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市場調査レポート
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1690150

欧州の植物油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Vegetable Oil - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 100 Pages
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2~3営業日
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欧州の植物油:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の植物油の市場規模は2025年に356億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは5.06%で、2030年には456億1,000万米ドルに達すると予測されています。

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欧州の消費者における植物油の需要は、健康上の利点と基本的な栄養ニーズを提供する製品に対する旺盛な需要が牽引しています。欧州の消費者は、飽和脂肪酸、一価不飽和脂肪酸、多価不飽和脂肪酸が少ないため多くの健康上の利点があるとして、ひまわり油などの植物油を料理によく使用します。連邦統計局によると、ドイツにおけるヒマワリおよびサフラワー油の生産額は、2019年の2億3,356万ユーロから2023年には2億6,720万ユーロに増加します。

多くの消費者が心臓の健康問題に対処していることから、高オレイン酸植物油の消費は心臓の健康に何らかの利益をもたらすと考えられています。例えば、大豆油はオメガ3脂肪酸とオメガ6脂肪酸を含むため、心臓に良い油と考えられています。同様に、パーム油にはビタミンEが含まれており、認知症や脳卒中を予防し、悪玉コレステロールを下げ、善玉コレステロールを増やす働きがあります。植物油には抗酸化物質も含まれており、ガンや心臓病といった老化に関連する病気の予防に役立ちます。第一三共によると、2022年、回答者の70.5%が高血圧は心臓病のリスクを高めると考え、66%が高コレステロールはリスクを高めると考え、56.2%が肥満はリスクを高めると考えました。このように、植物油の利点が同国での消費量を増やし、市場需要を牽引しています。

欧州の植物油市場の動向

未精製ヒマワリ油の利用動向が活発化

未精製のひまわり油は、他の食用油に比べて調理する際に健康的な選択肢となるため、欧州で消費される魅力的な植物油となりつつあります。未精製ひまわり油のコールドプレス製法は、油に含まれる天然の抗酸化物質と栄養素を保持します。未精製のヒマワリ油は、自然の風味と栄養価をより多く保持し、多価不飽和脂肪の供給源であり、バランスの取れた食事の一部として適量であれば有益です。熱に弱く、生や低温で調理する料理に適しています。また、ひまわり油は本来の栄養分、風味、色を保っています。さらに、未精製のヒマワリ油は、精製されたヒマワリ油よりもずっと低い発煙点を持つため、油が腐敗した脂肪酸に破壊されるのを防ぎ、食用として魅力的な油となります。

さらに、ヒマワリ油は、食品、化粧品、製薬産業など、多くの分野で応用できる万能製品です。ヒマワリ油は、シワ対策として肌に直接塗ることができ、肌に優しいため毎日使用することができます。各ブランドは、顔、肌、髪の健康のためにヒマワリ油を提供しています。著名な企業は、消費者の信頼を得るために、USDAから製品の認証を受けています。例えば、あいおいニッセイ同和損保は、オーガニックの未精製ヒマワリ油を肌、顔、髪用に提供しています。この製品はUSDAオーガニック認証、非遺伝子組み換え、ビーガン、ケトフレンドリーなどです。

ドイツが最大の市場シェア

ドイツは世界的に植物油のトップ生産国とされています。菜種油のような植物油は、その栄養バランスの取れた成分により、ドイツや欧州で人気があります。なたね油はサラダドレッシングや食用油として広く使用されており、マーガリン、マヨネーズ、ドレッシングの主要成分となっています。非食品産業も植物油に関心を示しており、バイオ燃料のようなエネルギー生産や、潤滑油の環境に優しい添加剤として活用しています。ドイツは、欧州におけるオリーブオイルの主要市場のひとつであり、総消費量は高く安定しています。ドイツは今世紀中にオリーブオイルの消費量を3倍に増やし、2022年には約8万トンに達し、非地中海諸国の中で欧州最大のオリーブオイル消費国としての地位を固めています。

同市場には、有機オリーブオイルの有望なチャンスがあります。ドイツにおけるオリーブオイル消費の大半はバージン・オリーブオイルです。市場の有力メーカーは、ビタミンA、D、その他の脂溶性ビタミンを強化した植物油を提供しています。消費者が扱いやすく、輸送しやすいように、さまざまな包装オプションで製品を提供しています。認証製品の重要性が高まる中、ひまわり油メーカーは、より多くの消費者を惹きつけるために、有機、非遺伝子組み換えなどのUSDA認証製品を提供しています。例えば、Adi、Velona、PuraDorなどのブランドは、オーガニックで純度100%のUSDA認証ヒマワリ油を提供しています。これらの製品は非遺伝子組み換えで、添加物や香料は一切使用しておらず、化学薬品やアルコールも使用していないです。このように、植物油が提供する顕著な健康上の利点と、消費者に認証油を提供するメーカーは、市場の需要と成長にプラスに反映されます。

欧州の植物油産業の概要

欧州の植物油市場は、複数の地域企業や多国籍企業が幅広い製品を提供し、市場での主導的地位を維持しようとしているため、競合が激しいです。同市場の主要企業には、Archer Daniels Midland Company、Olam International Limited、Bunge Limited、Wilmar International Limitedなどがあります。これらの企業は市場で大きなシェアを占めており、製品のイノベーション、パートナーシップ、オンライン・オフライン・マーケティングの強化、知名度と提供製品のポートフォリオを拡大するためのM&Aなどの事業戦略に着手し、市場の成長を促進しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • HORECAの成長を支える観光産業の成長
    • 加工食品/RTE食品に対する需要の高まり
  • 市場抑制要因
    • 植物油の生産と供給の不安定性
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • パーム油
    • 大豆油
    • 菜種油
    • ひまわり油
    • オリーブ油
    • その他
  • 用途別
    • 食品
    • 飼料
    • 工業
  • 地域別
    • スペイン
    • 英国
    • フランス
    • ドイツ
    • ロシア
    • イタリア
    • その他欧州

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Cargill, Incorporated
    • Fuji Oil Holding Inc.
    • Archer Daniels Midland Company
    • Avril Group
    • EFKO Group
    • Bunge Limited
    • Olam International Limited
    • Wilmar International Limited
    • Louis Dreyfus Company BV
    • Demyaniakov

第7章 市場機会と今後の動向

第8章 免責事項

目次
Product Code: 70291

The Europe Vegetable Oil Market size is estimated at USD 35.64 billion in 2025, and is expected to reach USD 45.61 billion by 2030, at a CAGR of 5.06% during the forecast period (2025-2030).

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The demand for vegetable oil among European consumers is driven by the robust demand for products that offer health benefits and basic nutritional needs. European consumers often use vegetable oil, such as sunflower oil, in their dishes as it offers many health benefits due to being low in saturated fats, monosaturated fatty acids, and polyunsaturated fatty acids. According to the Federal Office of Statistics, the production value of sunflower and safflower oil in Germany increased from EUR 233.56 million in 2019 to EUR 267.2 million in 2023.

As many consumers deal with heart health issues, the consumption of high-oleic vegetable oil is thought to provide some benefits for heart health. For instance, soybean oil is considered a heart-healthy oil because it contains omega-3 and omega-6 fatty acids. Similarly, palm oil contains vitamin E, which can help protect against dementia and stroke, lower bad cholesterol, and increase good cholesterol. Vegetable oils also contain antioxidants, which can help prevent aging-related diseases like cancer and heart disease. In 2022, according to Daiichi Sankyo, 70.5% of respondents considered high blood pressure to increase the risk of heart disease, 66% considered high cholesterol to increase the risk, and 56.2% considered obesity to increase the risk. Thus, the advantages of vegetable oil have increased its consumption in the country, driving market demand.

Europe Vegetable Oil Market Trends

The Trend of Using Un-refined Sunflower Oil is Gaining Traction

Unrefined sunflower oil is becoming an attractive vegetable oil to be consumed in Europe as it is a healthier option when it comes to cooking than other types of cooking oils. The cold-pressing method of un-refined sunflower oil preserves the natural antioxidants and nutrients in the oil, whereas other methods of extraction can potentially remove or damage the beneficial compounds of the oil. Unrefined sunflower oil retains more of its natural flavor and nutritional value and is a source of polyunsaturated fats, beneficial in moderate amounts as part of a balanced diet. It is less heat-stable, making it suitable for several dishes that are either raw or cooked at low temperatures. Sunflower oil also retains its original nutrient content, flavor, and color. Additionally, unrefined sunflower oil has a much lower smoke point than refined sunflower oil, which prevents the destruction of the oil into a rancid fatty acid, thereby making it an attractive oil for consumption.

Further, sunflower oil is a versatile product that finds applications in many fields, such as food, cosmetics, pharmaceutical industries, etc. Sunflower oil can be applied directly to the skin to fight wrinkles and can be used every day as it is gentle. Brands are offering sunflower oil for the face, skin, and hair health. Prominent companies are receiving certifications from USDA for their products to gain consumer trust. For instance, ADI offers organic, unrefined sunflower oil for skin, face, and hair. The product is USDA-organic certified, non-GMO, vegan, keto-friendly, etc.

Germany Holds the Largest Market Share

Germany is considered to be the top producer of vegetable oil globally. Due to its nutritionally balanced composition, vegetable oil, such as rapeseed oil, has become popular in Germany and Europe. It is widely used for both salad dressings and as a cooking oil, and it is a key ingredient in margarine, mayonnaise, and dressings. The non-food industry also shows interest in vegetable oil, utilizing it for energy production, like biofuels, and as an environment-friendly additive in lubricants. Germany stands as one of the major markets for olive oil in Europe, with a high and stable total consumption. Germany tripled its consumption of olive oil during this century, reaching about 80,000 tons in 2022, consolidating its position as the largest European consumer of olive oil among non-Mediterranean countries.

There are promising opportunities for organic olive oil in the market. The majority of olive oil consumption in Germany is for virgin olive oil. Prominent market manufacturers are offering vegetable oil fortified with vitamins A, D, or other fat-soluble vitamins. They offer the products in different packaging options for consumer easy handling and easy transportation. With certified products gaining immense importance, sunflower oil manufacturers are offering USDA-certified products that are organic, non-GMO, etc., to attract more consumers. For instance, brands such as Adi, Velona, and PuraDor offer USDA-certified sunflower oils that are organic and 100% pure. The products are non-GMO, with no additives or fragrance, and are chemical-free and alcohol-free. Thus, the prominent health benefits offered by vegetable oil and manufacturers offering certified oils to consumers reflect positively on the market demand and growth.

Europe Vegetable Oil Industry Overview

The European vegetable oil market is competitive due to multiple regional and multinational companies offering a wide range of products and trying to maintain their leadership position in the market. Major players in the market include Archer Daniels Midland Company, Olam International Limited, Bunge Limited, and Wilmar International Limited. These companies hold a significant share of the market and embark on business strategies, including product innovations, partnerships, strengthening their hold over online and offline marketing, and mergers and acquisitions to expand their visibility and portfolio of offerings, thus augmenting the growth of the market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Rising Tourism Sector Supporting The Growth Of HORECA
    • 4.1.2 Rising Demand For Processed Foods/RTE Foods
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Volatility In Production and Supply of Vegetable Oil
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Palm Oil
    • 5.1.2 Soybean Oil
    • 5.1.3 Rapeseed Oil
    • 5.1.4 Sunflower Oil
    • 5.1.5 Olive Oil
    • 5.1.6 Other Types
  • 5.2 By Application
    • 5.2.1 Food
    • 5.2.2 Feed
    • 5.2.3 Industrial
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 Spain
    • 5.3.2 United Kingdom
    • 5.3.3 France
    • 5.3.4 Germany
    • 5.3.5 Russia
    • 5.3.6 Italy
    • 5.3.7 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Cargill, Incorporated
    • 6.3.2 Fuji Oil Holding Inc.
    • 6.3.3 Archer Daniels Midland Company
    • 6.3.4 Avril Group
    • 6.3.5 EFKO Group
    • 6.3.6 Bunge Limited
    • 6.3.7 Olam International Limited
    • 6.3.8 Wilmar International Limited
    • 6.3.9 Louis Dreyfus Company BV
    • 6.3.10 Demyaniakov

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

8 DISCLAIMER