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市場調査レポート
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1687988

硬質プラスチック包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Rigid Plastic Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 195 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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硬質プラスチック包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 195 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

硬質プラスチック包装の市場規模は2025年に2,651億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは3.04%で、2030年には3,080億2,000万米ドルに達すると予測されています。

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硬質プラスチック包装は、世界の包装産業における新時代の中心にあり、その多用途な使い方は、製品を包装する多くの産業の基盤になりつつあります。プラスチックは世界で最も著名な包装材料のひとつです。その軽量かつ低コストな性質により、あらゆるエンドユーザーの間で即座に注目されるようになりました。

主要ハイライト

  • 硬質プラスチック包装産業にとって、持続可能性は最優先事項となりつつあります。エンドユーザーと規制当局は、リサイクル材料、プラスチック消費量の削減、エコフレンドリーオプションなど、よりサステイナブルソリューションを求めています。
  • 硬質包装のリサイクル可能性は、軟質包装よりもかなり高いです。その主要理由は、硬質包装は一般的にモノポリマーのモノリシック構造であり、軟質包装で一般的に使用されるモノリシック多層構造よりもリサイクルがはるかに容易だからです。
  • 環境への関心が高まるにつれ、メーカー各社のエコフレンドリー製品の重要性に対する意識はますます高まっています。その結果、従来の合成製品からクリーンな代替品への嗜好が、オキソ生分解性プラスチックの需要を押し上げると予想されます。
  • 硬質プラスチックは現在、リサイクル可能でサステイナブル特性により、世界で最も信頼されている包装材料のひとつです。過去数十年にわたり、現在の生産動向に影響を与え続け、優れた品質、耐久性、持続可能性を提供してきました。硬質プラスチック包装ソリューションの需要は、食品、飲料、化粧品、医薬品、工業、自動車などのエンドユーザー部門全体で成長を遂げています。
  • 市場は、主に環境問題への関心の高まりによる規制基準のダイナミックな変化により、大きな課題に直面することが予想されます。世界各国の政府は、プラスチック包装廃棄物、特にプラスチック包装廃棄物に関する国民の懸念に対応し、環境廃棄物を最小限に抑え、廃棄物管理プロセスを改善するための規制を実施しています。
  • プラスチック使用に関連する環境問題の高まりが、プラスチック包装の代替品が市場で成長する主要理由です。軟質プラスチック包装は、硬質包装ソリューションに代わる幅広い用途があるため、包装メーカーに代替品として非常に好まれています。さらに、軟質包装はより少ない材料で済むため、製品対包装の比率がリジッド包装に比べ格段に高くなります。

硬質プラスチック包装市場の動向

大きな成長を記録するポリエチレンテレフタレート(PET)

  • PET製のプラスチックボトルは、ミネラルウォーターやその他の飲料用に再利用可能な包装を提供し、より経済的な輸送プロセスを可能にするため、重くて壊れやすいガラスボトルに代わって広く普及しています。PETは透明度が高く、天然のCO2バリア特性を持つため、用途が広く、ボトルへの吹き込みやその他の形態への成形が容易です。PETの特性は、着色剤、UVカット剤、酸素バリアー/スカベンジャー、その他の添加剤で改善することができ、ブランドの特定のニーズに合ったボトルを開発することができます。
  • 硬質包装産業では、PETは電子レンジで温めることができる食品トレイや、ソフトドリンク、水、ジュース、スポーツドリンク、ビール、マウスウォッシュ、ケチャップ、サラダドレッシング、食品瓶用のプラスチックボトルを製造しています。在宅医療、飲料、パーソナルケアなど様々なエンドユーザー産業からのPETボトル需要が伸びています。成長の原動力となっているのは、消費者の嗜好と、軽量でリサイクル率が高いといったPETボトルの特性です。
  • いくつかの世界企業は、PETを飲料容器のような食品グレードの製品にリサイクルすることの緊急性をますます認識するようになっています。これがPET需要の伸びを後押ししています。例えば、Coca-Colaは2030年までに容器に50%の再生PETを使用する意向です。Unilever、L'Oreal、P& Gなどの大手企業は、大幅な増加を発表し、それによってPETが望ましい樹脂タイプであった包装における消費者再利用(PCR)樹脂の使用量を倍増させました。例えば、Unileverは2025年までにプラスチック包装の100%を再利用またはリサイクル可能にすることを約束しています。
  • 市場ベンダーは、規制を遵守し、クローズドループのリサイクルサイクルを構築するため、PET使い捨て包装のリサイクル性を高めることに注力しています。このような材料のリサイクル重視の高まりは、PET使い捨て包装に成長の展望をもたらすと期待されています。
  • 例えば、2023年10月、Coca-Cola Indiaは、国内の複数の市場において、主力ブランドであるコカ・コーラ用に250mlと750mlのパックサイズの完全リサイクルPETボトルを導入しました。同社の戦略には、より多くの消費者を惹きつけ、高インフレの影響を打ち消すために買い物客がより小さなパックを選択するのを支援するために、市場での低価格パックの販売促進が含まれています。
  • プラスチック産業協会(PLASTICS)の硬質プラスチック包装グループ(RPPG)によると、プラスチックは世界の包装産業の3分の1を占め、その多くは硬質プラスチック包装です。また、OECDの報告書によると、世界のプラスチック使用量は2019~2060年にかけて168%増加し、2060年には12億トンに達すると予想されており、市場の調査を後押ししています。

アジア太平洋が大きな市場シェアを占める

  • 中国では、ペットボトルやその他の硬質包装のリサイクル率が大幅に上昇しています。代替材料への置き換え、バイオベースプラスチックの開発に向けた投資、循環型ループを作るための包装設計など、循環型経済の問題に取り組むために複数の戦略が進められています。
  • 2021~2025年までの「5カ年計画」の中で、中国はプラスチックのリサイクルと焼却能力を向上させ、「グリーン」プラスチック製品を推進し、包装や農業におけるプラスチックの誤用と闘うと発表しました。新たな5カ年計画では、商店や宅配業者に「不合理な」プラスチック包装を減らすよう働きかけ、都市部でのゴミ焼却率を昨年の58万トンから2025年までに1日あたり約80万トンに引き上げるとしています。このような開発は、リサイクル可能な硬質プラスチック包装の国内需要を増加させると予想されます。
  • 人口の増加、働く人の増加、多忙なスケジュールでぶら下がるライフスタイルといった重要な要因が産業を牽引しています。エンドユーザーセグメントの成長見込みが、硬質プラスチック包装産業のニーズの上昇につながっています。
  • インドでは、プラスチックの環境への影響を低減する一環として、プラスチック製品の再利用とリサイクルにも力を入れており、その一環として、飲料産業で事業を展開する企業がリサイクルを促進するために提携しています。
  • 例えば、2024年1月、Coca-Cola IndiaとReliance Retailは、「Bhool Na Jana, Plastic Bottle Lautana」と題したサステナビリティ・イニシアチブの開始を発表し、ムンバイにあるリライアンス・リテールの店舗で、逆自動販売機(RVM)や回収ボックスを通じた消費者使用後のPET回収に注力しています。循環型経済を目指すこのパイロットプロジェクトは、政府のSwachh Bharat Missionに沿ったもので、ムンバイとデリーにあるSmart BazaarやSahakari Bhandarを含む36のReliance Retail店舗で開始され、2025年までにインド全土の200店舗に拡大される予定です。
  • 日本の長い海岸線は、日本の経済成長に大きな影響を与えてきました。重要な海路に沿った戦略的立地は、貿易と海上活動を容易にし、日本を世界有数の貿易国に押し上げました。

硬質プラスチック包装市場概要

硬質プラスチック包装産業は細分化されているのが特徴で、Amcor PLC、Berry Global Inc.、Sealed Air Corporation、Greif Inc.などの有力企業が多数の他のメーカーとともに存在します。新規参入の障壁は高いもの、工業、食品、飲食品などの旺盛な需要を背景に、地域の包装企業は硬質包装領域への参入価値を認識しつつあります。市場の大手企業は競合戦略を活用し、買収、提携、強力な研究開発、最先端の技術革新に注力しています。

  • 2024年3月-Mauser Packaging SolutionsとRikutec Packagingは、サステイナブルIBCソリューションの世界の推進に合わせ、独占的パートナーシップを結びました。両社は、高純度ニーズに特化したトップクラスのマルチウェイ包装を製造・販売します。この提携により、最先端の再利用可能で頑丈な1,000リットルIBCが導入され、Mauserの製品ラインナップがRikutecの革新的な製品によって強化されます。
  • 2024年1月-ALPLAはプエルトリコのFortiflexを買収。両社はカリブ海地域と中米市場向けの包装製品を製造するために協力してきました。Fortiflexの買収により、ALPLAは2023年に設立された大容量包装ソリューションに特化した産業部門を強化し、顧客への総合的なプロバイダとして提案の幅を広げることを目指します。2023年、ALPLAとFortiflexの両社は、コスタリカにバケットの新しい生産ラインを設立しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 新たな規制により酸化分解性プラスチックの需要が増加する見込み
    • エンドユーザー産業全体での硬質プラスチック包装ソリューション需要の増加
  • 市場課題
    • プラスチック産業に関する厳しい法規制
    • 軟質プラスチック包装との競合

第6章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ別
    • ボトルとジャー
    • トレイと容器
    • キャップと栓
    • 中間バルク容器(IBC)
    • ドラム缶
    • パレット
    • その他
  • 材料別
    • ポリエチレン(PE)
    • ポリエチレンテレフタレート(PET)
    • ポリプロピレン(PP)
    • ポリスチレン(ps)と発泡ポリスチレン(EPS)
    • ポリ塩化ビニル(PVC)
    • その他の硬質プラスチック包装材料
  • エンドユーザー別
    • 食品
    • 飲料
    • 医療
    • 化粧品・パーソナルケア
    • 工業用
    • 建築・建設
    • 自動車産業
    • その他
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • フランス
      • ドイツ
      • イタリア
      • 英国
      • スペイン
      • ポーランド
    • アジア
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • タイ
      • オーストラリア
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • メキシコ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor Group GmbH
    • Alpha Packaging Inc.
    • Berry Global Inc.
    • Alpla Group
    • Silgan Holdings Inc.
    • Sealed Air Corporation
    • Plastipak Holding Inc.
    • Sonoco Products Company
    • Resilux NV
    • Graham Packaging Company Inc.
    • Greif Inc.
    • Mauser Packaging Solutions(Bway Holding Corporation)
    • Pact Group Holdings Ltd
    • Gerresheimer AG

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 67245

The Rigid Plastic Packaging Market size is estimated at USD 265.18 billion in 2025, and is expected to reach USD 308.02 billion by 2030, at a CAGR of 3.04% during the forecast period (2025-2030).

Rigid Plastic Packaging - Market - IMG1

Rigid plastic packaging is at the centre of a new era in the global packaging industry, and its versatile usage is becoming the foundation for many industries that package their products. Plastic is one of the most prominent packaging materials in the world. Its lightweight and low-cost nature instantly made it prominent among all end-users.

Key Highlights

  • Sustainability is becoming a top priority for the rigid plastics packaging industry. End users and regulators demand more sustainable solutions, such as recycled materials, reduced plastic consumption, and eco-friendly options.
  • The recyclability of rigid packaging is significantly higher than that of flexible packaging. The main reason is that rigid packaging typically has a mono-polymer monolithic structure, which is much easier to recycle than the monolithic multi-layer structures commonly used in flexible packaging.
  • With rising environmental concerns, manufacturers have ever-grown awareness about the importance of environmentally friendly products. As a result, the preference for clean substitutes from conventional synthetic products is expected to drive the demand for oxo-biodegradable plastics.
  • Rigid plastic is presently one of the world's most trusted packaging materials due to its recyclable and sustainable characteristics. Over the past few decades, it has continued influencing current production trends, providing superior quality, durability, and sustainability. The demand for rigid plastic packaging solutions has been experiencing growth across end-user sectors such as food, beverage, cosmetics, pharmaceuticals, industrial, automotive, etc.
  • The market is expected to be significantly challenged due to dynamic changes in regulatory standards, primarily due to increasing environmental concerns. Governments worldwide are responding to public concerns regarding plastic packaging waste, especially plastic packaging waste, and implementing regulations to minimize environmental waste and improve waste management processes.
  • Growing environmental concerns associated with plastic usage are a primary reason for the growth of alternatives for plastic packaging in the market. Flexible plastic packaging is highly preferred as an alternative by packaging manufacturers due to its wide applications in replacing rigid packaging solutions. Furthermore, flexible packaging requires less material, resulting in a significantly higher product-to-package ratio than its rigid counterparts.

Rigid Plastic Packaging Market Trends

Polyethylene Terephthalate (PET) to Register Significant Growth

  • Plastic bottles made from PET are widely replacing heavy and fragile glass bottles since they offer reusable packaging for mineral water and other beverages, allowing a more economical transportation process. With its clarity and natural CO2 barrier properties, PET has wide applications and is easily blown into a bottle or molded into any other shape. PET properties can be improved with colorants, UV blockers, oxygen barriers/scavengers, and other additives to develop a bottle to match a brand's specific needs.
  • In the rigid packaging industry, PET manufactures microwavable food trays and plastic bottles for soft drinks, water, juices, sports drinks, beer, mouthwash, ketchup, salad dressings, and food jars. There is a growing demand for PET bottles from various end-user industries, such as home care, beverages, and personal care. The growth is driven by consumer preference and its properties, such as being lightweight and having a high recycling rate.
  • Several global companies increasingly recognize the urgency of recycling PET into food-grade products, such as beverage containers. This can drive the growth of the demand for PET. For instance, the Coca-Cola Company intends to use 50% recycled PET in its containers by 2030. Major companies, such as Unilever, L'Oreal, and P&G, announced a significant increase, thereby doubling the usage of post-consumer recycled (PCR) resins in their packaging, for which PET was a desirable resin type. For instance, Unilever is committed to making 100% of its plastic packaging reusable or recyclable by 2025.
  • Market vendors are focusing on increasing the recyclability of PET single-use packaging to adhere to the regulations and create a closed-loop recycling cycle. The increasing emphasis on recycling these materials is expected to provide growth prospects for PET single-use packaging.
  • For instance, in October 2023, Coca-Cola India introduced fully recycled PET bottles in pack sizes of 250 ml and 750 ml for its flagship Coca-Cola brand across multiple markets in the country. The company's strategy includes promoting low-priced packs in the market to attract more consumers and assist shoppers in selecting smaller packs to counteract the impact of high inflation.
  • According to the Plastics Industry Association (PLASTICS)'s Rigid Plastic Packaging Group (RPPG), plastics account for one-third of the global packaging industry, and much of this plastic packaging is rigid. In addition, as stated by an OECD report, plastics use worldwide is expected to grow by 168 per cent from 2019 to 2060, reaching 1.2 billion metric tonnes by 2060, driving the market studied.

Asia-Pacific Holds Significant Market Share

  • China is witnessing significant recycling rates in plastic bottles and other rigid packaging options. Multiple strategies are being advanced to address the issue of a circular economy, including substituting for alternative materials, investments toward the development of bio-based plastics, and designing packaging to make the circular loop.
  • In a 2021-2025 "five-year plan," China announced it would improve its plastic recycling and incineration capacities, promote "green" plastic products, and combat the misuse of plastic in packaging and agriculture. The new five-year plan would push merchants and delivery companies to reduce "unreasonable" plastic wrapping and increase garbage incineration rates in cities to about 800,000 tons per day by 2025, up from 580,000 tons last year. Such developments are expected to increase the country's demand for recyclable rigid plastic packaging.
  • Significant factors like the growing population drive the industry, increasing working individuals, and hanging lifestyles with busy schedules. Growth prospects of end-user segments are leading to a rise in the need for the rigid plastic packaging industry.
  • India is also focused on reusing and recycling plastic products as part of lowering the environmental impact of plastics, and as part of this, companies operating in the beverage industry are partnering to promote recycling.
  • For instance, in January 2024, Coca-Cola India and Reliance Retail announced the launch of a sustainability initiative titled 'Bhool Na Jana, Plastic Bottle Lautana,' focused on post-consumer PET collection at Reliance Retail stores in Mumbai via Reverse Vending Machines (RVMs) and collection bins. With an idea for a circular economy, this pilot project, aligned with the Government's Swachh Bharat Mission, has begun in 36 Reliance Retail stores, including Smart Bazaar and Sahakari Bhandar stores in Mumbai and Delhi, and will extend to 200 stores across India by 2025 with a target of collecting 5,00,000 PET bottles annually in the pilot phase.
  • Japan's long coastline has significantly impacted the country's economic growth. The country's strategic location along essential sea routes has made it easier to trade and conduct maritime activities, which has helped Japan to become one of the top trading countries in the world.

Rigid Plastic Packaging Market Overview

The rigid plastic packaging industry is characterized by fragmentation, featuring prominent players like Amcor PLC, Berry Global Inc., Sealed Air Corporation, and Greif Inc., alongside numerous other manufacturers. Despite high entry barriers for newcomers, regional packaging firms are increasingly recognizing the value of entering the rigid packaging domain, driven by robust demand from sectors such as industrial, food, and beverages. Major players in the market are leveraging competitive strategies, focusing on acquisitions, partnerships, robust R&D, and cutting-edge technological innovations.

  • March 2024 - Mauser Packaging Solutions and Rikutec Packaging have forged an exclusive partnership, aligning with the global push for sustainable IBC solutions. Together, they're set to produce and promote top-tier multiway packaging, specifically designed for high-purity needs. This collaboration will see the introduction of a state-of-the-art, reusable, and heavy-duty 1,000-litre IBC, enhancing Mauser's product lineup with Rikutec's innovative offerings.
  • January 2024 - ALPLA has acquired Fortiflex, a company based in Puerto Rico. The two firms have collaborated to manufacture packaging products catering to the Caribbean and Central American markets. With the acquisition of Fortiflex, ALPLA aims to bolster its industrial division, which focuses on large-volume packaging solutions established in 2023, and broaden its offerings as a comprehensive provider for its customers. In 2023, both ALPLA and Fortiflex set up a new production line for buckets in Costa Rica.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Demand for Oxo-Degradable Plastics is Expected to Increase with New Regulations
    • 5.1.2 Increasing Rigid Plastic Packaging Solution Demand Across the End-user Industry
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Stringent Laws and Regulations Pertaining to Plastic Industries
    • 5.2.2 Competition from Flexible Plastic Packaging

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Product Type
    • 6.1.1 Bottles and Jars
    • 6.1.2 Trays and Containers
    • 6.1.3 Caps and Closures
    • 6.1.4 Intermediate Bulk Containers (IBCs)
    • 6.1.5 Drums
    • 6.1.6 Pallets
    • 6.1.7 Other Product Types
  • 6.2 By Material
    • 6.2.1 Polyethylene (PE)
    • 6.2.2 Polyethylene Terephthalate (PET)
    • 6.2.3 Polypropylene (PP)
    • 6.2.4 Polystyrene (ps) and Expanded Polystyrene (EPS)
    • 6.2.5 Polyvinyl Chloride (PVC)
    • 6.2.6 Other Rigid Plastic Packaging Materials
  • 6.3 By End User
    • 6.3.1 Food
    • 6.3.2 Beverage
    • 6.3.3 Healthcare
    • 6.3.4 Cosmetics and Personal Care
    • 6.3.5 Industrial
    • 6.3.6 Building and Construction
    • 6.3.7 Automotive
    • 6.3.8 Other End User Industries
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
      • 6.4.1.1 United States
      • 6.4.1.2 Canada
    • 6.4.2 Europe
      • 6.4.2.1 France
      • 6.4.2.2 Germany
      • 6.4.2.3 Italy
      • 6.4.2.4 United Kingdom
      • 6.4.2.5 Spain
      • 6.4.2.6 Poland
    • 6.4.3 Asia
      • 6.4.3.1 China
      • 6.4.3.2 India
      • 6.4.3.3 Japan
      • 6.4.3.4 Thailand
      • 6.4.3.5 Australia
    • 6.4.4 Latin America
      • 6.4.4.1 Brazil
      • 6.4.4.2 Argentina
      • 6.4.4.3 Mexico
    • 6.4.5 Middle East and Africa
      • 6.4.5.1 United Arab Emirates
      • 6.4.5.2 Saudi Arabia
      • 6.4.5.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor Group GmbH
    • 7.1.2 Alpha Packaging Inc.
    • 7.1.3 Berry Global Inc.
    • 7.1.4 Alpla Group
    • 7.1.5 Silgan Holdings Inc.
    • 7.1.6 Sealed Air Corporation
    • 7.1.7 Plastipak Holding Inc.
    • 7.1.8 Sonoco Products Company
    • 7.1.9 Resilux NV
    • 7.1.10 Graham Packaging Company Inc.
    • 7.1.11 Greif Inc.
    • 7.1.12 Mauser Packaging Solutions (Bway Holding Corporation)
    • 7.1.13 Pact Group Holdings Ltd
    • 7.1.14 Gerresheimer AG

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS