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市場調査レポート
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1687195

民間航空フライト訓練・シミュレーション- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Civil Aviation Flight Training And Simulation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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価格
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民間航空フライト訓練・シミュレーション- 市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

民間航空フライト訓練シミュレーション市場規模は、2025年に57億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.43%で、2030年には75億3,000万米ドルに達すると予測されます。

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フライトシミュレータはパイロットの訓練に不可欠であり、飛行技術を開発・維持するための現実的な環境を記載しています。これらのシミュレータは、実際の航空機の操縦体験を正確に再現し、さまざまなシナリオ、気象条件、緊急事態をカバーします。航空シミュレータのニーズは、世界の航空交通量の増加と熟練パイロットの需要に伴って高まっています。航空会社や飛行訓練学校は、効率的で費用対効果が高く、安全なパイロット訓練のためにシミュレータに大きく依存しています。

さらに、BoeingやAirbusといった大手民間航空機メーカーの大幅な受注高が示すように、世界の旅客輸送量の急増は次世代航空機の調達急増につながっています。このような航空会社の機体拡大により、民間パイロット資格を持つ訓練されたパイロットの需要が高まり、フライトシミュレータの必要性がさらに高まっています。

シミュレーションによる訓練は進歩しているもの、シミュレータによる学習には限界があり、フライトスクールのカリキュラムに実地訓練を組み込む必要があります。飛行学校は、改良された多様な訓練用航空機を必要としているが、初期費用や維持費が高いという課題に直面しています。そのため、より優れた訓練機器を飛行学校に装備するために、迅速に導入できる費用対効果の高い新しい訓練機が求められています。このような予測期間中、市場を積極的に牽引すると期待されます。

民間航空フライト訓練シミュレーション市場動向

予測期間中、フルフライトシミュレータ(FFS)セグメントが最大市場を占めると予測

フルフライトシミュレータは、設計された航空機の飛行パラメータを再現することができます。シミュレータはプラットフォームに搭載され、航空機に作用する加速度やGフォースをシミュレートすることで、正確な飛行の動きや音響を再現します。比較的、FFSはFTDよりも技術的に進んでおり、先進的モーション、ビジュアル、通信、航空交通技術を使用しています。例えば、FFSでは、機体に沿う空気の摩擦をシミュレートしたり、パイロットを空間方位の訓練にさらすことで、空港の重要な対象物の衛星品質を180度以上見渡すことができ、パイロットはシミュレータ内で空港への進入手順を正確に計画することができます。以前は、FFSはAからDまでのグレードがあり、Dが最高水準でした。これらのレベルは近年国際的に7段階に変更され、レベルDは現在タイプ7となっています。レベルD/タイプ7の基準は、民間航空輸送のための初回と反復の民間パイロット訓練に使用されます。

パイロット不足がこの地域の航空訓練機関によるFFSシミュレータの需要を促進する一方で、新しい民間航空機ファミリーの発売がFFS OEM各社にバーチャルリアリティ(VR)などの先進的機能を統合したシミュレータの新バリエーションをリリースするよう促しています。これに伴い、エンブラエルとCAEは2024年2月、シンガポール初のE-Jets E2フルフライトシミュレータ(FFS)を正式に発表しました。これは、拡大したエンブラエルCAEトレーニングサービス(ECTS)合弁事業にとって、最先端のE2トレーニングプログラムを導入するという重要な成果です。このプログラムには、CAEのコンピテンシーベーストレーニングアセスメント(CBTA)コースウェア、CAE Simfinityバーチャルシミュレータ(VSIM)を活用したインタラクティブなクラスルームインストラクション、最新鋭のCAE 7,000XRシリーズFFSによる没入型実技トレーニングが組み込まれています。このような予測期間中、固定翼機市場の成長展望を強化するものと考えられます。

予測期間中、北米が最大の市場シェアを占める

北米が最大の市場シェアを占めるのは、主に米国の航空市場が大きいためです。同国の航空旅客輸送量は過去10年間で急増しました。例えば、2023年の米国における航空旅客輸送量は10億5,000万人で、9億3,700万人を記録した2022年に比べて12%増加しました。このような航空旅客輸送量の増加は、航空会社が新たなパイロットを雇用し、航空機の規模や路線を拡大する必要性も生み出し、フライトシミュレータ市場の需要を牽引しています。

American Airlines、Delta Air Lines、United Airlinesは米国の3大国内航空会社です。2024年2月現在、アメリカン航空はAirbus社とBoeing社の約1,539機の航空機を保有し、世界最大の民間航空機を運航しています。2024年3月、同航空会社はBoeingに737-10型機85機とA321neo85機の納入契約を発注しました。労働統計局によると、2023年には10万500人の民間航空会社のパイロットが米国にいた。

過去2年間、パンデミックの影響でパイロットの一時帰休が相次いだが、予測期間の後半には同地域のパイロットに対する大きな需要が見込まれます。自主的な離脱、機材変更、国内旅行需要の急増により、今後数年間はパイロット訓練に対する大きな需要が生まれます。

そのため、複数の航空会社がパイロット訓練能力を高めるための対策を講じています。American Airlines、United Airlines、Delta Air Linesなどの航空会社は、パイロットができるだけ早く運航に復帰できるよう、パイロット訓練を強化したと報告しています。例えば、United Airlinesは2024年2月、デンバーのフライトトレーニングセンターに15万平方フィートの新校舎を開設すると発表しました。訓練能力を強化するため、同航空は12台の最新鋭フルモーションフライトシミュレータをこの施設に組み込んでおり、すでに6台が設置されています。このような開発は、民間航空飛行訓練シミュレーション市場の成長を促進すると予想されます。

民間航空フライト訓練シミュレーション産業概要

フライトシミュレータ市場は細分化されており、複数の参入企業が市場を占めています。CAE Inc.は、主にその広大な地理的プレゼンスとブランドイメージにより市場をリードしています。L3Harris Technologies Inc.、TRU Simulation+Training Inc.、FlightSafety International Inc.、The Boeing Companyも市場の有力参入企業です。

シミュレーションや訓練のプロバイダーや機器メーカーは、より多くの顧客を引き付けるために、ブランドの評判を高め、地理的に極端な地域にも手を伸ばそうと常に努力しています。飛行学校は、パイロット訓練プログラムのために航空会社や航空機運航会社との長期的な協力関係を模索しています。新しい航空機モデルをサポートするために再設定やアップグレードが可能なシミュレータへの需要が高まっており、そのようなシミュレータの製造に注力することが、予測期間中の参入企業の成長を促進すると考えられます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • シミュレータタイプ別
    • フルフライトシミュレータ(FFS)
    • フライト訓練装置(FDS)
    • その他の訓練タイプ
  • 航空機タイプ別
    • 固定翼機
    • 回転翼
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • その他のアジア太平洋
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • その他のラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • CAE Inc.
    • FlightSafety International Inc.
    • L3 Harris Technologies Inc.
    • TRU Simulation+Training Inc.(Textron Inc.)
    • The Boeing Company
    • Frasca International Inc.
    • ALSIM EMEA
    • RTX Corporation
    • Airbus SE
    • Simcom Aviation Training
    • Pureflight Aviation Training
    • FAAC Inc.
    • Avion Group

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 56277

The Civil Aviation Flight Training And Simulation Market size is estimated at USD 5.78 billion in 2025, and is expected to reach USD 7.53 billion by 2030, at a CAGR of 5.43% during the forecast period (2025-2030).

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Flight simulators are crucial for training pilots, providing a realistic environment to develop and maintain flying skills. These simulators accurately replicate the experience of flying an actual aircraft, covering various scenarios, weather conditions, and emergencies. The need for aviation simulators is rising with the increasing global air traffic and the demand for skilled pilots. Airlines and flight training academies heavily rely on simulators for efficient, cost-effective, and safe pilot training.

Additionally, the rapid growth in global passenger traffic has led to a surge in next-generation aircraft procurement, as evidenced by the substantial order books of major commercial aircraft manufacturers like Boeing and Airbus. This expansion of airline fleets has driven the demand for trained pilots with commercial pilot certification, further fueling the need for flight simulators.

Despite the advancements in simulation-based training, there are limitations to learning with simulators, necessitating the integration of hands-on training in flight school curriculums. Flight schools require improved and diverse training aircraft but face challenges due to high initial and maintenance costs. Consequently, there is a demand for new, cost-effective training aircraft that can be quickly introduced to equip flight schools with better training equipment. Such developments are expected to drive the market positively during the forecast period.

Civil Aviation Flight Training And Simulation Market Trends

The Full Flight Simulator (FFS) Segment is Projected to Occupy the Largest Market During the Forecast Period

A full-flight simulator can replicate the flight parameters of the respective aircraft type designed for. The simulator is mounted on a platform to replicate an accurate flight's movement and acoustics by simulating the acceleration and G-forces acting on the aircraft. Comparatively, an FFS is more technologically advanced than its FTD counterpart and uses advanced motion, visuals, communication, and air traffic technology. For instance, an FFS can simulate the friction of the air along the fuselage and expose pilots to spatial orientation exercises to provide more than a 180-degree view of satellite quality of all-important objects at an airport and enable the pilot to precisely plan their approach procedures for the airport in the simulator. Previously, FFS was graded A through D, with D being the highest standard. These levels have been changed to seven international levels in recent years, and Level D is now Type 7. The Level D/Type 7 standard is used for initial and recurrent commercial pilot training for commercial air transport.

While the shortage of pilots has fostered the demand for FFS simulators by the aviation training institutes in the region, the launch of new commercial aircraft families has encouraged FFS OEMs to release new variants of their simulator offerings that integrate sophisticated features such as virtual reality (VR). In line with this, in February 2024, Embraer and CAE officially inaugurated Singapore's first-ever E-Jets E2 full flight simulator (FFS). This is a significant achievement for the expanded Embraer CAE Training Services (ECTS) joint venture, as it introduces the cutting-edge E2 training program. The program incorporates CAE's competency-based training assessment (CBTA) courseware, interactive classroom instruction utilizing the CAE Simfinity virtual simulator (VSIM), and immersive practical training facilitated by the state-of-the-art CAE 7000XR Series FFS. Such developments are envisioned to bolster the growth prospects of the fixed-wing aircraft segment of the market in focus during the forecast period.

North America to Occupy the Largest Market Share During the Forecast Period

North America holds the largest market share, mainly due to the large aviation market in the US. Air passenger traffic in the country increased rapidly in the past decade. For instance, in 2023, air passenger traffic in the US accounted for 1.05 billion, a rise of 12% compared to 2022, which recorded 937 million. This rise in air passenger traffic has also generated the need for airlines to hire new pilots and expand fleet size and routes, driving the demand for the flight simulator market.

American Airlines, Delta Airlines, and United Airlines are the three largest domestic airlines in the US. As of February 2024, American Airlines operated the largest commercial fleet in the world, with approximately 1,539 aircraft from Airbus and Boeing. In March 2024, the airline awarded Boeing a contract to deliver 85 737-10s and 85 A321neos. According to the Bureau of Labor Statistics, 105,500 commercial airline pilots were in the US in 2023.

Though the pandemic has resulted in the furloughing of pilots in the region in the last two years, a great demand for pilots in the region is anticipated in the latter half of the forecast period. Voluntary departures, fleet modifications, and the rapid rise in domestic travel demand created a significant demand for pilot training in the coming years.

Hence, several airlines have taken measures to increase their pilot training capabilities. Airlines like American Airlines, United Airlines, and Delta Air Lines have reported that they have ramped up pilot training to help pilots return to service as quickly as possible. For instance, in February 2024, United Airlines announced the opening of a new 150,000-square-foot building at its Flight Training Center in Denver. To enhance their training capabilities, the airline has incorporated 12 cutting-edge full-motion flight simulators into the facility, with six already in place. Such developments are anticipated to drive the growth of the civil aviation flight training and simulation market.

Civil Aviation Flight Training And Simulation Industry Overview

The flight simulator market is fragmented, with several players occupying the market. CAE Inc. is the market leader mainly due to its vast geographical presence and brand image. L3Harris Technologies Inc., TRU Simulation + Training Inc., FlightSafety International Inc., and The Boeing Company are other prominent players in the market.

Simulation and training providers and equipment manufacturers constantly strive to build brand reputation and reach out to geographic extremes to attract more customers. Flight schools are looking for long-term collaborations with airlines and aircraft operators for pilot training programs, which may help them make sustainable revenues for longer durations. There is a growing demand for simulators that can be re-configured or possibly upgraded to support newer aircraft models, and the focus on manufacturing such simulators will drive the growth of the players during the forecast period.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Simulator Type
    • 5.1.1 Full Flight Simulator (FFS)
    • 5.1.2 Flight Training Devices (FDS)
    • 5.1.3 Other Training Types
  • 5.2 By Aircraft Type
    • 5.2.1 Fixed-wing
    • 5.2.2 Rotary-wing
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United Kingdom
      • 5.3.2.2 Germany
      • 5.3.2.3 France
      • 5.3.2.4 Italy
      • 5.3.2.5 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 India
      • 5.3.3.3 Japan
      • 5.3.3.4 South Korea
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 Latin America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Rest of Latin America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 United Arab Emirates
      • 5.3.5.2 Saudi Arabia
      • 5.3.5.3 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 CAE Inc.
    • 6.2.2 FlightSafety International Inc.
    • 6.2.3 L3 Harris Technologies Inc.
    • 6.2.4 TRU Simulation + Training Inc. (Textron Inc.)
    • 6.2.5 The Boeing Company
    • 6.2.6 Frasca International Inc.
    • 6.2.7 ALSIM EMEA
    • 6.2.8 RTX Corporation
    • 6.2.9 Airbus SE
    • 6.2.10 Simcom Aviation Training
    • 6.2.11 Pureflight Aviation Training
    • 6.2.12 FAAC Inc.
    • 6.2.13 Avion Group

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS