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市場調査レポート
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1683511

イタリアのファシリティマネジメント:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Italy Facility Management - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 117 Pages
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2~3営業日
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イタリアのファシリティマネジメント:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 117 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

イタリアのファシリティマネジメント市場規模は2025年に417億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは2.14%で、2030年には464億1,000万米ドルに達すると予測されています。

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国際ファシリティマネジメント協会(IFMA)は、ファシリティマネジメントを、設備の維持管理、スペース計画、ポートフォリオ予測など、物理的な職場と組織の労働力および業務を結びつけるものと定義しています。これらのサービスには、リーダーシップと戦略、不動産と不動産管理、プロジェクト管理、品質、人的側面、緊急時計画と事業継続性、環境の持続可能性などが含まれます。

主なハイライト

  • 例えば、モノのインターネット(IoT)とは、インターネットを利用してFMチームと接続する物理的機器やセンサーを指します。これらはパフォーマンスデータを生成し、ファシリティマネジメント者に潜在的な問題を警告します。FMはどこからでも機器を監視・制御できます。FMチームはIoTを利用して、オペレーションに関するリアルタイムの洞察を提供します。IoTは、CMMS(コンピュータによる保守管理システム)などのFMソフトウェアと組み合わせ、問題を特定し、人の手を介さずに自動的に作業指示を作成・割り当て、その実行を追跡します。
  • スマートビルにおけるファシリティマネジメントは、データ、自動化、新技術を活用し、ビルをより効率的かつコスト効率よく運営することを可能にします。インテリジェント・ビルでは、センサーとオートメーションを使って、照明からスペースの稼働率、エネルギー消費に至るまで、すべての設備を制御します。スマートテクノロジーを活用することで、強固なデータを収集し、ファシリティ・マネジャーがより良いビジネス上の意思決定を行うために必要な洞察を得ることができます。
  • イタリアには、小売、オフィス、工業、ホスピタリティなど、多様な商業不動産市場があります。イタリア市場は近年、特にオフィスと工業部門で着実な成長を遂げています。イタリアの商業用不動産の価格は、立地や物件の種類によって異なり、一等地は一般的に高値で取引されています。イタリアの商業不動産業界の主なプレーヤーには、CBRE、サヴィルズ、クッシュマン&ウェイクフィールドなどがいます。
  • イタリアのファシリティマネジメントサービス市場は、地元の有力企業が商業部門に参入しているため、より結束力を高める必要があります。例えば、同市場はElmet Srl、Rekeep SpA、NAZCAといった地域プレーヤーによって支配されています。地元プレーヤーは市場で競争力のある価格設定を提供しているため、供給企業の交渉力が低下し、買い手のファシリティマネジメントベンダーを最小限の切り替えコストで迅速に切り替える選択肢が生まれます。国際的な関係が希薄な地元プレーヤーは、清掃業務に使用されるロボット工学のような、技術的に高度なFMサービスの採用が少ないことにつながっており、これは長期的な影響を及ぼす重大な脅威となると思われます。
  • COVID-19の流行は、ファシリティマネジメント会社に大きな経済的影響を与えました。人々の移動が制限された結果、プロジェクト仕事が減少し、いくつかの顧客サイトでの活動が減少しました。パンデミックの封鎖は、ソデクソ・ファシリティ・マネジメント・サービスやCBREグループなど、業界の主要企業に影響を与えました。
  • パンデミック以降、変革、創造的なソリューション、ユニークな計画戦略への需要が高まっています。より高い衛生関連規則、より良い職場の安全性と清潔さ、デジタル化された職場環境の開発が重視されるようになったため、ファシリティマネジメント市場のパンデミック後の変革と回復には、調達と購買が不可欠です。

イタリアのファシリティマネジメント市場動向

自社ファシリティマネジメント分野が大きな市場シェアを占める見込み

  • 自社ファシリティマネジメントとは、顧客組織が直接雇用する専任のリソースによって提供されるサービスを指します。このタイプのファシリティマネジメントモニタリングでは、通常、従来の従業員と雇用者の関係に基づいてパフォーマンス管理が行われます。
  • 自社ファシリティマネジメントでは、施設やエリアの様々な機能的属性を維持・管理するために、専門的な人材を採用します。一般的なサービスのほとんどは、第三者サービス・プロバイダーに委託されるのが一般的です。しかし、セキュリティサービスやサイバーセキュリティの支援など、一部のサービスは、施設の安全性と完全性を保証するために、現在でも社内で運営・監視されています。
  • 小売業界やホテル業界は、専門外のサービスについては、ある程度、社内スタッフをサポートしてきました。しかし、低開発国の組織や個人は、エレベーター、HVAC、MEP作業などの専門的な作業については、請負業者を利用し続けています。
  • 個人消費、経済活動、観光活動の増加を含む要因は、大規模な住宅レイアウト/プロジェクト、ホテル、商業スペースの稼働率を増大させました。その結果、より優れた設備管理の必要性が高まっています。
  • 同国では住宅セクターの建設が増加しており、これが自社のファシリティマネジメントサービスの需要をさらに押し上げると思われます。パンデミック(世界的大流行)以前は、建築投資が継続的に増加していました。
  • イタリアでは、物流部門が拡大しています。アウトソーシングやサプライチェーンの再構築が進んでおり、これにはサードパーティー・ロジスティクスのプレーヤーに利益をもたらし、彼らのスペース需要を高める戦略も含まれます。不動産拡張計画の増加は、ロジスティクスセクターのための新しい施設の建設を増加させ、それによってファシリティマネジメントの需要を増加させると思われます。

商業・小売セグメントが大きな市場シェアを占める見込み

  • 商業・リテールセグメントには、メーカーの社屋、IT・通信事業者、その他のサービスプロバイダーなど、ビジネスサービスのサプライヤーが使用するオフィスビルが含まれます。商業ファシリティマネジメントとは、企業の所在地を衛生的で安全で居心地の良い場所にすることであり、同時にブランドを高め、顧客にとって簡素化することです。床、トイレ、ウィンドウ・ディスプレイの清掃、人目を引く店舗ディスプレイの組み立て、時には施設や店舗フロアの全面的な改装などが、小売ファシリティマネジメントのプロセスを構成します。これらの作業は、クライアントの要望に応じて変化します。
  • 国内の商業ビル業界では多額の投資が行われ、ファシリティマネジメント事業を後押ししています。さまざまな投資会社が、不動産投資案件を処理するために不動産管理事業を採用しています。
  • JLLによると、ローマとミラノの両方でオフィス賃貸が増加しました。企業のテナントは斬新なリースに柔軟性を求め続け、労働者は自由なワークライフを求めています。ローマでは、取得面積が約15万㎡(前年比5%増)に増加しました。2023年には、企業の統合、スペースの縮小、優良スペースの移転が市場全体の動向となり、2030年の持続可能性目標への注目が高まると予想されました。
  • パンデミック後の欧州では、実店舗の再開とeコマースの普及が緩やかになりました。イタリアのような重要な欧州市場では、eコマースの普及がパンデミック前の成長動向にほぼ戻り、成長を続けています。出店者は、オンラインと実店舗をシームレスに融合させ、顧客エンゲージメントを高めることで、確かなオムニチャネル体験を生み出すことに注力すると思われます。そのため、小売企業は実店舗への投資を継続し、より一等地に集中すると予想されます。
  • 小売業界と建設業界の成長、商業部門への投資の増加、国内におけるスマートビルの増加が、予測期間中のファシリティマネジメント需要を牽引するとみられます。商業・不動産部門の緩やかな成長が市場成長の原動力になると予想されます。

イタリアのファシリティマネジメント産業の概要

イタリアのファシリティマネジメント市場は細分化されています。FMベンダーは、専門知識を活用した強力な競争戦略を取り入れています。また、広告宣伝費に多額の資金を投じています。市場の主要ベンダーであるCBRE Group Inc.、ATLAS IFM SRL、Sodexo Facilities Management Services(SODEXO GROUP)、Compass Group PLC、Euro &Promos Facility Management、SPA(EURO &PROMOS)などは、消費者を惹きつける統合ソリューションの提供に注力しています。市場の小規模ベンダーや新規参入ベンダーは、大手ベンダーよりもコスト・ベネフィットを維持することに注力し、国内での競争をさらに激化させると予想されます。また、国内では公共部門が成熟期を迎えているため、民間部門にも注目が集まると思われます。

  • 2023年7月Mitie Defence Limitedは、Defence Infrastructure Organisation(DIO)から1億9,057万米ドルの契約を獲得し、イタリアに駐留する英国軍に主要サービスを提供します。この契約は、主にイタリア国内の学校やオフィスビルの保守、修理、サービスなどのハード設備管理と、廃棄物処理、ランドリーサービスなどのソフト設備管理に関わるものです。
  • 2023年3月CBREは、EV充電戦略、充電場所の特定、EV充電インフラの計画・設置、全体的なプログラム管理と継続的なメンテナンスなど、電気自動車充電インフラの構築に関するアドバイスを提供する新たな世界サービスラインの立ち上げを発表しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 2021~2028年の市場規模・推計
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の業界への影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートビルディングの動向の高まり
    • 商業用不動産セクターの着実な成長
  • 市場抑制要因
    • 複数のローカルベンダーによる断片化された市場

第6章 市場セグメンテーション

  • 提供タイプ別
    • ハードファシリティマネジメント
    • ソフトファシリティマネジメント
  • ファシリティマネジメントタイプ別
    • 自社ファシリティマネジメント
    • アウトソーシング型ファシリティマネジメント
      • 単一ファシリティマネジメント
      • バンドル・ファシリティマネジメント
      • 統合ファシリティマネジメント
  • エンドユーザー産業別
    • 商業および小売
    • 施設
    • 政府、インフラ、公共団体
    • 製造・産業
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • CBRE Group Inc.
    • ATLAS I.F.M. SRL
    • Sodexo Facilities Management Services(SODEXO GROUP)
    • Compass Group PLC
    • Euro & Promos Facility Management SPA(EURO & PROMOS)
    • Rekeep SpA
    • Olly Services SRL
    • NAZCA
    • Elmet SRL
    • Kier Group PLC

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 90740

The Italy Facility Management Market size is estimated at USD 41.74 billion in 2025, and is expected to reach USD 46.41 billion by 2030, at a CAGR of 2.14% during the forecast period (2025-2030).

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The International Facility Management Association (IFMA) defines facility management as combining a physical workplace with an organization's workforce and work, including equipment upkeep, space planning, and portfolio forecasting. These services include leadership and strategy, real estate and property management, project management, quality, human aspects, emergency planning and business continuity, environmental sustainability, and others.

Key Highlights

  • Various trends may propel facility management in Italy; for example, the Internet of Things (IoT) refers to physical equipment and sensors that use the Internet to connect with FM teams. They generate performance data that alerts facility managers to potential problems. FMs can monitor and control equipment from any location. FM teams use IoT to deliver real-time insights into their operations. IoT paired with FM software, such as a computerized maintenance management system (CMMS), identifies problems, automatically prepares and assigns work orders without human intervention, and tracks their execution.
  • Facility management in smart buildings utilizes data, automation, and new technologies to enable buildings to be run more efficiently and cost-effectively. An intelligent building uses sensors and automation to control all facilities, from lights to space occupancy and energy consumption. With smart technology, robust data can be gathered to give the facilities manager the insights needed to make better business decisions.
  • Italy has a diverse commercial real estate market, including retail, office, industrial, and hospitality properties. The Italian market has seen steady growth in recent years, particularly in the office and industrial sectors. Prices for commercial real estate in Italy can vary depending on location and property type, with prime locations typically commanding higher prices. Major Italian commercial real estate industry players include CBRE, Savills, and Cushman & Wakefield.
  • The Italian facility management services market needs to be more cohesive as significant local players enter the commercial sector. For instance, the market is dominated by regional players such as Elmet Srl, Rekeep SpA, and NAZCA. Local players offer competitive pricing in the market, which reduces the suppliers' bargaining power and gives the buyers an option to switch their facility management vendors with minimal switching costs quickly. Local players with fewer international relationships are leading to lesser adoption of technically advanced FM services, such as robotics used for cleaning practices, which will be a significant threat with a long-term effect.
  • The COVID-19 pandemic had a significant economic impact on facility management companies. People's mobility restrictions resulted in declining project work and decreased activity at several customer sites. The pandemic lockdown impacted major industry businesses, including Sodexo Facilities Management Services and CBRE Group.
  • The demand for transformation, creative solutions, and unique planning strategies has increased since the pandemic. Since the emphasis has shifted toward higher hygiene-related rules, better workplace safety and cleanliness, and developing a digitized work environment, sourcing and procurement are essential in the facilities management market's post-pandemic transformation and recovery.

Italy Facility Management Market Trends

The In-house Facility Management Segment is Expected to Hold a Significant Market Share

  • In-house facility management refers to services provided by a dedicated resource directly employed by the client organization. In this type of facility management monitoring, performance control is usually conducted under the terms of the conventional employee/employer relationship.
  • In-house facility management involves recruiting specialized personnel to maintain and manage various functional attributes of a facility or area. Most generic services are generally outsourced to third-party service providers. However, some services, such as security services or cybersecurity assistance, are still operated and monitored in-house to assure the safety and integrity of the facilities.
  • Retail and hotel industries have supported in-house staff for non-specialized services to some extent. However, organizations and individuals in underdeveloped countries continue using contractors for specialized tasks like elevator, HVAC, and MEP work.
  • Factors including increased consumer spending, economic activity, and tourism activities have augmented the occupancy of large residential layouts/projects, hotels, and commercial spaces. This has, in turn, increased the need for better facility management.
  • The country is witnessing increasing construction in the residential sector, which will further boost the demand for in-house facility management services. Before the pandemic, building investments were continuously increasing.
  • In Italy, logistics sectors are expanding. They are outsourcing and restructuring supply chains, including strategies that benefit third-party logistics players and boost their space requirements. Increased real estate expansion plans will increase the construction of new facilities for the logistics sector, thereby increasing the demand for facility management.

The Commercial and Retail Segment is Expected to Hold a Significant Market Share

  • The commercial and retail segment includes office buildings used by suppliers of business services, such as manufacturers' corporate offices, IT and communication businesses, and other service providers. Retail facilities management refers to making a company's location hygienic, secure, and welcoming while boosting the brand and simplifying things for the clients. Cleaning floors, restrooms, and window displays, assembling eye-catching retail displays, and occasionally completely renovating the facility or shop floor constitute the retail facilities management process. These tasks vary based on the client's requirements.
  • The country's commercial building industry has seen significant investments, propelling the facility management business. Various investment firms have hired real estate management businesses to handle their real estate investments.
  • According to JLL, office leasing increased in both Rome and Milan. Corporate tenants continue to seek flexibility with novel leases, while workers want freedom in their working lives. In Rome, take-up climbed to around 150,000 sq. m (+5% Y-o-Y). In 2023, the market-wide trend in company consolidations, space reduction, and prime space relocating and an increased focus on 2030 sustainability targets were anticipated.
  • The re-opening of physical retail and e-commerce penetration moderated in Europe after the pandemic. For vital European markets such as Italy, e-commerce penetration broadly returned to its pre-pandemic growth trend and is continuing to grow. Occupiers will likely focus on creating a solid omnichannel experience, seamlessly combining the online and brick-and-mortar experience and increasing customer engagement. Thus, retailers are expected to continue investing in physical stores, focusing more on prime locations.
  • The growing retail and construction industry, increasing investment in the commercial sector, and increasing smart buildings in the country are expected to drive the demand for facility management during the forecast period. The gradual growth in the commercial and real estate sectors are expected to drive market growth.

Italy Facility Management Industry Overview

The Italian facility management market is fragmented. FM vendors are incorporating a powerful competitive strategy by leveraging their expertise. In addition, they spend a large chunk of their money on advertising. Major vendors in the market, like CBRE Group Inc., ATLAS IFM SRL, Sodexo Facilities Management Services (SODEXO GROUP), Compass Group PLC, Euro & Promos Facility Management, and SPA (EURO & PROMOS), are focusing on offering integrated solutions to attract consumers. Smaller and new vendors in the market are expected to focus on maintaining cost-benefit over major vendors, further intensifying the competition in the country. The focus will also be directed toward the private sector, owing to the public sector reaching a mature stage in the country.

  • July 2023: Mitie Defence Limited was awarded a USD 190.57 million contract by the Defence Infrastructure Organisation (DIO) to provide key services for the UK Armed Forces serving in Italy. The contract primarily involves hard facilities management, such as maintenance, repairs, and servicing and soft facilities management, including waste disposal and laundry services, for school and office buildings in Italy.
  • March 2023: CBRE announced the launch of a new global service line that advises clients on establishing their electric vehicle charging infrastructure, including EV-charging strategy, identifying charging site locations, planning and installing EV-charging infrastructure, and providing overall program management and ongoing maintenance.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Size and Estimates for the Period of 2021-2028
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Trend of Smart Buildings
    • 5.1.2 Steady Growth in Commercial Real Estate Sector
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Fragmented Market with Several Local Vendors

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Offering Type
    • 6.1.1 Hard Facility Management
    • 6.1.2 Soft Facility Management
  • 6.2 By Facility Management Type
    • 6.2.1 In-house Facility Management
    • 6.2.2 Outsourced Facility Management
      • 6.2.2.1 Single Facility Management
      • 6.2.2.2 Bundled Facility Management
      • 6.2.2.3 Integrated Facility Management
  • 6.3 By End-User Industry
    • 6.3.1 Commercial and Retail
    • 6.3.2 Institutional
    • 6.3.3 Government, Infrastructure & Public Entities
    • 6.3.4 Manufacturing and Industrial
    • 6.3.5 Others

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 CBRE Group Inc.
    • 7.1.2 ATLAS I.F.M. SRL
    • 7.1.3 Sodexo Facilities Management Services (SODEXO GROUP)
    • 7.1.4 Compass Group PLC
    • 7.1.5 Euro & Promos Facility Management SPA (EURO & PROMOS)
    • 7.1.6 Rekeep SpA
    • 7.1.7 Olly Services SRL
    • 7.1.8 NAZCA
    • 7.1.9 Elmet SRL
    • 7.1.10 Kier Group PLC

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET