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市場調査レポート
商品コード
1685831
欧州のボトルウォーター:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Europe Bottled Water - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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欧州のボトルウォーター:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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欧州のボトルウォーターの市場規模は2025年に755億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは3.73%で、2030年には907億1,000万米ドルに達すると予測されています。
COVID-19危機への対応として、欧州委員会は2020年3月17日、欧州連合(EU)加盟27カ国の国境を最低30日間閉鎖し、すべての不要不急の渡航を禁止しました。これは旅行や観光に深刻な影響を与え、それがボトルウォーターへの支出に結びついたため、欧州におけるボトルウォーターの販売に影響を与えました。ボトルウォーターの主要市場のいくつかが封鎖され、社会的距離を置いているため、ボトルウォーターの販売は欧州で支障をきたしています。その結果、多くの企業が市場での牽引力を得るためにオンライン・チャネルにシフトし始めました。ほぼすべての企業が、日常業務に復帰するために適切な措置を採っています。
欧州のボトルウォーター市場は、オフトレードとオントレードの両方のチャネルを通じて、スパークリングウォーターとスティルウォーターのカテゴリーで売上を伸ばしています。宅配が有力な販売チャネルである地域では、オンライン小売店からのボトルウォーターの売上が増加しています。汚染された水道水の消費に関する消費者の懸念の高まりも、市場成長の主な要因のひとつです。また、品質規制は欧州のボトルウォーター市場における消費者の信頼を高める上で極めて重要な役割を果たしています。
業界団体や政府の支援による認知度の向上は、いくつかの課題を解決するのに役立つと同時に、包装の持続可能性に対する消費者の認識を高めることで、ボトルウォーターメーカーに新たな機会を創出することができます。したがって、主要企業はリサイクル可能で環境に優しい包装材料を導入することで、このような機会を利用することができます。ボトルの取り扱いの利便性と機動性は、市場を牽引する他の要因です。プラスチックによる汚染に対する懸念の高まりは、環境に優しい包装へのシフトを各企業に迫っています。
プレミアム・ボトルウォーターは、欧州全域、特に西欧で力強い価値成長を示しています。プレミアム・ボトルウォーターは、独自のセールスポイントを設定し、高所得消費者のターゲット・グループを引き付け、主流市場よりも高い価値を主張することで、主流とは一線を画した地位を確立しています。水の純度は、市場参入企業による独自の販売提案として強調されることが多いが、ブランドによっては機能性を付加することで価値を高めています。さらに、ブランディング、ポジショニング、ガラスパッケージなどの製品のパッケージングも、メーカーがよりプレミアムなイメージを打ち出すのに役立っています。このように、急速なプレミアム化と、強化水やフレーバーウォーターの成長により、ボトルウォーター市場は成長すると予想されます。一方、プレミアムウォーターブランドは、普通のボトルウォーターだけでなく、フレーバーウォーター・ボトルにも進出しています。サンペレグリノ、エビアン、ボルヴィック、ペリエは、純粋な水からフレーバーやインフュージョンへと製品レンジを広げています。さらに、消費者の健康志向の高まりから、多くの企業が新製品を市場に投入しています。例えば2021年5月、Pepsi Co.はL-テアニンと田七人参を配合した機能性炭酸水ブランドSoulboostを立ち上げ、欧州地域を含む世界中のウェルネス志向の消費者をターゲットとしています。
ドイツは世界最大級のボトルウォーター市場を形成しています。プラスチック包装は、ほとんどすべての国でガラスよりも好まれています。ガラスの存在感が強いドイツでさえ、PETが最もダイナミックで急成長しています。その結果、ボルヴィック・ジャーマニーのようなブランドは、2021年時点で水ボトル全製品を100%rPETに切り替えることを完了しました。ドイツでは、スパークリングウォーターは食事と一緒に出されることが多いため、市場で大きなシェアを占めています。しかし、ドイツ人はより健康的なライフスタイルを送ろうとしており、甘味飲料を水、特に機能性水に置き換えています。機能性飲料水に対する需要の高まりが市場成長を後押ししています。ビバレッジ・マーケティング・コーポレーションによると、ドイツでは2019年にボトルウォーターの消費量が過去5年間を上回り、1人当たり約168リットルが消費されました。このように、同国ではボトルウォーターの使用量が増加していることから、予測期間中の市場成長が強化されると予想されます。ゲロルシュタイナー・ブルンネンは、ドイツにおける競合が激しく断片化されたボトルウォーターカテゴリーを引き続きリードしています。同社は、外食チャネルを通じたオフライン販売では引き続きトッププレーヤーです。しかし、その売上は主にスパークリングミネラルウォーターが牽引しています。
欧州のボトルウォーター市場は、国際的な企業や地元企業による競争が激しいです。市場で世界的に有名な企業には、Danone SA、Gerolsteiner Brunnen Gmbh &Co.KG、The Coca-Cola Company、PepsiCo Inc.、Nestle SA.、Ferrarelle Spa、RheinfelsQuellen H. Hovelmann GmbH &Co.KG、Highland Spring Limitedなどがあります。これらと他の国内プレーヤーは、既存製品との大きな差別化を図った新バリエーション製品を投入することで、市場シェアを獲得しようとしています。さまざまな地域市場は、その地域のローカルプレーヤーである独立系プレーヤーによって獲得されています。これらのプレーヤーは、製品の供給力を維持・向上させるために、有力な流通チャネルを利用しています。また、多くのブランドは、環境にやさしく持続可能なラベルなしボトルのような革新的なパッケージングに注力しており、そうした顧客の注目を集めています。
The Europe Bottled Water Market size is estimated at USD 75.54 billion in 2025, and is expected to reach USD 90.71 billion by 2030, at a CAGR of 3.73% during the forecast period (2025-2030).
As a response to the COVID-19 crisis, on March 17, 2020, the European Commission closed the European Union borders of 27 member states to all non-essential travels for a minimum of 30 days, which severely impacted travel and tourism that translated to spending on bottled water, thus, impacting the sales of bottled water in Europe. Sales of bottled water have been facing hindrances in Europe as some of the major markets for bottled water are under lockdown and social distancing. As a result, many companies started to shift to online channels to gain traction in the market. Almost all the companies have adopted adequate measures to return to their everyday operations.
Over the period, the Europe bottled water market is growing with increasing sales in the sparkling and still water categories through both off-trade and on-trade channels. Sales of bottled water are rising from online retail stores in areas where home deliveries are a prominent sales channel. Increasing consumer concerns regarding the consumption of contaminated tap water is also one of the prime factors contributing to the market growth. Alongside, quality regulations play a pivotal role in boosting consumer confidence in the bottled water market in Europe.
Increased awareness, with the help of industry groups and the government, can help address some of the challenges while creating new opportunities for bottled water manufacturers by enhancing consumer perception of packaging sustainability. Thus, key players can tap such opportunities by introducing recyclable and eco-friendly packaging materials. The convenience of handling and mobility of the bottles are other factors driving the market. The rising concerns about the pollution caused by plastic are forcing the players to shift toward environment-friendly packaging.
Premium bottled water is showing strong value growth across Europe, especially in Western Europe, wherein premium bottled waters have distinctly established themselves from the mainstream by setting up a unique selling point, attracting a target group of high-income consumers, and commanding a higher value than the mainstream market. The purity of the water is often highlighted as a unique selling proposition by the market players, while some brands add functionality, which boosts the value. Additionally, the branding, positioning, and packaging of the product, such as glass packaging, are also helping manufacturers to create a more premium image. Thus, with the rapid premiumization and growth of fortified and flavored water, the bottled water market is expected to grow. Meanwhile, premium water brands are moving beyond plain bottled water and into flavored water bottles too. San Pellegrino, Evian, Volvic, and Perrier expanded their ranges from pure water to flavors and infusions. Furthermore, due to consumers' growing preference for health and wellness trends, many companies are entering the market with new products. For instance, in May 2021, Pepsi Co., launched Soulboost, a functional sparkling water brand infused with ingredients L-theanine and Panax ginseng while targeting wellness-conscious consumers across the globe, including the European region.
Germany forms one of the largest bottled water markets in the world. Plastic packaging is preferred over the glass in almost every country. Even in Germany, where glass has a strong presence, PET is the most dynamic and rapidly growing segment. Consequently, brands like Volvic Germany completed their switch to 100% rPET for its full range of water bottles as of 2021. In Germany, sparkling water is often served with meals, and thus, it holds a prominent share in the market. However, Germans are trying to live healthier lifestyles and have replaced sweetened drinks with water, especially functional water. The growing demand for functional water is boosting the market growth. As to the Beverage Marketing Corporation, Germany consumed more bottled water in 2019 than it had in the last five years, with about 168 liters of bottled water consumed per person in the year 2019. Thus, the increasing usage of bottled water in the country is expected to strengthen the market growth in the forecast period. Gerolsteiner Brunnen continued to lead the competitive and fragmented bottled water category in Germany. It remained the leading player in off-trade sales through foodservice channels. However, the sales are mainly driven by its sparkling mineral bottled water.
The Europe bottled water market is highly competitive with international and local players. Some of the globally renowned companies in the market include Danone SA, Gerolsteiner Brunnen Gmbh & Co. KG, The Coca-Cola Company, PepsiCo Inc., Nestle SA., Ferrarelle Spa, RheinfelsQuellen H. Hovelmann GmbH & Co. KG, and Highland Spring Limited, among others. These along with other domestic players are trying to capture the market share by introducing new variants of products with significant differentiations from the existing products. Different regional markets are captured by independent players which are local players in their native market. These players have access to prominent distribution channels to maintain and improve the availability of their products. Many brands are also focusing on innovative packaging like label-free bottles, which are environment-friendly and sustainable, thereby attracting the attention of such customers.