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市場調査レポート
商品コード
1644443

インドネシアの硬質プラスチック包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Indonesia Rigid Plastic Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 132 Pages
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2~3営業日
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インドネシアの硬質プラスチック包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 132 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアの硬質プラスチック包装市場規模は、出荷量ベースで2025年の124万トンから2030年には158万トンに、予測期間(2025~2030年)のCAGRは4.98%で成長すると予測されます。

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インドネシアの硬質プラスチック包装市場は、プラスチック包装の進化と採用の結果、現在では異なる動きをしています。インドネシアのダウンストリームの硬質プラスチック包装市場は高度に開発されていますが、輸入原材料に依存しているため成長の可能性は限られています。

主なハイライト

  • インドネシアの産業部門は、同国の経済成長を支える上で極めて重要です。ここ数年、このセクターの生産量と生産額は顕著に増加しています。その主な要因としては、投資家に対する政府の優遇措置、ビジネスフレンドリーな環境、技術の進歩、熟練した労働力などが挙げられます。インドネシアの硬質プラスチック包装市場は、消費者支出の急増に後押しされ、今後数年間は継続的な成長が見込まれます。
  • プラスチック包装は軽量で扱いやすいため、他の種類の包装よりも消費者に人気があります。大手メーカーでさえ、生産コストの低さからプラスチック包装ソリューションを好んでいます。さらに、ポリエチレンテレフタレート(PET)や高密度ポリエチレン(HDPE)などのポリマーの出現により、プラスチック包装の用途が拡大しています。PETボトルの需要は様々な産業で増加しています。
  • アジアの拡大する消費者市場におけるインドネシアの極めて重要な役割は、地域全体の高級包装に対する需要の高まりに合わせた包装材料への着実な投資の流入によって強調されています。例えば、BASFは2023年1月、インドネシアのメラク工場でポリマーディスパージョンの生産能力を拡大しました。
  • インドネシアでは、硬質プラスチック包装の需要が増加しています。硬質プラスチック包装は、工業、小売、ヘルスケアなど様々な分野で使用されています。その優れたバリア性、長い保存期間、耐久性により、プラスチック包装はヘルスケア分野で大きな成長を遂げています。
  • 国内の様々なメーカーが硬質プラスチック包装を好むのは、農場から食卓までの配送中に飲食品を保護し、食品を長期間保存するための費用対効果の高いソリューションだからです。これらのパッケージはまた、さまざまな形や形状によるイノベーションをサポートし、重量も軽いです。
  • しかし、規制基準の変化、原材料コストの変動、廃棄物量の増加、環境廃棄物規制の高まりが、予測期間中の市場成長の妨げになると予想されます。これはまた、破壊的な可能性を秘めた新製品の開発を企業に促し、市場における現在のリスクを軽減すると予想されます。

インドネシアの硬質プラスチック包装市場の動向

ポリエチレンテレフタレート(PET)が著しい成長を遂げる見込み

  • インドネシアでは包装業界からのPET需要が増加しています。優れたバリア性、高い引張強度、優れた表面仕上げ、低コストにより、PETは多くのプラスチック包装用途に理想的な製品となっています。
  • PETのイントロダクションより、ガラスと比較して最大90%の軽量化が可能となり、より経済的な輸送プロセスが可能となった。PETボトルは現在、重くて壊れやすいガラスボトルに代わって、ミネラルウォーターやその他の飲料に再利用可能な包装を提供しています。
  • 硬質プラスチック包装市場では、PETは電子レンジで温められる食品トレーや、ソフトドリンク、水、ジュース、スポーツドリンク、ビール、マウスウォッシュ、ケチャップ、サラダドレッシング、食品瓶用のプラスチックボトルの製造に使われています。ホームケア、飲料、パーソナルケアなど様々なエンドユーザー産業からのPETボトル需要が伸びています。この成長は、消費者の嗜好と、軽量でリサイクル率が高いといったPETの特性に起因しています。
  • 要求事項を遵守し、クローズドループのリサイクルサイクルを確立するため、地域の市場ベンダーもPET使い捨て包装をよりリサイクルしやすくすることに注力しています。PETシングルユースパッケージングの成長機会は、これらの材料のリサイクルが重視されるようになっていることから予想されます。
  • ミルク系飲料の需要増加に後押しされ、メーカーは軽量で透明なプラスチックボトルを製造しています。これは製品の視認性を高めるだけでなく、費用対効果や持続可能性に関する懸念にも対応しています。特に、PETボトルは軽量であるため輸送コストを削減でき、消費者にとっても扱いやすいため、牛乳のパッケージとして好まれます。
  • 2023年6月に発表されたインドネシア統計局のデータによると、2022年、インドネシアの乳牛施設は約1億3,000万リットルの牛乳を生産し、2020年より増加しました。調査期間中、インドネシアのこれらの製品の生産量は比較的安定していました。国全体の安定した牛乳生産は、今後数年間、牛乳包装用PETボトルの需要を増加させる可能性があります。

食品セグメントが大きな市場シェアを占める見込み

  • ペットボトルや容器を含む硬質プラスチック包装は、食品包装用途で引き続き人気があります。容器は消費財の包装に使用され、包装にはHDPEとLDPEが使用されます。
  • インドネシアの食品産業は、様々な硬質プラスチック包装を採用しています。インドネシアの人々は有機食品を食べることに関心を持つようになっており、有機農産物の仕入れや輸出が増加しています。インドネシアにおける包装の主な最終用途のひとつは食品です。しかし、インドネシアは長い間、多くの加工食品と必須食品成分を輸入してきました。
  • ボトルや容器製品の製造に使われる材料には、ポリエチレンテレフタレート(PET)やポリプロピレン(PP)などがあります。PPはブロー成形され、木箱、ボトル、ポットを製造します。PP製の薄肉容器はインドネシア全土で標準的に使用されており、食品包装に使用されています。
  • インドネシア政府は、国内の包装基準を更新し、米国FDA(食品医薬品協会)やEUの食品法制で使用されているような国際基準に合わせるため、新しい食品接触包装に関する法律を導入しました。改正された規制は、硬質プラスチックを含む5つの包装カテゴリーにわたる国内および輸入食品包装を対象としています。
  • インドネシアの食品産業におけるビジネスチャンスが拡大しているため、いくつかの国際的なプレーヤーが絶えず市場に投資しており、硬質プラスチックメーカーがプラスチック食品包装のオプションを革新し、発売するためのより多くの道を作り出しています。2024年2月に発表されたインドネシア統計局の報告書によると、2023年にインドネシアの食品産業への外国直接投資は約22億6,000万米ドルに達し、2020年の15億9,000万米ドルから増加しました。

インドネシアの硬質プラスチック包装産業の概要

インドネシアの硬質プラスチック包装市場は断片化されています。多数の製造企業が国内で操業しているため、断片化が進んでいます。市場プレーヤーは、研究開発に投資し、新技術を製品に取り入れ、改良された消費者向け製品を提供することで、優位性を維持しようとしています。戦略的提携、契約、合併、パートナーシップは、採用されている戦略の一部です。

  • 2024年7月主要なプラスチックフレーク・サプライヤーであるPT ALBA Tridiは、グリーン投資のバランスと支持を推進する政府の方針を反映し、最先端のrPET施設の設立を発表しました。この施設は、中部ジャワで初めての食品グレードのrPET製造業者であり、地域経済を強化し、地元の零細・中小企業を活性化する態勢を整えています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 貿易シナリオ
    • 貿易分析(輸出入上位5カ国)

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 飲食品包装業界からの旺盛な需要
  • 市場抑制要因
    • 軟質プラスチック包装との競合

第6章 市場セグメンテーション

  • 樹脂タイプ別
    • ポリエチレン(PE)
      • 低密度ポリエチレン(LDPE)および直鎖状低密度ポリエチレン(LLDPE)
      • 高密度ポリエチレン(HDPE)
    • ポリエチレンテレフタレート(PET)
    • ポリプロピレン(PP)
    • ポリスチレン(PS)および発泡ポリスチレン(EPS)
    • ポリ塩化ビニル(PVC)
    • その他の樹脂タイプ
  • 製品タイプ別
    • ボトル・ジャー
    • トレー・容器
    • キャップ・クロージャー
    • 中間バルク容器(IBC)
    • ドラム缶
    • パレット
    • その他の製品タイプ
  • 最終用途産業別
    • 食品
      • 菓子類
      • 冷凍食品
      • 生鮮食品
      • 乳製品
      • 乾物
      • 肉、鶏肉、魚介類
      • ペットフード
      • その他食品
    • フードサービス
    • 飲料
    • ヘルスケア
    • 化粧品・パーソナルケア
    • 工業
    • 建築・建設
    • 自動車産業
    • その他のエンドユーザー産業

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • PT. Berlina Tbk
    • PT Indo Tirta Abadi
    • PT.Solusi Prima Packaging
    • PT. Indorama Ventures Indonesia
    • Indo Cap Closures
    • PT. Hasil Raya Industries
    • PT. Hokkan Deltapack Industri
    • PT Rheem Indonesia
    • PT. Neilsen
    • PT. Namasindo Plus
  • ヒートマップ分析
  • 競合分析:新興企業と既存企業

第8章 リサイクルと持続可能性の展望

第9章 将来の展望

目次
Product Code: 71848

The Indonesia Rigid Plastic Packaging Market size in terms of shipment volume is expected to grow from 1.24 million tonnes in 2025 to 1.58 million tonnes by 2030, at a CAGR of 4.98% during the forecast period (2025-2030).

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The Indonesian rigid plastic packaging market now operates differently as a result of the evolution and adoption of plastic packaging. Although Indonesia's downstream rigid plastic packaging market is highly developed, its reliance on imported raw materials has limited its growth potential.

Key Highlights

  • Indonesia's industrial sector has been pivotal in bolstering the nation's economic growth. Over the past few years, this sector has seen a notable uptick in both production volume and value. Key drivers of this include government incentives for investors, a business-friendly environment, technological advancements, and a skilled workforce. The rigid plastics packaging market in Indonesia is poised for continued growth in the coming years, fueled by surging consumer spending.
  • Plastic packaging is more popular with consumers than other types of packaging because plastic is lightweight and easy to handle. Even large manufacturers prefer plastic packaging solutions due to their low production costs. In addition, the emergence of polymers such as polyethylene terephthalate (PET) and high-density polyethylene (HDPE) has expanded the applications of plastic packaging. The demand for PET bottles is increasing across various industries.
  • Indonesia's pivotal role in Asia's expansive consumer market is underscored by a steady influx of investments in packaging materials, aligning with the rising demand for premium packaging across the region. For instance, in January 2023, BASF expanded its production capacity for polymer dispersions at its Merak facility in Indonesia.
  • In Indonesia, the demand for rigid plastic packaging is on the rise. Rigid plastic packaging is used in various sectors, including industrial, retail, and healthcare. Due to its excellent barrier qualities, lengthy shelf life, and durability, plastic packaging has seen substantial growth in the healthcare sector.
  • Various manufacturers in the country prefer rigid plastic packaging as it is a cost-effective solution to protect food and beverages during delivery from farm to table and preserve food over longer durations. These packages also support innovations through different forms and shapes and are lighter in weight.
  • However, changing regulatory standards, fluctuating raw material costs, increasing waste volumes, and rising environmental waste regulations are expected to hinder market growth during the forecast period. This is also expected to encourage companies to develop new products that are potentially disruptive and reduce the current risks in the market.

Indonesia Rigid Plastic Packaging Market Trends

Polyethylene Terephthalate (PET) is Expected to Witness Significant Growth

  • The demand for PET from the packaging industry is increasing in Indonesia. Superior barrier properties, high tensile strength, better surface finish, and low cost allow PET to be an ideal product for numerous plastic packaging applications.
  • The introduction of PET allows weight reductions of up to 90% compared to glass, enabling a more economical transportation process. PET plastic bottles are now replacing heavy and fragile glass bottles to provide reusable packaging for mineral water and other beverages.
  • In the rigid plastic packaging market, PET is used to manufacture microwavable food trays and plastic bottles for soft drinks, water, juices, sports drinks, beer, mouthwash, ketchup, salad dressings, and food jars. There is a growing demand for PET bottles from various end-user industries, such as home care, beverages, and personal care. The growth can be attributed to consumer preference and the properties of PET, such as its lightweight nature and high recycling rate.
  • In order to comply with requirements and establish a closed-loop recycling cycle, regional market vendors are also concentrating on making PET single-use packaging more recyclable. Growth opportunities for PET single-use packaging are anticipated due to the growing emphasis on recycling these materials.
  • Driven by rising demand for milk-based drinks, manufacturers are producing lightweight and transparent plastic bottles. This not only enhances product visibility but also addresses concerns about cost-effectiveness and sustainability. Notably, PET bottles, being lightweight, cut down transportation costs and are easier for consumers to handle, making them the preferred choice for milk packaging.
  • As per Statistics Indonesia data published in June 2023, in 2022, Indonesian dairy cow establishments produced nearly 130 million liters of milk, marking an increase from 2020. During the study period, Indonesia's production volume for these products remained relatively stable. Consistent milk production across the country may increase the demand for PET bottles for milk packaging in the upcoming years.

The Food Segment is Expected to Hold a Significant Market Share

  • Rigid plastic packaging, including plastic bottles and containers, continues to be popular in food packaging applications. Containers are used to pack consumer goods, and HDPE and LDPE are used for the packaging.
  • Indonesia's food industry employs a range of rigid plastic packaging options. Indonesians are becoming more interested in eating organic food, leading to stores stocking and exporting more organic produce. One of the primary end uses of packaging in Indonesia is food. However, Indonesia has long imported many processed and essential food components.
  • Some materials used for making bottles and container products include polyethylene terephthalate (PET) and polypropylene (PP). PP is blow-molded to produce crates, bottles, and pots. PP thin-walled containers are standard across the country and used for food packaging.
  • The Indonesian government introduced a new food contact packaging legislation to update the domestic packaging standards and align them with international standards, such as those used by the US FDA (Food and Drug Association) and EU food legislation. The revised regulation covers domestic and imported food packaging across five packaging categories, including rigid plastics.
  • Owing to the growing opportunities in the Indonesian food industry, several international players are constantly investing in the market, creating more avenues for rigid plastic manufacturers to innovate and launch plastic food packaging options. According to the Statistics Indonesia report published in February 2024, in 2023, foreign direct investment in Indonesia's food industry reached around USD 2.26 billion, marking an increase from USD 1.59 billion in 2020.

Indonesia Rigid Plastic Packaging Industry Overview

The rigid plastic packaging market in Indonesia is fragmented. Numerous manufacturing companies operate in the country, leading to high fragmentation. Market players are trying to maintain dominance by investing in R&D, incorporating new technology into their products, and delivering improved consumer products. Strategic alliances, agreements, mergers, and partnerships are a few of the strategies employed.

  • July 2024: PT ALBA Tridi, a key plastic flakes supplier, announced the establishment of a cutting-edge rPET facility, echoing the government's push to balance and champion green investments. This facility, marking Central Java's inaugural food-grade rPET producer, is poised to bolster the regional economy and uplift local micro, small, and medium enterprises.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitutes
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Trade Scenario
    • 4.4.1 Trade Analysis (Top 5 Import-Export Countries)

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Strong Demand From the Food and Beverage Packaging Industry
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Competition From Flexible Plastic Packaging

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Resin Type
    • 6.1.1 Polyethylene (PE)
      • 6.1.1.1 Low-Density Polyethylene (LDPE) & Linear Low-Density Polyethylene (LLDPE)
      • 6.1.1.2 High Density Polyethylene (HDPE)
    • 6.1.2 Polyethylene terephthalate (PET)
    • 6.1.3 Polypropylene (PP)
    • 6.1.4 Polystyrene (PS) and Expanded polystyrene (EPS)
    • 6.1.5 Polyvinyl chloride (PVC)
    • 6.1.6 Other Resin Types
  • 6.2 By Product Type
    • 6.2.1 Bottles and Jars
    • 6.2.2 Trays and Containers
    • 6.2.3 Caps and Closures
    • 6.2.4 Intermediate Bulk Containers (IBCs)
    • 6.2.5 Drums
    • 6.2.6 Pallets
    • 6.2.7 Other Product Types
  • 6.3 By End-use Industries
    • 6.3.1 Food
      • 6.3.1.1 Candy & Confectionery
      • 6.3.1.2 Frozen Foods
      • 6.3.1.3 Fresh Produce
      • 6.3.1.4 Dairy Products
      • 6.3.1.5 Dry Foods
      • 6.3.1.6 Meat, Poultry, And Seafood
      • 6.3.1.7 Pet Food
      • 6.3.1.8 Other Food Products
    • 6.3.2 Foodservice
    • 6.3.3 Beverage
    • 6.3.4 Healthcare
    • 6.3.5 Cosmetics and Personal Care
    • 6.3.6 Industrial
    • 6.3.7 Building and Construction
    • 6.3.8 Automotive
    • 6.3.9 Other End User Industries

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 PT. Berlina Tbk
    • 7.1.2 PT Indo Tirta Abadi
    • 7.1.3 PT.Solusi Prima Packaging
    • 7.1.4 PT. Indorama Ventures Indonesia
    • 7.1.5 Indo Cap Closures
    • 7.1.6 PT. Hasil Raya Industries
    • 7.1.7 PT. Hokkan Deltapack Industri
    • 7.1.8 PT Rheem Indonesia
    • 7.1.9 PT. Neilsen
    • 7.1.10 PT. Namasindo Plus
  • 7.2 Heat Map Analysis
  • 7.3 Competitor Analysis - Emerging vs. Established Players

8 RECYCLING & SUSTAINABILITY LANDSCAPE

9 FUTURE OUTLOOK