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市場調査レポート
商品コード
1628803

モバイルコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Mobile Commerce - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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モバイルコマース:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

モバイルコマースの市場規模は2025年に1兆5,400億米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.54%で、2030年には2兆1,200億米ドルに達すると予測されています。

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モバイルコマースはMコマースとも呼ばれ、スマートフォンやタブレット端末などのワイヤレスハンドヘルドデバイスを通じて商品やサービスを売買することを指します。電子商取引(eコマース)のサブセットであり、通常はアプリやモバイルに最適化されたウェブサイトを使用して行われます。インターネットへのアクセスさえあれば、ユーザーはいつでもどこでもオンライン取引を行うことができます。モバイル機器の普及により、近年ますます人気が高まっています。Mコマースの大きな利点は、企業がより多くの利用者にリーチできることです。モバイルアプリによって、企業はより多くの人を獲得し、購買体験をよりわかりやすくすることができます。

主要ハイライト

  • モバイルコマースでは、クレジットカードやデビットカード、モバイルウォレット、キャリア課金など、さまざまな決済方法が利用できます。eコマース・ウェブサイトはモバイルデバイス向けに最適化され、より良いユーザー体験を提供し、顧客がモバイルデバイスを使って簡単にブラウズ&ショッピングできるようになっています。
  • 大規模な卸売業者やオフラインの小売業者は、必需品である食料品や食品に対する需要の増加に対応するため、オンラインによる顧客へのサービス提供やオムニチャネルモデルの構築への取り組みを強化・変化させています。India Brand Equity Foundation(IBEF)によると、eコマースは指数関数的に成長しています。インドにおけるeコマース産業の市場規模は、2030年までに3,500億米ドルに達すると推定されています。eコマースセグメントの増加は、調査対象市場の成長に有利な機会を提供すると期待されています。
  • モバイル決済は近年ますます普及しており、消費者は現金やクレジットカードに頼ることなく、買い物や商品サービスの決済が容易になりました。オンラインショッピング、請求書決済、銀行取引など、さまざまな取引に利用できます。モバイル課金の利便性、安全性、柔軟性は、調査された市場の成長を促進すると考えられます。
  • 反面、モバイルコマース市場抑制要因の1つは、モバイル取引の安全性を脅かすサイバー窃盗団の存在です。モバイルコマース市場の成長を抑制するその他の要因としては、モバイル技術開発の限界、情報サービスの品質やプライバシー保護に対する消費者の懸念などが挙げられます。
  • インフレの進行、ウクライナ戦争、COVID-19パンデミックの残滓など、世界的に様々な要因がeコマースに影響を及ぼしています。なかでも顕著なのは、インフレとサプライチェーンインフラの混乱です。インフレの進行により、顧客は不要不急の商品を削減せざるを得なくなると予想されました。

モバイルコマース市場の動向

スマートフォンの成長とインターネット普及がMコマース市場を牽引すると予測

  • スマートフォンは高機能化し、高画質カメラ、大容量ストレージ、長時間のバッテリー駆動などの機能を提供するようになりました。さらに、格安スマートフォンの採用より、人口のかなりの割合が購入しやすい価格になっています。こうした要因が、スマートフォンの世界の普及率の上昇に寄与しています。例えば、エリクソンの予測によると、2023年末までに世界のモバイル契約総数は約16億に達すると予想され、さらに増加する展望です。
  • 5Gの商用化は、調査対象市場の世界の動向を後押しします。例えば、5Gへの移行は先進的モバイル機器の需要を加速させる。エリクソンのモビリティレポートによると、5Gモバイル契約数は2028年までに約50億に達すると予測されています。さらに同期間中、5Gの人口カバー率は85%になると推定され、5Gネットワークはモバイルトラフィックの約70%を伝送すると予測されています。
  • さらに、中国情報通信技術研究院(CAICT)によると、中国の5G携帯電話の出荷台数は約1,952万台に達し、同国の携帯電話総出荷台数の80.1%を占めました。また、同月中に国内で発売された5G携帯電話の新機種は前年同月比25%増の20機種に上った。5Gの普及拡大がスマートフォン産業の成長を後押しし、調査対象市場の需要を高めると予想されます。
  • さらに、インターネット普及率の増加はモバイルコマース市場に大きな影響を与えます。主にモバイル機器を通じてインターネットにアクセスする人が増えたことで、オンラインショッピングやモバイル取引が急増しています。Great Works Internetによると、2023年4月現在、北欧のインターネット普及率は第1位で、人口の約97%がインターネットを利用しています。西欧が93.5%で続きます。全体では、世界平均のインターネット普及率は約64.6%でした。

北米が最大の市場シェアを占める見込み

  • 米国では、スマートフォンの普及率とモバイルインターネットの利用率が上昇しており、モバイルコマースの成長を牽引しています。また、パーソナライズされたマーケティングや、マルチチャネル&モバイルコマースオプションの利用が可能なことから、消費者はモバイル機器を使用して購入を行うようになっています。
  • GSMAによると、北米のスマートフォン加入者数は2025年までに3億2,800万人に達すると推定されています。さらに2025年までに、同地域ではインターネット普及率(80%)とモバイル加入者数(86%)の増加が見込まれています。携帯電話需要の増加は、調査対象市場の成長に有利な機会を提供すると考えられます。
  • さらに、Great Works Internetによると、2023年現在、米国では個人の約92%がインターネットにアクセスしています。米国は世界最大のオンライン市場の1つであり、2022年には2億9,900万人以上のインターネットユーザーが存在しました。
  • 同地域では、Amazonやイーベイといったeコマース大手の支配力が高まっていること、eコマースが実店舗よりも幅広い品揃えを提供できること、諸経費が少ないため競合価格設定が可能であることなど、いくつかの要因からeコマースの導入が急増しています。オンラインで簡単に商品を見つけ、比較できることや、ウェブサイトのデザインの改善や配送オプションの迅速化といった技術の進歩も、この地域におけるeコマースの発展に寄与しています。
  • 例えば、米国国勢調査局によると、2023年第1四半期、米国の小売売上高全体に占めるeコマースの割合は15.1%となり、前四半期(14.8%)から増加しました。2023年1月から3月までの米国の小売eコマース売上高は約2,730億米ドルに達し、四半期ベースで過去最高となりました。

モバイルコマース産業概要

モバイルコマース市場は、デジタル化、eコマース、Mコマースの普及により細分化され、人々はこれらの媒体を頻繁に利用するようになっています。主要参入企業としては、Ericsson、Gemalto(Thales Company)、Google Inc.、IBM Corporation、Mastercard Inc.、Paypal Holding、SAP SE、Visa Inc.などが挙げられます。

  • 2023年10月、決済、フィンテック、コマースに特化したGENAIスタートアップに投資するため、Visaは1億米ドルの生成AI(GENAI)ベンチャーファンドの立ち上げを発表。このイニシアチブは、2007年以来、関連企業への投資や協力を行ってきた世界の決済大手Visaの企業投資部門であるVisa Venturesが主導します。
  • 2023年3月、2021年11月の新規株式公開(IPO)を市場の混乱により延期したモビクウィックは、今後12~18ヶ月で株式公開する計画を発表しました。2022年、同社は5億インドルピー以上の負債性資金を調達しました。2023年には、100億インドルピーのトップラインで完全な黒字化を目指しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 市場の定義と範囲
  • 調査の前提

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の利害関係者分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンの成長とインターネットの普及がMコマース市場を牽引
    • モバイル化によるリーチの拡大
  • 市場抑制要因
    • モバイル対応ウェブサイトの不足
  • マクロ経済動向の産業への影響

第6章 市場セグメンテーション

  • 取引タイプ別
    • M小売
    • Mチケット/予約
    • M課金
    • その他の取引タイプ
  • 決済モード別
    • 近距離無線通信(NFC)
    • プレミアムSMS
    • ワイヤレスアプリケーション・プロトコル(WAP)
    • キャリアからの直接請求
    • その他
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • その他の欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • その他のアジア太平洋
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他のラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • その他の中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 合併・買収
  • 企業プロファイル
    • Telefonaktiebolaget LM Ericsson
    • Thales Group(Gemalto NV)
    • Google Inc.
    • IBM Corporation
    • Mastercard Inc.
    • Mopay AG
    • Oxygen8
    • Paypal Holdings Inc.
    • SAP SE
    • Visa Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 54738

The Mobile Commerce Market size is estimated at USD 1.54 trillion in 2025, and is expected to reach USD 2.12 trillion by 2030, at a CAGR of 6.54% during the forecast period (2025-2030).

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Mobile commerce, also known as m-commerce, refers to the buying and selling goods & services through wireless handheld devices like smartphones, tablets, and other mobile devices. It is a subset of electronic commerce (e-commerce) and is typically conducted using apps or mobile-optimized websites. It enables users to perform online transactions anywhere and anytime, as long as they have access to the internet. It has become increasingly popular in recent years because of the widespread usage of mobile devices. A significant advantage of m-commerce is that it allows businesses to reach a broader audience. With mobile apps, companies can get more people and make their buying experience more straightforward.

Key Highlights

  • Mobile commerce can involve various payment methods, such as credit/debit cards, mobile wallets, and carrier billing. E-commerce websites are optimized for mobile devices to provide a better user experience and make it easy for customers to browse & shop using their mobile devices.
  • Large-format wholesalers and offline retailers are stepping up and changing their efforts to serve customers online and build omnichannel models to meet the increasing demand for essential groceries and foods. According to India Brand Equity Foundation (IBEF), e-commerce is growing exponentially. The market value of the e-commerce industry in India is estimated to reach USD 350 billion by 2030. The increase in the Ecommerce sector is expected to offer lucrative opportunities for the growth of the studied market.
  • Mobile billing has become increasingly popular in recent years, making it easier for consumers to shop and pay for goods and services without relying on cash or credit cards. It can be used for various transactions, including online shopping, bill payments, and banking. The convenience, security, and flexibility of mobile billing will likely drive the growth of the studied market.
  • On the flip side, one of the restraining factors for the mobile commerce market is the availability of cyber thieves, which can threaten the security of mobile transactions. Other factors that may restrain mobile commerce market growth include limitations in the development of mobile technology, as well as consumer concerns about information and service quality and perceived privacy protection.
  • In a world of ascending inflation, the war in Ukraine, and the remnants of the COVID-19 pandemic, many facets of the global world impacted eCommerce. Among them, the most prominent are inflation and a disturbed supply chain infrastructure. The increasing inflation was anticipated to force customers to cut back on nonessential products.

Mobile Commerce Market Trends

Growth of Smartphones And Internet Penetration Is Anticipated To Drive The M-commerce Market

  • Smartphones have become more advanced, offering features such as high-quality cameras, larger storage capacity, and longer battery life. Further, with the introduction of budget smartphones, the prices have become more affordable for a more significant percentage of the population. Such factors are contributing to the increasing global penetration of smartphones. For instance, by the end of 2023, the total number of mobile subscriptions globally was expected to reach around 1.6 billion and is poised to increase further, according to Ericsson forecasts.
  • The commercialization of 5G boosts global trends in the market studied. For instance, the transition toward 5G accelerates the demand for advanced mobile devices. According to the Ericsson Mobility Report 5G mobile subscriptions were anticipated to reach around 5 billion by 2028. Further, during the same period, the 5G population coverage is estimated to be 85%, while 5G networks are anticipated to carry around 70% of mobile traffic.
  • Moreover, according to the China Academy of Information and Communications Technology (CAICT), Chinese 5G mobile phone shipments reached nearly 19.52 million, accounting for 80.1% of the country's total mobile phone shipments. Further, 20 new 5G mobile phone models were released in the country, up 25% year-on-year during the month. The increasing penetration of 5G is anticipated to boost the smartphone industry's growth, enhancing the demand for the studied market.
  • Additionally, the increasing internet penetration significantly impacts the mobile commerce market. With more people accessing the internet, mainly through mobile devices, there has been a surge in online shopping and mobile transactions. According to Great Works Internet, as of April 2023, Northern Europe ranked first by the internet penetration rate, with approximately 97% of its population using the internet. Western Europe followed, with 93.5%. Overall, the global average internet penetration rate was around 64.6%.

North America Is Anticipated To Hold The Largest Market Share

  • In the United States, the rising smartphone penetration and mobile internet usage are driving the growth of mobile commerce. Also, personalized marketing and the availability of multichannel & mobile commerce options have encouraged consumers to make purchases using their mobile devices.
  • According to GSMA, in North America, the number of smartphone subscribers is estimated to reach 328 million by the year 2025. Further, by 2025, the region is expected to witness an increase in Internet penetration rates (80%) and mobile subscribers (86%). The increasing demand for mobile phones is likely to provide lucrative opportunities for the growth of the studied market.
  • Further, according to Great Works Internet, as of 2023, approximately 92% of individuals in the United States accessed the Internet. The United States is one of the biggest online markets worldwide, and in 2022, there were over 299 million internet users in the country.
  • The region is also witnessing an upsurge in the adoption of E-commerce owing to several factors like the increasing dominance of e-commerce giants like Amazon & eBay, the ability of e-commerce to provide a wider selection of products than brick-and-mortar stores, and offers competitive pricing due to lower overhead costs. The ease of finding and comparing products online and the advances in technology, like improved website design and faster shipping options, are also contributing to the development of E-commerce in the region.
  • For instance, according to the US Census Bureau, in the first quarter of 2023, the share of e-commerce in total U.S. retail sales stood at 15.1%, an increase from the previous quarter (14.8%). From January to March 2023, retail e-commerce sales in the United States reached approximately USD 273 billion, the highest quarterly revenue in history.

Mobile Commerce Industry Overview

The mobile commerce market is fragmented due to the growing adoption of digitization, e-commerce, and m-commerce, making people use these mediums more often, giving the players a broad scope to penetrate the market with technological innovation and developments. Some key players include Ericsson, Gemalto (Thales Company), Google Inc., IBM Corporation, Mastercard Inc., Paypal Holding, SAP SE, and Visa Inc., among others.

  • October 2023: To invest in GenAI startups focused on payments, fintech, and commerce, Visa announced the launch of a USD 100 million generative AI (GENAI) venture fund. The initiative will be led by Visa Ventures, a corporate investment arm of the global payment giant that has invested and cooperated with related companies since 2007.
  • March 2023: MobiKwik, which deferred its November 2021 initial public offer (IPO) due to choppy markets, announced its plans to go public in the next 12-18 months. In 2022, it raised over INR 50 crore in debt funding. In 2023, the company is looking at being fully profitable on an INR 1,000 crore topline.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Market Definition and Scope
  • 1.2 Study Assumptions

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growth of Smartphones and Internet Penetration Drive the M-commerce Market
    • 5.1.2 Broader Reach Due to Mobility
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of High Number Mobile Compatible Websites
  • 5.3 Impact of Macro Economic Trends on the Industry

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Transaction Type
    • 6.1.1 M Retailing
    • 6.1.2 M Ticketing/Booking
    • 6.1.3 M Billing
    • 6.1.4 Other Transaction Types
  • 6.2 By Payment Mode
    • 6.2.1 Near Field Communication (NFC)
    • 6.2.2 Premium SMS
    • 6.2.3 Wireless Application Protocol (WAP)
    • 6.2.4 Direct Carrier Billing
    • 6.2.5 Other Payment Modes
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 United Kingdom
      • 6.3.2.2 Germany
      • 6.3.2.3 France
      • 6.3.2.4 Rest of Europe
    • 6.3.3 Asia-Pacific
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 Japan
      • 6.3.3.3 India
      • 6.3.3.4 Rest of Asia-Pacific
    • 6.3.4 Latin America
      • 6.3.4.1 Brazil
      • 6.3.4.2 Argentina
      • 6.3.4.3 Rest of Latin America
    • 6.3.5 Middle-East and Africa
      • 6.3.5.1 UAE
      • 6.3.5.2 Saudi Arabia
      • 6.3.5.3 Rest of Middle-East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Mergers & Acquisitions
  • 7.2 Company Profiles
    • 7.2.1 Telefonaktiebolaget LM Ericsson
    • 7.2.2 Thales Group (Gemalto NV)
    • 7.2.3 Google Inc.
    • 7.2.4 IBM Corporation
    • 7.2.5 Mastercard Inc.
    • 7.2.6 Mopay AG
    • 7.2.7 Oxygen8
    • 7.2.8 Paypal Holdings Inc.
    • 7.2.9 SAP SE
    • 7.2.10 Visa Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS