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市場調査レポート
商品コード
1640317

ワイン包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Wine Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 118 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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ワイン包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 118 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ワイン包装市場規模は2025年に60億米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは5.48%で、2030年には78億4,000万米ドルに達すると予測されます。

Wine Packaging-Market-IMG1

ワイン包装の定番になると予想される新たな動向には、ツイストオフコルク、ボトルラップ、薄型エコガラス、レーザーカットラベル、エッチングガラス、シュリンクラップスリーブなどがあります。

主要ハイライト

  • ワイン需要の増加と包装に対する消費者行動の進化が、ワイン包装のビジネス機会を後押ししています。ワイン市場の競合が激化しているため、企業は現在、変化する顧客の需要に対応するため、顧客の要望に関する情報の取得に注力しています。さらに、国際ブドウ・ワイン機構(OIV)によると、2021年、世界で最もワインを消費したのは米国で3,310万ヘクトリットル、次いでフランスが2,520万ヘクトリットル、イタリアが2,420万ヘクトリットル、ドイツが1,980万ヘクトリットルでした。
  • さらに、イタリアのワイン生産がスタンダードになるにつれ、この急成長市場で新たなビジネス機会が生まれています。また、Modern B2B市場プラットフォームは、バイヤーとセラーが、イタリアのトップ・ワイン・ヴィンヤードから最高の生産エキスパートを得て、新たな製品調達の機会を見出すのに役立ちます。これにより、ワインメーカーはオンラインでの存在感を高め、製品を売り込むことができるため、売上を伸ばすことができます。
  • また、消費者はワインを購入する際、小売店の棚、包装、ラベルなどの点を重視します。この包装は、ワインを内側から保護・保存するものであり、マーケティングツールとしても利用されます。ワインの包装は、顧客の認識、ひいては製品の受容に影響を与える手段です。ワインの場合、包装はブランド名や価格など、他の外在的な手がかりよりも消費者に大きな影響を与えるようです。
  • さらに、ワインボトルをより丈夫に、リサイクル可能に、再封可能にするために、メーカーは金属、コルク、ゴムなどの革新的な材料を使うようになってきています。ワイン包装メーカーは、環境フットプリントを削減し、環境に優しくサステイナブル包装ソリューションを開発することに注力しています。
  • しかし、ダンボールはその強さにもかかわらず、条件によってはへこんだり、つぶれたり、破損したりすることがあります。また、防水性がないため、雪や雨などの気象条件に耐えることができず、箱の中の製品を水分子や雪の分子から守ることができないです。
  • COVID-19は、医療救急セグメント以外の多くの組織や企業に影響を与え、世界中に波及効果をもたらしました。ワインの包装のような多くの産業が、社会的距離の取り方と世界規模での封鎖の導入によって滅菌されました。パンデミックの影響はワインの購入にも及びました。WittwerとAndersonの研究によると、西欧でのCOVID-19ウイルスの猛威により、ワインの国内消費額が14%減少しました。さらに、ロシアとウクライナの戦争は、包装のエコシステム全体に影響を与えています。

ワイン包装市場の動向

プレミアムワインの消費拡大

  • 米国ではアルコール飲料がガラス瓶セグメントを支配しています。蒸留酒とワインはガラス容器の割合が高いが、ビールセグメントはガラス容器の割合が大幅に減少しています。
  • また、イタリアからのボトル入りワインの輸出額は、2012年第1四半期から2022年第1四半期にかけて大幅に増加しました。2020年に若干の減少に直面した後、ボトル入りワインの輸出額は再び増加に転じた。ISTATによれば、2012年上半期の17億ユーロ(約18億米ドル)に対し、2022年上半期には約26億ユーロ(約27億4,000万米ドル)に達します。輸出の増加は、ワイン包装市場の需要を支えるものと予想されます。
  • 代替包装は、材料が軽く、輸送が簡単で、割れにくく、消費者にちょっとした目新しさを提供できるなどの理由から、すでに関心が高まっています。このため、リサイクル可能なプラスチックやアルミニウムが市場に参入する機会が生まれている
  • さらに、ワインの価格に影響を与える要因はガラス瓶です。こうした幅広い価格上昇の背景には、労働問題、輸送問題、ロシアのウクライナ侵攻以降は燃料費など、同じく多様なものがあります。重いワインボトルを輸送するには、より多くの燃料を必要とするだけでなく、エネルギーを大量に消費します。原油価格がこの1年で70%も上昇したと言われる中、ワインメーカーは缶など、ワインの他の包装ソリューションを探しています。例えば、2021年10月、ボール・コーポレーション・アルゼンチンとモスキータ・ムエルタ・ワインは、アルゼンチン初の缶入りスパークリングワインを発表しました。

北米が主要シェアを占める

  • 米国ではワインのプレミアム化が成熟に近づきつつあり、ワイン・メーカーは乾杯用として時折飲むのではなく、ワインを常用する消費者に目を向けています。加えて、可処分所得の急増と若年消費者のアルコール飲料嗜好の変化が、ワイン製造の進歩に拍車をかけています。こうした変化には、団塊世代がビールよりもワインを好むようになったことや、団塊世代が毎日ワインを消費する割合が他の年齢層よりも大きくなったことなどが含まれます。また、Wine Instituteによると、米国居住者1人当たりの平均ワイン消費量は2014年の2.82ガロンから2021年には3.18ガロンに増加しています。
  • ミレニアル世代と団塊世代の人口動態はすでにワイン市場に影響を及ぼしており、ワイン包装市場は新たな解決策を模索しています。例えば、シリコンバレー銀行によると、米国におけるミレニアル世代のワイン販売シェアは19.8%であるのに対し、団塊世代は2021年には47.3%になるといいます。また、米国のワインメーカーや、盛んなオーガニック市場の新規参入者の需要に応えるため、ガロ・グラス社のような企業は、着実に成長を続けるカリフォルニアワイン産業にサービスを提供するための設備投資を進めており、現在、同国のワインのおよそ81%を占めています。
  • 米国のワイン市場は魅力的であり、政府も現地生産に力を入れているため、現地のワイン包装業者は、顧客を惹きつけるような製品イノベーションを提供しています。例えば、アーダーグ・グループは、従来のボトルと同じ水準の技術的・審美的品質を達成しながら、ワイナリーにとっては輸送の節約につながるECOシリーズ・コレクションのようなオプションを含め、製品の革新に取り組んでいます。
  • さらに、ワインの包装は、カナダにおけるワインの販売拡大にも支えられています。StatCanによると、2021年にはカナダで約5億3,741万リットルのワインが販売され、2020年の5億2,700万リットルから増加しました。

ワイン包装産業概要

ワイン包装市場は、地域市場で事業を展開する多数の小規模参入企業と、世界的に存在感を示す多数の著名参入企業により、非常にセグメント化されています。「参入企業は、魅力的なだけでなく環境にも優しい革新的な包装方法を導入しています。最近の市場開拓の主要動向は以下の通りです。

  • 2022年7月:新しいワインブランド「ジュリエット」が、エコ・マグナムと呼ばれる円筒形の容器に入った高級箱入りワインを発売しました。2021年のソーヴィニヨン・ブランと2021年のグルナッシュ・ロゼでデビューしたジュリエットは、サンタ・バーバラAVAのハッピー・キャニオンにあるカリフォルニア州認定のサステイナブル・ワイナリー出身です。このワインは、「コ・マグナム」と名付けられた市場初の円筒形の容器に収められており、標準的なワインボトル(1.5L)が2本入ります。女性起業家が女性を意識して開発したジュリエットは、サステイナビリティを最優先する目の肥えたワイン愛飲家に、ワンランク上の日常体験を記載しています。
  • 2022年6月:PackamamaはワインメーカーのAccolade WinesとTaylors Winesと共同で、100%リサイクル可能なPETを使用したワインボトルをオーストラリアで発売。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 市場促進要因
    • 革新的包装と魅力的マーケティング
  • 市場課題
    • 厳しい環境規制
    • ワインに関連した人の健康への懸念
  • COVID-19のワイン包装産業への影響

第5章 世界のワイン市場情勢

  • 世界のワイン生産量(2020~2021年)(単位:百万ヘクトリットル)
  • 世界のワイン消費量(2020~2021年)(単位:百万ヘクトリットル)
  • 世界のワイン消費量:国別)(2021年)(単位:百万ヘクトリットル
  • 主要ワイン輸出国(2020~2021年)(数量・金額)
  • 主要ワイン輸入国(2020~2021年)(数量・金額)

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料タイプ
    • ガラス
    • プラスチック
    • 金属
    • 紙ボード
  • 製品タイプ
    • ガラス瓶
    • プラスチックボトル
    • バッグインボックス
    • 栓(天然コルク、合成コルク、アルミスクリューキャップ他)
    • その他
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • イタリア
      • フランス
      • スペイン
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • オーストラリアとニュージーランド
      • その他のアジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Ardagh Group
    • Ball Corporation
    • Encore Glass
    • G3 Enterprises
    • Guala Closures
    • International Paper
    • Liqui-Box Corporation(Dow Chemical Company)
    • Maverick Enterprises
    • Owens-Illinois Group
    • Saverglass SAS
    • Scholle Corporation
    • Tetra Laval International
    • TricorBraun Incorporated

第8章 ワイン包装市場の将来

目次
Product Code: 51297

The Wine Packaging Market size is estimated at USD 6.00 billion in 2025, and is expected to reach USD 7.84 billion by 2030, at a CAGR of 5.48% during the forecast period (2025-2030).

Wine Packaging - Market - IMG1

Some popular emerging trends expected to become regular in wine packaging are twist-off corks, bottle wraps, thinner eco-glass, laser-cut labels, etched glass, and shrink-wrap sleeves.

Key Highlights

  • The growing wine demand and evolving consumer behavior towards packaging aid the opportunities in wine packaging. Due to the increased competitiveness in wine markets, companies are now focusing on acquiring information about their customers' requests to cater to changing customer demand. Additionally, according to the International Organisation of Vine and Wine (OIV), in 2021, the United was the most significant wine consumer in the world, with 33.1 million hectoliters, followed by France, Italy, and Germany, with 25.2, 24.2, and 19.8 million hectoliters respectively.
  • Additionally, with the rise of Italian wine production as the standard, new business opportunities are being created in this rapidly growing market. Also, Modern B2B Marketplace platform helps buyers and sellers identify new product sourcing opportunities with the best production experts from the top wine vineyards in Italy. This allows wine manufacturers to their online presence and marketing products, thus boosting their sales.
  • Also, while purchasing wine, consumers look for aspects such as a retail shelf, packaging, labeling, etc. This packaging protects and preserves the wine from within and is also used as a marketing tool. Wine packaging is a way to influence the customer's perception and, ultimately, acceptance of the product. With wine, the package appears to have a more significant influence over the consumer than other extrinsic cues such as brand name, price, etc.
  • Moreover, manufacturers are increasingly using innovative materials such as metal, cork, and rubber to make wine bottles stronger, recyclable, and resealable. Wine packaging manufacturers focus on reducing their environmental footprint and formulating highly eco-friendly and sustainable solutions for packaging.
  • However, despite its strength, cardboard can be dented, crushed, or damaged under some conditions. Also, they are not waterproof and cannot withstand weather conditions like snow or rain, and they prove ineffective while keeping the product inside the box free from water and snow molecules.
  • Covid-19 impacted many organizations and enterprises outside the medical and emergency sectors, creating a ripple effect across the globe. Many industries, like wine packaging, were sterilized by the introduction of social distancing and lockdown on a global scale. The impacts of pandemic affected wine purchases. As per the study by Wittwer and Anderson, there was a reduction in the value of domestic consumption of wine by 14% due to the insurgence of the covid-19 virus in Western Europe. Further, the Russia-Ukraine war has an impact on the overall packaging ecosystem.

Wine Packaging Market Trends

Growing Consumption of Premium Wines

  • Alcoholic beverages dominate the glass bottles segment in the United States. A high percentage of distilled spirits and wines are packaged using glass containers, while in the beer segment, the rate of glass containers decreased significantly.
  • Also, the export value of bottled wine from Italy increased significantly between the first quarter of 2012 to the first quarter of 2022. After facing a decline slightly in 2020, the value of bottled wine exports returned to growth. It reached nearly EUR 2.6 billion (~USD 2.74 billion) in the first half of 2022, compared to EUR 1.7 billion (~USD 1.80 billion) in the first half of 2012, according to ISTAT. The growing export is expected to support the demand for the wine packaging market.
  • Alternative packaging has already seen a growing interest for several reasons, such as lighter materials, easier to ship, less likely to break, and still offering a bit of novelty for consumers. This creates an opportunity for recyclable plastic and aluminum to enter the market.
  • Additionally, the factor affecting the price of wine is the glass bottle. Reasons behind these broad price increases are equally diverse things such as labor issues, shipping issues, and since Russia's invasion of Ukraine, fuel costs. Not only does shipping heavy wine bottles require more fuel, but they're also energy-intensive. With oil prices reportedly up as much as 70% in the past year, wine manufacturers are looking for other packaging solutions for wine, such as Cans. For instance, in October 2021, Ball Corporation Argentina and Mosquita muerta wines presented Argentina's first canned sparkling wine.

North America to Account for a Major Share

  • Premiumization of wines in the United States is nearing maturity, and wine manufacturers are looking towards consumers that use the wine regularly instead of an occasional drink to toast. In addition, advances are spurred by surging disposable personal incomes and changing alcoholic beverage preferences among younger consumers. These changes include the preference for wine over beer among boomers and a larger share of boomers consuming wine daily than in other age groups. Also, according to Wine Institute, the Average wine consumption per United States resident has increased from 2.82 gallons in 2014 to 3.18 gallons in 2021.
  • Millennial and boomer demographics are already impacting the wine market, which has thrust the wine packaging market to look for new solutions. For instance, according to Silicon Valley Bank, the wine sales share of millennials in the United States was 19.8% compared to boomers, which was 47.3% in 2021. Also, to meet the demand from the US winemakers and other newcomers in the flourishing organic market, companies like Gallo Glass are investing in their facilities to service the Californian wine industry, which continues to grow steadily, and currently accounts for roughly 81% of the country's wine.
  • Due to the attractive wine market in the United States and the efforts made by the government to manufacture locally, local wine packaging providers are providing product innovations to attract customers. For instance, Ardagh Group is innovating its products, including options like its ECO Series collection, which achieves the same standards of technical and aesthetic quality as traditional bottles while resulting in transportation savings for wineries.
  • Moreover, the wine packaging is also supported by the growing sales of wine in Canada. According to StatCan, approximately 537.41 million liters of wine were sold in Canada in 2021, which increased from 527 million liters in 2020.

Wine Packaging Industry Overview

The wine packaging market is highly fragmented due to the large number of small players operating in regional markets and the mass of prominent players with a global presence."Players are introducing innovative methods of packaging that are not only attractive but also eco-friendly."Major players are Amcor Limited, Ardagh Group SA, etc. Recent key developments in the market are as below-

  • July 2022: New wine brand "Juliet" "has launched its luxury boxed wines, which come in a cylindrical container called Eco-Magnum. Debuting with a 2021 Sauvignon Blanc and 2021 Grenache Rose, Juliet hails from a Certified California Sustainable Winery in the Happy Canyon of Santa Barbara AVA. The wine is housed in a first-to-market cylindrical container named the ' co-Magnum, which holds two standard bottles of wine (1.5L). Developed by female entrepreneurs with women in mind, Juliet delivers an elevated day-to-day experience for discerning wine drinkers who prioritize sustainability.
  • June 2022: Packamama has collaborated with winemakers Accolade Wines and Taylors Wines on the Australian market launch of wine bottles made from 100% recycled and recyclable PET with a flatter profile that reportedly allows twice as many bottles to fit in a standard wine case, reducing carbon emissions linked with transit.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Market Drivers
    • 4.4.1 Innovative Packaging and Attractive Marketing
  • 4.5 Market Challenges
    • 4.5.1 Stringent Environmental Regulations
    • 4.5.2 Wine-related Human Health Concerns
  • 4.6 Impact of COVID-19 on the Wine Packaging Industry

5 GLOBAL WINE MARKET LANDSCAPE

  • 5.1 Global Wine Production (2020 - 2021) (in Million hectoliters)
  • 5.2 Global Wine Consumption (2020 - 2021) (in Million hectoliters)
  • 5.3 Global Wine Consumption, By Country, 2021 (in Million hectoliters)
  • 5.4 Major Wine Exporters (2020 - 2021) (Volume & Value)
  • 5.5 Major Wine Importers (2020- 2021) (Volume & Value)

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Material Type
    • 6.1.1 Glass
    • 6.1.2 Plastic
    • 6.1.3 Metal
    • 6.1.4 Paper Board
  • 6.2 Product Type
    • 6.2.1 Glass Bottles
    • 6.2.2 Plastic Bottles
    • 6.2.3 Bag in Box
    • 6.2.4 Closures (Natural Corks, Synthetic Corks,

Aluminum Screw Caps, and Others)

    • 6.2.5 Other Product Types
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 United Kingdom
      • 6.3.2.2 Germany
      • 6.3.2.3 Italy
      • 6.3.2.4 France
      • 6.3.2.5 Spain
      • 6.3.2.6 Rest of Europe
    • 6.3.3 Asia Pacific
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 Japan
      • 6.3.3.3 Australia and New Zealand
      • 6.3.3.4 Rest of Asia Pacific
    • 6.3.4 Latin America
    • 6.3.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Ardagh Group
    • 7.1.2 Ball Corporation
    • 7.1.3 Encore Glass
    • 7.1.4 G3 Enterprises
    • 7.1.5 Guala Closures
    • 7.1.6 International Paper
    • 7.1.7 Liqui-Box Corporation ( Dow Chemical Company)
    • 7.1.8 Maverick Enterprises
    • 7.1.9 Owens-Illinois Group
    • 7.1.10 Saverglass SAS
    • 7.1.11 Scholle Corporation
    • 7.1.12 Tetra Laval International
    • 7.1.13 TricorBraun Incorporated

8 FUTURE OF THE WINE PACKAGING MARKET