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市場調査レポート
商品コード
1689972

インドの生理用品市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

India Feminine Hygiene - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 122 Pages
納期
2~3営業日
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インドの生理用品市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 122 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドの生理用品市場規模は2025年に10億3,000万米ドルと推定され、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは14.85%で、2030年には20億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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中期的には、親密な衛生に関する意識の高まりと、生理用ナプキン、タンポン、パンティライナーといった生理用品への嗜好の高まりが、国内の生理用品の需要を牽引しています。インド政府は、女性の月経衛生に関する啓発プログラムを全国でいくつか立ち上げています。しかし、特に農村部では月経はタブー視され続けており、調査対象市場の成長を妨げています。同国では、ソーシャルメディアの台頭や、月経衛生用品を使用することの利点についての認識を高めるための政府やNGOによる様々な取り組みにより、プロモーションや教育セッションの数が増加しています。例えば、2022年に保健家族福祉省は、農村部の10~19歳の思春期の女子の月経衛生を促進するための制度を導入しました。

様々なイノベーションと生理用品の容易な入手が市場を牽引しています。例えば、タンポン市場は未開拓の可能性を秘めています。ほとんどの顧客は、その利便性と汚れを避けるためにこの製品を使用しています。生理用ナプキンには、昼用と夜用に適した多くの種類があります。ナプキンの厚さやサイズは様々です。極薄のナプキンは、都市部の女性に好評です。インドに輸入される生理用ナプキンや外国の生理用品に対するGSTの例外措置は、市場の成長を積極的に後押ししています。輸入業者は10%の基本関税を支払う必要があります。以前は、10%の関税に12%のGSTが加算され、合計22%の税金がかかっていました。このような開発により、潜在力の高い消費者製品分野の1つに参入し、市場での競争優位性を獲得するため、同国に進出する国際ブランドが増加しています。

生理用品市場の動向

技術の進化と市場へのブランド浸透の増加

生理用品市場は、柔らかさ、吸収力、性能、ブランド・ロイヤルティ、適正価格、価値といった要素に大きく影響されます。数時間しかもたない従来の生理用ナプキンとは異なり、消費者は現在、吸収技術を向上させた生理用品を求めています。そのため、各メーカーは吸収コアを最適化し、体液分配材の性能を高めた生理用品を提供しています。市場は依然として生理用ナプキンが支配的です。しかし、インティメイトケア製品、尿カップ、タンポンへの関心の高まりが、国内での製品発売を後押ししています。同国では、オーガニック・ブランドやエコ・ブランドが市場に参入し、環境意識の高い消費者に対応しています。

生理用品の需要は都市部で著しく伸びており、個人向けで環境に優しい選択肢を提供するよう各社を後押ししています。費用対効果の高さから、生理用品分野では環境に優しい製品に対する需要が高まっています。費用対効果とは別に、廃棄物の発生が最小限であることも、月経カップや再利用可能な布ナプキンのような製品の採用増加を促す主な要因です。例えば、2021年12月、Pee Safe社は生理用品を提供する小売店を立ち上げました。同社は、インド全土に50店舗以上をオープンする計画の一環として、プネとムンバイに店舗をオープンしました。

新興企業、自助グループ、資金調達の増加

インドでは、消費者が生理用ナプキンを選ぶようになりました。この動向はインドの女性衛生産業における生理用ナプキン市場を押し上げています。同国における女性衛生への注目の高まりは、認知度の低さや手頃な価格といった業界の大きな課題を克服して市場に参入しようとする国内の新興企業、NGO、自助グループの数を増加させる結果となりました。ここ数年、多くの月経関連新興企業が台頭し、月経衛生用品へのアクセスや認識が不足している3億人以上の女性にリーチするため、テクノロジーを積極的に活用しています。これらの新興企業は、農村部の恵まれない女性に手頃な価格の生理用ナプキンを提供しています。経済調査研究のデータから、2016-17年から2020-21年の間に、新興企業とインド特許出願の割合が5倍以上に増加したことが明らかになりました。2022年1月、ラジャスタン州政府は女性に優しいプロジェクト「I am Udaan」を開始しました。200カロールインドルピーを投じるこの計画では、住んでいる場所に関係なく、州内のすべての少女と女性に生理用ナプキンを無料で提供します。このような要因が市場を牽引しています。

生理用品業界の概要

インドの生理用品市場は競争が激しく、市場シェアを拡大するために市場関係者間で激しい競争が繰り広げられています。シェアでは、以下のような企業が市場を独占しています。 Procter & Gamble, Kimberly-Clark Corporation, Unicharm Corporation, Johnson & Johnson Private Limited, and Essity AB. メーカーは、国内での消費者の関心を引き付け、競争優位性を獲得することで顧客基盤を拡大するため、多額の広告宣伝活動に投資しています。プライベートブランドの生理用品メーカーは、製品ラインナップ、パッケージ、価格設定において、既存メーカーに厳しい競争を挑んでいます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ
    • 生理用ナプキン/パッド
    • タンポン
    • 月経カップ
    • その他のタイプ
  • 流通チャネル
    • スーパーマーケット/ハイパーマーケット
    • 薬局・ドラッグストア
    • オンライン小売店
    • その他の流通チャネル

第6章 競合情勢

  • 主要企業の戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Procter & Gamble Company
    • Essity AB
    • Johnson & Johnson Private Limited
    • Kimberly Clark Corporation
    • Tzmo SA
    • Redcliffe Hygiene Pvt. Ltd
    • Edgewell Personal Care
    • Unilever PLC
    • Unicharm Corporation
    • Wet and Dry Personal Care Pvt. Ltd

第7章 市場機会と今後の動向

第8章 免責事項

目次
Product Code: 69612

The India Feminine Hygiene Market size is estimated at USD 1.03 billion in 2025, and is expected to reach USD 2.07 billion by 2030, at a CAGR of 14.85% during the forecast period (2025-2030).

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Over the medium term, the increasing awareness about intimate hygiene and increasing preference for menstrual products, like sanitary pads, tampons, and panty liners, are driving the demand for feminine hygiene products in the country. The Government of India has launched several awareness programs across the country about women's menstrual hygiene. However, menstruation continues to be a taboo, especially in rural areas, impeding the growth of the market studied. The country is witnessing an increasing number of promotions and educational sessions due to the rising prominence of social media and the various initiatives taken by the government and NGOs to increase awareness about the benefits of using menstrual hygiene products. For instance, in 2022, the Ministry of Health and Family Welfare introduced a scheme for the promotion of menstrual hygiene among adolescent girls in the age group of 10-19 years in rural areas.

Various innovations and easy availability of feminine hygiene products have been driving the market. For example, the tampons market has a lot of untapped potential. Most of the customers use the product due to its convenience and to avoid stains. Sanitary napkins are available in many variants suitable for day and night usage. The thickness and size of these napkins vary. Ultra-thin sanitary napkins are well-received by women in urban areas. The exception of GST on sanitary pads napkins and foreign feminine hygiene products imported to India is positively boosting the growth of the market. The importers have to pay a basic custom duty of 10%. Earlier, their product was charged 10% customs duty plus 12% GST, bringing the total tax incidence on their product to 22%. Thus, due to this development, an increasing number of international brands are expanding their presence in the country to tap into one of highly potential consumer products segments of the country and gain competitive advantage in the market.

Feminine Hygiene Market Trends

Technological Evolutions and Increasing Penetration of Brands in the Market

The feminine hygiene products market is highly influenced by factors such as softness, absorbency, performance, brand loyalty, good price, and value. Unlike the earlier traditional pads that lasted only a few hours, consumers now demand menstrual products with increased absorption technology. Thus, the manufacturers are offering menstrual products with optimized absorbent cores to enhance performance in fluid distribution material. The market is still dominated by sanitary napkins. However, the growing interest in intimate care products, urinary cups, and tampons is driving product launches in the country. The country has witnessed the entry of organic and eco-friendly brands in the market, catering to more eco-conscious consumers.

The demand for feminine hygiene products is significantly growing in urban areas, encouraging the players to offer personalized and eco-friendly options. Due to their cost-effectiveness, there is increasing demand for eco-friendly products in the female hygiene segment. Apart from cost-effectiveness, minimal waste generation is another major factor driving the increased adoption of products like menstrual cups and reusable cloth pads. For example, in December 2021, Pee Safe launched its retail store offering feminine hygiene products. The company opened its store in Pune and Mumbai as part of its plan of opening 50+ stores across India.

Emergence of More Start-ups, Self-help Groups, and Funding

In India, consumers choose sanitary pads as menstrual hygiene has gained prominence in society for several reasons. This trend has boosted the sanitary pads market in the Indian feminine hygiene industry. The increased focus on feminine hygiene in the country resulted in a rising number of domestic start-ups, NGOs, and self-help groups trying to tap into the market by overcoming the industry's major challenges, including a lack of awareness and affordability. Many menstrual start-ups have emerged in the past few years and are actively using technology to reach over 300 million women who lack access to menstrual hygiene products and awareness. These start-ups are providing affordable sanitary napkins to underprivileged women in rural areas. Data from the Economic Survey study reveal that between 2016-17 and 2020-21, the proportion of start-ups and Indian patent applications increased by more than five times. In January 2022, the Rajasthan government started "I am Udaan," a women-friendly project. This plan, which will cost INR 200 crore, will provide free sanitary napkins to every girl and woman in the state, regardless of where they live. Such factors are driving the market studied.

Feminine Hygiene Industry Overview

The Indian feminine hygiene market is highly competitive, with intense competition among the market players to increase their share in the market. In terms of share, the market is dominated by players such as Procter & Gamble, Kimberly-Clark Corporation, Unicharm Corporation, Johnson & Johnson Private Limited, and Essity AB. The manufacturers are investing a heavy amount of advertising and promotional activities to increase their consumer base by capturing their attention and gaining a competitive advantage in the country. Private-label feminine hygiene product manufacturers have been giving tough competition to the existing players in terms of product offerings, packaging, and pricing.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Product Type
    • 5.1.1 Sanitary Napkins/Pads
    • 5.1.2 Tampons
    • 5.1.3 Menstrual Cups
    • 5.1.4 Other Types
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Supermarkets/Hypermarkets
    • 5.2.2 Pharmacies/Drug Stores
    • 5.2.3 Online Retail Stores
    • 5.2.4 Other Distribution Channels

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Strategies Adopted by Key Players
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Procter & Gamble Company
    • 6.3.2 Essity AB
    • 6.3.3 Johnson & Johnson Private Limited
    • 6.3.4 Kimberly Clark Corporation
    • 6.3.5 Tzmo SA
    • 6.3.6 Redcliffe Hygiene Pvt. Ltd
    • 6.3.7 Edgewell Personal Care
    • 6.3.8 Unilever PLC
    • 6.3.9 Unicharm Corporation
    • 6.3.10 Wet and Dry Personal Care Pvt. Ltd

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

8 DISCLAIMER