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市場調査レポート
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1632097

民生用特殊用途ロジックIC:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Consumer Special Purpose Logic IC - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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民生用特殊用途ロジックIC:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

民生用特殊用途ロジックIC市場は予測期間中にCAGR 6.1%を記録する見込み

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主要ハイライト

  • 低価格スマートフォンの需要とインターネットの普及が世界の特殊用途ロジックIC市場を牽引世界の特殊用途ロジックIC市場は、エレクトロニクス以外の産業でのロジックICの使用増加により成長しています。Audiやトヨタのような大手自動車企業は、自動車に組み込まれた電子デバイスの要求と提供を進めており、世界の特殊用途ロジックIC市場を推進しています。
  • 経済産業省によると、2021年に日本で生産されるロジック集積回路(IC)の金額は約1,305億円と推定されています。金属酸化膜半導体集積回路(ロジックIC)は、金属酸化膜半導体集積回路(MOS IC)の一種です。このカテゴリーには、ロジックICの他に、マイコン、メモリーIC、雑多なMOS ICも含まれます。このような膨大な生産額は、特殊用途ロジックICが成長する機会を生み出すと考えられます。
  • GSMAによると、GCC諸国における5Gの利用率は、2025年までに世界平均(15%)より若干高くなる(顧客5G導入率16%)。さらに、中東・北アフリカ地域の5G契約数は1億2,962万件に達すると予想されます。5Gの普及に伴い、民生用特殊用途ICの需要は大幅な伸びを示すと考えられます。
  • COVID-19の大流行と在宅勤務のシナリオも、世界中の民生用電子機器市場の特定セグメントの需要を押し上げています。さまざまな世界市場において、PCとノートPCの需要が大幅に急増しました。さらに、ゲーム機・機器やフィットネス用コンシューマー機器は、パンデミックの最中に記録的な売れ行きを見せた。例えば、2020年にはノートPCのASPが低下したが、これは消費者教育用PCの需要が世界的に高まった結果です。PCの使用時間は、すべての主要な使用カテゴリーで劇的に増加し、世帯あたりのPC台数も増加しました。
  • 一方、半導体工場では、完成品の歩留まりを最適化するために、施設内の雰囲気を維持するためや、ウェハーを搬送するために使用されるFOUP(フロント・オープニング・ユニファイドポッド)と呼ばれる専用の密閉された箱の中に、大量の液体窒素を必要とします。さらに、IC基板は薄く、特に厚さ0.2mm以下の基板では突出した場合に変形しやすいです。この難題を克服するためには、基板の収縮、ラミネーション・パラメーター、レイヤー・ポジショニングシステムなどの面で、基板の反りやラミネーションの厚さを制御するための画期的な進歩を遂げなければならないです。

民生用特殊用途ロジックIC市場動向

技術の急速な進歩が市場の成長を牽引する見込み

  • ARとVRの急速な普及はゲーム産業を変革し、XR市場にさらなる機会を生み出しています。複数の企業が、市場の牽引力を強めるために、製品やソリューションの急速な開拓を進めています。例えば最近、Oculus Quest VRヘッドセットは、ハンドトラッキング機能を追加することでVRシステムを改良し、VRユーザーが指を使ってVR世界を操作できるようにしました。
  • ゲーム、テレビ、電子機器、キオスク端末、医療、3D造形、エンジニアリング、医療専門家、デザイナー、広告主、さらには身体的制限のある人たちまでもが、ジェスチャー・ベース・コンピューティングを採用しています。ジェスチャーベースのゲームは、標準的なゲーム機の枠を超えて人気が高まっており、青少年向けの教育ゲームでの利用も増えています。例えば「マジックタッチ算数」は、ユニークなジェスチャーの絵を使って算数を教えることに焦点を当てた初めてのゲームです。その結果、ジェスチャーベースの認識は従来のゲーム以外のセグメントでも採用されるようになりました。
  • Snapchatのレポートによると、2025年までに世界人口の約75%、スマートフォンユーザーのほぼ全員がAR技術を頻繁に利用するようになり、そのうち15億人以上のユーザーがミレニアル世代になると予想されています。GSMAのMobile Economy China 2021によると、中国では2025年までに約3億4,000万台のスマートフォン接続が増加し、その普及率は中国本土で15億台、香港で1,230万台、マカオで190万台、台湾で2,570万台と、10接続のうち9接続にまで上昇します。
  • さらにSonyによると、2021年6月のプレイステーション4の全世界での販売台数は1億1,568万台に達しました。また、プレイステーション2は北米と欧州で5,000万台を超えるなど、全世界で1億5,768万台の販売台数を記録し、世界で最も人気のあるゲーム機となりました。
  • OLED技術は、画質を大幅に向上させ、革新的な新しい消費者向けディスプレイの可能性を秘めた技術です。有機ELは、デジタルディスプレイとスクリーンの未来形としてしばしば称賛されています。例えば、2022年4月、LGビジネスソリューションズは、ダラスのAVI-SPLオフィスに、複数の湾曲した有機ELディスプレイで高解像度の表面を形成するビデオ「ウェーブウォール」を立ち上げ、設置しました。このビデオウォールには、65インチのLGインタラクティブ・デジタルサイネージボードが設置され、道案内情報を提供しています。技術の絶え間ない進歩と民生用電子機器製品の普及が相まって、調査対象市場の成長が促進される可能性が高いです。
  • 経済協力開発機構(OECD)が実施した調査によると、2025年までにコンピューターを保有する世帯数は12億6,247万世帯に増加すると予想されています。少なくとも1台のコンピュータを持つ家庭は、コンピュータ世帯と呼ばれます。このようなコンピュータ普及の大幅な増加は、市場参入企業にとって標準ロジックIC製品ポートフォリオを拡大し、さまざまな地域でのプレゼンスを拡大し、市場シェアを拡大する好機となります。

アジア太平洋は高い市場成長が見込まれる

  • 中国国家統計局によると、中国では2022年4月に約3,266万台の完成品コンピュータが生産されました。さらに、電子情報技術省によると、インドにおけるコンピューター・ハードウェアの生産額は、2020会計年度でおよそ2,150億インドルピーでした。2021年度には2,200億インドルピーに増加する見込みです。コンピューター生産に対するこのような巨額の支出は、地元のコンピューター・メーカーや消費者向け特殊用途ロジックICメーカーにとって、製品ポートフォリオを拡大する機会を創出すると考えられます。
  • 2013年以降、インドなどの新興国ではデータ通信コストが低下しています。これにより、スマートフォンの利用者が増加しています。ASSOCHAMによると、同国のスマートフォンユーザー数は2017年の約4億6,800万人から2022年には8億5,900万人へと倍増し、CAGRは12.9%を記録すると予想されています。
  • また、2021年5月現在、Googleは、手頃な価格のスマートフォンを作る取り組みについて、パートナーのReliance Jioと緊密に関与しており、プロジェクトの作業が進行中であると発表しました。同社は以前、2020年にJio Platformsの株式7.7%を3,373億7,000万インドルピーで取得し、エントリーレベルの手頃なスマートフォンを共同開発するための商業契約もJio Platformsと締結していました。このような製品開拓は、研究市場が成長する機会を創出し、各社の市場シェア拡大を可能にします。
  • 日本は、チップ供給を確保し、世界の供給不足に対処するため、財政的インセンティブを通じて海外企業を誘致することを目指しています。日本は海外から多くの半導体を輸入しており、この技術のサプライチェーンを国内で構築したいと考えています。例えば、2021年6月、日本はTSMCと国内でチップ技術を開発するための370億円の半導体研究プロジェクトに調印しました。日立ハイテクを含む約20の日本企業がTSMCとともにこのプロジェクトに取り組み、日本政府が費用の半分強を負担します。
  • また、インド政府が半導体とディスプレイ製造のために7,600億インドルピーの施策を打ち出したことは、アジア市場の成長をさらに後押しすると予想されます。インドの電子情報技術省(MeitY)は、2022年1月からインドに製造工場を設置する企業の申請を受け付け始めました。アジア太平洋における半導体製造エコシステムの活発化は、研究市場に有利な機会を提供すると期待されています。

民生用特殊用途ロジックIC産業概要

民生用特殊用途ロジックIC市場は、Qualcomm Inc.、NXP Semiconductors NV、Texas Instruments Inc.、Infenion Technologiesなどの主要企業が存在する、適度にセグメント化された市場です。製品革新、提携、買収は、市場参入企業が頻繁に採用する手法の一部です。さらに、IC製造プロセスが進歩し、多くの用途に対応できるようになるにつれて、新たな市場参入企業が市場でのプレゼンスを拡大し、新興国での足跡を広げています。

  • 2022年2月-新たな地政学的技術的力学が世界の半導体ビジネスを変化させる中、ドイツと日本の半導体材料メーカーは台湾でのプレゼンス強化を続けています。工業技術研究院(ITRI)のコンサルティングディレクターによると、Taiwan Semiconductor Manufacturing Company(TSMC)が新しい技術を導入し続ける中、日本とドイツの工場は産業における競合を高めるためにTSMCとの提携を模索しています。
  • 2021年12月-Samsung Electronicsは、2017年以来の大幅な組織再編において、モバイル部門とコンシューマーエレクトロニクス部門の統合と新共同CEOの就任を発表し、組織のスリム化とロジックチップ事業の拡大に注力します。7~9月期のモバイル産業の営業利益は3兆3,600億円(28億4,000万米ドル)であったのに対し、民生用電子機器産業は7,600億円でした。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 技術スナップショット
  • バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • Bluetooth、Wi-Fi、NFCなどの通信技術の進歩
    • スマートフォンやノートパソコンの普及拡大
    • 半導体の小型化
  • 市場抑制要因
    • 用途の増加に伴う設計の複雑化
    • 製品の絶え間ない進化が需要に影響
  • 市場機会
    • モノのインターネットと人工知能の進歩

第6章 市場セグメンテーション

  • 地域別セグメンテーション
    • 中国
    • 日本
    • 台湾
    • インド
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Qualcomm Inc.
    • NXP Semiconductors NV
    • Texas Instruments Inc.
    • Microchip Technology Inc.
    • Infenion Technologies Ag
    • Broadcom Inc.
    • STMicroelectronics NV
    • Toshiba Corporation
    • Renesas Electronics
    • Marvell Semiconductor, Inc.
    • Intel Corporation

第8章 投資分析

第9章 将来の展望

目次
Product Code: 91305

The Consumer Special Purpose Logic IC Market is expected to register a CAGR of 6.1% during the forecast period.

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Key Highlights

  • Furthermore, demand for low-cost smartphones, combined with increasing Internet penetration, propels the worldwide special purpose logic IC market forward. The global special purpose logic IC market is growing due to the increasing use of logic ICs in industries other than electronics. Leading automotive businesses like Audi and Toyota are progressively requesting and offering electronic devices incorporated into their vehicles, driving the worldwide special purpose logic IC market forward.
  • According to Ministry of Economy, Trade and Industry Japan, In 2021, the value of logic integrated circuits (ICs) produced in Japan was estimated to be around JPY 130.5 billion. Metal oxide semiconductor integrated circuits (Logic ICs) are a form of metal oxide semiconductor integrated circuit (MOS IC). This category also includes microcomputers, memory ICs, and miscellaneous MOS ICs, in addition to logic ICs. Such huge production value will create aopportunity for the Special purpose logic IC to grow.
  • According to GSMA, the usage of 5G in GCC states will be slightly higher (16% customer 5G adoption) than the global average (15%) by 2025, mainly driven by governments and mobile operators with the support of mobile technology partners. Moreover, number of 5G subscriptions is expected to reach 129.62 million in Middle East and North African regions. With the increase in the adoption of 5g the demand for consumer special purpose IC will observe significant growth.
  • The COVID-19 pandemic and work from home scenarios have also boosted the demand for certain segments in the consumer electronic market across the globe. In various global markets, demand for PCs and laptops witnessed a significant surge. Furthermore, gaming consoles & devices and fitness consumer devices witnessed record-break sales during the pandemic. For instance, in 2020, lower notebook ASPs were recorded, resulting from higher demand for consumer education PCs globally. Time spent on PCs has increased dramatically across all major usage categories, as well as the number of PCs per household.
  • On the flip side, semiconductor fabs require vast amounts of liquid nitrogen to maintain the atmosphere within the facility and within specialisedsealed boxes known as front opening unified pods, or FOUPs, that are used to transport the wafers in order to assure optimal yield in the completed product. Further, IC substrate is thin and can easily be deformed, especially in protruding cases, when a board is less than 0.2mm thick. In order to overcome the difficulties, breakthroughs have to be made, in terms of board shrinking, lamination parameters, and layer positioning systems, in order to control substrate warpage and lamination thickness.

Consumer Special Purpose Logic IC Market Trends

Rapid Advancements in Technology is Expected to Drive the Market's Growth

  • The rapid adoption of AR and VR is transforming the gaming industry, creating more opportunities for the XR market. Several companies are making rapid developments in their products and solutions to gain robust market traction. For instance, recently, the Oculus Quest VR headset improvised its VR system by adding a hand tracking feature, which may enable the VR users to use fingers to manipulate the VR worlds.
  • Gaming, TVs, electronics, kiosks, medical, 3D sculpting, engineering, medical experts, designers, advertisers, and even those with physical limitations are all adopting gesture-based computing. Gesture-based gaming has grown in popularity beyond standard gaming consoles, and it is increasingly being used in instructional games for youngsters. Magic Touch Math, for example, is the first game to focus on teaching arithmetic with unique gesture drawings. As a result, gesture-based recognition can be employed in areas other than traditional gaming.
  • According to a report from Snapchat, by 2025, around 75% of all the global population and almost all of the smartphone users will be frequent AR technology users, out of which more than 1.5 billion users are anticipated to be millennials. According to GSMA's Mobile Economy China 2021, China will be adding around 340 million smartphone connections by 2025, with adoption rising to 9 in 10 connections with 1.5 billion in Mainland China, 12.3 million in Hong Kong, 1.9 million in Macao, and 25.7 million in Taiwan.
  • Further, according to Sony, PlayStation 4 consoles worldwide sales reached 115.68 million in June 2021. Moreover, PlayStation 2 had record sales of 157.68 million units worldwide, including over 50 million units in North America and Europe, making it the most popular video game console globally.
  • OLED technology holds the promise of significantly enhanced picture quality, with the potential for innovative new consumer display presentations. It is often hailed as the future of digital displays and screens. For instance, in April 2022, LG Business Solutions has launched and installed a video "Wave Wall" with multiple curved OLED displays to form a high-definition surface at the AVI-SPL office in Dallas. The video wall features a 65-inch LG interactive digital signage board that provides wayfinding information. The continuous advancements in technology coupled with the increasing penetration of consumer electronics is likely to drive the growth of the studied market.
  • According to a survey conducted by Organisation for Economic Co-operation and Development, by 2025, the number of households having a computer is expected to increase to 1,262.47 million. Homes with at least one computer are referred to as computer households. Such huge increase in the computer adoption will create aopportunity for the market players to expand their standard logic IC product portfolio and expand their presence in different regions and increase their market share.

The Asia Pacific Region is Expected to Witness a High Market Growth

  • According to National Bureau of Statistics of China, China produced approximately 32.66 million completed computers in April 2022. Furthermore, according to Ministry of Electronics and Information Technology The value of computer hardware output in India was roughly INR 215 billion in fiscal year 2020. In fiscal year 2021, this is expected to rise to INR 220 billion . The value of computer hardware produced in the country has been steadily increasing.Such huge spending on the computer production will create an opportunity for the local computer and consumer special purpose logic IC manufacturers to expand their product portfolio.
  • Emerging nations, such as India, have witnessed a decline in data costs since 2013. This has increased the number of smartphone users. According to ASSOCHAM, the number of smartphone users in the country is anticipated to double from around 468 million in 2017 to 859 million by 2022, registering a CAGR of 12.9%.
  • Also, as of May 2021, Google announced that it is engaging closely with its partner Reliance Jio on the initiative of creating an affordable smartphone and the work is underway on the project. The company previously picked up a 7.7% stake in Jio Platforms for INR 33,737 crore in 2020 and had also entered into a commercial agreement with the Jio Platforms to jointly develop an entry-level, affordable smartphone. Product developments like these will create aopportunity for the studied market to grow and the enable the companies to expand their market share.
  • Japan aims to attract overseas companies through financial incentives to secure its chip supplies and address the global shortage. Japan imports significant semiconductors from overseas and wants to build a supply chain of this technology at home. For instance, in June 2021, Japan signed off on a JPY 37-billion semiconductor research project to develop chip technology in the country with TSMC. About 20 Japanese companies, including Hitachi High-Tech Corp., will work with TSMC on the project, with the Japanese government paying just over half of the cost.
  • Also, the move of the Indian government by announcing an INR 76,000 crore policy-push for semiconductor and display manufacturing is anticipated to further bolster the growth of the Asian market. The Ministry of Electronics and Information Technology (MeitY) in India started receiving applications from companies to set up manufacturing fabs in India from January 2022. The boost in semiconductor manufacturing ecosystem in the Asia Pacific region is expected to offer lucrative opportunities for the studied market.

Consumer Special Purpose Logic IC Industry Overview

The Consumer Special Purpose Logic IC Market is a moderately fragmented market with the presence of significant players like Qualcomm Inc., NXP Semiconductors NV, Texas Instruments Inc., Infenion Technologies, etc. Product innovation, collaborations, and acquisitions are some of the techniques frequently employed by market players. Further, as the IC manufacturing process advances, catering to numerous applications, new industry participants are extending their market presence and expanding their corporate footprint in emerging nations.

  • February 2022 - As new geopolitical and technological dynamics alter the global semiconductor business, German and Japanese semiconductor material suppliers are continuing to strengthen their presence in Taiwan. According to the Consulting Director of the Industrial Technology Research Institute (ITRI), as Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) continues to implement new techniques, Japanese and German factories are seeking to collaborate with TSMC in order to improve their own competitive position in the industry.
  • December 2021- Samsung Electronics Co Ltd announced the merger of its mobile and consumer electronics divisions and the appointment of new co-CEOs in its significant reorganization since 2017 to streamline its structure and focus on increasing its logic chip business. In the July-September quarter, the mobile industry had an operating profit of JPY 3.36 trillion (USD 2.84 billion), compared to JPY 760 billion in consumer electronics.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power Of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power Of Buyers
    • 4.2.3 Threat Of New Entrants
    • 4.2.4 Threat Of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity Of Competitive Rivalry
  • 4.3 Technology Snapshot
  • 4.4 Value Chain Analysis
  • 4.5 Assessment of the Impact of Covid-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Advancements in communication technologies like Bluetooth, Wi-Fi, and NFC
    • 5.1.2 Increasing penetration of smartphones and laptops
    • 5.1.3 Miniaturization of Semiconductors
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Increasing Design Complexity with Increasing Applications
    • 5.2.2 Constant Evolution of Products Influencing Demand
  • 5.3 Market Opportunities
    • 5.3.1 Advancements in Internet of Things and Artificial Intelligence

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Segmentation - By Geography
    • 6.1.1 China
    • 6.1.2 Japan
    • 6.1.3 Taiwan
    • 6.1.4 India
    • 6.1.5 Rest of the world

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Qualcomm Inc.
    • 7.1.2 NXP Semiconductors NV
    • 7.1.3 Texas Instruments Inc.
    • 7.1.4 Microchip Technology Inc.
    • 7.1.5 Infenion Technologies Ag
    • 7.1.6 Broadcom Inc.
    • 7.1.7 STMicroelectronics NV
    • 7.1.8 Toshiba Corporation
    • 7.1.9 Renesas Electronics
    • 7.1.10 Marvell Semiconductor, Inc.
    • 7.1.11 Intel Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OUTLOOK