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市場調査レポート
商品コード
1628772

サプライチェーンビッグデータ分析:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

Supply Chain Big Data Analytics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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サプライチェーンビッグデータ分析:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

サプライチェーンビッグデータ分析市場は予測期間中にCAGR 17.31%を記録する見込み

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主なハイライト

  • デジタル技術の普及により、ビッグデータアナリティクス(BDA)は、ますます膨大になるデータから価値を引き出し、圧倒的な競争優位性を獲得するためのより良い機会を企業に提供する重要なビジネス能力として台頭してきています。
  • ビッグデータ分析は、製造業におけるサプライチェーンの改善を支援します。例えば、エネルギーを大量に消費する製造工程では、電力料金の変化を利用してスケジュールを立てることができます。組立力や部品間のサイズのばらつきなど、生産特性に関するデータを保存・調査することで、たとえ数年後にエラーが発生したとしても、根本的な原因究明に役立てることができます。農業用種子の加工業者や生産者は、さまざまなタイプのカメラを使ってリアルタイムで製品の品質を監視し、個々の種子の品質評価を得ています。
  • アナリティクスは、トラック運送事業者が業務を最適化するためにすでに利用しています。例えば、車両の経済性を高めるために燃料使用量分析を採用したり、保管スペースをリアルタイムで分配することで待ち時間を削減するためにGPS技術を採用したりしています。宅配便会社は、トラックの地理的位置と混雑状況データに基づいて、消費者への配達のリアルタイムスケジューリングを開始しています。例えばUPSは、ネットワークの55,000の経路を改善するため、オンロード統合最適化ナビゲーションシステム(オリオン)の構築に10年を投資しました。同社のデービッド・アブニーCEOによれば、この新方式は年間3億米ドルから4億米ドルのコスト削減につながるといいます。ビッグデータ解析はまた、小包がいつ配達されるかを予測するためにデータをマイニングすることで、より少ない配達作業で商品を配達する物流事業者を支援します。
  • ビッグデータ分析は、企業が関連商品をグループ化することによる販売上のメリットを調査するのにも役立ちます。グーグルは、高解像度の衛星画像を提供するSkybox社を買収しました。Skybox社は、駐車場内の自動車を観察し、店頭での需要を予測するのに利用できます。また、カメラを搭載したドローンを使って店頭の在庫量を追跡することを研究している企業もあります。
  • COVID-19のパンデミックは、世界の供給システムに混乱と危険をもたらしました。ビッグデータ分析(BDA)は最近、そのような危険の影響を計画し軽減するために、予測された先制的な情報を企業に提供する実行可能なソリューションとして登場しました。今回の大災害は、長期的な経済的持続性を確保するためのサプライチェーンへのソリューションの必要性を浮き彫りにしました。このような困難な時期に、サプライチェーンアナリティクスは、企業が早急な調整が必要なプロセスや、すぐになくなると予想される製品・品目を検出し、需給ギャップをうまく管理するのに役立った。さらに、サプライヤーは、世界のサプライチェーンに対する大流行の有害な影響を軽減するためのソリューションを積極的に開発・提供しています。

サプライチェーンビッグデータ分析市場の動向

小売業は大幅な成長が見込まれる

  • 小売業界は現在、サプライチェーンビッグデータ分析市場のかなりの部分を占めており、サプライチェーン全体でIoTソリューション、ビーコン、RFID技術を採用することで生成されるデータソースが増加する結果、多くの成長機会をもたらすと期待されています。さらに、小売売上高の拡大が市場成長の原動力になると予想されます。例えば、昨年の米国の小売総売上高は約4兆8,600億米ドルで、前年から530億米ドル増加しました。
  • 小売企業は、新たなデータソースを活用することで、プランニングの手順や需要感知能力を高めることができます。例えば、ブルー・ヨンダーは、すでに小売業で使用されているデータ集約型の予測アルゴリズムを作成し、130,000のSKUと200の影響変数から、毎日150,000,000の確率分布を得ています。これにより、予測精度が大幅に向上し、会社の物流能力要件をよりよく理解できるようになり、陳腐化、在庫レベル、過剰在庫が減少しました。ブルー・ヨンダーのようなサードパーティのクラウドベース・プラットフォームの最近の拡大により、その他の小売業者も同様の活動をより利用しやすくなっています。
  • 世界各国の政府は個人に自宅待機を勧告し、社会的距離を置く規制を制定しているため、インターネットでの購買はさらに増加しています。パンデミックの間、小売業における分析ソリューションの需要は劇的に増加しました。例えばウォルマートは、2021年にウォルマートの消費者センターから情報を収集し、ウォルマートの数多くのブランドの認知度、視聴者の行動、チャネルの成功に関する洞察を提供するプラットフォーム、ウォルマート・ルミネートを開発しました。昨年10月、同社はサプライヤーに無償のベーシックパッケージを近々導入することを発表し、規模の大小を問わず、サプライヤーが加盟店と連携して企業を拡大することをさらに容易にしました。ウォルマート・ルミネイト・ベーシックは、今年中に発売される予定です。
  • さらに、加盟店はIoTソリューションやデバイスを使用して、消費者データの分析、在庫レベルの管理、顧客とのやり取りの改善を行っています。こうした技術的進歩により、サプライチェーン全体の品目の監視が向上し、顧客の行動を明確に把握できるようになります。
  • 例えば、RFIDリーダーを売り場の天井スペースに設置することで、陳列されているすべての商品をスキャンし、より正確な在庫の可視化を可能にしています。アメリカンアパレルはRFIDタグとデータ分析技術を利用して在庫管理を強化し、ウォルマートはビッグデータ分析を利用して店舗内管理とサプライチェーン管理を改善しています。

北米が主要シェアを占める見込み

  • 米国の企業や政府は、同国の製造業における生産性を高め、サプライチェーン全体のオペレーション強化に注力することで、製造業ビジネスの活性化に絶えず取り組んでいます。米国におけるeコマース事業の拡大に伴い、効果的なサプライチェーンマネジメントに対する需要も高まっています。米国商務省によると、米国のeコマース事業は昨年第3四半期に10.8%成長しました。オンライン注文は、消費された小売金額全体の20.6%以上を占めています。
  • 米国は世界最大級の小売マーケットプレースであり、COVID-19はその影響をかなり受けました。しかし、数字の上昇を軌道に乗せ、勢いを維持するために成長を増強するには、その規模でデータを評価する高度な技術が必要です。全米小売業協会(NRF)によると、小売業は国内最大の民間産業であり、年間GDP3兆9,000億米ドルを占め、アメリカ人の4人に1人(5,200万人)を雇用しています。
  • 米国国勢調査局によると、昨年3月の小売売上高は季節調整済みで2月比0.5%増、前年同月比6.9%増だった。2月は前月比0.8%増、前年同月比18.2%増だった。
  • さらに、北米の小売業界では、電子小売業者が、優れたサプライチェーン管理によって効率的に達成される可能性のある即日配達を含めることによって、消費者体験を改善しようとしています。
  • さらに、地域の新興企業は、ビッグデータ分析やその他の新技術を利用して業務効率を改善するために資金を集めています。例えば、世界の安全保障とビジネスの交差点で企業にインテリジェンスを提供する分析・データ企業であるKharonは、昨年9月、流通網のマッピングと小口追跡のための国際的なビジネス接続とクラウドベースのプラットフォームであるTransparency-Oneとの提携を発表しました。顧客はTransparency-Oneを利用して、製品レベルの流通網マッピングと文書監視を行うことができ、またKharonの強制労働データベースと照らし合わせて、拒否された者やリスクの高い者のスクリーニングを自動化することができます。

サプライチェーンビッグデータ分析業界の概要

サプライチェーンビッグデータ分析市場は競争が激しく、複数の大手企業で構成されています。市場シェアの面では、SAP SE、IBM Corporation、Oracle Corporation、MicroStrategy Incorporated、Genpact Limitedなど、少数の大手企業が現在市場を独占しています。これらの企業は、戦略的協業イニシアチブを活用して市場シェアと収益性を高めています。

2022年10月、オラクルはデータとアナリティクスのソリューション・ポートフォリオ全体にわたって、多数の新製品開発を発表しました。Oracle Fusion AnalyticsのERP、CX、SCM、およびHCMアナリティクス向け追加機能により、意思決定者は、戦略目標に照らしてパフォーマンスを評価するための、2,000を超えるベストプラクティスのダッシュボード、KPI、およびレポートの事前構築コレクションを利用できます。2022年11月、AWSはAWS Supply Chainを発表しました。この新しいプラットフォームにより、企業はサプライチェーンの可視性を向上させ、リスクを削減し、コストを削減し、顧客体験を向上させる、より迅速で十分な情報に基づいた選択を行うことができます。AWS Supply Chainは、多数のサプライチェーンシステムからのデータをシームレスに集約・分析します。これにより、企業はリアルタイムでオペレーションを監視し、パターンをより迅速に特定し、より正確な需要予測を提供することで、消費者の期待に応える十分な在庫を保証することができます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 市場促進要因
    • 効率向上のためのビジネスデータニーズの高まり
  • 市場抑制要因
    • 運用の複雑さとメンテナンスコストの高さ
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 業界の魅力- ポーター・ファイブ・フォース
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ソリューション
      • サプライチェーン調達・計画ツール
      • 販売・業務計画
      • 製造アナリティクス
      • 輸送・ロジスティクス分析
      • その他のソリューション(在庫計画と最適化分析、スケジューリングとレポーティングツール)
    • サービス
      • プロフェッショナル・サービス
      • サポート・保守サービス
  • エンドユーザー別
    • 小売
    • 運輸・物流
    • 製造業
    • ヘルスケア
    • その他のエンドユーザー
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • インド
      • その他アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
      • メキシコ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • SAP SE(SAP)
    • IBM Corporation
    • Oracle Corporation
    • MicroStrategy Incorporated
    • Genpact Limited
    • SAS Institute Inc.
    • Sage Clarity Systems
    • Salesforce.com Inc(Tableau Software Inc.)
    • Birst Inc.
    • Capgemini Group
    • Kinaxis Inc.

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 53713

The Supply Chain Big Data Analytics Market is expected to register a CAGR of 17.31% during the forecast period.

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Key Highlights

  • The widespread use of digital technologies has led to the emergence of Big Data Analytics (BDA) as a critical business capability to provide companies with better opportunities to obtain value from an increasingly huge amount of data and gain a commanding competitive advantage.
  • Big data analytics aid in the improvement of the supply chain in the manufacturing business. For example, energy-intensive manufacturing runs can be scheduled to take advantage of changing electricity rates. Data on production characteristics, such as assembly forces or size variances between components, can be saved and examined to aid in the root-cause investigation of errors, even if they arise years later. Agricultural seed processors and producers monitor the quality of their products in real-time using various types of cameras to obtain quality assessments for every individual seed.
  • Analytics are already being used by trucking businesses to optimize their operations. For example, they employ fuel usage analytics to increase vehicle economy and GPS technology to cut waiting times by distributing storage spaces in real time. Courier companies have begun real-time scheduling of deliveries to consumers based on geo-location and congestion data from their trucks. UPS, for example, has invested ten years in creating its On-Road Integrated Optimization and Navigation system (Orion) to improve the network's 55,000 paths. According to the company's CEO, David Abney, the new method would save $300 million to $400 million yearly. Big data analytics will also assist logistics operators in delivering goods with fewer delivery efforts by mining their data to estimate when a parcel will be delivered.
  • Big data analytics can help businesses investigate the sales benefits of grouping related goods together. Google has bought Skybox, a source of high-resolution satellite images that can be used to watch automobiles in a parking lot to predict in-store demand. Others have investigated the use of camera-equipped drones to track on-shelf stock levels.
  • The pandemic of COVID-19 has caused disruptions and hazards in global supply systems. Big data analytics (BDA) has recently arisen as a viable solution for providing firms with predicted and pre-emptive information to assist them in planning and reducing the effects of such hazards. The outbreak highlighted the need for solutions for supply chains to ensure long-term economic sustainability. During these difficult times, supply chain analytics helped firms to detect processes that needed immediate adjustment or products/items that were expected to run out soon, helping them to manage the demand-supply gap better. Furthermore, the suppliers are actively developing and delivering solutions to mitigate the detrimental effects of the outbreak on global supply chains.

Supply Chain Big Data Analytics Market Trends

Retail is Expected to Register a Significant Growth

  • The retail industry currently accounts for a significant portion of the supply chain big data analytics market, and it is expected to present numerous growth opportunities as a result of the increasing number of data sources generated by the adoption of IoT solutions, beacons, and RFID technologies throughout the supply chain. Additionally, growing retail sales are expected to drive market growth. For instance, last year, total retail sales in the United States were roughly USD 4.86 trillion, up USD 53 billion from the previous year.
  • Retailers may enhance their planning procedures and demand-sensing capacities by utilizing new data sources. Blue Yonder, for instance, has created data-intensive forecasting algorithms already being used in retail, wherein 130,000 SKUs and 200 impacting variables yield 150,000,000 probability distributions each day. This has significantly improved forecast accuracy, provided a better understanding of the firm's logistical capacity requirements, and decreased obsolescence, stock levels, and excess inventory. The recent expansion of third-party cloud-based platforms such as Blue Yonder makes similar activities more available to other retailers.
  • Governments worldwide have advised individuals to stay at home and are enacting social distancing regulations, increasing internet purchasing even more. During the pandemic, the demand for analytics solutions in retail has increased dramatically. Walmart, for example, developed Walmart Luminate in 2021, a platform that collects information from Walmart's consumer center and provides insights on perception, audience behavior, and channel success for the numerous brands at Walmart. In October last year, the company announced the forthcoming introduction of a Basic package at no cost to suppliers, making it even more straightforward for suppliers of any scale to engage with merchants to expand their companies. Walmart Luminate Basic is scheduled to go on the market in the current year.
  • Furthermore, merchants use IoT solutions and devices to analyze consumer data, manage stock levels, and improve customer interactions. These technological advancements allow for improved monitoring of items across the supply chain and aid in acquiring a clear insight into client behavior.
  • For instance, merchants have also installed a system of RFID readers into the ceiling space of the sales floors, enabling them to scan all of the items on show and offering more precise inventory visibility. American Apparel uses RFID tags and data analytics technologies to enhance inventory control, while Walmart uses Big Data analytics to improve in-store and supply-chain management.

North America is Expected to Hold Major Share

  • Companies and governments in the United States are constantly working to boost their manufacturing business by increasing productivity and focusing on strengthening operations across the supply chain in the country's manufacturing industry. As the e-commerce business in the United States expands, so does the demand for effective supply chain management. According to the US Commerce Department, the country's e-commerce business grew by 10.8% in the third quarter of the last year. Online orders accounted for over 20.6% of all retail dollars spent.
  • The United States is one of the world's largest retail marketplaces, and covid-19 influenced it considerably. However, getting back on track with rising numbers and augmenting growth to keep the momentum going requires advanced tech to evaluate data at that scale. According to the National Retail Federation (NRF), retail is the country's biggest private industry, accounting for USD 3.9 trillion yearly GDP and employing one in every four Americans (52 million).
  • According to the US Census Bureau, retail sales in March last year were up 0.5% seasonally adjusted from February and 6.9% Y-O-Y. In February, there were rises of 0.8% month over month and 18.2% Y-O-Y.
  • Additionally, E-retailers in the North American retail sector are trying to improve the consumer experience by including same-day delivery, which may be accomplished efficiently with excellent supply chain management.
  • Further, regional startups are gathering funds to improve operational efficiency using Big Data analytics and other new technologies. For example, Kharon, an analytics and data company providing companies with intelligence at the intersection of world security and business, announced a partnership with Transparency-One, an international business connectivity and cloud-based platform for distribution network mapping and sub-tier tracking, in September last year. Clients may use Transparency-One to perform product-level distribution network mapping and document monitoring while also automating refused and high-risk party screenings against Kharon's sector Forced Labor database.

Supply Chain Big Data Analytics Industry Overview

The supply chain big data analytics market is highly competitive and consists of several major players. In terms of market share, a few major players currently dominate the market, including SAP SE, IBM Corporation, Oracle Corporation, MicroStrategy Incorporated, and Genpact Limited, among others. These companies leverage strategic collaborative initiatives to increase their market shares and profitability.

In October 2022, Oracle unveiled a slew of new product developments across its complete data and analytics solutions portfolio. With the additional features in Oracle Fusion Analytics for ERP, CX, SCM, and HCM analytics, decision-makers have a prebuilt collection of over 2,000 best-practice dashboards, KPIs, and reports to evaluate performance against strategic objectives. In November 2022, AWS introduced AWS Supply Chain. This new platform enables organizations to supply chain visibility better to make quicker, more informed choices that reduce risks, save money, and enhance customer experiences. AWS Supply Chain seamlessly aggregates and analyzes data from numerous supply chain systems. This allows businesses to monitor their operations in real-time, identify patterns faster, and provide more accurate demand projections to guarantee enough inventory to fulfill consumer expectations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Increasing Need of Business Data to Improve Efficiency
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Operational Complexity Coupled with High Maintenance Costs
  • 4.4 Value Chain / Supply Chain Analysis
  • 4.5 Industry Attractiveness - Porter Five Forces
    • 4.5.1 Threat of New Entrants
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.6 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Solution
      • 5.1.1.1 Supply Chain Procurement and Planning Tool
      • 5.1.1.2 Sales and Operations Planning
      • 5.1.1.3 Manufacturing Analytics
      • 5.1.1.4 Transportation and Logistics Analytics
      • 5.1.1.5 Other Solutions (Inventory Planning and Optimization Analytics and Scheduling and Reporting Tools)
    • 5.1.2 Service
      • 5.1.2.1 Professional Service
      • 5.1.2.2 Support and Maintenance Service
  • 5.2 End User
    • 5.2.1 Retail
    • 5.2.2 Transportation and Logistics
    • 5.2.3 Manufacturing
    • 5.2.4 Healthcare
    • 5.2.5 Other End Users
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 United Kingdom
      • 5.3.2.2 Germany
      • 5.3.2.3 France
      • 5.3.2.4 Italy
      • 5.3.2.5 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 Japan
      • 5.3.3.3 South Korea
      • 5.3.3.4 India
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 Latin America
      • 5.3.4.1 Mexico
      • 5.3.4.2 Brazil
      • 5.3.4.3 Argentina
      • 5.3.4.4 Rest of Latin America
    • 5.3.5 Middle-East & Africa
      • 5.3.5.1 United Arab Emirates
      • 5.3.5.2 Saudi Arabia
      • 5.3.5.3 South Africa
      • 5.3.5.4 Rest of Middle-East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 SAP SE (SAP)
    • 6.1.2 IBM Corporation
    • 6.1.3 Oracle Corporation
    • 6.1.4 MicroStrategy Incorporated
    • 6.1.5 Genpact Limited
    • 6.1.6 SAS Institute Inc.
    • 6.1.7 Sage Clarity Systems
    • 6.1.8 Salesforce.com Inc (Tableau Software Inc.)
    • 6.1.9 Birst Inc.
    • 6.1.10 Capgemini Group
    • 6.1.11 Kinaxis Inc.

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS