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市場調査レポート
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1690818

アフリカの航空MRO:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Africa Aviation MRO - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 150 Pages
納期
2~3営業日
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アフリカの航空MRO:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アフリカの航空MRO市場規模は2025年に16億1,000万米ドルと予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは4.79%で、2030年には20億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • アフリカの航空会社は、世界で最も古い航空機を保有しています。また、アフリカの航空業界の現状では、新しい航空機を購入し、機材を近代化・拡大するための経済的余裕がないため、航空会社は現在の機材をあと何年か運用しなければならないです。このため、予測期間中、同地域ではMRO活動の需要が高まると予想されます。
  • 利益率の低下とメンテナンス費用は、この地域の航空会社にとって非常に大きな出費となっています。ケニア航空、南アフリカ航空、エジプト航空、エチオピア航空など、社内に整備施設を確立しているアフリカの航空会社はごくわずかであり、その他の航空会社の多くは、主要な整備活動のために機材をアフリカ大陸外に送り出しています。このように、アフリカ地域における様々な企業による投資の増加は、アフリカの航空MROサービスに弾みをつけ、予測期間中の市場成長を促進すると思われます。
  • アフリカは世界の航空産業と肩を並べる必要があります。同地域は、商業部門の年間座席数が最も少なく、商業用および世代用航空機の保有機数が最も少なく、発注中の航空機数も世界で最も少ないです。また、この地域の航空セクターは、脆弱な航空インフラ、高い航空券価格、貧弱な接続性、自由化とアフリカ内ネットワークの統合の欠如など、独特の厳しい経営環境を生み出すいくつかの課題に直面しています。

アフリカの航空MRO市場動向

予測期間中、固定翼機が最も高い成長を遂げる

  • この成長は、地域全体の航空機納入数の増加と航空セクターへの支出の増加に起因しています。アフリカにおける固定翼航空機の平均機齢は15.5年以上であり、この地域における航空機の近代化と航空インフラ開発の大きな必要性と可能性を示唆しています。同地域のその他の活動では、他地域から中古航空機を割引価格で調達したり、近隣地域から中古航空機を再販したりして、活動中の航空機を増やすことを可能にする、航空機の移動プログラムを採用している国もあります。2025年までの同地域における保有機体増加の約75%は、移行が直接の原因となると推定されています。
  • 同様に、軍用機の分野でも、経済的安定の欠如から、各国は欧州のパートナー国からの中古機調達に頼っています。例えば、サーブABは2022年9月、南アフリカ空軍(SAAF)のグリペンC/D戦闘機のサービス、メンテナンス、修理に関するサポート契約を締結しました。契約額は3年間で3,000万米ドルでした。CAPA Fleet Databaseによると、アフリカの現在の民間航空機保有数は1,700機で、アフリカの全航空会社を合わせた受注残高は約257機です。エチオピア航空が最大のオーダーブックを持っており、グリーンアフリカ航空はまだ運航を開始していないが、エチオピア航空とほぼ同数のオーダーブックを持ち、2番目に大きいオーダーブックを持っています。これと同様に、グリーンアフリカ航空は2020年2月、A220-300型機を50機追加発注する一方、GTLK欧州から3機をリースすることを発表しました。このように、民間機や軍用機の調達が増加し、老朽化した航空機の近代化に向けた支出が増加していることが、市場の成長を後押ししています。

予測期間中、エジプトが市場シェアを独占

  • エジプトでは航空業界の成長がMROサービスに対する大きな需要を生み出しています。中東はエジプト発着の旅客数で最大の市場であり、欧州、アフリカがこれに続きます。地理的な位置も手伝って、エジプトはアフリカの主要な航空MROハブとして台頭しており、複数の外資系MRO企業がエジプトに施設を構えています。
  • エジプトで最も有名な航空会社はエジプト航空とナイル航空です。エジプト航空はエジプト国営のフラッグ・キャリアであり、ナイル航空はエジプト最大の民間航空会社で、定期便を運航するフルサービス・キャリアです。2023年6月現在、エジプト航空の主力機材は75機で、A321neosを3機発注しています。同様に、ナイル航空はA320 4機とA321 2機を含む6機を運航しています。
  • 2023年12月、サフラン・エアクラフト・エンジンとエジプト空軍は、同社の新しいEngineLifeサービス・ソリューションに関する覚書(MoU)の締結を発表しました。契約条件によると、このMoUはエジプト空軍が現在保有する24機のラファールを駆動するM88エンジンのスルーライフ・サポート(TLS)を保証された稼働率で時間単位でカバーします。
  • このように、エジプトでは、国防および民間事業者による航空機の近代化および拡張計画が進行中であり、同国におけるMROサービスの需要を促進し、それによって予測期間中に注目される市場を牽引すると予想されます。

アフリカの航空MRO産業の概要

アフリカの航空MRO市場は断片化されており、多くの国内外のMROプロバイダーがこの地域の航空機運航会社に様々なタイプのサービスを提供しています。RTX Corporation、Safran SA、Lufthansa Technik AG、Leonardo S.p.A.、Airbus SEは、市場で著名なプレーヤーの一部です。

ここ数年、アフリカでの地理的な足跡を増やすことを目的とした外資系企業による投資が増加しています。いくつかの地元プレーヤーはOEMと提携し、技術的専門知識とオンサイトMROサービスを実施するために必要なMRO認証を取得しています。MROセクターの競合環境が激化する中、現地プレーヤーはMROプロセスの効率性を高めています。アフリカのMROセクターの市場機会とプレーヤーの投資拡大により、今後数年で市場の競争は急速に激化すると予想されます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • MROタイプ
    • エンジンMRO
    • コンポーネント・改修MRO
    • 内装MRO
    • 機体MRO
    • フィールドメンテナンス
  • 航空機タイプ
    • 固定翼機
    • 回転翼機
  • 航空タイプ
    • 商用航空
    • 軍用航空
    • 一般航空
  • 地域
    • ナイジェリア
    • エチオピア
    • エジプト
    • 南アフリカ
    • ケニア
    • アルジェリア
    • コンゴ民主共和国
    • ガーナ
    • その他のアフリカ諸国

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • Saab AB
    • Leonardo S.p.A.
    • Dassault Aviation SA
    • Pilatus Aircraft Ltd.
    • Rostec
    • Airbus SE
    • RTX Corporation
    • Safran SA
    • Lufthansa Technik AG
    • Ethiopian Airlines
    • Egyptair Maintenance & Engineering
    • South African Airways Technical(SAAT)
    • Aero Contractors Company of Nigeria
    • Sabena technics S.A.
    • Denel SOC Ltd.

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71861

The Africa Aviation MRO Market size is estimated at USD 1.61 billion in 2025, and is expected to reach USD 2.04 billion by 2030, at a CAGR of 4.79% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Aircraft operators in Africa have some of the oldest airline fleets in the world. In addition, with the current situation of the aviation industry in Africa, operators will have to operate their current fleets for some more years due to a lack of economic reserves to purchase new aircraft and modernize and expand their fleets. This is expected to increase the demand for MRO activities in the region during the forecast period.
  • Dwindling profit margins and maintenance costs have become a very significant expense for the operators in the region. Only a few African airlines, such as Kenya Airways, South Africa, Egypt Air, and Ethiopian Airlines, have well-established in-house maintenance facilities, and many other airlines are sending their fleet outside the continent for major maintenance activities. Thus, the growing number of investments by various companies in the African region will provide a boost to the aviation MRO services in Africa and will drive the growth of the market during the forecast period.
  • Africa needs to be at par with the global aviation industry. It has the fewest annual seats in the commercial sector, the smallest fleet of commercial and generation aviation aircraft, and the lowest number of aircraft on order in the world. The aviation sector in the region also faces several challenges that create a uniquely tough operating environment, including weak aviation infrastructure, high ticket prices, poor connectivity, and lack of liberalization and an integrated intra-African network.

Africa Aviation MRO Market Trends

Fixed-Wing Aircraft to Witness Highest Growth During the Forecast Period

  • The growth is attributed to the rising aircraft deliveries and increasing expenditure on the aviation sector across the region. The average age of the fixed-wing aircraft fleet in Africa is over 15.5 years, implying a significant need and potential for fleet modernization and aviation infrastructure development in the region. Several countries in the region have adopted fleet migration programs that enables them to procure used aircraft from other regions at discounted prices and entail the re-sale of used aircraft from neighboring regions to increase their active fleet. It is estimated that around 75% of the fleet growth in the region by 2025 will be a direct result of migrations.
  • Similarly, in the military aviation sector, the lack of economic stability has led to the countries resorting to procuring used aircraft from partner countries in Europe. For instance, in September 2022, Saab AB signed a support contract for the service, maintenance, and repair of the South African Air Force (SAAF) Gripen C/D fighter jets. The value of the contract was USD 30 million for three years. As per the CAPA Fleet Database, Africa's current commercial aircraft fleet consists of 1,700 aircraft and the outstanding order book of all African airlines combined is around 257 aircraft. Ethiopian Airlines has the largest order book, and although Green Africa Airways has not yet started operating, it has the second largest order book with almost as many orders as Ethiopian Airlines. On a similar note, in February 2020, Green Africa announced placing an additional order for 50 A220-300 aircraft while also committing to lease three aircraft from GTLK Europe. Thus, the growing procurement of commercial and military aircraft and increasing spending on the modernization of the aging aircraft fleet propels the market growth.

Egypt to Dominate the Market Share During the Forecast Period

  • The growing airline industry in Egypt is generating significant demand for MRO services. The Middle East is the largest market for passenger flows to and from Egypt, followed by Europe and Africa. The country's geographic location has also helped it emerge as a major aviation MRO hub in Africa, with several foreign MRO players having facilities in Egypt.
  • EGYPTAIR and Nile Air are the most prominent airlines in Egypt. EgyptAir is the state-owned flag carrier of Egypt, while Nile Air is the largest private airline in Egypt and is a full-service carrier that operates scheduled services. As of June 2023, the EGYPTAIR mainline fleet comprised 75 aircraft with three A321neos aircraft on order. Similarly, Nile Air operates 6 aircraft, including four A320s and two A321s.
  • In December 2023, Safran Aircraft Engines and the Egyptian Air Force announced the signing of a Memorandum of Understanding (MoU) for the company's new EngineLife services solution. According to the terms of the agreement, this MoU will cover through-life support (TLS) for the M88 engines powering Egypt's current fleet of 24 Rafale on a by-the-hour basis with guaranteed levels of availability.
  • Thus, the ongoing fleet modernization and expansion plans undertaken by the defense and commercial operators in the country are anticipated to drive the demand for MRO services in the country, thereby driving the market in focus during the forecast period.

Africa Aviation MRO Industry Overview

The African aviation MRO market is fragmented, with the presence of many local and foreign MRO providers offering various types of services to aircraft operators in the region. RTX Corporation, Safran SA, Lufthansa Technik AG, Leonardo S.p.A., and Airbus SE are some of the prominent players in the market.

Over the last few years, there has been an increase in investments by foreign players aiming to increase their geographic footprint in Africa. Several local players are partnering with OEMs to gain technical expertise and the MRO certification required to perform on-site MRO services. With the increasingly competitive environment in the MRO sector, the local players are enhancing the efficiency of their MRO processes. The market opportunities of the MRO sector in Africa and the growing investments of players are expected to rapidly increase the competition in the market in the coming years.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
  • 4.3 Market Restraints
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Threat of New Entrants
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.4.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 MRO Type
    • 5.1.1 Engine MRO
    • 5.1.2 Components and Modifications MRO
    • 5.1.3 Interior MRO
    • 5.1.4 Airframe MRO
    • 5.1.5 Field Maintenance
  • 5.2 Aircraft Type
    • 5.2.1 Fixed-Wing Aircraft
    • 5.2.2 Rotorcraft
  • 5.3 Aviation Type
    • 5.3.1 Commercial Aviation
    • 5.3.2 Military Aviation
    • 5.3.3 General Aviation
  • 5.4 Geography
    • 5.4.1 Nigeria
    • 5.4.2 Ethiopia
    • 5.4.3 Egypt
    • 5.4.4 South Africa
    • 5.4.5 Kenya
    • 5.4.6 Algeria
    • 5.4.7 Democratic Republic of Congo
    • 5.4.8 Ghana
    • 5.4.9 Rest of Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Saab AB
    • 6.2.2 Leonardo S.p.A.
    • 6.2.3 Dassault Aviation SA
    • 6.2.4 Pilatus Aircraft Ltd.
    • 6.2.5 Rostec
    • 6.2.6 Airbus SE
    • 6.2.7 RTX Corporation
    • 6.2.8 Safran SA
    • 6.2.9 Lufthansa Technik AG
    • 6.2.10 Ethiopian Airlines
    • 6.2.11 Egyptair Maintenance & Engineering
    • 6.2.12 South African Airways Technical (SAAT)
    • 6.2.13 Aero Contractors Company of Nigeria
    • 6.2.14 Sabena technics S.A.
    • 6.2.15 Denel SOC Ltd.

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS