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市場調査レポート
商品コード
1689721
自律走行列車:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Autonomous Train - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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自律走行列車:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 90 Pages
納期: 2~3営業日
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自律走行列車の市場規模は2025年に97億8,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは5.78%で、2030年には129億6,000万米ドルに達すると予測されます。
長期的には、輸送分野における電化の進展が自律走行列車市場に大きな成長をもたらすと思われます。輸送分野におけるモノのインターネット(IoT)の導入は、自律走行列車市場の主要な促進要因です。
世界の新興経済諸国は、鉄道インフラ開発に多額の投資を行っています。世界各国の政府機関は、貨物・旅客輸送需要の増大に対応するため、鉄道接続の拡大に多額の投資を行ってきました。例えば、2023年末の中国の鉄道総延長は15万9,000kmで、2022年末の15万5,000kmから増加しています。
中国、米国、日本を含む先進国と新興国の主要政府はコネクテッド・モビリティへの投資を進めており、自律走行列車市場に大きな成長機会をもたらす可能性があります。予測期間中、アジア太平洋と北米が自律走行列車市場を独占すると予想されます。アジア太平洋は世界最大級の鉄道網を有しており、今後のプロジェクトによって大きな成長が期待されています。例えば
こうした要因を考慮すると、同市場は今後飛躍的な成長が見込まれます。
効率的で安全かつ手頃な交通手段に対する需要の高まりにより、地下鉄/モノレールが自律走行列車市場を独占しています。メトロ鉄道におけるGoA 4技術の浸透の高まりが、市場の成長を後押しする可能性が高いです。GoA 4は無人列車運転(UTO)であり、発車や停止、ドアの操作、緊急事態への対応などの活動が、列車内のスタッフなしで完全に自動化されます。
鉄道は最も安全な陸上輸送手段のひとつと考えられており、潜在的な乗客により良いサービスを提供し、乗客数を増加させるため、顧客にとってより魅力的です。世界中の消費者は、より安全で効率的な輸送手段をますます求めるようになっており、先進技術に基づく輸送手段、すなわち通勤目的の自律走行列車を採用することの重要性が浮き彫りになっています。
また、世界中で厳しい排ガス規制が制定されたことにより、地下鉄/モノレールの電化が進んでいることも、市場の成長を後押ししています。接続された地下鉄鉄道の導入は、自律走行列車市場にとっての課題となっています。鉄道は最もエネルギー効率の高い輸送手段の1つとして認識されており、世界の自動車による旅客輸送の8%、貨物の7%を占めるが、輸送エネルギーの消費はわずか2%です。
主要産業は共同で鉄道プロジェクトに取り組み、自律走行地下鉄の先進技術を開発しています。運転手のいない乗用車のテストのような最近の動向は、市場の成長をさらに促進すると予想されます。例えば
このような開発は、今後数年間の市場開拓に貢献すると予想されます。
アジア太平洋地域は世界最大級の鉄道網を有しており、自律走行列車市場は世界的に支配的となる可能性が高いです。中国、インド、日本を含む地域全体の政府による鉄道インフラ開拓のための投資の増加は、同地域における市場の成長を後押しする可能性があります。
インドでは公共交通機関として地下鉄の人気が高まっていることも、同地域の自律走行列車市場の大きな成長につながっています。したがって、鉄道網はアジア太平洋諸国の経済開発において非常に重要な役割を果たしています。
例えば、2024年3月、ベンガルール・メトロ・レール・コーポレーション(BMRCL)は、建設中のイエローライン向けに、CBTC(Communication-based Train Control)システムの一部である6両編成の客車を初めて受領しました。
RVロードとボマサンドラを結ぶ全長18.8kmの路線は、運転手のいない列車を導入する最初の路線となります。
アジア太平洋には、シンガポール、マレーシア、インドネシア、バングラデシュなど、先進経済諸国と新興経済諸国の両方が存在するのも特徴です。主要産業はアジア太平洋地域で鉄道プロジェクトの設立を計画しており、市場の著しい成長を目の当たりにしています。例えば、東日本旅客鉄道(JR東日本)は2024年1月、2030年代半ばまでにほぼ自動化された新幹線を導入する計画を発表し、この省力化策を実施する日本初の企業となりました。同社は、グレード・オブ・オートメーション3(GoA3)の達成を目指しています。これは、人間がドアを管理し、緊急時にはオペレーターが引き継ぐことで、列車が自動運転できることを意味します。
大手企業によるこのような開発と国内進出に伴い、自律走行列車の開発は今後数年間で増加すると予想されます。
自律走行列車市場は、世界および地域で確立されたプレーヤーによって統合され、主導されています。各社は市場での地位を維持するため、新製品の発表、提携、合併などの戦略を採用しています。
The Autonomous Train Market size is estimated at USD 9.78 billion in 2025, and is expected to reach USD 12.96 billion by 2030, at a CAGR of 5.78% during the forecast period (2025-2030).
Over the long term, growing electrification in the transportation sector will likely provide major growth for the autonomous train market. The introduction of the Internet of Things (IoT) in transportation is a major driver for the autonomous train market.
Economies across the world are investing heavily in railway infrastructure development. Government bodies of several countries worldwide have invested heavily to expand their railway connectivity to cater to growing freight and passenger transportation requirements. For instance, at the end of 2023, the total length of railway tracks in China was 159 thousand km, an increase from 155 thousand km at the end of 2022.
Major governments across developed and developing countries, including China, the United States, and Japan, are investing in connected mobility, which may provide significant growth opportunities for the autonomous train market. Asia-Pacific and North America are expected to dominate the autonomous train market during the forecast period. Asia-Pacific has one of the largest rail networks in the world and is expected to show major growth with upcoming projects in the market. For example,
Considering such factors, the market is expected to witness exponential growth in the future.
Metro/monorail is dominating the autonomous train market due to the increasing demand for an efficient, safe, and affordable mode of transport. The rising penetration of GoA 4 technology in metro rail is likely to boost the market's growth. GoA 4 is an unattended train operation (UTO) where activities like starting and stopping, operation of doors, and handling of emergencies are fully automated without any on-train staff.
Rail is considered one of the safest modes of land transport and is more attractive to the customer as it offers a much better service to potential passengers and boosts passenger numbers. Consumers worldwide are increasingly demanding safer and more efficient transport, highlighting the importance of adopting advanced technology-based transport, i.e., autonomous trains for commuting purposes.
The growing electrification of metro/monorails due to the enactment of stringent emission norms across the world is also boosting the market's growth. The introduction of connected metro rail is creating a challenge for the autonomous train market. Rail has been identified as one of the most energy-efficient transport modes, accounting for 8% of global motorized passenger movements and 7% of freight but consuming only 2% of transport energy.
Major industries are jointly working on rail projects to develop advanced technology for autonomous metro rail. Recent developments like testing driverless passenger cars are expected to further propel the market's growth. For instance,
Thus, such developments are expected to contribute to the market's growth in the coming years.
Asia-Pacific has one of the largest rail networks globally, which is likely to dominate the autonomous train market worldwide. The growing investment by governments across the region, including China, India, and Japan, for rail infrastructure development may boost the market's growth in the region.
The growing popularity of metro travel as public transportation in India is also leading to significant growth in the region's autonomous train market. Therefore, the railway network plays a very significant role in the economic development of countries in Asia-Pacific.
For instance, in March 2024, the Bengaluru Metro Rail Corporation Limited (BMRCL) received the first set of six train coaches, part of the Communication-based Train Control (CBTC) system, for its under-construction yellow line, which is set to undergo various safety tests.
The 18.8 km-long line connecting RV Road and Bommasandra will be the first to have a driverless train.
Asia-Pacific is also characterized by the presence of both developed and developing economies, such as Singapore, Malaysia, Indonesia, and Bangladesh. Major industries are planning to establish rail projects in Asia-Pacific, which is witnessing significant growth in the market. For instance, in January 2024, East Japan Railway (JR East) announced plans to introduce largely automated bullet trains by the mid-2030s, becoming the first company in Japan to implement this labor-saving measure. The company aims to achieve Grade of Automation 3 (GoA3), which means the train can drive itself with a human operator managing the doors and taking over in case of emergencies.
With such developments by major players and their expansion into the country, the development of autonomous trains is expected to increase over the coming years.
The autonomous train market is consolidated and led by global and regionally established players. The companies adopt strategies such as new product launches, collaborations, and mergers to sustain their market positions.
Some of the major players in the autonomous train market include Bombardier, Mitsubishi Heavy Industries, Alstom, Thales, and Siemens AG.