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市場調査レポート
商品コード
1690791

データカタログ:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Data Catalog - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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データカタログ:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

データカタログの市場規模は2025年に26億8,000万米ドルと推計され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは2.5%で、2030年には30億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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データカタログ市場の成長を促進する主な要因としては、デジタルトランスフォーメーションへのシフト、クラウドベースのソリューション採用の増加、リモートワークへの世界のシフトにより、作業の安全性と快適性の向上に役立つソリューションへの需要がさらに高まっていることなどが挙げられます。

主なハイライト

  • カタログは、データベース、ファイル、データセットの詳細を含む情報のディレクトリです。データセットの場所や、ファイルが保存されているデバイスの種類に関する詳細情報を提供します。意思決定プロセスを改善するために、さまざまなソースから収集された大量のデータにアクセスし、データの統合された視点を得る必要性、膨大な量のデータの生産、セルフサービス分析の採用拡大が、市場の主な促進要因となっています。
  • 独自のデータセットの急増は、企業、消費者、最終市場に関するデータカタログの需要を煽り、生産性を高め、成果を予測するための新鮮な視点と洞察を約束しています。サイセンスの調査によると、調査対象企業の約55%が効率性向上のために、約47%が顧客サポートのために、約45%が将来の結果を予測するために、データの活用を開始しています。中小企業は大企業よりも効率性を重視するため、業界ではデータ・カタログのような製品に対する需要が高まっています。
  • クラウドベースのデータカタログ・ソリューションは、クラウド展開モードの複数の利点により、高い支持を得ています。これらの利点には、運用コストの削減、容易な導入、ネットワークリソースの拡張性などがあります。また、リアルタイム分析を利用する企業にとっては、より自由な作業が可能になり、リアルタイムのデプロイメントが簡素化されます。TIBCO Software、AWS、IBMはクラウド・データ・カタログ・ソリューションのプロバイダーです。
  • しかし、データ管理における標準化の欠如や、さまざまな企業間でのデータ・セキュリティとプライバシーの懸念が、市場の成長を妨げています。さらに、AI対応データカタログソリューションへの投資の急増と自動化技術の台頭が、データカタログ市場に大きな機会を生み出すと予測されています。
  • リモートワークの動向とクラウドの要件は、職場の効率化とセキュリティソリューションの需要を高めています。その結果、企業のデータ分析を支援するさまざまなソリューションに対するニーズが大幅に高まっています。また、こうしたソリューションの受け入れ傾向も良好です。したがって、COVID-19はデータカタログ市場にプラスの影響を与えたと評価できます。市場をよりよく理解するためのデータ分析の必要性により、この動きは今後数年間成長し続けると思われます。

データカタログ市場の動向

ソリューションセグメントが市場規模を拡大する見込み

  • データカタログ市場では、予測期間を通じてソリューションセグメントの市場規模が拡大すると予測されています。ソリューションの組み合わせにより、個々の生産性の最適化、データ品質の向上、データの重複やサイロ化の排除、データ発見の簡素化が実現します。
  • 自己分析データの進歩と新時代のビジネスにおけるデータの強化は、データカタログ・ソリューション・コンポーネントの成長に魅力的な機会を提供する主な要因です。例えば、シーゲイト社によると、世界中で作成、取得、コピー、消費されたデータ/情報の量は、昨年は79ゼタバイト、今年は97ゼタバイトであり、予測期間中に増加すると予測されています。このデジタル化の加速度的な開発が、増え続ける世界のデータに拍車をかけています。
  • ヘルスケア、銀行、金融サービス、保険(BFSI)、小売、eコマースなど、いくつかの業界別では、データカタログ・ソリューションを使用して、大量のデータにアクセスして解釈し、ビジネス戦略を策定し、ビジネスクリティカルな意思決定を行い、ソリューションセグメントの需要を促進しています。例えば、Alteryxのような企業では、データカタログはAlteryx Connectを通じて利用可能です。このソリューションでは、メトリック、ビジネス用語と定義、および情報資産を一元化し、ユーザーがデータに含まれる情報の種類、使用者、出所、および使用方法を決定できるように、発見性とコラボレーションを実現します。
  • 最後に、企業がよりデータ主導の意思決定を行えるよう、ビジネスインテリジェンスはビジネス分析、データマイニング、データ可視化、データツールとインフラストラクチャ、ベストプラクティスを統合します。データ・カタログは、ダッシュボードを一元化し、レポーティング手順を自動化することで、ビジネス・インテリジェンス・チームが効率的なアナリティクスを実行するのに役立ちます。企業は、ビジネス関連のさまざまな意思決定を支援する統計モデリング技術を必要としており、これが市場の成長を後押ししています。

北米がデータカタログ市場を独占すると予測

  • 数多くのBIツールでデータの利用が拡大し、BFSI、ヘルスケア、通信・IT、製造業などの分野でデジタル技術の受け入れが進んでいることから、予測期間を通じて市場は急成長すると予測されます。この地域は、BI技術の革新、研究開発(R&D)、技術進歩のリーダーとして台頭してきました。製品リリースは、市場プレーヤーが使用する主な手法の1つです。深いレベルの専門知識を開発し、効果的な結果を出すためにBIツールを必要としている企業には、膨大な量のデータが供給されます。この必要性により、BIツールはデータカタログ市場最大のデータ消費者の1つとなっています。
  • 米国とカナダではイノベーションが重視されていることから、北米が最も高い収益を上げる地域と考えられています。これらの国々のデータカタログ市場は、世界で最もダイナミックで競合が激しいです。北米は、インフラ開発のスピードが速く、あらゆる業種のデータが膨大に拡大しているため、成長が期待できる地域の上位に位置づけられます。
  • さらに、北米は世界のデータカタログ業界の市場リーダーであり、デジタル技術の普及とビジネスインテリジェンス製品の世界の需要拡大により、市場競争も激しいです。この地域の成長の原動力となっているのは、従来型ビジネスの加速度的な拡大、あらゆる部門からの膨大なデータ生産、セルフサービス・アナリティクスの利用です。
  • データカタログ市場は、主要なソリューションプロバイダーが北米に進出していることから拡大しています。Collibra NV, Alation Inc., TIBCO Software Inc., Informatica Inc., IBM Corporation, Alteryx Inc., Hitachi Vantara LLC, Amazon Web Services Inc.

データカタログ業界の概要

データカタログ市場は、世界的に重要なプレーヤーが複数存在するため、細分化が進むと予想されます。市場プレイヤーは、世界市場でかなりの市場シェアを獲得するために、コラボレーション、M&A、パートナーシップなどの高度な戦略を採用しています。市場の主要ベンダーは、IBM、Informatica、Alteryx、Collibra、Alation、Microsoft、TIBCO Software、Datawatch Corporation、Zaloniなどです。

主な発展の一部を紹介します。2022年10月、IIGCCはデータカタログを立ち上げ、3つの資産クラスにおける投資家のネット・ゼロ・コミットメントと移行計画の実施をサポートするデータベンダーの検討と選定を会員が行えるようにした:企業(上場株式および債券)、不動産、ソブリン債です。また、2022年9月、Alationはモダンデータ統合の世界リーダーであるFivetranと提携しました。両社の提携により、顧客は最新のデータ・スタックでデータ・コンテクスト全体を理解し、その場所を特定できるようになりました。このパートナーシップは、Fivetran Metadata APIを使用して、多くのソースからの信頼性の高い、制御されたデータを単一の視点に統合しました。これにより、データの可視性を高めながら、意思決定とデータパイプラインを強化します。

  • 2022年8月、データカタログプラットフォームベンダーのAlationは、Snowflake Data Cloudユーザーがデータカタログを簡単に作成できるように設計された新しいサービスを開始しました。Alationはまた、データガバナンス機能を強化したデータカタログのアップデートをリリースしました。Alation Cloud Service(ACS)for Snowflakeは、データカタログベンダーが特定のクラウドデータサービスに特化したサービスを提供する初めてのケースとなります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 業界バリューチェーン分析
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • クラウドベースソリューションの採用拡大
    • ソリューションセグメントの市場規模が拡大する見込み
  • 市場抑制要因
    • 標準化の欠如とセキュリティへの懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • コンポーネント別
    • ソリューション
    • サービス別
  • 展開モード別
    • クラウド
    • オンプレミス
  • エンドユーザー業界別
    • BFSI
    • 小売・eコマース
    • ヘルスケア
    • 製造業
    • その他エンドユーザー業界
  • 地域
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • IBM Corporation
    • Microsoft Corporation
    • TIBCO Software Inc.
    • Collibra NV
    • Alation Inc.
    • Informatica Inc.
    • Alteryx Inc.
    • Altair Enginnering Inc.
    • Amazon Web Services, Inc.
    • Zaloni, Inc.
    • Oracle Corporation
    • Hitachi Vantara LLC
    • SAP SE
    • Tamr, Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71660

The Data Catalog Market size is estimated at USD 2.68 billion in 2025, and is expected to reach USD 3.03 billion by 2030, at a CAGR of 2.5% during the forecast period (2025-2030).

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The major factors driving the growth of the Data Catalog Market include the shift toward digital transformation, increasing adoption of cloud-based solutions, and the global shift towards remote working has further increased the demand for solutions that help in enhancing the security and comfort of work.

Key Highlights

  • A catalog is a directory of information that includes details about databases, files, and data sets. It provides information about the location of a data set and additional details about the kind of device on which the file is stored. The need to access large amounts of data collected from various sources to obtain a consolidated perspective of the data for improving the decision-making process, the production of enormous amounts of data, and the expansion of adoption of self-service analytics are principal driving factors for the market.
  • The proliferation of unique and proprietary datasets has fueled demand for data catalogs o,n companies, consumers, and end markets, which promise fresh perspectives and insights to boost productivity and forecast outcomes. According to a study by Sisense, about 55% of the companies studied have started to use data to improve efficiency, about 47% to support customers, and about 45% to predict future outcomes. Since small firms are more concerned with efficiency than larger enterprises, the industry is seeing an increase in the demand for products like data catalogs.
  • Cloud-based data catalog solutions are gaining high traction due to the multiple benefits of the cloud deployment mode. These advantages include reduced operational expenses, straightforward deployments, and greater scalability in terms of networked resources. They also give businesses using real-time analysis more working freedom and simplify real-time deployment. TIBCO Software, AWS, and IBM are cloud data catalog solutions providers.
  • However, the lack of standardization in data management and data security & privacy concerns among different enterprises hampers the market growth. Furthermore, a surge in investment in AI-enabled data catalog solutions and a rise in automation technology are anticipated to create significant opportunities in the data catalog market.
  • The trend toward remote work and the requirement for the cloud has increased the demand for workplace efficiency and security solutions. As a result, there is a significantly higher need for various solutions that help businesses with data analytics. There is also a good acceptance trend for these solutions. Therefore, it can be assessed that COVID-19 positively impacted the data catalog market. The movement will continue to grow over the next few years, owing to the need for data analytics to understand the market better.

Data Catalog Market Trends

Solutions Segment is Expected to Hold a Larger Market Size

  • The solutions segment is anticipated to possess a larger market size through the forecast period in the data catalog market. The combined solution renders optimization of individual productivity, improved data quality, elimination of data duplication and data silos, and simplified data discovery.
  • The advancement of self-analytic data and the intensification of data in the new-age business are the principal factors that present attractive opportunities for the growth of data catalog solution components. For Instance, According to Seagate, The volume of data/information created, captured, copied, and consumed globally was 79 Zettabytes last year and 97 Zettabytes in the current year and is projected to increase over the forecast period. This accelerated development of digitalization adds to the ever-growing global data.
  • Several industry verticals, such as Healthcare, Banking, Financial Services, Insurance (BFSI), and retail and e-Commerce, are using data catalog solutions to access and interpret massive volumes of data, form business strategies, and deliver business-critical decisions driving the demand for solution segment. For example, for firms like Alteryx, data cataloging is available through Alteryx Connect. The solution centralizes metrics, business terms and definitions, and information assets for discoverability and collaboration that lets users determine the kinds of information their data includes, who it uses, where it comes from, and how it is used.
  • Lastly, to assist businesses in making more data-driven decisions, business intelligence integrates business analytics, data mining, data visualization, data tools and infrastructure, and best practices. Data catalogs help business intelligence teams perform efficient analytics by centralizing dashboards and automating the reporting procedure. Enterprises require a statistical modeling technique to assist them in making various business-related decisions, which fuels the market's growth.

North America Expected to Dominate the Data Catalog Market

  • The market is predicted to grow quickly throughout the forecast period due to the expanding use of data in numerous BI tools and the increased acceptance of digital technologies in sectors like BFSI, healthcare, telecom and IT, and manufacturing. The region has emerged as a leader in BI technology innovations, research and development (R&D), and technological advancements. Product releases are one of the main techniques used by market players. In need of BI tools to develop a deep level of expertise and produce effective results, they are supplied with enormous amounts of data. This necessity has made BI tools one of the Data Catalog Market's biggest data consumers.
  • Given the emphasis on innovations in the US and Canada, North America is considered the region that generates the highest revenue. The data catalog markets in these countries are the most dynamic and competitive in the world. North America is regarded as one of the top prospective areas for growth due to the faster rate of infrastructure development and the vast expansion of data from all industry verticals.
  • Moreover, North America is the market leader in the global data catalog industry and is highly competitive due to the widespread use of digital technology and the expanding demand for business intelligence products globally. Growth in this region is fueled by the traditional businesses' accelerating expansion, the vast data production from every sector, and the use of self-service analytics.
  • The market for data catalogs is expanding due to the leading solution providers' presence in North America. Collibra NV, Alation Inc., TIBCO Software Inc., Informatica Inc., IBM Corporation, Alteryx Inc., Hitachi Vantara LLC, Amazon Web Services Inc., Microsoft Corporation, and Datawatch Corporation are a few of the prominent players in the region.

Data Catalog Industry Overview

The Data Catalog Market is expected to move towards fragmentation owing to the presence of several significant players globally. Market players are adopting advanced strategies such as collaboration, mergers and acquisitions, and partnerships to capture a substantial market share in the global market. Major vendors in the market are IBM, Informatica, Alteryx, Collibra, Alation, Microsoft, TIBCO Software, Datawatch Corporation, and Zaloni, among others.

Some of the key developments are observed. In October 2022, IIGCC launched a data catalog to help its members review and select data vendors to support the implementation of investor net zero commitments and transition plans across three asset classes: Corporates (listed equity and debt), Real estate, and Sovereign bonds. Also, in September 2022, Alation partnered with Fivetran, a global leader in modern data integration. Following their collaboration, the businesses wanted to make it possible for their clients to understand and locate the entire data context in the latest data stack. The partnership combined reliable, controlled data from many sources into a single perspective using the Fivetran Metadata API. This enhances decision-making and data pipelines while increasing data visibility.

  • In August 2022, Data catalog platform vendor Alation launched a new service designed to make it easier for Snowflake Data Cloud users to catalog data. Alation also released an update to its data catalog that provides users with enhanced data governance capabilities. The Alation Cloud Service (ACS) for Snowflake is the first time the data catalog vendor has provided a purpose-built offering for a specific cloud data service.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing adoption of Cloud Based Solutions
    • 5.1.2 Solutions Segment is Expected to Hold a Larger Market Size
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of Standardization and Security Concerns

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Component
    • 6.1.1 Solutions
    • 6.1.2 Services
  • 6.2 By Deployment Mode
    • 6.2.1 Cloud
    • 6.2.2 On-Premise
  • 6.3 By End-user Industry
    • 6.3.1 BFSI
    • 6.3.2 Retail & E-commerce
    • 6.3.3 Healthcare
    • 6.3.4 Manufacturing
    • 6.3.5 Other End-user Industries
  • 6.4 Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia Pacific
    • 6.4.4 Latin America
    • 6.4.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 IBM Corporation
    • 7.1.2 Microsoft Corporation
    • 7.1.3 TIBCO Software Inc.
    • 7.1.4 Collibra NV
    • 7.1.5 Alation Inc.
    • 7.1.6 Informatica Inc.
    • 7.1.7 Alteryx Inc.
    • 7.1.8 Altair Enginnering Inc.
    • 7.1.9 Amazon Web Services, Inc.
    • 7.1.10 Zaloni, Inc.
    • 7.1.11 Oracle Corporation
    • 7.1.12 Hitachi Vantara LLC
    • 7.1.13 SAP SE
    • 7.1.14 Tamr, Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS