットに接続し、お気に入りの映画やシリーズをオンデマンドでストリーミング再生するのが大好きだといいます。また、Netflixを自宅のスマートTVで家族と一緒に見たいというニーズが、視聴者の間でますます高まっていることを同社は目の当たりにしています。したがって、インド市場に対する有名企業の前向きな展望は、同国におけるスマートTVの市場成長の拡大を表しています。
  • インド電気通信規制庁(TRAI)が発表したデータによると、Netflix、Amazon Prime Video、ALTBalajiが相当数の加入者を獲得したため、ケーブルテレビ事業者と直営テレビ事業者は、パンデミックの間にストリーミングサービスに市場を奪われました。ケーブルテレビ事業者とDTH事業者を合わせたユーザー数は、2021年3月までに410万人減少しました。
  • これと同様に、通信事業者のDTHプロバイダもOTT参入企業と提携し、完全なエンターテイメントコンテンツを提供しています。2021年9月、Vodafone Ideaは、IoTの加速化とともに、OTT(オーバー・ザ・トップ)プラットフォームの消費の拡大により、通信産業はデジタル変革期を迎えていると発表しました。同社は、Voot Select Sun NXTなどの現地のOTTプラットフォームと提携しました。
  • OTTベンダーとSTBベンダーの協業もこの地域で見られます。2021年4月、マルチシステム事業者(MSO)のSiti Networksは、AndroidとリニアTV機能を提供する4K HDR STB、Siti PlayTop Magicを発売しました。
  • 農村部の加入者数の増加は、この地域の他の地域でも見られます。India Brand Equity Foundation(IBEF)が2021年7月に発表した報告書によると、2021年3月の農村部加入者の電話普及率は60.27%に達し、2020年3月から1.48%増加しました。

スマートテレビとセットトップボックス産業概要

スマートテレビ市場は、初期投資が高く、市場支配的な参入企業が少ないため、集中しています。主要参入企業はSamsung、TLC、LGなどです。しかし、セットトップボックス市場は複数の参入企業や地域プロバイダが存在するためセグメント化しています。しかし、セットトップボックス市場は中程度にセグメント化されていると考えられます。

  • 2022年4月-CommScopeがOrange Belgiumと提携し、加入者にライブテレビやプレミアムストリーミングサービスを提供できるAndroid TVオペレーティングシステム(OS)を搭載した最新のセットトップボックスを導入。
  • 2021年11月-オーストラリアのテレビ事業者FoxtelがCommscopeと提携し、新しいiQ5ストリーミングセットトップボックスを発売。iQ5 STBは4K UHDで50,000時間以上のコンテンツを記載しています。そのスタック型デザインは、脱着式1TBハードドライブと、Netflix、YouTube、ABC iView、SBS On Demand、Amazon Prime、Vevo、Paramount+、10Playを含むストリーミングアプリへのアクセスを特徴としています。CommscopeはFoxtelに対し、iQ5用の主力セットトップボックスソフトウェアの設計、開発、配備を行うフルマネージドサービスを提供しています。また、デバイスの自動化のためにCommscopeのECOサービス管理ソリューションも活用しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲(セットトップボックス市場)

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 産業バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響
  • 技術スナップショット
    • セットトップボックスの進化
    • 主要コラボレーション
    • 進行中の技術開発

第5章 市場力学

  • 促進要因
    • 先進的技術革新
    • 新興市場での普及拡大
    • OSベースのデバイスの展開
  • 抑制要因
    • 製造コストの増大とベンダーの統合

第6章 セットトップボックス市場セグメンテーション

  • 技術別
    • 衛星/DTH
    • IPTV
    • ケーブル
    • その他のタイプ(DTT)
  • 解像度別
    • SD
    • HD
    • ウルトラHD以上
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • その他

第7章 テレビ市場セグメンテーション

  • 解像度別
    • HD/FHD
    • 4K
    • 8K
  • ディスプレイサイズ別(インチ)
    • 32以下
    • 39~43
    • 48~50
    • 55~60
    • 65以上
  • 技術別
    • LCD
    • 有機EL
    • QLED
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • その他

第8章 ベンダー市場シェア分析

  • ベンダー市場シェア:セットトップボックス市場
  • ベンダー市場シェア-スマートテレビ市場

第9章 競合情勢

  • 企業プロファイル-セットトップボックス
    • Arris International PLC(Commscope Holding Company, Inc)
    • Technicolor SA
    • Intek Digital Inc.
    • Humax Holdings CO. Ltd
    • ZTE Corporation
    • Shenzhen Skyworth Digital Technology CO., Ltd
    • Sagemcom SAS
    • Gospell Digital Technology CO. Limited
    • Kaonmedia CO. Ltd
    • Shenzhen Coship Electronics CO. Ltd
    • Evolution Digital LLC
    • Shenzhen SDMC Technology CO. Ltd
  • 企業プロファイル-スマートテレビ
    • Samsung Electronics CO., Ltd
    • LG Electronics Inc.
    • TCL Electronics Holdings Limited
    • Hisense Group
    • Xiaomi Corporation

第10章 投資分析

第11章 投資分析市場の将来

目次
Product Code: 72501

The Smart Television and Set-Top Box Market is expected to register a CAGR of 2.21% during the forecast period.

Smart Television and Set-Top Box - Market - IMG1

The Global Set-Top Box Market was valued at USD 226.26 million in 2021 and is expected to register a CAGR of -1.25% over the forecast period (2022 - 2027).

Key Highlights

  • High levels of technological innovations are driving the growth of the market. The development of a wide range of STBs equipped with various features has made the competition fierce among set-top-box companies. Digital video recording is one of the most desired features, as it enables the viewers to watch and record their favorite shows.
  • The deployment of OS-Based devices drives the market growth. The government regulations mandating the installation of set-top boxes, deployment of open OS-based devices by STB vendors, and analog switch-off transition in emerging countries are further driving the demand of the STB market.
  • For instance, the Government of India has made STBs compulsory through an amendment to the Cable Television Networks (Regulation) Act. Set-top boxes provide a better viewing experience because of digital signals and help in preventing illegal channels from being broadcasted in India.
  • The demand for better picture resolution, in line with the increase in the sales of high-definition TVs, is also pushing the market for set-top boxes that deliver HD and UHD content. However, the Consumer Technology Association (CTA) projected that television shipments in the United States would drop by 8% to 43 million units in 2021, according to its latest "Tech Trends to Watch" research.
  • Key players that are significantly active in the Smart TV market include LG Electronics, Samsung, Xiaomi, Vu, TCL, Hisense, and Sony. With the presence of various international brands such as Sony, Samsung, LG, Xiaomi, and many more, the Smart TV market is moderately consolidated, with more than 65% of the market share held by a few prominent companies. These companies are making significant efforts in the Smart TV Markets to create the next big thing by engaging in partnerships and making frequent product developments.
  • Further, according to Digital TV Europe Industry Survey 2021, about 35% of the respondents suggested that the set-top is a useful element in the TV operator's proposition but is not irreplaceable, while a further 36% take the view that it is only one option the TV operator must reach customers today and is no more valuable than any other. In addition, 10% of the respondents suggested that the box is central to the TV operator's proposition and is here to stay.
  • Market incumbents have been adopting robust competitive strategies involving innovation, partner programs, and market expansion, among others. For instance, Technicolor adopts an operator program focusing on integration benefits to leveraging new operators.
  • The COVID-19 outbreak led to lockdowns imposed by the government to curb the spread of the virus, which affected the supply chains of various telecom service providers. In September 2021, the Airtel DTH arm announced plans to stop imports of high-definition set-top boxes by the end of 2021 to tackle the COVID-19-induced supply chain disruption and make locally-developed set-top boxes. Tata Sky, Airtel's major competitor, partnered with Technicolor for the domestic production of set-top boxes in India.

Smart Television & Set-Top Box Market Trends

High Levels of Technological Innovations to Drive the Market

  • The adoption of artificial intelligence in set-top boxes has been increasing as it helps in enhancing the picture quality of STB devices. In October 2021, SK Broadband announced the launch of AI Sound Max. This set-top box combines the lasted artificial intelligence with the audio technology from the Danish luxury audio company Bang & Olufsen.
  • AI technology improves the voice functions for complex applications and helps in improving customer experience. There has been the introduction of new voice technologies to navigate content.
  • The Android set-top boxes come with many applications related to gaming, OTT platforms, and music. These heavy applications need a processor, which ensures smooth running, improving viewers' engagement.
  • There is a strong demand for an Android TV set-top box, as it offers better picture quality and sound quality, along with access to streaming content. In August 2021, Sumitomo Electric announced that its BS4K*1 set-top box powered by Android TV exceeded a cumulative domestic shipment of one million units in May 2021. According to the company, the sales were influenced by the pandemic.
  • In October 2021, the Czech Republic-based media platform provider nangu.TV unveiled a new 4K UHD Android TV Operator Tier set-top box. The company partnered with Orange Slovensko, CommScope, and Viaccess Orca. It recently launched in Slovakia and gave Orange customers a live and on-demand streaming entertainment experience.

Asia Pacific to Hold Significant Market Share

  • The Asia Pacific region is one of the prominent regions for subscription video-on-demand (SVOD) subscribers. According to the data published by Digital TV Research, the Asia-Pacific region is anticipated to have 698 million SVOD subscriptions by 2026, up by almost 39% from 2021 levels, i.e., 502 million. Moreover, countries like China are expected to significantly contribute to SVOD subscriptions, with 354 million subscriptions by 2026. Therefore, the rising SVOD subscriptions and the growing inclination toward large-screen displays are anticipated to propel the market's growth over the forecast period.
  • In January 2022, Sony Electronics announced the launch of the BRAVIA XR television series, which includes MASTER Series Z9K 8K and X95K 4K Mini LED models, MASTER Series A90K, MASTER Series A95K, A80K 4K OLED models, and X90K 4K LED model. Powered by Cognitive Processor XR, the unique XR Backlight Master Drive precisely controls with its latest generation Mini LED backlight in the Z9K and X95K series for incredible brightness. These innovations enable the company to deliver the best and most immersive viewing experiences, authentically delivering the creator's true intent. According to one of the company's representatives in the Asia-Pacific region, the company is committed to offering an enhanced viewing experience to the viewers.
  • According to the Indian arm of Netflix, India is one of the most promising countries in the world, with more than 200 million potential TV households and still underpenetrated. Smart televisions have become more affordable over the past couple of years and represent the newest TVs sold. According to the company, Indian people love connecting to the internet and streaming their favorite films and series on demand. Also, the company witnessed an ever-growing need among audiences to watch Netflix on a smart TV at home with their family. Therefore, the positive outlook of renowned companies toward the Indian market represents the expanding market growth of smart TVs in the country.
  • According to the data released by the Telecom Regulatory Authority of India (TRAI), cable and direct-to-home television service providers lost their market to streaming services during the pandemic as Netflix, Amazon Prime Video, and ALTBalaji reached a significant number of subscribers. The combined user base of cable TV operators and DTH companies declined by 4.1 million through March 2021.
  • On similar lines, telecom DTH providers are also partnering with OTT players to offer complete entertainment content. In September 2021, Vodafone Idea announced that the telecom industry is undergoing a digital transformation due to the growing consumption of over-the-top (OTT) platforms, along with IoT acceleration. The company partnered with local OTT platforms such as Voot Select Sun NXT.
  • The collaborations between OTT and STB vendors can also be witnessed in the region. In April 2021, multi-system operator (MSO) Siti Networks launched Siti PlayTop Magic, a 4K HDR STB offering Android and linear TV features.
  • The increase in the teledensity of rural subscribers can also be witnessed in other parts of the region. According to a report published by India Brand Equity Foundation (IBEF) in July 2021, the teledensity of rural subscribers reached 60.27% in March 2021, an increase of 1.48% from March 2020, showcasing a high growth potential from the rural sector.

Smart Television & Set-Top Box Industry Overview

The Smart Television Market is concentrated due to the high initial investments and few dominant players in the market. Some of the key players are Samsung, TLC, and LG. However, the set-top box market is fragmented due to the presence of multiple players and regional providers. However, the set-top box market can be considered moderately fragmented.

  • April 2022 - CommScope teamed with Orange Belgium to equip its subscribers with the latest set-top boxes powered by the Android TV operating system (OS), which can provide live television and premium streaming services.
  • November 2021 - The Australian TV operator Foxtel partnered with Commscope to launch its new iQ5 streaming set-top box. The iQ5 STB offers over 50,000 hours of content in 4K UHD. Its stacked design features a detachable 1TB hard drive and access to streaming apps, including Netflix, YouTube, ABC iView, SBS On Demand, Amazon Prime, Vevo, Paramount+, and 10Play. Commscope has provided Foxtel with a fully managed service to design, develop, and deploy its flagship set-top box software for iQ5. It also leans on Commscope's ECO Service Management Solutions for device automation.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study (Set-top Box Market)

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Market
  • 4.5 Technology Snapshot
    • 4.5.1 Evolution of Set-top Boxes
    • 4.5.2 Key Collaborations
    • 4.5.3 Ongoing Technological Developments

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Drivers
    • 5.1.1 High Levels of Technological Innovations
    • 5.1.2 Growing Adoption In The Emerging Markets
    • 5.1.3 Deployment Of OS-based Devices
  • 5.2 Restraints
    • 5.2.1 Growing Production Costs and Vendor Consolidation

6 SET-TOP BOX MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Technology
    • 6.1.1 Satellite/DTH
    • 6.1.2 IPTV
    • 6.1.3 Cable
    • 6.1.4 Other Types (DTT)
  • 6.2 By Resolution
    • 6.2.1 SD
    • 6.2.2 HD
    • 6.2.3 Ultra-HD And Higher
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
    • 6.3.2 Europe
    • 6.3.3 Asia Pacific
    • 6.3.4 Rest of the World

7 TELEVISION MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Resolution
    • 7.1.1 HD/FHD
    • 7.1.2 4K
    • 7.1.3 8K
  • 7.2 By Display Size (in Inches)
    • 7.2.1 32 And Below
    • 7.2.2 39-43
    • 7.2.3 48-50
    • 7.2.4 55-60
    • 7.2.5 65 And Above
  • 7.3 By Technology
    • 7.3.1 LCD
    • 7.3.2 OLED
    • 7.3.3 QLED
  • 7.4 By Geography
    • 7.4.1 North America
    • 7.4.2 Europe
    • 7.4.3 Asia Pacific
    • 7.4.4 Rest of the World

8 VENDOR MARKET SHARE ANALYSIS

  • 8.1 Vendor Market Share - Set-top Box Market
  • 8.2 Vendor Market Share - Smart Television Market

9 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 9.1 Company Profiles - Set-top Box
    • 9.1.1 Arris International PLC (commscope Holding Company, Inc)
    • 9.1.2 Technicolor SA
    • 9.1.3 Intek Digital Inc.
    • 9.1.4 Humax Holdings CO. Ltd
    • 9.1.5 ZTE Corporation
    • 9.1.6 Shenzhen Skyworth Digital Technology CO., Ltd
    • 9.1.7 Sagemcom SAS
    • 9.1.8 Gospell Digital Technology CO. Limited
    • 9.1.9 Kaonmedia CO. Ltd
    • 9.1.10 Shenzhen Coship Electronics CO. Ltd
    • 9.1.11 Evolution Digital LLC
    • 9.1.12 Shenzhen SDMC Technology CO. Ltd
  • 9.2 Company Profiles - Smart Television
    • 9.2.1 Samsung Electronics CO., Ltd
    • 9.2.2 LG Electronics Inc.
    • 9.2.3 TCL Electronics Holdings Limited
    • 9.2.4 Hisense Group
    • 9.2.5 Xiaomi Corporation

10 INVESTMENT ANALYSIS

11 FUTURE OF THE MARKET