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市場調査レポート
商品コード
1690719

インドの宅配・速達・小包(CEP)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Courier, Express, and Parcel (CEP) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 303 Pages
納期
2~3営業日
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インドの宅配・速達・小包(CEP)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 303 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドの宅配・速達・小包(CEP)市場規模は2025年に86億2,000万米ドルと推定され、2030年には143億4,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは10.72%で成長すると予測されます。

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eコマース投資の減少にもかかわらずeコマース市場規模が拡大しているため、CEP市場の需要は堅調で、CEP需要の増加につながる

  • 2021年、インドにおけるeコマースの資金調達額は110億米ドルに増加し、前年の9億米ドルから顕著に急増しました。インドのB2B eコマースと市場モデルは、自動化ルートに基づき100%のFDIを認めています。食品小売企業によるeコマースでは、インド国内で製造された製品であることを条件に、政府承認ルートで100%のFDIが認められています。しかし、2022年には、eコマースの資金調達額は40億米ドルに減少し、これは主に新興企業に対する消費者の慎重な心理によるものです。この減少傾向は2023年まで続き、2023年第3四半期は前年同期比47%減の2億2,400万米ドルとなり、大型案件は見当たらなかりました。
  • eコマースは、国内外の宅配・小包サービスにとって重要な起爆剤となっています。急速に拡大するインターネットユーザーと良好な市場環境により、インドのeコマース産業は大きく成長する態勢を整えています。2023年に約631億7,000万米ドルと評価されたインドのeコマース市場は、2024年には754億4,000万米ドル、2027年には1,071億米ドルに達すると予測されています。

インドの宅配・速達・小包(CEP)市場動向

政府と民間投資、輸出の増加、州をまたがる物品の移動の増加が輸送産業の主要原動力

  • 2024年、政府はロジスティクスコストを5~6%に削減することを目標に掲げています。インド鉄道は、貨物輸送能力の増強、貨物列車の高速化、運賃の引き下げ、貨物専用通路の設置、鉄道駅、道路、港湾間のラストワンマイル接続の改善などに取り組んでいます。ガティ・シャクティ首相との連携、ロジスティクスの産業地位の付与、デジタルソリューションの推進、ロジスティクスインフラの整備などを進めています。これらの努力は、コストを削減し、物流におけるGDP成長に拍車をかけることを目的としています。
  • このセグメントは2027年まで成長し、2027年までに1,000万人の雇用を増やすと予想されています。インドは製造業とロジスティクスの世界のハブになることを目指しており、最近の施策では、倉庫ロジスティクス部門への投資が約100億米ドル集まっています。また、ムンバイ・トランスハーバー・リンク(MTHL)、ナビ・ムンバイ国際空港、ノイダ国際空港、西部専用貨物回廊など、2024年に向けたインドのインフラ計画も、世界のロジスティクス界で著名な参入企業になるためのインドの歩みを加速させると期待されています。

ディーゼル価格の上昇は、いくつかの州政府による付加価値税の引き下げにより、ガソリン価格の上昇ほど急激ではありません。

  • 2023年9月、サウジアラビアとロシアが自主的な減産と輸出削減を2023年まで延長したため、原油価格は1バレルあたり90米ドルと10ヵ月ぶりの高値をつけた。インドは石油の85%を輸入しているため、燃料価格に影響が出ました。1,400万人のトラック運転手と車両オペレーターを代表する全インド自動車輸送会議によると、燃料価格の高騰は、トラックの運行コストの70%を占める価格上昇を転嫁する能力が限られているため、インドのトラック運転手に影響を及ぼしています。
  • インド政府は、2024年上半期に予定されている議会選挙に合わせて、2024年にガソリンとディーゼルの価格を1リットル当たり4~6インドルピー(0.04~0.07米ドル)引き下げることを検討しています。この引き下げによる負担を均等に分担するため、石油販売会社と協議中であり、最大で1リットル当たり10ルピー(0.12米ドル)の大幅な引き下げの可能性もあります。この動きは、国民の経済的負担を軽減することを目的としており、2023年11月に5.55%でピークに達した小売インフレ率の低下にもつながる可能性があります。

インドの宅配・速達・小包(CEP)産業概要

インドの宅配・速達・小包(CEP)市場は適度に統合されており、同市場の主要5社はBlue Dart Express Limited、Delhivery Ltd.、DHL Group、FedEx、Instakart Services Private Limitedです(アルファベット順)。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • 物流実績
  • インフラ
  • 規制の枠組み
    • インド
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 販売先
    • 国内
    • 国際
  • 配達スピード
    • エクスプレス
    • 非特急
  • モデル
    • 企業間(B2B)
    • B2C
    • 消費者間(C2C)
  • 出荷重量
    • 重量貨物
    • 軽量貨物
    • 中量貨物
  • 輸送形態
    • 航空便
    • 道路
    • その他
  • エンドユーザー
    • eコマース
    • 金融サービス(BFSI)
    • 医療
    • 製造業
    • 第一次産業
    • 卸売・小売業(オフライン)
    • その他

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Allcargo Logistics Ltd.(including Gati Express)
    • Blue Dart Express Limited
    • Delhivery Ltd.
    • Department of Posts(India Post)
    • DHL Group
    • DTDC Express Limited
    • Ecom Express
    • FedEx
    • Instakart Services Private Limited
    • Safexpress Pvt. Ltd.
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 71124

The India Courier, Express, and Parcel (CEP) Market size is estimated at 8.62 billion USD in 2025, and is expected to reach 14.34 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 10.72% during the forecast period (2025-2030).

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Steady demand for CEP market owing to growing e-commerce market value despite decline in ecommerce investments leading to rising CEP demand

  • In 2021, e-commerce funding in India increased to USD 11 billion, a notable jump from the previous year's USD 900 million. B2B e-commerce and the marketplace model in India allow 100% FDI under the automatic route. For e-commerce by Food Retail Companies, 100% FDI is permitted under the Government approval route, with the condition that the products are manufactured in India. However, in 2022, e-commerce funding dipped to USD 4 billion, largely due to cautious consumer sentiments towards startups. This downward trend persisted through 2023, with Q3 2023 witnessing a stark 47% Y-o-Y drop to USD 224 million and no mega deals in sight.
  • E-commerce is a key catalyst for both domestic and international courier and parcel services. With a rapidly expanding internet user base and favorable market conditions, India's e-commerce industry is poised for significant growth. Valued at approximately USD 63.17 billion in 2023, the Indian e-commerce market is projected to reach USD 75.44 billion by 2024 and an estimated USD 107.10 billion by 2027.

India Courier, Express, and Parcel (CEP) Market Trends

Government and private investments, rising exports, and the increasing interstate movement of goods are the major drivers of the transportation industry

  • In 2024, the government is dedicated to reducing logistics costs to 5-6%. Indian Railways is taking steps to boost freight capacity, increase the speed of freight trains, lower freight expenses, establish dedicated freight corridors, improve last-mile connectivity between railheads, roads, and ports. They're aligning with PM Gati Shakti, granting industry status to logistics, promoting digital solutions, and developing logistics infrastructure. These efforts aim to cut costs and spur GDP growth in logistics.
  • The sector is expected to grow till 2027 and is expected to add 10 million jobs by 2027. India is aiming to become a global hub for manufacturing and logistics, with recent policies attracting around USD 10 billion USD in investments for the warehousing and logistics sector. Also India's infrastructure plans for 2024, such as the Mumbai Trans Harbour Link (MTHL), Navi Mumbai International Airport, Noida International Airport and Western Dedicated Freight Corridor etc, are expected to accelerate India's journey towards becoming a prominent player in the global logistics landscape.

The diesel price increase was less sharp than the increase in petrol prices due to VAT cuts offered by several state governments

  • In September 2023, oil prices hit a 10-month high of USD 90 per barrel as Saudi Arabia and Russia extended their voluntary production and export cuts till 2023. As India imports 85% of its oil, the fuel prices were impacted. According to the All-India Motor Transport Congress, which represents 14 million truckers and vehicle operators, the soaring fuel prices are impacting India's truckers as they have limited ability to pass on the rising prices, which account for 70% of the cost of operating a truck.
  • The Indian government is contemplating reducing petrol and diesel prices by INR 4 - INR 6 (USD 0.04 - USD 0.07) per litre in 2024, timed with the upcoming Lok Sabha elections in H1 2024. Discussion in ongoing with Oil Marketing Companies to share the burden of this reduction equally, and there's a possibility of a more substantial cut of up to Rs 10 (USD 0.12) per litre. This move aims to alleviate the financial strain on the public and could also help lower retail inflation, which peaked at 5.55% in November 2023.

India Courier, Express, and Parcel (CEP) Industry Overview

The India Courier, Express, and Parcel (CEP) Market is moderately consolidated, with the major five players in this market being Blue Dart Express Limited, Delhivery Ltd., DHL Group, FedEx and Instakart Services Private Limited (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Logistics Performance
  • 4.11 Infrastructure
  • 4.12 Regulatory Framework
    • 4.12.1 India
  • 4.13 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes Market Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Destination
    • 5.1.1 Domestic
    • 5.1.2 International
  • 5.2 Speed Of Delivery
    • 5.2.1 Express
    • 5.2.2 Non-Express
  • 5.3 Model
    • 5.3.1 Business-to-Business (B2B)
    • 5.3.2 Business-to-Consumer (B2C)
    • 5.3.3 Consumer-to-Consumer (C2C)
  • 5.4 Shipment Weight
    • 5.4.1 Heavy Weight Shipments
    • 5.4.2 Light Weight Shipments
    • 5.4.3 Medium Weight Shipments
  • 5.5 Mode Of Transport
    • 5.5.1 Air
    • 5.5.2 Road
    • 5.5.3 Others
  • 5.6 End User Industry
    • 5.6.1 E-Commerce
    • 5.6.2 Financial Services (BFSI)
    • 5.6.3 Healthcare
    • 5.6.4 Manufacturing
    • 5.6.5 Primary Industry
    • 5.6.6 Wholesale and Retail Trade (Offline)
    • 5.6.7 Others

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Allcargo Logistics Ltd. (including Gati Express)
    • 6.4.2 Blue Dart Express Limited
    • 6.4.3 Delhivery Ltd.
    • 6.4.4 Department of Posts (India Post)
    • 6.4.5 DHL Group
    • 6.4.6 DTDC Express Limited
    • 6.4.7 Ecom Express
    • 6.4.8 FedEx
    • 6.4.9 Instakart Services Private Limited
    • 6.4.10 Safexpress Pvt. Ltd.
    • 6.4.11 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR CEP CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms