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市場調査レポート
商品コード
1637782

欧州の紙製包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Europe Paper Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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欧州の紙製包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の紙製包装市場規模は2025年に958億1,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは4.47%で、2030年には1,192億2,000万米ドルに達すると予測されます。

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主要ハイライト

  • 紙製包装は、様々な製品を保護、保管、輸送するための低コストで汎用性の高い方法です。また、消費者のニーズや製品固有の要件を満たすようにカスタマイズすることもできます。紙製包装の生分解性、軽量性、リサイクル性などの特性により、紙製包装は包装に不可欠な部品となっています。このような要因から、飲食品産業ではこのような包装の需要が増加しています。
  • 持続可能性に重点が移りつつある中、紙・板紙製包装は、医療、飲食品、小売、eコマースなど様々なエンドユーザー産業において、プラスチック包装よりも紙製包装製品を推し進め、牽引力を増すと予想されます。eコマース産業における紙製包装の需要の急増は、市場の成長を支えると考えられます。
  • 欧州全域で都市化率が上昇した結果、食品包装では持続可能性と利便性がより重視されるようになりました。消費者の利便性に対するニーズの高まりは、市場を牽引する主要要因のひとつです。食品サービス包装産業は、顧客の要求が進化していることを認識し、こうした嗜好の変化に対応しています。生産者は使用後の包装の廃棄方法を検討しており、その結果、すぐに廃棄できる包装商品が生まれている
  • Amazonは欧州全域のeコマースで、プラスチック製エアピローを紙製に置き換えました。ダンネージと呼ばれるこの紙は、商品が包装の中で動かないように特別に設計されており、破損を防ぎます。この梱包は、Amazonのフルフィルメントサービスを利用する商品を含め、Amazonで販売されるすべての商品に適用されます。プラスチックからの脱却は、Amazonにとって正しい方向への一歩です。Amazonの最新の一歩は、欧州全土でAmazonのフルフィルメント配送用の使い捨てプラスチック袋を紙袋と段ボール封筒に切り替えた後、使い捨てプラスチック包装を減らすことでした。
  • 紙製包装の環境への影響は懸念されています。製紙原料、特に木材パルプの調達は、サステイナブル方法で管理されなければ、森林破壊の一因となる可能性があります。森林伐採は、生態系、生物多様性、気候変動に悪影響を及ぼす可能性があります。さらに、主に漂白などの特定のプロセスを経て紙を生産する場合、有害汚染物質であるダイオキシンを排出する可能性があります。これらの汚染物質は、環境や人間の健康に悪影響を及ぼす可能性があります。

欧州の紙製包装市場の動向

飲料セグメントが大きな市場シェアを占める見込み

  • フルーツジュース、アルコール飲料、ミールリプレイスメントシェイクなどの飲料には、紙製包装ソリューションが使用されています。飲料の品質はpH、保存温度、圧力、汚染物質の存在に影響されます。レベルの変化は飲料の組成を変化させる可能性があります。酸化の可能性を排除するため、耐バリア性(熱、湿気、バクテリア)の高い生分解性包装製品を採用する企業が増えています。例えば、英国を拠点とするWhen in Romeは、Ocado向けに紙製のワインボトルを発売しました。このボトルは、サステイナブル包装会社Frugalpacと共同で開発されました。94%が再生紙でできており、使い捨てのガラス瓶に比べて二酸化炭素排出量が84%少ないです。
  • 軽量包装材を使用する傾向の高まりと、生産・出荷・取り扱いコストの削減志向の高まりが、飲料の軟質紙製包装を後押ししています。視覚に訴える包装動向を重視するeコマース企業の台頭が需要を牽引しています。
  • 液体カートン/テトラパックは、ノンアルコール飲料に牽引されて急成長している包装形態のひとつです。液体ミルク用のプラスチックパウチやジュースやその他の飲料用のペットボトルよりもモダンで魅力的であるため、企業はこの包装タイプを選んでいます。
  • 中欧と東欧では、EUの包装・容器包装廃棄物規制に合わせて、飲料用カートンのリサイクル率が上昇しています。これは、産業の循環型社会への献身を強調するものです。欧州のカートンリサイクルはすでに総額約2億ユーロ(2億1,600万米ドル)の投資を集めており、2027年までにさらに1億2,000万ユーロ(1億2,960万米ドル)の投資が見込まれています。
  • 2023年6月、テトラパックとStora Ensoは、2,900万ユーロ(3,130万米ドル)の共同投資を通じて、ポーランド、特にOstrolekaで新しいリサイクルラインを開始しました。この取り組みは、ポーランドの飲料用カートンの年間リサイクル能力を大幅に向上させ、3倍にすることを目標としています。このラインの主要焦点は、飲料用カートンから材料を分離することであり、具体的には、ポリマーやアルミニウムから繊維を分離し、それらを段ボール材料にリサイクルすることです。
  • このプロジェクトは、リサイクルプロセスを強化するだけでなく、バージン繊維の必要性を最小限に抑えることも目的としています。この新ラインの年間生産能力は5万トンを見込んでおり、これが達成されれば、ポーランドの飲料用カートンの年間リサイクル能力は2万5,000トンから7万5,000トンに高まることになります。さらに、このプロジェクトは、チェコ、ハンガリー、スロバキア、ラトビア、エストニア、リトアニアといった国々からの飲料量の増加に対応するよう設計されています。

ドイツが大きな市場シェアを占める見込み

  • 急速に変化する技術環境に伴い、包装産業は生産性を強化・向上させるために様々な技術を採用し、製品の改良を図っています。過度のプラスチック汚染に対する法規制が強化されているため、グリーン包装材料は予測期間を通じて利用が増加する可能性があります。こうした制約の結果、紙製包装はプラスチックの代替品として使用できるため、ビジネスにおいて高い需要が見込まれます。
  • 持続可能性の要因から、この地域の企業は紙ベースの包装の生産能力拡大に注力しています。2024年3月、著名なサステイナブル包装サプライヤーであるプロテガ・世界社は、ドイツのヌンブレヒトに新しい流通センターを開設し、欧州のサプライチェーンを強化しました。2023年5月にデュッセルドルフで開催されたInterpackイベントの後、プロテガは北欧市場に軸足を移し、拡大戦略において極めて重要な局面を迎えました。
  • Protegaは革新的なHexcelラップを発売しました。これはリサイクル可能な紙ベースの保護包装で、従来のプラスチック製プチプチに代わる環境配慮型包装として位置づけられています。ボイドフィルや紙製クッション材を含むHexcel製品ラインは、英国で独占的に製造されています。この汎用性の高い製品は、化粧品や食器類からジンや宝飾品に至るまで、幅広い品目をしっかりと保護します。FSC認証の紙とカード包装に移行することで、企業は二酸化炭素排出量を大幅に削減することができます。
  • サステイナブル包装に関する政府の様々な規制や、消費者の購買選択が環境に与える影響に対する意識の高まりに後押しされ、紙・板紙製包装の需要は予測期間中に増加すると予想されます。Statistisches Bundesamtによると、2023年のドイツの紙製包装市場の売上高は約144億ユーロ(157億米ドル)でした。

欧州の紙製包装産業概要

欧州の紙製包装市場は、いくつかの影響力のある参入企業で半固体化しています。これらの重要な参入企業の中には、現在市場シェアで市場をリードしているものもあります。大きな市場シェアを持つこれらの有力参入企業は、海外での顧客基盤の拡大に注力しています。主要参入企業は、Smurfit Westrock、DS Smith PLC、Mondi Group、Hamburger Containerboard GmbH、Metsa Board Oyjなどがあります。

  • 2024年7月、Smurfit KappaがWestRockの買収を完了し、世界の包装大手であるSmurfit WestRockが誕生。同社の世界本社はSmurfit Kappaの元の拠点であるダブリンに残り、北米と南米事業はウェストロックの以前の拠点であったアトランタに集中します。合併後、Smurfit Kappaの株主は、再ブランド化された事業体の50.4%の株式を支配的に保有することになります。統合後のSmurfit WestRockは、40カ国・6大陸にまたがる500以上の施設と63の製紙工場からなる広範なネットワークを誇ります。
  • 2024年7月、英国のDS Smithは、過去3年間に5,000万ユーロ(5,400万米ドル)以上をポルトガルの包装設備強化に投資しました。これらの投資は、主に技術的進歩と再生可能エネルギーソリューションの統合に重点を置いています。このイニシアティブの主要な要素として、DSスミスはポルトとレイリアの施設に2台の新しいフルーティングマシンを導入しました。さらに、リスボンの包装工場では、コルゲーターをアップグレードし、幅2,800mmのドライエンドを増設することで増強しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 飲食品セグメントからの需要増加
    • eコマースの成長による各種紙・板紙製包装の需要拡大
  • 市場抑制要因
    • 森林破壊による紙製包装への影響

第6章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ別
    • 折りたたみカートン
    • 段ボール箱
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 食品
    • 飲料
    • 医療
    • パーソナルケア
    • eコマース
    • タバコ
    • その他
  • 国別
    • 英国
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • スペイン

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Smurfit Westrock
    • DS Smith PLC
    • Mondi Group
    • Hamburger Containerboard GmbH(Prinzhorn Group)
    • Papierfabrik Palm GmbH & Co. KG
    • Metsa Board Oyj
    • Progroup AG
    • Emin Leydier SA
    • Svenska Cellulosa Aktiebolaget-SCA
    • Stora Enso Oyj
    • International Paper Company

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 47063

The Europe Paper Packaging Market size is estimated at USD 95.81 billion in 2025, and is expected to reach USD 119.22 billion by 2030, at a CAGR of 4.47% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Paper packaging is a low-cost and versatile way to protect, store, and transport various products. It can also be customized to satisfy the needs of consumers or product-specific requirements. Attributes like biodegradability, lightweight, and recyclability of paper packaging make it an essential component for packaging. Due to such factors, the demand for such packaging has increased in the food and beverage industry.
  • With the focus shifting toward sustainability, paper and paperboard packaging are expected to gain traction, with the country pushing for paper packaging products over plastic packaging for various end-user industries, including healthcare, food and beverages, retail, and e-commerce. The surging demand for paper packaging in the e-commerce industry will support market growth.
  • The growth in the rate of urbanization across Europe has resulted in a higher focus on sustainability and convenience in food packaging. The increased need for consumer convenience is one of the primary factors driving the market. The foodservice packaging industry has recognized customers' evolving demands and is catering to these changing preferences. Producers are considering how the packaging will be disposed of after usage, resulting in packaging items that can be discarded quickly.
  • Amazon replaced plastic air pillows with paper for e-commerce across Europe. This paper, called dunnage, is specially designed to keep the product from moving inside the package, preventing damage. This packaging applies to all products sold through Amazon, including those that use Amazon's fulfillment services. Getting rid of plastic is a step in the right direction for Amazon. Amazon's latest step was to reduce single-use plastic packaging after switching from single-use plastic bags for Amazon-fulfilled shipping to paper bags and cardboard envelopes across Europe.
  • The environmental impact of paper packaging is a concern. Procuring raw materials for paper production, particularly wood pulp, can contribute to deforestation if not managed sustainably. Deforestation can adversely affect ecosystems, biodiversity, and climate change. Furthermore, producing paper, mainly through specific processes like bleaching, can discharge dioxins, which are hazardous pollutants. These pollutants can have detrimental effects on the environment and human health.

Europe Paper Packaging Market Trends

The Beverage Segment is Expected to Hold a Significant Market Share

  • Beverages such as fruit juices, alcoholic drinks, and meal replacement shakes use paper packaging solutions. The quality of beverages is affected by pH, storage temperature, pressure, and the presence of contaminants. Changes in the levels can alter the composition of the beverage. Companies are increasingly employing biodegradable packaging products with high barrier resistance (heat, moisture, and bacteria) to eliminate possible oxidation. For instance, When in Rome, a United Kingdom-based company, launched a paper wine bottle for Ocado. The bottle was developed in collaboration with sustainable packaging company Frugalpac. It is made from 94% recycled paper and has an 84% lower carbon footprint than a single-use glass bottle.
  • The growing trend of using lightweight packaging material and the rising inclination toward reducing production, shipment, and handling costs are driving the flexible paper packaging of beverages. The demand is driven by the rise of e-commerce companies focusing on visually appealing packaging trends.
  • Liquid cartons/tetra packs are one of the fastest-growing packaging types, driven by non-alcoholic beverages. Companies opt for this package type, as it is more modern and attractive than plastic pouches for liquid milk or PET bottles for juices and other beverages.
  • Central and Eastern Europe have seen a rise in beverage carton recycling rates, aligning with the EU Packaging and Packaging Waste Regulation. This underscores the industry's dedication to circularity. European carton recycling has already attracted investments totaling around EUR 200 million (USD 216 million), with an additional EUR 120 million (USD 129.6 million) anticipated by 2027.
  • In June 2023, Tetra Pak and Stora Enso, through a joint investment of EUR 29 million (USD 31.3 million), commenced a new recycling line in Poland, specifically in Ostroleka. This initiative aims to significantly boost Poland's annual recycling capacity for beverage cartons, with a goal to triple it. The primary focus of this line is the separation of materials from beverage cartons, specifically fibers from polymers and aluminum, which are then recycled into cardboard materials.
  • The project aims to not only enhance the recycling process but also to minimize the need for virgin fibers. The anticipated annual capacity of this new line is 50,000 tonnes, which, if achieved, would elevate Poland's annual beverage carton recycling capacity from 25,000 to 75,000 tonnes. Additionally, the project is designed to cater to the increased beverage volumes from countries like Czechia, Hungary, Slovakia, Latvia, Estonia, and Lithuania.

Germany is Expected to Hold a Significant Market Share

  • With the rapidly changing technological environment, the packaging industry is set to improve its products by adopting various technologies to enhance and improve productivity. Due to increased legislation against excessive levels of plastic pollution, green packaging materials have the potential to see a rise in utilization throughout the forecast period. As a result of these constraints, paper packaging is expected to be in high demand in the business, as it can be used as a plastic substitute.
  • Owing to sustainability factors, players in the region are focusing on expanding the capacity of paper-based packaging. In March 2024, Protega Global, a prominent sustainable packaging supplier, bolstered its European supply chain by inaugurating a new distribution center in Numbrecht, Germany. After the Interpack event in Dusseldorf in May 2023, Protega pivoted toward the northern European market, marking a pivotal moment in its expansion strategy.
  • Protega launched its innovative Hexcel wrap, which is a recyclable paper-based protective packaging positioned as an eco-conscious alternative to traditional plastic bubble wrap. The Hexcel line, including void fill and paper cushioning, is exclusively manufactured in the United Kingdom. This versatile product provides robust protection for a wide array of items, ranging from cosmetics and crockery to gin and jewelry. By transitioning to FSC-certified paper and card packaging, companies can significantly slash their carbon footprint.
  • Driven by various government regulations regarding sustainable packaging and growing consumer awareness about the impact of their buying choices on the environment, the demand for paper and paperboard packaging is anticipated to rise during the forecast period. According to Statistisches Bundesamt, in 2023, the German paper packaging market saw a revenue of approximately EUR 14.4 billion (USD 15.70 billion).

Europe Paper Packaging Industry Overview

The European paper packaging market is semi-consolidated with several influential players. Some of these important players are currently leading the market in terms of market share. These influential players with significant market shares are focused on expanding their customer base abroad. Major players include Smurfit Westrock, DS Smith PLC, Mondi Group, Hamburger Containerboard GmbH, and Metsa Board Oyj.

  • July 2024: Smurfit Kappa finalized the acquisition of WestRock, marking the birth of Smurfit WestRock, a global packaging giant. The company's global headquarters will remain in Dublin, the original base of Smurfit Kappa, while its North and South American operations will be centered in Atlanta, WestRock's former hub. Following the merger, Smurfit Kappa's shareholders will hold a controlling 50.4% stake in the rebranded entity. The combined entity, Smurfit WestRock, boasts an extensive network of over 500 facilities and 63 paper mills strategically spread across 40 nations and six continents.
  • July 2024: Over the past three years, the British company DS Smith has channeled over EUR 50 million (USD 54 million) into enhancing its packaging facilities in Portugal. These investments primarily focus on technological advancements and the integration of renewable energy solutions. As a key component of this initiative, DS Smith introduced two new fluting machines at its Oporto and Leiria facilities. Additionally, the company bolstered its Lisbon packaging plant by upgrading its corrugator and adding a 2,800 mm wide dry end.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand from the Food and Beverage Sector
    • 5.1.2 Increasing Growth of E-commerce Creating Demand for Various Paper and Paperboard Packaging Types
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Effects of Deforestation on Paper Packaging

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Product Type
    • 6.1.1 Folding Cartons
    • 6.1.2 Corrugated Boxes
    • 6.1.3 Other Product Type
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Food
    • 6.2.2 Beverage
    • 6.2.3 Healthcare
    • 6.2.4 Personal Care and Household Care
    • 6.2.5 E-Commerce
    • 6.2.6 Tobacco
    • 6.2.7 Other End-user Industries
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 United Kingdom
    • 6.3.2 France
    • 6.3.3 Germany
    • 6.3.4 Italy
    • 6.3.5 Spain

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Smurfit Westrock
    • 7.1.2 DS Smith PLC
    • 7.1.3 Mondi Group
    • 7.1.4 Hamburger Containerboard GmbH (Prinzhorn Group)
    • 7.1.5 Papierfabrik Palm GmbH & Co. KG
    • 7.1.6 Metsa Board Oyj
    • 7.1.7 Progroup AG
    • 7.1.8 Emin Leydier SA
    • 7.1.9 Svenska Cellulosa Aktiebolaget - SCA
    • 7.1.10 Stora Enso Oyj
    • 7.1.11 International Paper Company

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET