デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1640631

船舶コーティング:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Marine Coatings - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
船舶コーティング:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

船舶コーティング市場規模は2025年に39億4,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは4.5%を超え、2030年には49億1,000万米ドルに達すると予測されます。

Marine Coatings-Market-IMG1

COVID-19のパンデミックは、全国的な閉鎖、厳しい社会的隔離措置、サプライチェーンの混乱により市場に悪影響を及ぼし、船舶の新築および海洋OEM用途に悪影響を及ぼしたため、海洋塗料市場に影響を与えました。しかし、規制解除後、市場は順調に回復しました。船舶用OEMおよび船舶用新造船用途での舶用塗料消費の増加により、市場は大幅に回復しました。

主なハイライト

  • レジャーボートやクルーズ船の生産増加、船舶の修理・メンテナンス活動の活発化が船舶コーティング市場を牽引すると予想されます。
  • 厳しい政府規制と一部の国における造船活動の伸び悩みが市場成長の妨げになると予想されます。
  • 船舶の燃費を向上させ、排出ガスを削減するための技術革新は、予測期間中に市場にチャンスをもたらすと予想されます。
  • アジア太平洋地域が市場を独占すると予想されます。また、船舶のOEMや新造船用途で船舶コーティングの需要が高まっていることから、予測期間中に最も高いCAGRで推移することが予想されます。

船舶コーティング市場の動向

市場を独占する船舶OEM用途セグメント

  • 造船活動は世界中で著しく増加しており、これが予測期間中の市場成長を後押しすると予想されます。
  • 北米では、造船活動の活発化に伴い、船舶コーティングの需要が増加しています。米国では、船舶の整備が進んでいます。
  • さらに、米国は持続可能性に重点を移そうとしており、代替燃料で動く新しい船舶の建造を目指しています。例えば、2022年、自動車・旅客フェリーを運航するワシントン・ステート・フェリーは、造船会社ヴィガーに、今後数年間に引き渡される予定のオリンピック・クラス・フェリーのシリーズでハイブリッド電気船5隻の建造と供給を発注しました。
  • さらに2022年には、アメリカン・クルーズ・ラインズ、ユナイテッド・ステーツ・リバー、沿岸クルーズ船会社などの海運会社が、米国メリーランド州ソールズベリーのチェサピーク造船で建造された12隻の同一の姉妹船を調達する契約に調印しました。このように、造船用途の増加が船舶コーティングの需要を牽引すると予想されます。
  • 同様に、欧州でも造船活動が活発化しています。2022年の中・東欧地域では、フィンランドに本社を置くメーカーWartsilaが、ポーランドに本社を置く造船所Remontowaと共同でLNG駆動のRoPax船を製造しました。これらの船は2025年までに完全にバイオLNGで動くようになり、予測期間中はゼロエミッション船となります。
  • 中東・アフリカ地域では造船業が増加しています。例えば、2022年には、メナ地域の造船所であるインターナショナル・マリタイム・インダストリーズ(IMI)とコロンビア・シップ・マネジメント(CSM)が造船・船舶修理活動に関する覚書(MOA)を締結しました。
  • さらに、商船の需要が世界中で増加したため、新造船の需要が高まった。国連貿易開発会議(UNCTAD)によると、メルクネットで使用されるコンテナ船の数は、2022年には5589隻となり、前年は5442パーセントでした。商船需要の増加は、船舶コーティングの需要を促進すると予想されます。
  • このように、上記の要因から、海洋新造船用途セグメントが予測期間中に市場を独占すると予想されます。

市場を独占するアジア太平洋地域

  • アジア太平洋地域は世界最大の船舶生産地域であり、フェリー、小型ボート、漁船、曳船、タグボートから、石油産業用船舶、貨物船、旅客船、ばら積み貨物船、コンテナ船まで、さまざまな種類の船舶の需要に対応しています。
  • アジア太平洋地域では、中国、日本、韓国などが主要な船舶生産国です。同時に、この地域の他のさまざまな国にも大規模な造船所が存在します。中国は、造船と補修活動の両方が成長しているため、船舶コーティングの最大市場を占めています。
  • アジアの造船所は現在、大幅な受注の急増を目の当たりにしています。これは、これらの造船メーカーが費用対効果の高いサービスを提供し、複雑な低排出ガス船を製造しているためです。中国と韓国では、造船業が著しい成長率を記録しました。
  • 2022年には、中国が全造船受注の半分以上を獲得し、世界の造船大国としての地位を確立しました。東南アジアも同様に船舶解体に集中しており、バングラデシュ、インド、パキスタンが世界の船舶解体の90%近くを占めています。
  • さらに、中国や韓国のような国の多くの企業は、2025年までほとんど予約が埋まっています。例えば、韓国造船海洋エンジニアリング(KSOE)は、2022年にほぼ2年半の受注帳簿が埋まり、追加受注の余地がなくなったことから、予測期間中に船舶コーティング、特に防錆塗料が高成長することを示しています。
  • シンガポールでは造船受注と製造能力が急増しています。これは、非公開会社が同地域での船舶製造の改善に注力しているためです。例えば、2022年に民間造船会社のStrategic Marine(S)Pte LtdがJTC Corporationの造船所を買収し、5,000DWTのドライドックと6,000DWTのスリップウェイの造船能力を増強しました。この大型設備は、造船能力を増強し、より大型の船舶を引き渡し、同地域で船舶の修理・保守サービスを実施するための製品提供を拡大するものです。
  • 上記の要因により、アジア太平洋地域の船舶コーティング市場は予測期間中に大きく成長すると予測されています。

船舶コーティング業界の概要

船舶コーティング市場は、統合された性質を持っています。同市場の主要企業(順不同)には、Jotun、AkzoNobel N.V.、中国塗料、PPG Industries, Inc.、The Sherwin-Williams Companyなどがあります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 促進要因
    • レジャーボートとクルーズ船の生産増加
    • 船舶の修理・メンテナンス活動の拡大
  • 抑制要因
    • 厳しい政府規制
    • 少数の国における造船活動の伸び悩み
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競合の程度

第5章 市場セグメンテーション(金額ベース市場規模)

  • タイプ別
    • 防錆
    • 防汚
    • その他のタイプ(ファウルリリース、モイスチャーキュアなど)
  • 樹脂別
    • エポキシ
    • ポリウレタン
    • アクリル
    • アルキド
    • その他樹脂(ポリエステル、フッ素樹脂など)
  • テクノロジー別
    • 水性
    • 溶剤型
    • UV硬化型
    • 粉体塗料
  • 用途別
    • 船舶用OEM
    • 船舶用アフターマーケット
  • 地域別
    • アジア太平洋地域
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
      • マレーシア
      • ベトナム
      • その他アジア太平洋地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • イタリア
      • フランス
      • その他欧州
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 市場シェア(%)**/ランキング分析
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • AkzoNobel N.V.
    • Axalta Coating Systems
    • BASF SE
    • BOERO BARTOLOMEO S.p.A.
    • Chugoku Marine Paints, Ltd.
    • Engineered Marine Coatings, LLC.
    • Hempel A/S
    • Jotun
    • Kansai Paint Marine Co.,Ltd.
    • KCC CORPORATION
    • MCU COATING INTERNATIONAL
    • Nippon Paint Marine Coatings Co. Ltd.
    • Pettit Marine Paints
    • PPG Industries, Inc.
    • RPM International, Inc.
    • The Sherwin-Williams Company

第7章 市場機会と今後の動向

  • 船舶の燃費向上と排出ガス削減のための技術革新
  • その他の機会
目次
Product Code: 56054

The Marine Coatings Market size is estimated at USD 3.94 billion in 2025, and is expected to reach USD 4.91 billion by 2030, at a CAGR of greater than 4.5% during the forecast period (2025-2030).

Marine Coatings - Market - IMG1

The COVID-19 pandemic negatively impacted the market due to nationwide lockdowns, strict social distancing measures, and disruption in supply chains, which negatively affected marine new build and marine OEM applications, thereby affecting the market for marine coatings. However, the market recovered well after the restrictions were lifted. The market recovered significantly, owing to the rise in the consumption of marine coatings in marine OEM and marine new build applications.

Key Highlights

  • The increase in the production of leisure boats and cruise ships and the growing ship repairs and maintenance activities are expected to drive the market for marine coatings.
  • The stringent government regulations and the sluggish growth in shipbuilding activities in a few countries are expected to hinder the market's growth.
  • The innovations to increase the fuel efficiency of ships and reduce emissions are expected to create opportunities for the market during the forecast period.
  • The Asia-Pacific region is expected to dominate the market. It is also expected to register the highest CAGR during the forecast period due to rising demand for marine coatings in ship OEM and new build applications.

Marine Coatings Market Trends

Marine OEM Application Segment to Dominate The Market

  • Shipbuilding activities are increasing significantly across the globe, which in turn is expected to boost market growth during the forecast period.
  • In North America, the demand for marine coatings is increasing with rising shipbuilding activities. The United States is progressively working toward improving the ship fleet in the country.
  • Additionally, the United States is looking to shift its focus to sustainability, and thus, the country aims to build new marine vessels that run on alternative fuels. For instance, in 2022, Washington State Ferries, an automobile and passenger ferry service provider, ordered the shipbuilder Vigor to build and supply five hybrid-electric vessels in the series of Olympic-class ferries, which are slated to be delivered during the coming years.
  • Furthermore, in 2022, shipping companies such as American Cruise Lines, the United States River, and the coastal cruise shipping company signed an agreement to procure 12 identical sister ships built by Chesapeake Shipbuilding in Salisbury, Maryland, in the United States. Thus, the increasing number of shipbuilding applications is expected to drive the demand for marine coatings.
  • Similarly, in Europe, shipbuilding activities are increasing. In the Central and Eastern European region in 2022, Wartsila, a Finland-based manufacturer, worked alongside Remontowa, a Poland-based shipyard, for the manufacturing of LNG-driven RoPax ships. These ships are to be run entirely on bio-LNG by 2025, making them zero-emission ships during the forecast period.
  • The shipbuilding industry is increasing in the Middle East and Africa region. For instance, in 2022, International Maritime Industries (IMI), a shipyard in the Mena region, and Columbia Ship Management (CSM) signed a memorandum of agreement (MOA) for shipbuilding and ship repair activities.
  • Furthermore, the demand for merchant ships increased across the globe, thereby driving the demand for new ship buildings. According to the United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), the number of container ships used in Mercnet is 5589 in the year 2022, compared to 5442 percent of ships used in the previous year. The increase in the demand for merchant ships is expected to drive the demand for marine coatings.
  • Thus, owing to the factors mentioned above, the marine new build application segment is expected to dominate the market during the forecast period.

Asia- Pacific region to Dominate the Market

  • Asia-Pacific is the largest ship-producing region in the world, catering to the demand for various types of vessels, ranging from ferries, small boats, fishing vessels, towboats, and tugboats to vessels for the oil industry, cargo ships, passenger ships, bulk carriers, and container ships.
  • In the Asia-Pacific region, countries such as China, Japan, and South Korea are the leading producers of vessels. At the same time, large shipyards also exist in various other nations of the region. China accounts for the largest market for marine coatings, owing to both growing shipbuilding and repair activities.
  • The shipbuilders in Asia are now witnessing a significant surge in orders. This is due to the fact that these ship manufacturers are offering cost-effective services and manufacturing complex-low emission ships. In China and Korea, the shipbuilding industries registered a significant growth rate.
  • In 2022, China received more than half of all shipbuilding orders, establishing it as a global shipbuilding powerhouse. Southeast Asia is similarly concentrated in ship destruction, with Bangladesh, India, and Pakistan accounting for nearly 90% of global ship scrapping activities.
  • Additionally, many companies in countries like China and Korea are almost entirely booked till 2025. For instance, in 2022, Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) had its order book filled for nearly two and half years, which left no room for further orders, indicating high growth for marine coatings, especially anti-corrosion coatings, during the forecast period.
  • Singapore is witnessing a surge in shipbuilding orders and manufacturing capacity in the country. This is due to private companies focusing on improving marine vessel manufacturing in the region. For instance, in 2022, Strategic Marine (S) Pte Ltd, a private shipbuilder, acquired and increased the shipbuilding capacity of a JTC Corporation shipyard with a capacity of 5,000 DWT Dry Dock and a 6,000 DWT slipway. The larger facility is to boost the shipbuilding capabilities and expand the product offering to deliver larger vessels and execute vessel repair and maintenance services in the region.
  • Owing to the above-mentioned factors, the market for marine coatings in the Asia-Pacific region is projected to grow significantly during the forecast period.

Marine Coatings Industry Overview

The marine coatings market is consolidated in nature. Some of the major players in the market (not in any particular order) include Jotun, AkzoNobel N.V., Chugoku Marine Paints, Ltd., PPG Industries, Inc., and The Sherwin-Williams Company, among others.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Drivers
    • 4.1.1 Increase in Production of Leisure Boats and Cruise Ships
    • 4.1.2 Growing Ship Repairs and Maintenance Activities
  • 4.2 Restraints
    • 4.2.1 Stringent Government Regulations
    • 4.2.2 Sluggish Growth in Shipbuilding Activities in Few Countries
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.4.5 Degree of Competition

5 MARKET SEGMENTATION (Market Size in Value)

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Anti-corrosion
    • 5.1.2 Antifouling
    • 5.1.3 Other Types (Foul Release, Moisture Cure, etc.)
  • 5.2 Resin
    • 5.2.1 Epoxy
    • 5.2.2 Polyurethane
    • 5.2.3 Acrylic
    • 5.2.4 Alkyd
    • 5.2.5 Other Resins (Polyester, Fluoropolymer, etc.)
  • 5.3 Technology
    • 5.3.1 Water-borne
    • 5.3.2 Solvent-borne
    • 5.3.3 UV-cured
    • 5.3.4 Powder Coatings
  • 5.4 Application
    • 5.4.1 Marine OEM
    • 5.4.2 Marine Aftermarket
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 Asia-Pacific
      • 5.5.1.1 China
      • 5.5.1.2 India
      • 5.5.1.3 Japan
      • 5.5.1.4 South Korea
      • 5.5.1.5 Malaysia
      • 5.5.1.6 Vietnam
      • 5.5.1.7 Rest of Asia-Pacific
    • 5.5.2 North America
      • 5.5.2.1 United States
      • 5.5.2.2 Canada
      • 5.5.2.3 Mexico
    • 5.5.3 Europe
      • 5.5.3.1 Germany
      • 5.5.3.2 United Kingdom
      • 5.5.3.3 Italy
      • 5.5.3.4 France
      • 5.5.3.5 Rest of Europe
    • 5.5.4 South America
      • 5.5.4.1 Brazil
      • 5.5.4.2 Argentina
      • 5.5.4.3 Rest of South America
    • 5.5.5 Middle East and Africa
      • 5.5.5.1 Saudi Arabia
      • 5.5.5.2 South Africa
      • 5.5.5.3 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Market Share (%)**/Ranking Analysis
  • 6.3 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 AkzoNobel N.V.
    • 6.4.2 Axalta Coating Systems
    • 6.4.3 BASF SE
    • 6.4.4 BOERO BARTOLOMEO S.p.A.
    • 6.4.5 Chugoku Marine Paints, Ltd.
    • 6.4.6 Engineered Marine Coatings, LLC.
    • 6.4.7 Hempel A/S
    • 6.4.8 Jotun
    • 6.4.9 Kansai Paint Marine Co.,Ltd.
    • 6.4.10 KCC CORPORATION
    • 6.4.11 MCU COATING INTERNATIONAL
    • 6.4.12 Nippon Paint Marine Coatings Co. Ltd.
    • 6.4.13 Pettit Marine Paints
    • 6.4.14 PPG Industries, Inc.
    • 6.4.15 RPM International, Inc.
    • 6.4.16 The Sherwin-Williams Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS

  • 7.1 Innovations to Increase Fuel Efficiency of Ships and Reduce Emissions
  • 7.2 Other Opportunities