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市場調査レポート
商品コード
1642147

ユニファイドコミュニケーションとコラボレーション:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Unified Communications And Collaboration - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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価格
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ユニファイドコミュニケーションとコラボレーション:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ユニファイドコミュニケーションとコラボレーション市場規模は、2025年に1,860億5,000万米ドルと推定され、2030年には6,342億9,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは27.8%です。

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従来、ユニファイドコミュニケーションとコラボレーションの需要は単一製品に独占されてきました。企業は特定のニーズに合わせて独自の製品を選択していました。例えば、企業はメッセージング用に電子メールサーバーを、チームワーク用にチームルームを、組織情報共有用にポータルを、電話サービス用にPBXとボイスメールを購入していました。顧客は、コラボレーション・スタック全体の機能、豊富さ、統合性に基づいて、ユニファイドコミュニケーションとコラボレーション環境を展開する戦略的な技術的決定を下すようになっています。

主要ハイライト

  • コラボレーションとコミュニケーション製品を選択する企業は、プラットフォームの将来的な方向性に基づいて選択することが多いです。適切なプラットフォームを選択することで、企業はITコスト、管理オーバーヘッド、統合の課題を削減することができます。さらに、総合的なプラットフォームアプローチは、エンドユーザーのトレーニング、導入、ビジネス価値に大きなメリットをもたらします。
  • 費用対効果の高いクラウドベースのソリューションの登場により、IT予算が最低限とされる医療プロバイダーの導入が進んでいます。サブスクリプション・ベースの統合コミュニケーションサービスを利用することで、医療コンタクトセンターはPBX(構内交換機)システムを構築し、さまざまな拠点からの複数の顧客要求にシームレスに対応することができます。
  • AR、VR、ビデオアプリケーションなど、個人向けやB2B向けのさまざまなデータ集約型アプリケーションが登場しています。IT、電気通信、BFSI、医療、小売、メディアエンターテインメント、その他多くの産業では、高帯域幅、低電力、超低遅延、高速など、さまざまなタイプのビデオ会議が不可欠です。
  • リモートワークの義務化は、サービスプロバイダーにとって、事業継続の重要な実現要因としてソフトウェアベースの通信を推進し、(場所に関係なく)容量調整やサービス提供に関するUCaaS(Unified Communication-as-a-Service)やクラウドサービスの柔軟性を実証する、かつてない機会を生み出しています。この動向は市場の成長を支えるものと予想されます。
  • UCCシステムの導入コストの高さは、中小企業が直面する最大の問題のひとつです。複数の通信チャネルを単一のプラットフォームに統合するには、インフラ、ソフトウェア、ハードウェアに多額の投資を行う必要があります。
  • COVID-19の大流行はリモートワークへの移行を早め、企業や組織は事業継続性を確保するためにバーチャルコラボレーション・ツールの導入を余儀なくされました。在宅勤務の増加に伴い、ビデオ会議、インスタントメッセージング、その他のコミュニケーション・コラボレーション技術への需要が急増しています。

ユニファイドコミュニケーションとコラボレーションの市場動向

小売業が成長を牽引

  • 売上拡大、顧客情報の分析、コスト削減とネットワークパフォーマンスの向上によるユーザーエクスペリエンスの向上のため、小売業者はクラウド技術を活用しています。例えば、音声やその他のコラボレーション・ツールのためのサービスとしてのユニファイドコミュニケーション(UCaaS)、小売店全体のデータサービスを一元化するためのサービスとしてのWiFIネットワーク対応ネットワーク(SDNA)、ソフトウェアワイドエリア・ネットワーク(SWN)などが、小売業者にとってのメリットを高めています。
  • 小売セグメントでは、RFID技術が依然として増加しています。RFIDは近接技術として、生来の相乗効果があります。レジでの価格設定や在庫管理のセグメントでは、顧客サービスのツールとして幅広くテストされています。RFIDはまた、次世代モバイル機器やハンドヘルド機器の機器認識・認証メカニズムとしても意図されており、例えば、来店した顧客を認識することで、その嗜好に応じた体験を提供することができます。このような規模の顧客体験のインパクトを活用できるのは、情報だけです。顧客、販売、在庫の各業務を単一の電話、コンピューター、POSシステムで統合するユニファイドコミュニケーション技術は、小売業にとっての拠り所です。
  • 顧客の購買パターンの急速な変化により、小売産業では、個々の顧客との接点から、インターネットやソーシャルメディアを介したオムニチャネルへとダイナミックにシフトしています。消費者の要求の高まりにより、あらゆるチャネルを通じたショッピングやカスタマーサービス体験の向上が求められており、これは、自動化された小売ビジネスプロセスを可能にする革新的なコミュニケーション・ツールの要件と一致しています。
  • 衣料品小売業者のオンラインストアは、ビジネスの円滑な機能を保証するために、従来のクラウドモデルから、さまざまなクラウドモデルを活用するために、いくつかの活動に切り替える可能性があります。注文を処理し、リソースのスケーラビリティを管理するために、パブリッククラウドのリソースを利用することができます。一方、厳格な管理が必要な顧客の決済情報などの重要なデータを含む法的規制に関する作業は、プライベートクラウドモデルを使って行うことができます。
  • さらに、Kantar 2023によると、Amazonは世界で最も価値のある小売ブランドとしてランク付けされ、そのブランド価値は約1,750億米ドルに達しています。インターネット小売、コンピュータ、民生用電子機器、デジタルコンテンツ、その他ショッピング割引など地域に関連したサービスのセグメントで製品を提供しています。調査対象市場の需要も、こうした小売業者の増加によって刺激される可能性があります。

成長が期待される北米

  • 急速に拡大するユニファイドコミュニケーション(UC&C)市場では、さまざまなコミュニケーションツールやコラボレーションツールが企業に提供されています。同市場は、主にテレワークソリューションに対する需要の高まりとクラウド技術の採用により、過去数年間で大きく成長しました。北米は、UC&C市場の収益で大きなシェアを占めており、同市場への参入企業として重要な位置を占めています。
  • 北米では技術導入率が高く、技術革新が重視されているため、UC&C市場のソリューションは成熟しています。UC&C市場のパイオニアであるMicrosoft、Cisco、IBMは北米に本社を置いています。
  • これらの企業は、企業の進化する要件を満たす革新的なUC&Cソリューションを生み出すために、研究開発に多額の投資を行ってきました。
  • 経済規模が大きく多様性に富み、さまざまなセグメントの企業が集中している北米は、UC&C市場にとって好都合なソリューションです。生産性を向上させ、コストを削減すると同時に、消費者の関与を高めるコミュニケーションとコラボレーションのソリューションが、これらの企業に求められています。UC&Cソリューションは、これらの目標を達成するための包括的なツールセットを企業に提供するため、北米企業の間で最も人気のある選択肢の1つとなっています。

ユニファイドコミュニケーションとコラボレーション(UC&C)産業概要

ユニファイドコミュニケーションとコラボレーションの市場は統合され、急速な技術革新、産業再編、チームやワークストリームコラボレーションへのシフトを目の当たりにしています。近年、完全なUC&Cプラットフォームを持つ必要性から、顧客基盤を獲得することが最も手っ取り早い方法であったため、多くのベンダーが統合を行った。市場で事業を展開する大手企業は、製品ポートフォリオを強化し、顧客獲得を増やすために、新製品開拓の手法に注力しています。

  • 2023年11月、MomentumはG12 Communicationsの買収を完了したと発表しました。G12と手を組むことで、同社は、デジタル化とコラボレーションがますます進む世界で、組織と現代の従業員が活躍できるよう支援する最高の音声対応コラボレーションソリューションを提供することになります。
  • 2023年10月、CiscoはAI戦略を発表し、Webexプラットフォームに生成なAIベースの機能と特徴を盛り込み、それを実行に移しています。同社は、いくつかの新しいデバイスオプションを強調し、Appleとの提携を推進し、Microsoft Teamsのようなサードパーティのコラボレーションプロバイダーとのチームワークと相互運用性についても議論した、

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 産業におけるCOVID-19の評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • レガシーUCソリューションに対する需要を促進する従量課金モデルの出現
    • 新たな企業コラボレーションの出現につながる労働力力学の変化
    • 中小企業の需要拡大による導入促進
  • 市場課題
    • 従来のUCでは、管理と統合の課題が依然として残る

第6章 技術概要

  • UC&Cの進化
  • 各種UC&Cサービスのコスト比較
  • 新たなケーススタディ-コンテクスチュアルコラボレーション、企業内ソーシャルネットワーキング、その他の社内コミュニケーションツール

第7章 市場セグメンテーション

  • 導入タイプ別
    • オンプレミス/ホステッド
    • クラウド(UCaaS)
  • タイプ別
    • ビジネスVOIP/UCソリューション
    • エンタープライズコラボレーション
    • コンタクトセンターサービス
    • カスタマーインタラクションアプリケーション
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 小売
    • BFSI
    • 医療
    • 公共部門
    • その他のエンドユーザー産業(物流、IT・通信など)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • その他地域(ラテンアメリカと中東アフリカ)

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Avaya Inc.
    • Cisco Systems Inc.
    • RingCentral Inc.
    • Verizon Communications Inc.
    • Mitel Network Communications
    • Polycom Inc.(Plantronics)
    • NEC Corporation
    • AT&T Inc.
    • GoToConnect
    • 8x8 Inc
    • Zoom Video Communications Inc.
    • 3CX Ltd.

第9章 投資分析

第10章 投資分析市場の将来

目次
Product Code: 66973

The Unified Communications And Collaboration Market size is estimated at USD 186.05 billion in 2025, and is expected to reach USD 634.29 billion by 2030, at a CAGR of 27.8% during the forecast period (2025-2030).

Unified Communications And Collaboration - Market - IMG1

Traditionally, demand for unified communication and collaboration has been dominated by single products. Businesses used to select their own products for particular needs. For example, organizations bought email servers for messaging, team rooms for teamwork, portals for organizational information sharing, and PBX and voicemail for telephony services. Customers are making strategic technology decisions to deploy unified communications and collaboration environments based on the entire collaboration stack's capability, richness, and integration.

Key Highlights

  • Companies that choose collaboration and communication products often do so based on the platform's future direction. Selecting the right platform helps companies reduce IT costs, management overhead, and integration challenges. Moreover, a holistic platform approach substantially benefits end-user training, adoption, and business value.
  • The advent of cost-effective cloud-based solutions has increased healthcare providers' adoption, often categorized as having minimum IT budgets. With the subscription-based united communication services, the healthcare contact centers establish their PBX (Private Branch Exchange) systems and seamlessly address multiple customer requests from various sites.
  • Various individual and B2B data-intensive applications, such as AR, VR, and video applications, are emerging. The industries such as IT, telecom, BFSI, healthcare, retail, media and entertainment, and many others have different types of video conferencing essentials, including high bandwidth, low power, ultra power latency, and high speed.
  • Remote work mandates create an unprecedented opportunity for service providers to promote software-based communications as a critical enabler of business continuity and demonstrate the flexibility of unified communications as a service (UCaaS) and cloud services regarding capacity adjustments and service delivery (irrespective of location). This trend is expected to support market growth.
  • The high installation costs of UCC systems are one of the greatest problems SMEs confront. Integration of multiple communication channels onto a single platform necessitates substantial investments in infrastructure, software, and hardware.
  • The COVID-19 pandemic hastened the transition to remote work, compelling businesses and organizations to adopt virtual collaboration tools to ensure business continuity. Demand for video conferencing, instant messaging, and other communication and collaboration technologies has skyrocketed as more employees work from home

Unified Communications and Collaboration Market Trends

Retail Sector to Witness the Growth

  • In order to increase sales, analyse customer information and improve the user experience by lowering costs and improving network performance, retailers are taking advantage of cloud technology. For example, the benefits to retailers are enhanced by Unified Communications as a Service UCaaS for Voice and Other Collaboration Tools, WiFI Networks Enabled Network As A Service SDNA for Centralized Data Services Across All Retails,and Software Wide Area Networks.
  • In the retail sector, RFID technology is still increasing. As a proximity technology, RFID has an innate synergistic effect. In the field of pricing and inventory management in the checkout line, it has been extensively tested as a customer service tool. RFID is also intended to be a device recognition and authentication mechanism for the next generation of mobile or handheld devices, like recognising customers who are coming into stores in order to deliver tailored experiences based on their tastes. Only information can be used to leverage the impact of a customer experience at this scale. Unified communications technologies that integrate customer, sales and inventory operations in a single telephone, computer or point of sale system are the locus for retailing.
  • Rapid changes in customer purchasing patterns have led to a dynamic shift in the retail sector from an individual point of interaction to omnichannel via the Internet or social media. Increased consumer demand has led to the need for an enhanced shopping and customer service experience across all channels, which is in line with the requirement of innovative communication tools that will enable automated retail business processes.
  • In order to guarantee a smooth functioning of its business, clothing retailers' online stores may switch from the traditional cloud model for several activities in order to take advantage of different cloud models. In order to process orders and manage the scalability of resources, public cloud resources could be used. On the other hand, working on legal regulations, including essential data, such as customer payment details, which require strict management, could be done using a private cloud model.
  • Furthermore, According to the Kantar 2023, Amazon was ranked as the world's most valuable retail brand, with a brand value of around 175 billion U.S. dollars Offerings products in the area of Internet retailing, computers, consumer electronics, digital content and other locally relevant services like shopping discounts. The demand in the market studied could also be stimulated by such an increase in retailers.

North America is Expected to Witness the Growth

  • A variety of communication and collaboration tools are offered to enterprises by the rapidly expanding Unified Communications and Collaboration UC&C market. The market has grown significantly over the past few years, mainly as a result of increasing demand for teleworking solutions and adoption of cloud technologies. North America, with a significant share of the UC&C market's revenues, has become an important participant on this market.
  • The high rate of technology adoption and emphasis on innovation in North America have made it mature UC&C market solution. Microsoft, Cisco, and IBM, pioneers in the UC&C market, are headquartered there.
  • These businesses have made substantial investments in research and development to create innovative UC&C solutions that meet the evolving requirements of businesses.
  • Due to its large and diverse economy and high concentration of businesses in a number of sectors, North America is a favourable solution for the UC&C market. Communication and collaboration solutions that increase productivity, reduce costs while increasing consumer involvement are sought by these businesses. UC&C solutions offer businesses a comprehensive set of tools to achieve these goals, making them one of the most popular options among North American companies.

Unified Communications and Collaboration Industry Overview

The unified communications and collaboration market is consolidated and witnessed rapid innovation, industry consolidation, and a shift toward team and workstream collaboration. In recent years, the need to have a complete UC&C platform caused many vendors to consolidate because acquiring the customer base was the fastest way to accomplish this. The significant players operating in the market focus on new product development techniques to strengthen their product portfolio and increase customer acquisition.

  • In November 2023, Momentum,has announced that it has completed its acquisition of G12 Communications, By joining forces with G12, company would to deliver premier voice-enabled collaboration solutions that empower organizations and the modern workforce to thrive in an increasingly digital and collaborative world
  • In October 2023, Cisco has announced an AI strategy that the company is making good on with a smattering of generative AI-based features and functionality into the Webex platform. The company highlighted several new device options, promoted its Apple partnership, and even discussed how teamwork and interoperability with third-party collaboration providers, such as Microsoft Teams,

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Assessment of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Emergence of Pay-as-you-go Model Driving the Demand over Legacy UC Solutions
    • 5.1.2 Changing Workforce Dynamics Leading to the Emergence of New Forms of Enterprise Collaboration
    • 5.1.3 Growing Demand from SME's Expected to Drive Adoption
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Management and Integration Challenges Remain a Concern for Traditional UC

6 TECHNOLOGY OVERVIEW

  • 6.1 Evolution of UC&C
  • 6.2 Cost Comparison of Various UC&C Offerings
  • 6.3 Emerging Case Studies - Contextual Collaborations, Enterprise Social Networking and Other Internal Communication Tools

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 By Deployment Type
    • 7.1.1 On-premise/Hosted
    • 7.1.2 Cloud (UCaaS)
  • 7.2 By Type
    • 7.2.1 Business VOIP/UC Solutions
    • 7.2.2 Enterprise Collaboration
    • 7.2.3 Contact Center Services
    • 7.2.4 Customer Interaction Applications
    • 7.2.5 Other Types
  • 7.3 By End-User Industry
    • 7.3.1 Retail
    • 7.3.2 BFSI
    • 7.3.3 Healthcare
    • 7.3.4 Public Sector
    • 7.3.5 Others End User Industries (Logistics, IT & Telecom, Etc.)
  • 7.4 By Geography
    • 7.4.1 North America
    • 7.4.2 Europe
    • 7.4.3 Asia-Pacific
    • 7.4.4 Rest of the World (Latin America and Middle East & Africa)

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Avaya Inc.
    • 8.1.2 Cisco Systems Inc.
    • 8.1.3 RingCentral Inc.
    • 8.1.4 Verizon Communications Inc.
    • 8.1.5 Mitel Network Communications
    • 8.1.6 Polycom Inc. (Plantronics)
    • 8.1.7 NEC Corporation
    • 8.1.8 AT&T Inc.
    • 8.1.9 GoToConnect
    • 8.1.10 8x8 Inc
    • 8.1.11 Zoom Video Communications Inc.
    • 8.1.12 3CX Ltd.

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OF THE MARKET