デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1549901

インドネシアの通信サービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)

Indonesia Communication Services - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
インドネシアの通信サービス:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

インドネシアの通信サービス市場規模は2024年に173億米ドルと推定・予測され、2029年には197億米ドルに達し、予測期間(2024-2029年)のCAGRは2.63%で成長すると予測されます。

Indonesia Communication Services-Market

主なハイライト

  • インドネシアの通信サービス市場はモバイル中心の産業として繁栄しており、力強い経済成長によってインドネシアは世界で最も急成長している通信市場の1つとなっています。発展の原動力となっているのは、モバイルおよび固定ブロードバンド加入と世帯普及率の向上です。
  • 大幅な設備投資による光ファイバー網と5Gのカバー範囲の拡大、より手頃な価格、サービスの改善、データ利用の増加、スマートフォンの普及率向上によるインドネシアの通信セクターの成長は、同国の通信サービス市場を押し上げる可能性が高いです。
  • 4Gおよび5Gネットワークの成長の加速、2Gおよび3G音声サービスのVoLTE(Voice-over Long-Term Evolution)およびVoNR(Voice over New Radio)に基づくパケット交換サービスへの切り替えが、インドネシア通信サービス市場の成長を促進しています。技術の発展とネットワークの進化が、インドネシア市場の発展を可能にしています。同国の消費者、企業、産業界は、高品質で使いやすい音声サービスや数多くの革新的な通信サービスの恩恵を受けています。
  • 近年インドネシアでは、OTT(オーバー・ザ・トップ)音声サービスの動向の高まりが、ビデオ通話やビデオ・メッセージングなど、より高度な通信サービスの導入を後押ししています。多くのモバイルシナリオにおいて、高いサービス品質(QoS)で完全に満足のいく音声体験を提供したいという要求が高まっているため、市場のベンダーは顧客の要件に合わせたソリューションを提供する必要に迫られています。
  • VoLTEとVoNRは、使いやすく高品質な体験を提供します。また、Wi-Fi通話はすべての主要スマートフォンブランドでネイティブにサポートされており、CSPネットワークにも広く導入されています。屋内の音声通話カバレッジの向上や安価な国際通話といった利点が、Wi-Fi通話の採用を大きく後押ししています。インドネシアでは2030年までに、IndosatやTelkomselのような大手企業の支援により、5Gモバイル加入者が大幅に増加すると予測されています。
  • COVID-19は、在宅勤務の傾向を強め、日常生活における新しいルーチンに慣れつつあります。新しいデジタル行動への移行は、通信サービスにおいて重要な役割を果たします。ネットワークのトラフィック負荷が都心部やオフィス街から郊外の住宅街へとシフトし、住宅用固定ネットワークがトラフィックを吸収する割合が高まるにつれ、インドネシアでも通信サービスへの需要が増加しました。この傾向はパンデミック後の時代も続くとみられ、市場成長の原動力となると思われます。

インドネシアの通信サービス市場動向

固定データ通信サービスが大幅な成長を記録

  • 複数のサービスを通信させるための固定ローカル(LAN)やメトロポリタンエリアネットワーク(MAN)の設計、導入、保守、監視、運用の増加が、調査対象市場の成長を後押ししています。固定データ・ネットワーク・インフラストラクチャ・ソリューションには、マルチサービス・ネットワーク・エンジニアリング、建物内やキャンパス内のLAN/WANネットワーク、企業アプリケーションへのセキュア・アクセス・ソリューション、予防的・是正的メンテナンス、モニタリング・ソリューションなどが含まれます。
  • 企業戦略を効果的に遂行し、現在の競合や技術革新の課題に対処できるような通信システムに対する企業の要求が高まっています。インドネシアの固定通信サービス市場は、固定ブロードバンド・サービスの急速な普及と、携帯電話やインターネット・ベースの通信サービスへのユーザーの切り替えによって牽引されています。
  • 高速光ファイバーブロードバンド・サービス、FTTH/B(Fiber-to-Home/Business)回線の普及が進み、高速インターネット・サービスへの需要が高まっていることが、インドネシアの市場成長を牽引しています。通信会社のTelkom Indonesiaは、従来の回線交換とVoIPで強力な足跡を残しているため、この地域で固定音声サービスとブロードバンド・サービスの強力なポートフォリオを提供し、固定音声サービス分野を推進すると予想されます。
  • インドネシアのブロードバンド・プロバイダーであるリンク・ネットは今年、ジャワ島東部に新しいデータセンターを開設しました。同社は中国の通信事業者ZTEと提携し、ジャカルタのデータセンター施設をアップグレードするとともに、スラバヤに新しいデータセンターを建設し、リンク・ネットの住宅ブロードバンド事業をファイバー株式会社に転換することを目指しています。両社は、FTTH(Fiber to the Home)ネットワークの信頼性を高めることで、スムーズな接続性を確保し、インターネット・サービスとビデオ・コンテンツの顧客への最適な配信を実現することに注力しています。
  • GSMAによると、1億7,600万人以上のインドネシア人がモバイルサービスに加入しており、拡大するデジタル経済におけるコミュニケーションを促進しています。4Gネットワークと新たな超高速5Gは、インドネシアにおけるデジタル・インクルージョンを可能にします。携帯電話は、通信ツールとして重要なサービスを提供する上で極めて重要です。ファイバー・ツー・ザ・ルーム(FTTR)も、高品質のホーム・ネットワーキングを実現する第5世代固定ネットワーク(F5G)技術として台頭しています。
  • 固定ネットワークCPE分野の著名な市場関係者は、インドネシアの顧客にプレミアムソリューション、製品、サービスを提供することに尽力しています。FTTR分野での継続的な進歩と業界パートナーとの協力が、インドネシアの通信サービス市場の成長を促進すると予想されます。2,000Mビット/秒のデータレートは、インターネットアクセス、VoIP、IPTVサービスの要件を同時に満たすことができます。Wi-Fi 6テクノロジーとFTTRの統合は、高速、低コスト、高安定性を実現し、全国のユーザーにとって理想的な選択肢となります。

小売業での通信サービス導入が拡大

  • インドネシアの小売市場は、世界で最も急成長している市場の1つであり、これは大規模な消費者基盤と経済成長に起因しています。インドネシアの小売企業は、顧客体験の向上とプロセスの合理化を図り、定着率、収益、効率を高めるために、現場の従業員に力を与えるコミュニケーションのイノベーションをプロトタイピングしています。ワークフロー・オーケストレーションでは、業務を円滑に進めるために、店舗従業員間で膨大な量の調整が必要となります。さらに、COVID-19の大流行によって引き起こされた、注文量の増加、在庫切れ、社会的距離、スタッフの呼び出しなどの混乱は、小売業におけるリアルタイムの会話やコミュニケーションの需要を高めています。
  • 小売業におけるコミュニケーションとは、店舗従業員とオフィス従業員間の情報共有を指します。COVID-19の大流行は、インドネシアの消費者の買い物の仕方を変え、実店舗からオンラインショッピングへのシフトを加速させました。サードパーティーのマーケットプレースにある公式店舗では、オンライン販売が急成長しており、パンデミック後の時代にはさらに増加すると予想されています。GSMAによると、インターネットはインドネシアの社会発展と経済成長を支える最も重要な存在です。インドネシアでは、ユニークなモバイル加入者の増加とモバイル・インターネット・ユーザーの普及率が市場拡大の原動力になると予想されます。
  • パートナーシップやコラボレーションの拡大が、インドネシアの小売セクターにおける通信サービスの導入を促進しています。小売ソリューションの出版会社であるHypertradeは、インドネシアの小売ソリューション・プロバイダーであるSMF Solutionsと提携し、インドネシア企業へのリーチを拡大し、革新的な小売ソリューションを提供します。この提携により、Hypertradeはインドネシア企業に最先端の小売ソリューションを提供することになります。両社の専門知識は、Hypertradeがインドネシア企業のニーズに応じてソリューションを調整するのに役立つと思われます。同社はインドネシアで、業務の合理化、効率性の向上、顧客エンゲージメントの改善を目的とした小売ソフトウェア・ソリューションの販売を計画しています。
  • インドネシア企業間のパートナーシップの高まりは、企業にとって重要なマイルストーンであり、リーチを拡大し、顧客に価値を提供することを可能にします。デジタル化の進展と近代化により、小売企業は注文の同時処理、顧客からの問い合わせへの対応、行列のできる顧客の支援、安全性、プライバシー、セキュリティの優先順位付けなどが可能になり、インドネシアの小売市場はさらに活性化しています。
  • エンタープライズ・グレードの通信サービスにより、従業員同士や他の店舗との即時通信が可能になり、在庫の特定、BOPIS注文の履行、顧客の問い合わせへの対応が摩擦なく行えるようになります。これにより、ロスの削減、効率の向上、長期的な収益の増加が実現します。このようなデータから、インドネシアの通信サービス市場では、ワイヤレス・ネットワークを強化し、チームに適切なデバイスを装備することで、高品質の顧客サービスの提供を全面的にサポートするための投資が増加していることがうかがえます。
  • ユニファイド・コミュニケーション・アズ・ア・サービス(UCaaS)のようなリテール・コミュニケーション・ソフトウェアの成長動向は、ビジネス・コミュニケーション全般に対応し、インターネット・プロトコル上でそれらを組み合わせる。シングルモードのVoIPソリューションとは異なり、UCaaSはマルチモーダルであり、ビデオ会議、テキスト、画面共有、グループチャット、ビデオ会議など、さまざまなコミュニケーションツールが含まれています。

インドネシア通信サービス産業の概要

インドネシアの通信サービス市場は、複数の企業が存在するため断片化しています。主なプレーヤーには、オラクル、インテル・コーポレーション、IBMコーポレーション、Amazon Web Services Inc.、SAP SE、アクセンチュア、マイクロソフト、ヒューレット・パッカード・エンタープライズ・ディベロップメントLP富士通、東芝ITサービスなどがあります。この市場の主要企業は、競争上の優位性を獲得するために、革新的な新製品を投入し、パートナーシップや協力関係を結んでいます。

  • 2023年2月、IBMはインドネシアのデジタル経済ロードマップを加速させ、東南アジアにおけるハイテクと専門技術スキル開発の最前線に立つため、ハイブリッド・クラウドとAIのためのIBMアカデミーを開設しました。同アカデミーでは、IBM SkillsBuildとRed HatのプログラムによるAI、ハイブリッド・クラウド、サイバーセキュリティのコースを提供します。IBMによるこの開発は、この地域におけるハイブリッド・クラウドやAIなどのデジタル技術に関する認識を高めるまたとない機会をもたらすと思われます。
  • アマゾン・ウェブ・サービス(AWS)は2022年1月、インドネシアのジャカルタに新しいデータセンターを導入し、企業がアプリケーションを実行し、インドネシアにあるAWSデータセンターからエンドユーザーにサービスを提供し、AWSテクノロジーを活用してイノベーションを推進できるようにしました。インドネシアのAWSリージョンは、より低遅延なサービスを全国規模で顧客に提供し、事業継続のためのディザスタリカバリ・アプリケーションをサポートするために設立されました。アジア太平洋(ジャカルタ)リージョンは、クラウドを活用したアプリケーションを提供し、全国的な経済発展を促進すると推定されています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 業界バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • スマートフォンの普及率上昇
    • インターネットへの依存度の急上昇
  • 市場抑制要因
    • セキュリティ上の脅威と個人情報の漏洩
    • 高度な通信インフラに伴う多額の設備投資

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 固定音声
    • 固定データ
    • モバイル音声
    • その他ITサービス
  • 地域別
    • ジャワ
    • スマトラ
    • カリマンタン
    • その他の地域

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Oracle
    • Intel Corporation
    • IBM Corporation
    • Amazon Web Services Inc.
    • SAP SE
    • Accenture
    • Microsoft
    • Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • Fujitsu
    • Toshiba IT-Services Corporation
  • *List Not Exhaustive

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 50002539

The Indonesia Communication Services Market size is estimated at USD 17.30 billion in 2024, and is expected to reach USD 19.70 billion by 2029, growing at a CAGR of 2.63% during the forecast period (2024-2029).

Indonesia Communication Services - Market

Key Highlights

  • The Indonesian communications services market thrives as a mobile-centric industry, with strong economic growth positioning Indonesia as one of the fastest-growing telecom markets worldwide. The development is driven by mobile and fixed broadband subscriptions and increased household penetration.
  • Growth in the Indonesian telecom sector due to the expanded coverage, greater affordability, service improvements, increased data usage, and higher smartphone penetration of its fiber-optic network and 5G coverage through significant capital expenditure investments is likely to boost the country's communication services market.
  • Accelerating growth of 4G and 5G networks, switching 2G and 3G voice services to packet-switched services building on voice-over Long-Term Evolution (VoLTE) and Voice over New Radio (VoNR) is propelling the growth of the Indonesia communication service market. Growing technological advancement and the evolution of networks are factors that enable the development of the market in Indonesia. The country's consumers, enterprises, and industries benefit from high-quality, easy-to-use voice and numerous innovative communication services.
  • Rising trends of over-the-top (OTT) voice services have driven the adoption of more advanced communication services, such as video calling and video messaging, in Indonesia in recent years. Growing demands to offer an entirely satisfactory voice experience in many mobile scenarios with high quality of service (QoS) is compelling market vendors to provide solutions tailored to customer requirements.
  • VoLTE and VoNR provide an easy-to-use and high-quality experience. Also, Wi-Fi calling is natively supported in all major smartphone brands and is widely deployed in CSP networks. Benefits such as improved indoor voice coverage and cheaper international calls drive Wi-Fi calling adoption significantly. 5G mobile subscribers are projected to grow significantly in Indonesia by 2030 with the help of significant players like Indosat and Telkomsel.
  • COVID-19 has increased the trend of working from home and becoming accustomed to new routines in daily life. The transition toward new digital behaviors plays a critical role in communications services. As network traffic loads shifted from city centers and office areas to suburban residential areas and the fixed residential network absorbed a larger share of traffic, Indonesia also experienced an increased demand for communication services. This behavior will likely continue during the post-pandemic era, propelling market growth under study.

Indonesia Communication Services Market Trends

Fixed Data Communication Services to Register a Significant Growth

  • Growing design, implementation, maintenance, monitoring, and operation of fixed local (LAN) and metropolitan area networks (MAN) to communicate multiple services is propelling the market's growth under study. Fixed data network infrastructure solutions include multi-service network engineering, LAN/WAN networks in buildings and on campuses, solutions for secure access to corporate applications, preventive and corrective maintenance, and monitoring solutions.
  • There is a rising requirement for communications systems in organizations that allow them to effectively carry out their corporate strategy and deal with current competitiveness and innovation challenges. Indonesia's fixed communications services market is driven by the rapid uptake of fixed broadband services and users switching to mobile and internet-based communication services.
  • The growing uptake of high-speed fiber-optic broadband services, fiber-to-home/business (FTTH/B) lines, and an increased demand for high-speed Internet services is driving the market growth in Indonesia. Telkom Indonesia, a telecommunications company, is expected to offer a strong portfolio of fixed voice and broadband services in the region owing to its strong footprint in the traditional circuit-switched and VoIP, propelling the fixed voice services segment.
  • Link Net, an Indonesian broadband provider, launched a new data center in east Java this year. The company partnered with Chinese telco ZTE to upgrade Jakarta's data center facilities and construct a new data center in Surabaya, aiming to transform Link Net's residential broadband business into Fiber Co. The companies are focused on increasing the reliability of the Fiber to the Home (FTTH) network, thereby ensuring smooth connectivity and optimal distribution of Internet services and video content to customers.
  • According to GSMA, over 176 million Indonesians are subscribed to mobile services, driving communication in the expanding digital economy. 4G networks and the emerging ultrafast 5G enable digital inclusion in Indonesia. Mobile phones are crucial in delivering vital services as a communications tool. Fiber-to-the-room (FTTR) is also emerging as a fifth-generation fixed network (F5G) technology for high-quality home networking.
  • Prominent market players in the fixed network CPEs domain are committed to delivering premium solutions, products, and services to customers in Indonesia. Continued advancements in the FTTR field and collaboration with industry partners are anticipated to drive growth in the Indonesian communication services market. Availability of data rates of 2,000 Mbit/s effectively meets the requirements for Internet access, VoIP, and IPTV services simultaneously. Integrating Wi-Fi 6 technology with FTTR offers high speed, low cost, and high stability, making it an ideal choice for users nationwide.

Communication Services Adoption to Grow Across Retail

  • The Indonesian retail market is one of the fastest-growing markets in the world, attributed to a large consumer base and a growing economy. Retail organizations in Indonesia are prototyping innovation in communication to empower frontline workers to increase retention, revenue, and efficiency, improving customer experiences and streamlining processes. In workflow orchestration, a tremendous amount of coordination is required among store associates to keep operations running smoothly. Further, the disruptions caused by the COVID-19 pandemic, including increased order volumes, out-of-stock, social distancing, and staff call-outs, have increased the demand for real-time conversations and communications in the retail sector.
  • Retail communications refer to information sharing between store associates and office employees. The COVID-19 pandemic has changed how Indonesian consumers shop, accelerating the shift from physical stores to online shopping. Official stores in third-party marketplaces have seen tremendous growth in online sales, which is further expected to rise during the post-pandemic era. According to GSMA, The internet has been the most important enabler of the country's societal development and economic growth. In Indonesia, the growth of unique mobile subscribers and mobile internet user penetration rate is expected to drive market expansion.
  • Growing partnerships and collaborations are driving the adoption of communication services across Indonesia's retail sector. Hypertrade, a retail solution publishing company, has partnered with SMF Solutions, an Indonesian retail solution provider, to expand its reach and deliver innovative retail solutions to Indonesian businesses. The partnership will position Hypertrade to offer its cutting-edge retail solutions to Indonesian companies. Their expertise will help Hypertrade tailor its solutions according to the needs of Indonesian enterprises. The company plans to distribute retail software solutions in Indonesia designed to streamline operations, increase efficiency, and improve customer engagement.
  • Rising partnerships among the Indonesian players represent a significant milestone for companies, enabling them to expand their reach and deliver value to their customers. Growing digitalization and modernization further add to the Indonesian retail market by allowing the retailer to fulfill orders simultaneously, field customer inquiries, help queue customers, and prioritize safety, privacy, and security.
  • Enterprise-grade communication services enable workers to communicate instantly with each other and other stores to locate inventory, fulfill BOPIS orders, and cater to customers' queries without friction. This helps reduce losses, improve efficiencies, and increase long-term revenue. Such data suggest an increase in investment in the Indonesian communication services market to strengthen wireless networks and equip their teams with suitable devices to fully support them in providing high-quality customer service.
  • Growing trends in retail communication software, such as Unified Communications as a Service (UCaaS), address the overall business communications and combine them over Internet Protocol. Unlike most VoIP solutions that are single mode, UCaaS is multimodal and includes several different communication tools, such as video conferencing, texting, screen sharing, group chat, and video meetings, which is driving the growth of the Indonesian communication service market.

Indonesia Communication Services Industry Overview

The Indonesian communication services market is fragmented because of the presence of several companies. Some key players are Oracle, Intel Corporation, IBM Corporation, Amazon Web Services Inc., SAP SE, Accenture, Microsoft, Hewlett Packard Enterprise Development LP Fujitsu, and Toshiba IT-Services Corporation. Key players in this market are introducing new innovative products and forming partnerships and collaborations to gain competitive advantages

  • In February 2023, IBM opened the IBM Academy for Hybrid Cloud and AI to help accelerate Indonesia's Digital Economy Roadmap to be at the forefront of tech and professional technical skills development in Southeast Asia. The Academy will offer AI, hybrid cloud, and cybersecurity courses from IBM SkillsBuild and Red Hat programs. This development by IBM will bring a unique opportunity to boost awareness regarding digital technologies such as Hybrid Cloud and AI in the region.
  • In January 2022, Amazon Web Services (AWS) introduced new data centers in Jakarta, Indonesia, to enable organizations to run their applications, serve end users from AWS data centers located in Indonesia, and leverage AWS technologies to drive innovation. The AWS region in Indonesia is set up to provide customers with lower latency nationwide and support disaster recovery applications for business continuity. The Asia-Pacific (Jakarta) region is estimated to deliver cloud-powered applications to fuel economic development nationwide.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rise in the Penetration of Smartphones
    • 5.1.2 Rapid Increase in the Reliance on Internet
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Security Threats and Leaks of Private Data
    • 5.2.2 Heavy Capex Associated with Advanced Telecom Infrastructure

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Fixed Voice
    • 6.1.2 Fixed Data
    • 6.1.3 Mobile Voice
    • 6.1.4 Other IT Services
  • 6.2 By Region
    • 6.2.1 Java
    • 6.2.2 Sumatra
    • 6.2.3 Kalimantan
    • 6.2.4 Other Regions

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Oracle
    • 7.1.2 Intel Corporation
    • 7.1.3 IBM Corporation
    • 7.1.4 Amazon Web Services Inc.
    • 7.1.5 SAP SE
    • 7.1.6 Accenture
    • 7.1.7 Microsoft
    • 7.1.8 Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • 7.1.9 Fujitsu
    • 7.1.10 Toshiba IT-Services Corporation
  • 7.2 *List Not Exhaustive

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS