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市場調査レポート
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1636615

ASEAN諸国のスマートホーム:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

ASEAN Smart Homes - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.99円
ASEAN諸国のスマートホーム:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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  • 概要
  • 目次
概要

ASEAN諸国のスマートホーム市場は予測期間中にCAGR 21%を記録する見込み

ASEAN Smart Homes-Market-IMG1

主要ハイライト

  • COVID-19は、リモートワークや在宅勤務の増加により、ホームオートメーションの需要をさらに高めています。東南アジアのいくつかの都市では、全国的な経済救済策の効果的な実施ルートが目の当たりにされました。大規模な社会支援プログラムの設計と実施には時間がかかるため、より優れたデジタルインフラを備えた都市は、対象となる受益者への救援物資の配送が比較的効率的であることが判明しました。
  • さらに、いくつかのソリューション・プロバイダーは、パンデミックを契機としたスマートホーム製品に対する需要の高まりにより、収益が増加したと見ています。2020年5月、地元のキッチン用品ブランドであるMMXマレーシアは、COVID-19の間に売上が4倍になったと報告しました。主要需要は調理器具と調理台でした。
  • また、市場の既存企業数社の事業拡大活動も、スマートホーム市場の成長を促す主要因となっています。Amazonがインターネットに接続されたドアベルやカメラのメーカーであるリング社を推定10億米ドルで買収したことに代表されるように、スマートホームのエコシステムは急速な拡大を経験しています。
  • スマートホームの出現により、ここ数年、住宅セグメントにおけるビデオモニタリングシステムの注目度が高まっています。このセグメントで導入されているモニタリングシステムは、モニタリングや入退室管理など、さまざまな用途に利用されています。これらのシステムには、動体検知や暗視機能などの機能も搭載されています。

ASEAN諸国のスマートホーム市場の動向

地域における消費者のデジタル教育の増加

  • 東南アジア地域では、インターネット利用者の増加に伴い、デジタルに対する意識が急速に高まっています。改善し続けるインターネット接続ネットワークとデジタル市場の動向が、同地域のインターネットユーザーの成長に影響を与えています。
  • 同地域の消費者はスマートホームに馴染みがなく、スマートホームが全く新しいパラダイムであったことから、スマートホームをどのように取り入れるかについての知識もほとんどないです。スマートホームサービス導入の障害となる可能性のひとつは、スマートホーム技術に対する十分な知識がないことであることが判明しています。
  • シンガポールのような国でのスマートホームによる省エネに関する調査(エネルギー施策報告書)では、人々のスマート技術への投資の動機は主に省エネと快適性であり、次いでセキュリティへの懸念でした。ランプやスピーカーのような一般的な商品へのセンサの統合は、徐々に普通になってきており、その代わりに、操作とのインタラクションが失われることを予期し、消費者の使用事例を簡素化することに取り組む民生用電子機器製品の傾向が強まっています。
  • Indonesian Internet of Things Forumのデータによると、約4億個のセンサデバイスが組み込まれており、そのうち16%が小売業、15%が医療、11%が保険業、10%が銀行・証券業、さらに小売業、美容業、コンピューター・メンテナンス業が8%程度を占めています。また、官公庁が約7%、運輸業が約6%、公益事業が約5%、不動産・商業・農業サービスが約4%、残りの約3%が住宅に使われています。ワークスペースのデジタル化が進むにつれ、消費者も同様に家庭のデジタル化を進めると予想されます。

インターネット普及率の上昇、スマート技術の統合に対する政府の関心の高まり

  • スマートホーム技術の導入に伴う政府によるイニシアチブは、予測期間中の市場成長を牽引する主要動向のひとつです。ASEAN諸国では、フォレストシティ・ジョホールバル、ニュー・クラーク・シティ、ニュー・マニラ湾・シティ・オブ・パール、タイの東部経済回廊など、スマートシティの要素を大きく含む大規模なインフラプロジェクトを通じて、中国資本の流入が急増しています。中国はまた、インドネシアの東カリマンタン新首都やヤンゴン新都市など、この地域で新たに計画されているタウンシッププロジェクトにも大きな関心を示しています。
  • マレーシア投資開発庁(MIDA)によると、マレーシア政府は、スマートホーム技術の採用を促進する第一歩として、2020年までに工業化建築システム(IBS)の使用を義務付けることを開始しました。投資家は、投資税制、電気・電子製品や部品に対する優遇措置など、スマートホーム技術に関連する優遇措置を活用することが奨励されています。
  • これと同様に、シンガポール政府は2021年7月、デジタル革命の可能性を最大限に引き出すプロジェクトやイニシアティブに継続的に投資することを改めて表明し、同市の技術力を支援するため、研究開発に約7,000万米ドルを投入しました。
  • 政府によるスマートシティ構想は、スマートホーム市場の成長も後押ししています。ホーチミン市は、2025年までにスマートシティを実現するため、新技術に注力しています。ハノイ、ホーチミン、ダナンといったベトナムの大都市では、スマートアパートメントが新技術を歓迎する現代住民の新たな動向になりつつあります。Schneider Electricはインドネシアのバタムで電力とIA製品を製造するスマート工場を運営しており、2017年にはスマートホーム用の電子製品と配線を製造する4,500万米ドルの製造工場をベトナムに開設しました。
  • 同様に、タイは東南アジア諸国連合(ASEAN)加盟10カ国の中で、2020年後半に第5世代ブロードバンドインターネット(5G)を本格的に商用展開する最初の国になる準備が整っています。5Gの登場は、IoTの普及をさらに加速させると考えられます。
  • さらに、日本政府は2020年12月、東南アジア地域でスマートシティプロジェクトを開発する日本企業に2,500億円の資金を提供する計画を発表しました。対象都市には、ハノイ、ホーチミン、ジャカルタ、バンコク、シンガポール、クアラルンプールが含まれます。

ASEAN諸国のスマートホーム産業概要

ASEAN諸国のスマートホーム市場は現在セグメント化されているが、競争は激しく、世界各地に既存の世界の参入企業や国内参入企業が存在し、同地域でのビジネスの一角を争っています。主要ベンダーには、Siemens、Schneider、Eaton、LG、Sony、Samsung、Googleなどがあります。

市場の主要原動力は、エンドユーザーを惹きつけるための最新技術やカスタマイズの追加です。ベンダーは主に、エネルギー消費を最適化し、建物の先進的自動化に対応できる革新的な製品とソリューションの提供に注力しています。市場ではパートナーシップやコラボレーションが一般的で、これは一般的に製品提供を強化するためです。

  • 2020年12月-Tuya SmartとNearは、シンガポールIoT市場の資本強化のためにパートナーシップを強化しました。Nearは2018年後半からTuya Smartと協業しており、TuyaがPowered byするシンガポール初の公式スマート照明ブランドであり、TuyaはPCB設計からUIのカスタマイズまでNearの製品開発サイクルのあらゆる側面に関与しており、不可欠なコンポーネントとなっています。
  • 2020年11月-Daikin SingaporeはL3ビジネスグループと、すべての住宅プロジェクト開発にダイキンスマートソリューションを提供するMOUを締結。このパートナーシップにより、Daikin Singaporeは、シンガポールのHDB初のスマートでサステイナブル町、グリーン機能とスマート技術を備えたTengah Townshipなどの民間コンドミニアムと著名な公共住宅開発の両方で、地域の住宅プロジェクトにホームオートメーションソリューションを導入することが可能になります。この提携は、DaikinのプロジェクトにFIbaroソリューションを採用することにもつながります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 家庭におけるエネルギー効率の重視
    • セキュリティと照明セグメントにおける高い需要
    • 統合型スマートホームの概念の出現
  • 市場抑制要因
    • 市場の性質上、スマートホームベースの製品はニーズ主導型ではなく利便性主導型と認識
    • 大規模な買い替えサイクルと競合の激化がメーカーの課題となる
  • 比較分析:ASEANとその他
  • 主要利害関係者分析

第6章 マレーシアのスマートホーム市場

  • 現在の市場シナリオ
  • 主要市場インフルエンサー
  • 市場セグメンテーション
    • 製品タイプ別
      • 照明製品
      • エネルギー管理
      • セキュリティ
      • 接続性
      • エネルギー管理システム
      • ホームエンターテイメント&スマート民生用電子機器
  • 主要ベース指標
  • マレーシアで事業展開する主要製品ベンダーとシステムインテグレーターの分析

第7章 タイのスマートホーム市場

  • 現在の市場シナリオ
  • 主要市場インフルエンサー
  • 市場セグメンテーション
    • 製品タイプ別
      • 照明製品
      • エネルギー管理
      • セキュリティ
      • 接続性
      • エネルギー管理システム
      • ホームエンターテイメント&スマート民生用電子機器
  • 主要指標
  • タイで事業展開する主要製品ベンダーとシステムインテグレーターの分析

第8章 シンガポールのスマートホーム市場

  • 現在の市場シナリオ
  • 主要市場インフルエンサー
  • 市場セグメンテーション
    • 製品タイプ別
      • 照明製品
      • エネルギー管理
      • セキュリティ
      • 接続性
      • エネルギー管理システム
      • ホームエンターテイメント&スマート民生用電子機器
  • 主要ベース指標
  • シンガポールで事業を展開する主要製品ベンダーとシステムインテグレーターの分析

第9章 インドネシアスマートホーム市場

  • 現在の市場シナリオ
  • 主要市場インフルエンサー
  • 市場セグメンテーション
    • 製品タイプ別
      • 照明製品
      • エネルギー管理
      • セキュリティ
      • 接続性
      • エネルギー管理システム
      • ホームエンターテイメント&スマート民生用電子機器
  • 主要指標
  • インドネシアで事業を展開する主要製品ベンダーとシステムインテグレーターの分析

第10章 ベトナムのスマートホーム市場

  • 現在の市場シナリオ
  • 主要市場インフルエンサー
  • 市場セグメンテーション
    • 製品タイプ別
      • 照明製品
      • エネルギー管理
      • セキュリティ
      • 接続性
      • エネルギー管理システム
      • ホームエンターテイメント&スマート民生用電子機器
  • 主要ベース指標
  • ベトナムで事業を展開する主要ベンダーとシステムインテグレーターの分析

第11章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Cisco Systems Inc.
    • Siemens AG
    • Emerson Electric Co.
    • Honeywell International Inc.
    • Schneider Electric SE
    • Google Inc.
    • Samsung Electronics Co. Ltd
    • LG Electronics Inc.
    • Sony Corporation
    • Xiaomi Corporation
    • Smart home Indonesia
    • Karsyte
    • Koble
    • Fibaro
    • Doorbird
    • IBM Corporation

第12章 市場展望

  • 投資分析
  • 市場機会と今後の動向
目次
Product Code: 72410

The ASEAN Smart Homes Market is expected to register a CAGR of 21% during the forecast period.

ASEAN Smart Homes - Market - IMG1

Key Highlights

  • Covid-19 has further enhanced the demand for home automation due to the growing remote working and work from home scenarios. Several cities in South East Asia witnessed effective implementation channels of nationwide economic relief packages. As large-scale social assistance programs take time to design and deliver, cities equipped with better digital infrastructure were found to be relatively efficient in the targeted delivery of relief to intended beneficiaries.
  • Further, several solution providers viewed an increase in revenues owing to the growing demand for smart home products triggered by the pandemic. In May 2020, MMX Malaysia, a local kitchen appliance brand, reported that its sales quadrupled during the COVID-19. The major demand was coming from Cookware and Cooktops products.
  • Also, expansion activities of several market incumbents is another major factor driving the growth of the smart homes market. The smart home ecosystem is experiencing rapid expansion, represented by Amazon's acquisition of Ring, a maker of internet-connected doorbells and cameras, for an estimated USD 1 billion.
  • The emergence of smart homes has increased the prominence of video surveillance systems in the residential segment in the past few years. The surveillance systems implemented in this sector have varied applications, such as monitoring and access control. These systems are also equipped with features, such as motion detection and night vision.

ASEAN Smart Homes Market Trends

Increasing Digital Education of Consumers in the Region

  • Digital awareness is currently developing rapidly in line with the increase of internet users in the Southeast Asian region. The internet connectivity network that continues to improve and the existence of trending digital markets affect internet users' growth in the region.
  • Consumers in the region are unfamiliar with smart homes and have little knowledge about how to incorporate them in the smart home sense seeing as smart homes were a totally novel paradigm. One of the possible obstacles to smart home service implementation has been discovered to be insufficient familiarity with smart home technology.
  • Research on energy conservation through smart homes in countries like Singapore in an Energy Policy report reflected that people's investments in smart technology were primarily motivated by energy savings and comfort, followed by security concerns. The integration of sensors into common goods such as lamps and speakers has been slowly becoming the norm, in lieu of an increasing tendency for appliances that anticipate a loss of interaction with their operations and work towards simplifying use cases for their consumers.
  • According to data from the Indonesian Internet of Things Forum, approximately 400 million sensor devices are embedded, of which 16% are employed in retail, 15% in healthcare, and 11% in insurance, 10% in banking and securities, as well as someof the retail, beauty and computer maintenance industries which around 8%. Also, about 7% in government, 6% in transportation, 5% in public utilities, 4% in real estate and commercial and agricultural services, and the remaining 3% is used for housing. Increasingly digital workspaces are expected to encourage consumers to similarly digitize their homes.

Increasing Internet Penetration Rates, Encouraging Government Interest in the integration of Smart Technology

  • The initiatives taken by the government in line with the adoption of smart home technologies are one of the major key trends driving the growth of the market over the forecast period. ASEAN countries have seen a surge in Chinese capital flows through massive infrastructure projects that have significant smart city elements, including Forest City Johor Bahru, New Clark City, New Manila Bay City of Pearl, and Thailand's Eastern Economic Corridor. China has also shown a great interest in the region's newly planned township projects, including Indonesia's new capital city in East Kalimantan and New Yangon City.
  • According to the Malaysian Investment Development Authority (MIDA), the Malaysian government initiated mandatory compliance to use Industrialised Building Systems (IBS) by 2020 as the first step to encourage the adoption of smart homes technologies. Investors are encouraged to leverage the incentives related to smart homes technology, such as investment tax allowance, incentives for electrical and electronic products and components.
  • On similar lines, in July 2021, the Singapore government reiterated its commitment to continuously invest on projects and initiatives that will unlock the full potential of the digital revolution, injecting about USD 70 million into R&D to support the city's technological capabilities.
  • The smart city initiatives by the government is also augmenting the growth of the smart home market. Ho Chi Minh, City is focusing on new technologies to become a smart city by 2025. In big cities of Vietnam as Hanoi, Ho Chi Minh City, and Da Nang, smart apartments are becoming a new trend of modern residents who have welcomed the new technologies. Companies have also invested in developing the studied market in the region, Schneider Electric runs a smart factory in Batam, Indonesia for manufacturing power and IA products and opened a USD 45 million manufacturing plant in Viet Nam for the production of electronic products and wiring for smart homes in 2017.
  • Similarly, Thailand is poised to be the first country among the Association of Southeast Asia Nations (ASEAN) ten members states, to roll out the fifth generation of broadband internet (5G) for full commercial use in late 2020. The arrival of 5G will further accelerate the adoption of IoT.
  • Furthermore, In December 2020, The Japanese government announced plans to provide JPY 250 billion in funding to Japanese companies to develop smart city projects in the Southeast Asian region. The cities include Hanoi, Ho Chi Minh, Jakarta, Bangkok, Singapore and Kuala Lumpur.

ASEAN Smart Homes Industry Overview

The ASEAN smart homes market is currently fragmented but highly competitive, with the presence of established global and domestic players across the globe vying for a piece of the business in the region. Some major vendors include Siemens, Schneider, Eaton, LG, Sony, Samsung, and Google, among others.

The market is mainly driven by the addition of modern technologies and customizations to attract end-users. Vendors are concentrating primarily on offering innovative products and solutions that can optimize energy consumption and serve a high degree of automation in buildings. Partnerships and collaborations are common in the marketplace, generally to enhance offerings. A few include;

  • December 2020 - Tuya Smart and Near strengthened their partnership to enhance the capitalization of the Singapore IoT Market. Near has been working with Tuya Smart since late 2018 and is the first official Singaporean smart lighting brand to be Powered by Tuya, Tuya has been involved in all aspects of Near's product creation cycle from PCB design to UI customization making it an integral component.
  • November 2020 - Daikin Singapore signed an MOU with the L3 Business Group in November 2020 to provide Daikin Smart Solution for all residential project developments. The partnership will allow Daikin Singapore to implement Home Automation Solutions for Local Residential Projects in both Private Condominium and Prominent Public Housing Development such as the Singapore's HDB first Smart and Sustainable town, with green features and smart technologies, Tengah Township. The collaboration also ensues the use of FIbaro solutions in Daikin projects.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 High Emphasis on Energy Efficiency Among Households
    • 5.1.2 High demand in the Security and Lighting Sector
    • 5.1.3 Emergence of the Concept of Integrated Smart Homes
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Due to the Nature of The Market, Smart Home-based Products Being Perceived to be Convenience-driven as Opposed to Need Driven
    • 5.2.2 Large Replacement Cycles and Growing Competition Pose a Challenge for Manufacturers
  • 5.3 Comparative Analysis - ASEAN vs Rest of the World
  • 5.4 Key Stakeholder Analysis

6 Malaysia Smart Home Market

  • 6.1 Current Market Scenario
  • 6.2 Key Market Influencers
  • 6.3 MARKET SEGMENTATION
    • 6.3.1 By Product Type
      • 6.3.1.1 Lighting Products
      • 6.3.1.2 Energy Management
      • 6.3.1.3 Security
      • 6.3.1.4 Connectivity
      • 6.3.1.5 Energy Management systems
      • 6.3.1.6 Home Entertainment & Smart Appliances
  • 6.4 Key Base Indicators
  • 6.5 Analysis of the Key Product Vendors and System Integrators Operating in Malaysia

7 Thailand Smart Home Market

  • 7.1 Current Market Scenario
  • 7.2 Key Market Influencers
  • 7.3 MARKET SEGMENTATION
    • 7.3.1 By Product Type
      • 7.3.1.1 Lighting Products
      • 7.3.1.2 Energy Management
      • 7.3.1.3 Security
      • 7.3.1.4 Connectivity
      • 7.3.1.5 Energy Management systems
      • 7.3.1.6 Home Entertainment & Smart Appliances
  • 7.4 Key Base Indicators
  • 7.5 Analysis of the Key Product Vendors and System Integrators Operating in Thailand

8 Singapore Smart Home Market

  • 8.1 Current Market Scenario
  • 8.2 Key Market Influencers
  • 8.3 MARKET SEGMENTATION
    • 8.3.1 By Product Type
      • 8.3.1.1 Lighting Products
      • 8.3.1.2 Energy Management
      • 8.3.1.3 Security
      • 8.3.1.4 Connectivity
      • 8.3.1.5 Energy Management systems
      • 8.3.1.6 Home Entertainment & Smart Appliances
  • 8.4 Key Base Indicators
  • 8.5 Analysis of the Key Product Vendors and System Integrators Operating in Singapore

9 Indonesia Smart Home Market

  • 9.1 Current Market Scenario
  • 9.2 Key Market Influencers
  • 9.3 MARKET SEGMENTATION
    • 9.3.1 By Product Type
      • 9.3.1.1 Lighting Products
      • 9.3.1.2 Energy Management
      • 9.3.1.3 Security
      • 9.3.1.4 Connectivity
      • 9.3.1.5 Energy Management systems
      • 9.3.1.6 Home Entertainment & Smart Appliances
  • 9.4 Key Base Indicators
  • 9.5 Analysis of the Key Product Vendors and System Integrators Operating in Indonesia

10 Vietnam Smart Home Market

  • 10.1 Current Market Scenario
  • 10.2 Key Market Influencers
  • 10.3 MARKET SEGMENTATION
    • 10.3.1 By Product Type
      • 10.3.1.1 Lighting Products
      • 10.3.1.2 Energy Management
      • 10.3.1.3 Security
      • 10.3.1.4 Connectivity
      • 10.3.1.5 Energy Management systems
      • 10.3.1.6 Home Entertainment & Smart Appliances
  • 10.4 Key Base Indicators
  • 10.5 Analysis of the Key Product Vendors and System Integrators Operating in Vietnam

11 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 11.1 Company Profiles
    • 11.1.1 Cisco Systems Inc.
    • 11.1.2 Siemens AG
    • 11.1.3 Emerson Electric Co.
    • 11.1.4 Honeywell International Inc.
    • 11.1.5 Schneider Electric SE
    • 11.1.6 Google Inc.
    • 11.1.7 Samsung Electronics Co. Ltd
    • 11.1.8 LG Electronics Inc.
    • 11.1.9 Sony Corporation
    • 11.1.10 Xiaomi Corporation
    • 11.1.11 Smart home Indonesia
    • 11.1.12 Karsyte
    • 11.1.13 Koble
    • 11.1.14 Fibaro
    • 11.1.15 Doorbird
    • 11.1.16 IBM Corporation

12 MARKET OUTLOOK

  • 12.1 INVESTMENT ANALYSIS
  • 12.2 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS