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市場調査レポート
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1549820

インドネシアのIoT:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)

Indonesia IoT - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
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英文 100 Pages
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2~3営業日
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インドネシアのIoT:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアのIoT市場規模は2024年に113億3,000万米ドルと推定され、2029年には265億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024-2029年)のCAGRは15.21%で成長する見込みです。

Indonesia IoT-Market

IoTには、より良いサービスを促進し、顧客により快適な生活を提供する、インターネットに接続された幅広いデバイスが含まれます。モノのインターネット(IoT)は、インドネシア全土で多くの人々や企業に広く利用されている技術として台頭しています。

主なハイライト

  • スマートフォンの普及、インターネット接続、技術の進歩、eコマースの増加がインドネシアのIoT市場を牽引する要因のひとつです。インドネシアのState Cyber and Password Agency(BSSN)は、スマートフォンの接続ユーザー数に比べ、モノのインターネット(IoT)ユーザーが大幅に増加していると述べています。したがって、インドネシアにおけるIoTの発展がますます広まっていることがわかる。
  • 昨年、通信情報省(Kemkominfo)とインドネシア・モノのインターネット協会(ASIOTI)は、IoTデバイスやソリューションの開発に注力する現地の新興企業の形成を奨励するため、IoT創造プログラムを開催しました。
  • インドネシアでは、さまざまな業界でIoTベースのソリューションの導入が加速すると予想されています。例えば、ヘルスケア分野では、IoTデバイスが血圧やグルコースレベルの監視に役立ち、医師が迅速な診断とリアルタイムの意思決定を行うことで、患者に利益をもたらすことができます。軍事産業では、IoTがインドネシア領土の監視用ドローンに使われています。産業革命4.0の台頭により、物流、金融取引、製造などの課題に対処するIoTの需要が高まっています。インドネシアの企業は、インテリジェントビルやスマートオフィスでIoTを広く採用しています。
  • インドネシア政府はスマートシティの建設に積極的に投資しています。デジタル技術の発展は、同国のスマートシティ構想と動向を加速させています。デジタル・ディスラプションは、政府が組織を管理し、地域社会の問題を解決する方法を変えつつあります。スマートシティは、地域の新たな投資機会を発展すると期待されています。
  • インドネシアのIoT市場は、COVID-19以降、より強固なものとなっています。新たなビジネスチャンスと収益源を開き、経営管理を改善し、分野横断的な新たなサービス提供を促進しています。医療従事者の間では、患者データを収集・分析するために医療モノのインターネットに対する需要が高まっています。医療クリニックでは、患者との連絡にダイレクト・メッセージング・ソフトウェアを利用するケースが増えています。公共インフラは、健康危機や気候災害を管理し、効果的な都市ネットワークを維持するためにIoTを活用しています。相互接続が進み、デジタル化された世界の台頭により、インドネシアのIoTハードウェア、ソフトウェア、サービスに対する需要は増加する可能性が高いです。

インドネシアのIoT市場動向

ソフトウェア分野が大きな市場シェアを占める

  • モノのインターネット(IoT)ソフトウェアは、スマートデバイスがネットワークインフラ全体で情報を交換することを可能にします。IoTソフトウェアは、物理的な作業をコンピュータベースの構造に統合することを支援し、精度の向上と人的関与の軽減をもたらします。IoTソフトウェアは、インドネシアの消費者、産業界、政府の間で広く採用されつつあり、インターネット・インフラ全体でデバイスを接続する利点を活用しています。特に、スマートフォン、コネクテッド・カー、ウェアラブル・デバイスの普及は、同分野の成長を促進すると思われます。
  • インドネシアは近年、スマートフォンの普及とデジタルスキルの向上を反映しています。ナローバンドIoT(NB-IoT)ネットワーク、低域広域ネットワーク(LoRaWAN)、Sigfoxネットワークなどの低消費電力広域ネットワーク(LPWAN)が利用可能であることが、同国のIoT展開を促進しています。SigfoxはLPWA技術の中で最も発展しているもので、最近インドネシアで開始されました。
  • インドネシアの公益事業セクターでは、IoTの導入が進んでいます。スマートメーターのようなIoT展開をサポートするデバイスメーカーが増加していることが、同国のセグメント成長を促進しています。同国の携帯電話事業者が採用する先進的なIoT戦略が、IoTソフトウェアの展開を加速させています。LPWANの展開と、複数の使用事例にわたって移動体通信事業者が提供するエンドツーエンドのソリューションは、同国のIoTエコシステムをさらに強化しています。
  • インドネシアの組織は、IoTエクスペリエンスの品質に関して競合の一歩先を行くことを戦略的に重視しています。IoTソフトウェアは、保存、処理、データ収集、操作、および指示を可能にし、市場の企業が競争上の優位性を獲得するのに役立っています。インドネシアのデジタル接続ベンダーは革新的なデジタル・プラットフォームを開発し、インドネシアにチャンスをもたらしています。彼らは専門家と提携し、顧客にクラス最高のデジタル体験を提供し、非効率なレガシー・プラットフォームを置き換えています。
  • インドネシアでは、5G技術と5G固定無線アクセス(FWA)の採用が拡大しており、通信事業者の収益機会を増やす可能性があります。5Gネットワークの増加と接続デバイスの増加は、インドネシアのモノのインターネット(IoT)市場の成長を促進すると思われます。5G技術は4Gよりも大幅に遅延を短縮することが期待されています。そのため、IoTデバイスはリアルタイムで通信できるようになり、より迅速な意思決定と効率的な運用が可能になります。

産業用IoTが大きく成長

  • 産業用IoTプラットフォームは、画像認識、広範なデータ分析、Software-Defined Networking(SDN)を活用し、生産ラインの自動化と最適化、収集データの分析を行う。産業革命の時代において、IoTのような技術は生産をシフトさせ、インドネシアの製造企業のビジネスモデルを再構築し、より高い効率を生み出しています。産業用IoTは、同国の製造企業の製造革新とデジタルトランスフォーメーションを可能にしています。インドネシアは近年、GDPの急速な成長を記録しており、これは成長する新興企業のエコシステムに支えられています。
  • インドネシア証券取引所には、地域のハイテク大手が上場しています。インドネシアでは、新たなビジネスチャンスを求めて、IoTなどの分野でイノベーションが進んでいます。Making Indonesia 4.0」ロードマップや「100 Smart Cities Movement」といった政府の取り組みも、インドネシアでのIoT導入を後押ししています。
  • IoT技術はインドネシアの様々な産業で急速に導入されています。IoTソリューションは、カバレッジと信頼性に関する課題を緩和することができます。インターネット・サービス・プロバイダーのIndosat Ooredoo Hutchisonがインドネシアの主要産業のデジタル化状況について最近発表した調査結果によると、インドネシアの製造業の大半は、第4次産業革命に対する準備態勢が中程度であることを示しており、中でも電子機器メーカーはインダストリー4.0準備指数で最高得点を獲得しています。
  • 環境問題の削減を目的とした政府の規制が、インドネシアにおける廃水IoTソリューションの展開を促進しています。環境・林業省(MoEF)は、産業界が生成する廃水をリアルタイムで監視するIoTソリューションを導入するための法律を導入しました。現場からのデータは直接MoEFのプラットフォームに送られ、意思決定を改善するためのデータへの即時アクセスを提供します。
  • インドネシアのベンダーは、製造プロセスの効率化、通信の最適化、資産管理の合理化のためにIoTネットワークとデバイスを導入しています。IoTネットワークは、現在進行中のサプライチェーンの問題に対処し、製造業のリーダーになるというインドネシアの目標達成を支援することができます。世界最大級のオートバイ市場として、政府は国内の道路を走る電動バイクの数を増やすという野心的な計画を立てています。リアルタイムの監視と追跡のためのIoTソリューションは、インドネシアのe-bikeシェアリング市場で急速に人気を集めています。

インドネシアIoT産業の概要

インドネシアIoT市場は、複数の企業が存在するため断片化しています。主なプレーヤーとしては、アクセンチュア、マイクロソフト、ヒューレット・パッカード・エンタープライズ・ディベロップメントLP、富士通、東芝、ITサービス・コーポレーション、オラクル、インテル・コーポレーション、グーグルLLC、アマゾンウェブサービス、SAP SEなどが挙げられます。この市場の主要企業は、競争上の優位性を獲得するために、新しい革新的なソリューションを導入し、パートナーシップやコラボレーションを形成しています。

  • 2023年8月、通信およびメディア企業向けにソフトウェアとサービスを提供するAmdocs社は、インドネシアのサービスプロバイダーであるTelkomsel社に次世代IoTコネクティビティ・マネジメント・プラットフォームを導入し、Telkomsel社が消費者および企業顧客向けに提供するIoTの範囲を拡大できるようにしました。アムドックスは、ソフトウェア・プロバイダであるMAVOCOのIoTコネクティビティ・マネジメント・プラットフォームを実装するためのシステム・インテグレーション・サービスを提供しました。アムドックスのプラットフォームを利用することで、サービス・プロバイダーは企業顧客のニーズによりよく対応できるようになります。
  • 2022年8月、東芝エネルギーシステム&ソリューション株式会社は、インドネシアのPT Geo Dipa Energi(Persero)と地熱発電所の発電設備の稼働率を向上させるIoTサービスで協業しました。IoTサービスには、発電所の故障予知診断と性能監視が含まれます。同サービスでは、東芝ESSが買収したソフトウェア群「EtaPRO」を採用し、センサーから得られるリアルタイムの運転データをAIで分析し、発電所の運転中に問題を引き起こす可能性のある異常を検出します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 業界バリューチェーン分析
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 国内におけるスマートシティ構想の高まり
    • 産業におけるデジタルトランスフォーメーション
  • 市場抑制要因
    • セキュリティとプライバシーの問題

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ハードウェア
    • ソフトウェア
    • サービス別
  • 用途別
    • オートモーティブIoT
    • コンシューマー向けIoT
    • ヘルスケアIoT
    • 産業用IoT
    • スマートシティ
    • その他
  • 地域別
    • ジャワ島
    • スマトラ
    • カリマンタン
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Accenture
    • Microsoft
    • Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • Fujitsu
    • Toshiba IT-Services Corporation
    • Oracle
    • Intel Corporation
    • Google LLC
    • Amazon Web Services, Inc.
    • SAP SE

第8章 投資分析

第9章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 50002434

The Indonesia IoT Market size is estimated at USD 11.33 billion in 2024, and is expected to reach USD 26.5 billion by 2029, growing at a CAGR of 15.21% during the forecast period (2024-2029).

Indonesia IoT - Market

IoT includes a wide range of devices connected to the internet that facilitate better services and offer an easier life to customers. The Internet of Things (IoT) has emerged as a widely used technology used by many people and companies across Indonesia.

Key Highlights

  • The rising proliferation of smartphones, Internet connectivity, technological advancements, and increasing e-commerce are some factors driving the IoT market in Indonesia. The State Cyber and Password Agency (BSSN) in Indonesia stated a significant rise in Internet of Things (IoT) users compared to the number of connected smartphone users. Therefore, it is evident that the development of IoT in Indonesia is becoming more and more widespread.
  • Last year, the Ministry of Communication and Informatics (Kemkominfo) and the Indonesian Internet of Things Association (ASIOTI) held the IoT Creation Program to encourage the formation of local startups focusing on developing IoT devices and solutions.
  • Indonesia is anticipated to witness an acceleration in implementing IoT-based solutions across various industry verticals. For instance, in the healthcare sector, IoT devices help monitor blood pressure and glucose levels and allow physicians to make swift diagnoses and real-time decisions to benefit patients. In the military industry, IoT is used in drones for territorial surveillance of Indonesian territory. Rise of Industrial Revolution 4.0. has increased the demand for IoT to address the challenges in logistics, financial transactions, manufacturing, and others. Businesses in Indonesia are widely adopting IoT in intelligent buildings and smart offices.
  • The Indonesian government is actively investing in the construction of smart cities. The development of digital technology has accelerated the country's smart city concept and trend. Digital disruption is changing how governments manage organizations and solve problems in the community. The smart city is anticipated to open up new regional investment opportunities.
  • The Indonesian IoT market has become more robust in the post-COVID-19 era. It has opened new business opportunities and revenue streams, improved business management, and facilitated new service delivery across fields. Demand for the Internet of Medical Things has increased among medical professionals to collect and analyze patient data. Medical clinics increasingly rely on direct messaging software to contact patients. Public infrastructures utilize IoT to manage health crises and climate disasters and maintain effective city networks. The rise of an increasingly interconnected and digitized world will likely increase Indonesia's demand for IoT hardware, software, and services.

Indonesia IoT Market Trends

Software segment to hold a significant market share

  • The Internet of Things (IoT) software allows smart devices to interchange information across a network infrastructure. IoT software assists in integrating physical tasks into computer-based structures, resulting in better precision and reduced human engagement. IoT software is gaining widespread adoption among Indonesian consumers, industries, and governments to leverage the advantages of connecting devices across the Internet infrastructure. The growing proliferation of smartphones, connected cars, and wearable devices, among others, will likely propel the segment's growth.
  • Indonesia has reflected higher smartphone adoption and digital skills in recent years. The availability of low-power wide area networks (LPWANs), including narrowband IoT (NB-IoT) networks, low-range wide area networks (LoRaWANs), and Sigfox networks, is driving the country's IoT deployments. Sigfox is the most developing of the LPWA technologies, which was recently launched in Indonesia.
  • IoT deployments are underway across the utility sector in Indonesia. The rising number of device manufacturers supporting IoT deployments, such as smart meters, is propelling the segment growth in the country. Advanced IoT strategies adopted by the country's mobile operators accelerate IoT software deployments. The roll-out of LPWANs and the end-to-end solutions offered by mobile operators across multiple use cases further strengthen the country's IoT ecosystem.
  • Organizations in Indonesia are strategically focusing on staying ahead of the competition regarding the quality of their IoT experience. IoT software enables the storage, processing, data collection, manipulation, and instruction, which is helping companies in the market to gain a competitive advantage. Indonesia's digital connectivity vendors are developing innovative digital platforms that open a world of opportunities for the nation. They are partnering with experts to provide customers with the best-in-class digital experiences and replace inefficient legacy platforms.
  • In Indonesia, the adoption of 5G technology and 5G Fixed Wireless Access (FWA) is growing with the potential to drive incremental revenue opportunities for operators. The increase in 5G networks and the growing number of connected devices will propel Indonesia's Internet of Things (IoT) market growth. 5G technology is expected to reduce latency significantly faster than 4G. Therefore, IoT devices will be able to communicate in real time, allowing for faster decisions and more efficient operations.

Industrial IoT to witness a significant growth

  • Industrial IoT platform utilizes image recognition, extensive data analysis, and software-defined networking (SDN) to automate and optimize production lines and analyze collected data. In the Industrial Revolution era, technologies such as IoT are shifting production and reshaping the business model of manufacturing companies in Indonesia, creating greater efficiency. Industrial IoT is enabling manufacturing innovation and digital transformation for the manufacturing companies in the country. Indonesia has recorded rapid growth in GDP in recent years, which is supported by its growing start-up ecosystem.
  • The Indonesian Stock Exchange includes notable listings of regional tech giants. The country is witnessing increasing innovation in areas like IoT to seek new opportunities. Government initiatives, such as the Making Indonesia 4.0 roadmap and the 100 Smart Cities Movement, also encourage IOT adoption in Indonesia.
  • IoT technologies are being rapidly implemented across various industries in Indonesia. IoT solutions can ease the challenges related to coverage and reliability. According to Indosat Ooredoo Hutchison, an Internet service provider's recent findings about the state of digitalization by top industries in Indonesia, the majority of the players in the country's manufacturing sector showcase a moderate readiness for the fourth industrial revolution, with electronic manufacturers reaching the highest score on the Industry 4.0 Readiness Index.
  • Government regulations aimed at reducing environmental issues are driving the deployment of wastewater IoT solutions in Indonesia. The Ministry of Environment and Forestry (MoEF) introduced a law for industries to implement IoT solutions to monitor the wastewater they generate in real-time. Data from the sites is fed directly to the MoEF's platform, providing immediate access to data to improve decision-making.
  • Vendors in Indonesia deploy IoT networks and devices to make the manufacturing processes more efficient, optimize communications, and streamline asset management. IoT networks can combat ongoing supply chain issues and help achieve Indonesia's goal of becoming a leader in manufacturing. As one of the world's largest motorcycle markets, the government has set an ambitious plan to increase the number of electric motorbikes on the country's roads. IoT solutions for real-time monitoring and tracking are gaining rapid popularity in the e-bike-sharing market in Indonesia.

Indonesia IoT Industry Overview

The Indonesia IoT Market is fragmented because of the presence of several companies. Some key players are Accenture, Microsoft, Hewlett Packard Enterprise Development LP, Fujitsu, Toshiba, IT-Services Corporation, Oracle, Intel Corporation, Google LLC, Amazon Web Services, Inc., SAP SE, etc. Key players in this market are introducing new innovative solutions and forming partnerships and collaborations to gain competitive advantages.

  • In August 2023, Amdocs, a provider of software and services to communications and media companies, deployed a next-generation IoT Connectivity Management Platform at Telkomsel, a service provider in Indonesia, enabling Telkomsel to expand its range of IoT offerings for consumer and enterprise customers. Amdocs provided system integration services to implement software provider MAVOCO's IoT Connectivity Management Platform. The Amdocs platform will allow the service provider to accommodate enterprise customers' needs better.
  • In August 2022, Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation collaborated with Indonesia's PT Geo Dipa Energi (Persero) for an IoT service to improve the utilization rate of the power generation facilities at its geothermal power plant. The IoT service includes predictive failure diagnosis and performance monitoring of power plants. The service employs the EtaPRO, a software suite acquired by Toshiba ESS that uses AI to analyze real-time operation data obtained from sensors and detect anomalies that may cause problems during power plant operation.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing smart city initiatives in the country
    • 5.1.2 Digital transformation in industries
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Security and privacy issues

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Hardware
    • 6.1.2 Software
    • 6.1.3 Services
  • 6.2 By Application
    • 6.2.1 Automotive IoT
    • 6.2.2 Consumer IoT
    • 6.2.3 Healthcare IoT
    • 6.2.4 Industrial IoT
    • 6.2.5 Smart Cities
    • 6.2.6 Others
  • 6.3 By Region
    • 6.3.1 Java
    • 6.3.2 Sumatra
    • 6.3.3 Kalimantan
    • 6.3.4 Others

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Accenture
    • 7.1.2 Microsoft
    • 7.1.3 Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • 7.1.4 Fujitsu
    • 7.1.5 Toshiba IT-Services Corporation
    • 7.1.6 Oracle
    • 7.1.7 Intel Corporation
    • 7.1.8 Google LLC
    • 7.1.9 Amazon Web Services, Inc.
    • 7.1.10 SAP SE

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS