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市場調査レポート
商品コード
1687364

包装用接着剤:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Packaging Adhesives - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 140 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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包装用接着剤:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 140 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

包装用接着剤の市場規模は2025年に310億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.44%で、2030年には424億6,000万米ドルに達すると予測されます。

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市場は2020年にCOVID-19の影響をわずかに受けました。COVID-19の流行により外食が制限され、家庭での調理が増加しました。それに伴い、ジュース、水、ソフトドリンク、アルコール飲料の生産額は大幅に減少しましたが、小麦粉、乳製品、健康食品、簡便食品または調理済み食品の成長によってほぼ相殺されました。

主なハイライト

  • 市場成長の促進要因は、飲食品業界からの需要の増加、食品安全に対する意識の高まり、汚染リスクの回避です。
  • その反面、接着剤製造に使用される各種原材料に対する規制の影響が市場成長の妨げになる可能性があります。
  • しかし、eコマースの急速な成長は、市場の成長機会をさらにもたらすと思われます。
  • アジア太平洋は同市場で最も高いシェアを占めており、予測期間中も引き続き市場を独占すると予想されます。

包装用接着剤市場の動向

最も高い成長率はフレキシブル包装用途

  • フレキシブル包装は、新しい魅力的な包装、使いやすさ、持続可能性、良心的な環境理念へとシフトする消費者の嗜好に後押しされ、目覚ましい成長を遂げています。
  • フレキシブル包装用ラミネート接着剤は、様々な技術、粘度、固形分濃度で提供されています。一般的に使用されるラミネート接着剤には、4つの基本的なカテゴリーがあります。水系、溶剤系、反応性100%固形(無溶剤)液体、ホットメルトです。
  • フレキシブル包装に使用される溶剤系接着剤は、一般的に2液型ポリウレタンラミネート接着剤です。これらはドライラミネーション工程で使用するように設計されています。
  • フレキシブル包装は、VAE接着剤にとって最も重要な用途タイプでもあります。また、柔軟性、耐湿性、優れた基材接着性から、ラミネート用途も大きなカテゴリーとなっています。
  • 米国、中国、インドなどの人口増加に伴い、食品への要求が高まっているため、世界中でフレキシブル包装の需要が増加しています。
  • Flexible Packaging Association(FPA)によると、米国のフレキシブル包装業界全体の年間売上高は、2020年末までに356億米ドルを超えるといいます。フレキシブル包装産業には、小売・施設向け食品・非食品、医療・医薬品、産業資材、小売用ショッピングバッグなどの包装が含まれます。米国の食品産業はフレキシブル包装の最大セグメントです。
  • さらに、包装用接着剤は、一般的にカッテージチーズ、サワークリームなどの乳製品を含む食品用の板紙パイント、プラスチック容器、トレイを密封するために使用される箔、紙、ポリエステル、ポリエチレン、その他を使用して作られる一般的なフレキシブル包装フィルムの一種である蓋フィルムにも使用されています。
  • 世界の食品産業は、2022年には8兆8,000億米ドルの収益を生み出すと推定されています。同市場は、2022~2027年にかけて4.79%のCAGRで推移すると予想されています。
  • したがって、食品産業からの需要の増加やフレキシブル包装の成長といった上記の要因は、予測期間中に包装用接着剤の市場需要を押し上げる可能性が高いです。

アジア太平洋が市場を独占

  • 中国、日本、インドなどの国々からの高い需要により、アジア太平洋地域は現在、包装用接着剤市場で最も高いシェアを占めています。
  • 中国は、国民一人当たりの所得が増加していることに加え、同国におけるeコマース大手の台頭により、包装用接着剤の消費における主要国となっています。
  • 中国国家統計局によると、消費財の小売総売上高は、2020年に39兆1,980億7,000万人民元(5兆5,323億1,000万米ドル)を占め、2021年には44兆823億4,000万人民元(6兆2,216億6,000万米ドル)に上昇し、それによって消費財の包装や出荷活動から接着剤の消費を強化しています。
  • さらに、中国は世界最大の食品産業の1つです。同国は、電子レンジ、スナック、冷凍食品などの食品分野でカスタマイズ包装が増加し、輸出が増加しているため、予測期間中に一貫した成長を示すことが期待されています。包装用接着剤の使用は今後増加すると予想されます。
  • さらに、インドでは食品産業が包装用接着剤の最大消費者のひとつです。包装用接着剤の主なエンドユーザー分野には、医薬品、パーソナルケア製品、家電製品などがあります。これらのエンドユーザー分野からの需要の増加は、巨大な市場成長の可能性を生み出しています。
  • インドでは、包装産業も急速に増加しています。インド経済で5番目に大きな分野であり、現在インドで最も急成長している分野のひとつです。eコマースが急増する中、インドの包装産業は急成長を遂げており、最も力強く成長している分野のひとつです。
  • インド包装協会(IIP)によると、インドの包装消費量は過去10年間で200%増加し、1人当たり年間4.3kg(pppa)から8.6kg(pppa)となりました。
  • したがって、上記の要因から、予測期間中はアジア太平洋地域が市場を独占すると予想されます。

包装用接着剤産業の概要

包装用接着剤市場は断片化されており、世界市場で大きなシェアを占めている企業はありません。グローバル企業は、市場での存在感と足場を維持するために、新技術を開発するための研究開発や提携に大きく注力しています。同市場の主要企業には、Henkel AG &Co.KGaA、H.B. Fuller、Dow、Arkema (Bostik)、Avery Dennison Corporationなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • 飲食品業界からの需要の高まり
    • 食品安全に対する意識の高まり
  • 抑制要因
    • 厳しい政府規制
  • 業界バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション

  • 技術別
    • 水性
    • 溶剤系
    • ホットメルト
  • 用途別
    • フレキシブル包装
    • 折りたたみボックス・カートン
    • シーリング
    • ラベル・テープ
    • その他
  • 地域別
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • ASEAN諸国
      • その他アジア太平洋地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • イタリア
      • その他欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 市場ランキング分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • 3M
    • Arkema Group(Bostik)
    • AVERY DENNISON CORPORATION
    • Ashland
    • Dow
    • Henkel AG & Co. KGaA
    • H.B. Fuller Company
    • Jowat SE
    • Paramelt RMC B.V.
    • Wacker Chemie AG

第7章 市場機会と今後の動向

  • eコマース産業の急成長
目次
Product Code: 61906

The Packaging Adhesives Market size is estimated at USD 31.08 billion in 2025, and is expected to reach USD 42.46 billion by 2030, at a CAGR of 6.44% during the forecast period (2025-2030).

Packaging Adhesives - Market - IMG1

The market was marginally impacted by COVID-19 in 2020. The COVID-19 pandemic limited dining out and led to increases in home cooking. With that, significant drops in the production values of juices, water, soft drinks, and alcoholic beverages were nearly offset by growth in wheat flour, dairy, health foods, and convenience or ready-to-eat foods.

Key Highlights

  • The factors driving the growth of the market studied are the growing demand from the food and beverage industry, increasing awareness about food safety , and avoiding risks of contamination.
  • On the flip side, the impact of regulations on various raw materials to be used for manufacturing adhesives may hinder the market's growth.
  • However, the rapid growth in e-commerce will further provide opportunities for the market to grow.
  • Asia-Pacific accounted for the highest share of the market, and it is likely to continue dominating the market during the forecast period.

Packaging Adhesives Market Trends

Flexible Packaging Application to Witness the Highest Growth Rate

  • Flexible packaging is growing at an impressive rate, driven by consumer preferences shifting toward new attractive packages, ease of use, sustainability, and conscientious environmental ideals.
  • Laminating adhesives for flexible packaging are available in various technologies, viscosities, and solids concentrations. There are four basic categories of laminating adhesives that are commonly used. These are waterborne, solvent-based, reactive 100% solid (solventless) liquid, and hot melt.
  • Solvent-based adhesives used in flexible packaging are generally two-component polyurethane laminating adhesives. These are designed for use in the dry lamination process.
  • Flexible packaging is also the most significant application type for VAE adhesives. Another large category is laminating applications due to their flexibility, moisture resistance, and superior substrate adhesion.
  • With the growing population in countries such as the United States, China, and India, the requirement for food is increasing, thus resulting in increased demand for flexible packaging worldwide.
  • According to the Flexible Packaging Association (FPA), the total US flexible packaging industry registered more than USD 35.6 billion in annual sales by the end of 2020. The flexible packaging industry includes packaging for retail and institutional food and non-food, medical and pharmaceutical, industrial materials, and retail shopping bags, among others. The US food industry is the largest segment for flexible packaging.
  • Furthermore, packaging adhesives are also used in lidding films, which are a type of flexible packaging film commonly made by using foils, paper, polyester, polyethylene, and others generally used to seal paperboard pints, plastic containers, and trays for food items, including dairy products such as cottage cheese, sour cream, and others.
  • The food industry worldwide is estimated to generate a revenue of USD 8.8 trillion in 2022. The market is expected to register a CAGR of 4.79% during 2022-2027.
  • Hence, the factors above, such as increasing demand from the food industry and growing flexible packaging, will likely boost the market demand for packaging adhesives during the forecast period.

Asia-Pacific to Dominate the Market

  • Asia-Pacific currently accounts for the highest share of the packaging adhesives market, owing to the high demand from countries like China, Japan, India, etc.
  • China is the leading country in the consumption of packaging adhesives due to growing per capita income, coupled with rising e-commerce giants in the country.
  • According to the National Bureau of Statistics of China, the total retail sales revenue of consumer goods accounted for CNY 39,198.07 billion (~ USD 5532.31 billion) in 2020, which rose to CNY 44,082.34 billion (~ USD 6221.66 billion) in 2021, thereby enhancing the consumption of adhesives from consumer goods packaging and shipping activities.
  • Additionally, China has one of the largest food industries globally. The country is expected to witness consistent growth during the forecast period due to the rise of customized packaging in the food segment, like microwave, snack, and frozen foods, and increasing exports. The use of packaging adhesives is expected to increase in the future.
  • Furthermore, In India, the food industry is among the largest consumers of packaging adhesives. Some key end-user sectors of packaging adhesives include pharmaceuticals, personal care products, consumer electronics, etc. Increasing demand from these end-user segments is creating a huge market growth potential.
  • In India, the packaging industry is also increasing at a rapid rate. It is the fifth-largest sector in India's economy and is currently one of the fastest and highest-growing sectors in the country. Amid the e-commerce surge, the Indian packaging industry is witnessing steep growth and is one of the strongest growing segments.
  • According to the Indian Institute of Packaging (IIP), packaging consumption in India increased by 200% in the past decade, from 4.3 kgs per person per annum (pppa) to 8.6 kgs pppa.
  • Hence, owing to the above-mentioned factors, Asia-Pacific is likely to dominate the market studied during the forecast period.

Packaging Adhesives Industry Overview

The packaging adhesives market is fragmented, as no major company holds a significant share of the global market. Global companies are significantly focusing on R&D and collaborations to develop new technologies to maintain their market presence and foothold. Some of the key players in the market include Henkel AG & Co. KGaA, H.B. Fuller, Dow, Arkema (Bostik), and Avery Dennison Corporation.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Growing Demand from the Food and Beverage Industry
    • 4.1.2 Increasing Awareness for Food Safety
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Strict Government Regulations
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Value)

  • 5.1 By Technology
    • 5.1.1 Water-based
    • 5.1.2 Solvent-based
    • 5.1.3 Hot-melt
  • 5.2 By Application
    • 5.2.1 Flexible Packaging
    • 5.2.2 Folding Boxes and Cartons
    • 5.2.3 Sealing
    • 5.2.4 Labels and Tapes
    • 5.2.5 Other Applications
  • 5.3 By Geography
    • 5.3.1 Asia-Pacific
      • 5.3.1.1 China
      • 5.3.1.2 India
      • 5.3.1.3 Japan
      • 5.3.1.4 South Korea
      • 5.3.1.5 ASEAN Countries
      • 5.3.1.6 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.2 North America
      • 5.3.2.1 United States
      • 5.3.2.2 Canada
      • 5.3.2.3 Mexico
    • 5.3.3 Europe
      • 5.3.3.1 Germany
      • 5.3.3.2 United Kingdom
      • 5.3.3.3 France
      • 5.3.3.4 Italy
      • 5.3.3.5 Rest of Europe
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 Saudi Arabia
      • 5.3.5.2 South Africa
      • 5.3.5.3 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 3M
    • 6.4.2 Arkema Group (Bostik)
    • 6.4.3 AVERY DENNISON CORPORATION
    • 6.4.4 Ashland
    • 6.4.5 Dow
    • 6.4.6 Henkel AG & Co. KGaA
    • 6.4.7 H.B. Fuller Company
    • 6.4.8 Jowat SE
    • 6.4.9 Paramelt RMC B.V.
    • 6.4.10 Wacker Chemie AG

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Rapid Growth of the E-commerce Industry