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市場調査レポート
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1642010

AIS(船舶自動識別装置):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Automatic Identification System - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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AIS(船舶自動識別装置):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

AIS(船舶自動識別装置)の市場規模は2025年に4億1,085万米ドルと推定され、2030年には5億7,221万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.85%です。

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国際海事機関の国際海上人命安全条約は、300GT(総トン数)以上の国際航海船と旅客船には、大きさに関係なくAIS(船舶自動識別装置)の搭載を義務付けています。

主なハイライト

  • 海上輸送は近年、世界中で著しい成長を遂げています。世界レベルで海洋産業への多大な投資が行われており、AIS、特に船舶追跡の需要が高まっています。
  • 英国は、「グリーン・マリタイム」、「デジタル技術」、「自律型船舶」、「海洋科学」、「海事専門家」、「ビジネス・サービス」という5つの主要分野に焦点を当てた「海事貿易投資5ヵ年計画」を計画しました。さらにミャンマーは、海上保安を確保するため、沿岸船舶と漁船にAISを設置すると発表しました。AISを制御し、航行情報を交換するために、19の桟橋にAISステーションが設置される予定で、AISの範囲は48~80kmに及ぶ可能性があります。
  • AISシステムは海上のVHF帯で無線信号を送信するが、電波はもともと雑音が多いです。港や混雑した場所では、競合する信号が互いに干渉し合うため、帯域幅が輻輳することが多いです。さらに、衛星や地上の受信機は、限られた情報しか同時に受信できないです。この混雑のため、個々の船舶が地図上に表示されたりされなかったりすることがあります。AIS信号を受信する衛星を増やせば、カバー範囲を広げることができるが、現状では受信能力に限界があります。

AIS(船舶自動識別装置)市場動向

船隊管理が大きなシェアを占める見込み

  • 船舶は船隊管理システムを通じて接続し、重要な情報や最新情報を共有することができます。オペレーターは、あらかじめ決められたゾーンで船舶の到着と出発を計画することができます。これは、混雑した港や、限られた時間しか利用できないスロットをスケジューリングしなければならない事前定義されたゾーンを移動するために重要です。海運事業者はこのようなスロットの料金を支払わなければならないです。予定された時間内に到着しなければ、さらに料金を支払わなければならないかもしれないです。
  • ビッグ・オーシャン・データのような企業は、5日間の天気予報やリスクベースのルーティング機能など、船隊管理ソリューションに機能を追加しています。欧州連合(EU)は、排出量を監視するための後続のEU監視・報告・検証(MRV)規則を計画しているため、船隊管理ソリューションは、EUで運航する船舶にとって将来的に重要な役割を果たすと思われます。船隊管理システムは、速度、燃料消費量、汚染物質、作業統計の記録に必要な時間と労力を削減する可能性があります。
  • 船隊管理ソリューションの助けを借りて、海運会社はリアルタイムで船隊を管理することができ、その結果、船舶は不測の気候状況を回避することができます。船隊管理者はリードタイムなしでアラームを作動させることができるため、船舶の乗組員はタイムリーな判断を下すことができます。

北米が大きなシェアを占める見込み

  • 米国沿岸警備隊(USCG)は、北米におけるAISの普及と導入を推進する重要な原動力となっています。USCGは、米国の海岸線と内陸水路に沿ってAIS受信機と送信機のネットワークである全国AIS(船舶自動識別装置)(NAIS)を実施しています。このプログラムは、海上の状況認識を高め、航行の安全性を向上させ、海上保安の取り組みを支援することを目的としています。USCGのAIS導入への取り組みは、北米がこの市場でリーダーシップを発揮していることを示しています。
  • カナダ沿岸警備隊もまた、海上の安全と安全保障の取り組みの一環として、AISの導入を優先しています。カナダは、五大湖やセントローレンス海路を含む主要水路をカバーする全国AISシステムを導入しています。このシステムは、船舶の追跡と衝突回避を可能にし、捜索救助活動を支援します。カナダ沿岸警備隊がAISに重点を置いていることは、市場の成長を牽引する北米の役割を浮き彫りにしています。
  • 北米には、市場に大きく貢献している大手AIS技術プロバイダーがあります。例えば、カナダに本社を置くexactEarth社は、衛星ベースのAISソリューションの大手企業です。同社は衛星コンステレーションを運用し、リアルタイムの船舶追跡データを世界に提供しています。同様に、米国に本社を置くORBCOMM社やKongsberg Maritime社などの企業も、ハードウェア、ソフトウェア、分析を含むAISソリューションとサービスを提供しており、北米市場だけでなく、それ以外の市場にも対応しています。
  • 北米の防衛・国土安全保障部門は、海上監視と安全保障の目的でAIS技術を幅広く採用しています。例えば、米国国防総省(DoD)は、国家安全保障のため、海域認識の強化や船舶の動静監視にAISデータを活用しています。防衛と国土安全保障におけるAISのこうした応用は、世界市場におけるこの地域の重要性を強調しています。

AIS(船舶自動識別装置)産業の概要

世界のAIS(船舶自動識別装置)市場は、既存のプレーヤーが市場を独占しているため、断片化された市場に向かっています。重要な技術革新と国土安全保障機関との提携の増加により、市場はAISソリューションの大規模な需要につながっています。市場の最近の動向は以下の通り:

2022年6月、シンガポール海事研究所(SMI)とシンガポール国立研究財団は、人工知能(AI)ベースの船舶リスクプロファイリングを推進するため、研究開発パートナーシップRightship Maritime Artificial Intelligence(RMAI)研究開発(R&D)を設立しました。ソフトウェア・ベンダーのKongsberg Digital AS、テクノロジー企業のWartsila Voyage Limited、荷主のRightShipもパートナーです。RightShipは、潜在的な共同作業提案の一環として、シンガポールのAI専門家80人以上に最大450万米ドルの調査助成金を提供しています。

2022年6月、ABBのターボチャージング子会社に社名変更したAccelleron社は、Hoppe Marine社およびDanelec Marine社とそれぞれ2つの新しいデータ収集・分析協力関係を締結しました。Danelec社との新たな共同サービスでは、アクセロンの船舶性能分析システム「Tekomar XPERT」と海事IoT(Internet of Things)製品「DanelecConnect」を組み合わせることで、リアルタイムの運航データを提供します。データは、自動化システム、航海データ記録装置、全地球測位システム(GPS)、電子海図表示情報システム(ECDIS)、ジャイロコンパス、エンジン、プロペラ、AIS(船舶自動識別装置)、個々のセンサーなどの船舶システムから収集されます。Tekomar XPERTは、データを検証し、港でのメンテナンスや修理のためのダウンタイムを最小化するために可能な効率強化や手順に関する推奨事項を提供するために使用されます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 海上交通量の増加
    • 船舶滞留時間と港湾パフォーマンスの改善ニーズ
  • 市場の課題
    • 航続距離とレポート機能

第6章 技術スナップショット

  • AISクラスA、クラスB、AISベースステーションの主要クラス

第7章 市場セグメンテーション

  • 用途別
    • フリート管理
    • 船舶追跡
    • 海上セキュリティ
    • その他の用途(事故調査、インフラ保護)
  • プラットフォーム別
    • 船舶ベース
    • オンショア
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリアおよびニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第8章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Saab AB
    • Furuno Electric Co. Ltd
    • ExactEarth Ltd
    • Orbcomm Inc.
    • Garmin Ltd
    • Kongsberg Gruppen ASA
    • True Heading AB
    • Japan Radio Company Ltd.
    • C.N.S. Systems AB
    • Wartsila OYJ Abp
    • ComNav Marine Ltd
    • L3 Technologies Inc.

第9章 投資分析

第10章 市場の将来

目次
Product Code: 65284

The Automatic Identification System Market size is estimated at USD 410.85 million in 2025, and is expected to reach USD 572.21 million by 2030, at a CAGR of 6.85% during the forecast period (2025-2030).

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The International Maritime Organization's International Convention for the Safety of Life at Sea requires automatic identification systems to be fitted in international voyaging ships with 300 or more GT ( Gross Tonnage) and passenger ships, regardless of size.

Key Highlights

  • Sea freight has witnessed significant growth across the world in recent years. Considerable investments are being made for the marine industry at a global level, which has led to an increased demand for AIS, especially for vessel tracking.
  • The UK planned a Maritime Trade and Investment Five-Year Plan, focusing on five main areas - Green Maritime, Digital Technologies, Autonomous Vessels, Marine Science, Maritime Professional, and Business Services. Additionally, Myanmar announced the installation of AIS on its coastal and fishing vessels to ensure maritime security. To control AIS and exchange navigation information, AIS stations are expected to be established at 19 jetties, and the range of the AIS may stretch to 48-80 kilometres.
  • AIS systems transmit radio signals in the maritime VHF band, and airwaves are inherently noisy. In ports and crowded areas, bandwidths often become congested due to competing signals, which interfere with each other. Additionally, satellites and ground-based receivers may only take in limited information simultaneously. Due to this congestion, any individual vessel may drop on and off the map. More satellites receiving AIS signals shall help enhance the coverage, but currently, they are of limited receiving capacity.

Automatic Identification System (AIS) Market Trends

Fleet Management is Expected to Hold Significant Share

  • Ships can connect via the fleet management system, sharing crucial information and updates. The operators can plan the arrival and departure of ships in predetermined zones. This is critical for traveling through congested ports and pre-defined zones where they must schedule slots that are only available for a limited time. The shipping businesses must pay for these slots; they may have to pay even more if they do not arrive during the scheduled time.
  • Companies such as Big Ocean Data are adding capabilities to their fleet management solutions, such as a 5-day weather forecast and risk-based routing capability. As the European Union (EU) plans the subsequent EU monitoring, reporting, and verification (MRV) rule to monitor emissions, fleet management solutions will play a critical role in the future for ships operating in the EU. The fleet management system may reduce the time and effort required to record speed, fuel consumption, pollutants, and work statistics.
  • With the help of fleet management solutions, shipping companies can control their fleet in real-time, due to which ships can navigate around any unforeseen climate situation. The fleet managers can now trigger alarms with no lead times, so the crew on the ships can make timely decisions.

North America is Expected to Hold Significant Share

  • The United States Coast Guard (USCG) has been a key driver in promoting AIS adoption and implementation in North America. The USCG has implemented the Nationwide Automatic Identification System (NAIS), a network of AIS receivers and transmitters along the US coastline and inland waterways. This program aims to enhance maritime situational awareness, improve navigation safety, and support maritime security efforts. The USCG's commitment to AIS implementation demonstrates North America's leadership in the market.
  • The Canadian Coast Guard has also prioritized AIS adoption as part of its maritime safety and security initiatives. Canada has implemented the National AIS System, which covers major waterways, including the Great Lakes and the St. Lawrence Seaway. The system enables vessel tracking and collision avoidance and aids in search and rescue operations. The Canadian Coast Guard's emphasis on AIS highlights North America's role in driving the market's growth.
  • North America is home to leading AIS technology providers that have made significant contributions to the market. For instance, exactEarth, headquartered in Canada, is a major player in satellite-based AIS solutions. They operate a constellation of satellites to provide real-time vessel tracking data globally. Similarly, companies like ORBCOMM and Kongsberg Maritime, based in the United States, offer AIS solutions and services, including hardware, software, and analytics, catering to the North American market and beyond.
  • North America's defense and homeland security sectors have extensively adopted AIS technology for maritime surveillance and security purposes. For example, the United States Department of Defense (DoD) utilizes AIS data to enhance maritime domain awareness and monitor vessel movements for national security purposes. These applications of AIS in defense and homeland security underline the region's significance in the global market.

Automatic Identification System (AIS) Industry Overview

The global automatic identification system market is tending toward a fragmented market as the established players in the market dominate it. Due to significant innovations and increased partnerships by the players with Homeland Security agencies, the market is leading to a massive demand for AIS solutions. The recent developments in the market are:

In June 2022, the Singapore Maritime Institute (SMI) and the National Research Foundation Singapore formed the research and development partnership Rightship Maritime Artificial Intelligence (RMAI) research and development (R&D) to promote artificial intelligence (AI)-based vessel risk profiling. Software vendor Kongsberg Digital AS, technology company Wartsila Voyage Limited, and shipper RightShip are other partners. Rightship is offering a research grant of up to USD 4.5 million to more than 80 Singaporean AI professionals as part of a potential collaboration working proposal.

In June 2022, Accelleron, the renamed ABB Turbocharging subsidiary, signed two new data collecting and analysis collaborations with Hoppe Marine and Danelec Marine, respectively. The new joint service with Danelec will provide real-time operating data by combining Accelleron's Tekomar XPERT marine performance analysis system and the DanelecConnect maritime Internet of Things (IoT) product. Data will be collected from vessel systems such as the automation system, the voyage data recorder, the global positioning system (GPS), the electronic chart display and information system (ECDIS), the gyro compass, the engine, the propeller, the automatic identification system (AIS), and individual sensors. Tekomar XPERT will be used to examine the data and provide recommendations on possible efficiency enhancements and procedures to minimize downtime for maintenance or repairs in port.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increased Maritime Traffic
    • 5.1.2 Need for Improvement in Vessel Dwell Time and Port Performance
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Range and Reporting Capabilities

6 TECHNOLOGY SNAPSHOT

  • 6.1 Major Classes of AIS Class A, Class B, and AIS Base Stations

7 MARKET SEGMENTATION

  • 7.1 Application
    • 7.1.1 Fleet Management
    • 7.1.2 Vessel Tracking
    • 7.1.3 Maritime Security
    • 7.1.4 Other Applications (Accident investigation and Infrastructure Protection)
  • 7.2 Platform
    • 7.2.1 Vessel-Based
    • 7.2.2 On-Shore
  • 7.3 Geography
    • 7.3.1 North America
    • 7.3.2 Europe
    • 7.3.3 Asia
    • 7.3.4 Australia and New Zealand
    • 7.3.5 Latin America
    • 7.3.6 Middle East and Africa

8 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 8.1 Company Profiles
    • 8.1.1 Saab AB
    • 8.1.2 Furuno Electric Co. Ltd
    • 8.1.3 ExactEarth Ltd
    • 8.1.4 Orbcomm Inc.
    • 8.1.5 Garmin Ltd
    • 8.1.6 Kongsberg Gruppen ASA
    • 8.1.7 True Heading AB
    • 8.1.8 Japan Radio Company Ltd.
    • 8.1.9 C.N.S. Systems AB
    • 8.1.10 Wartsila OYJ Abp
    • 8.1.11 ComNav Marine Ltd
    • 8.1.12 L3 Technologies Inc.

9 INVESTMENT ANALYSIS

10 FUTURE OF THE MARKET