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市場調査レポート
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1549795

インドネシアのプラスチック製食品トレー:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2024~2029年)

Indonesia Plastic Food Tray - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


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英文 79 Pages
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2~3営業日
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インドネシアのプラスチック製食品トレー:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2024~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 79 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

インドネシアのプラスチック食品トレイ市場規模は2024年に4億1,141万米ドルと推定され、2029年には5億441万米ドルに達し、予測期間(2024~2029年)のCAGRは4.16%で成長すると予測されます。

Indonesia Plastic Food Tray-Market

主要ハイライト

  • レストラン、コンビニエンスストア、ケータリング業者、オンライン配食サービスを含むその他の食品供給業者の数は増加しており、従来の板紙、発泡スチロール、アルミ材料のトレイからプラスチックトレイに移行することでメリットを見出しています。インドネシアでは社会経済が進歩し、ライフスタイルが変化しているため、惣菜が現代人の標準的なソリューションになりつつあり、これがプラスチック製食品トレイ市場を牽引する主要要因の一つとなっています。
  • インドネシアでは、パッケージ食品の消費が増加しているため、食品用トレイの市場は成長を記録すると予想されます。顧客の関心が加工食品や特殊食品にシフトしているため、プラスチック製食品用トレイの消費量は同市場で大きく伸びると予想されます。防湿でこぼれにくい包装オプションに対する需要の急増が、プラスチック製食品トレイの需要の急成長の原因となっています。世界のオーガニック・トレード協会によると、2023年のインドネシアにおけるオーガニック包装食品の消費額は約1,670万米ドルでした。この金額は2025年までに約1,900万米ドルまで増加すると予測されています。
  • インドネシアでは多くのミレニアル世代が旅行に出かけ、便利な選択肢を求めるあまり、外食する個人の数が大幅に増加しています。こうしたペースの速い動向は、同国におけるホスピタリティや新たな開発に多くの機会を提供しています。プラスチック包装はまた、視覚的なマーケティングを強化するだけでなく、ビジネスブランドのID確認を高めるという利点もあります。食品トレイは多用途で魅力的なため、ブランドをアピールし、売上を伸ばすことができます。デジタル印刷されたトレイは、様々な方法でブランドのID確認を高めることができます。
  • 世界第4位の人口2億7,570万人、中間所得層の大幅な増加、1人当たり支出額の着実な増加傾向にあるインドネシアの飲食品(F&B)産業は、同国で最も強力なビジネスのひとつであり続けています。この動向は2024年も続くと予想されます。インドネシア統計局によると、2023年、インドネシアの飲食品製造業の国内総生産成長率は約4.47%を記録しました。
  • 2023年7月の時点で、政府は飲食産業内の300の人材と200の企業に能力開発トレーニングを提供しました。政府は今年末までに、インドネシア政府の「インドネシアを4.0にするロードマップ」に沿って、インダストリー4.0への移行を早めるため、少なくとも80のF&B事業主が能力証明書を取得できるようにする意向です。2024年までに、政府は400のF&B事業者に、インドネシア・インダストリー4.0レディネス・インデックス(INDI 4.0)に含まれる事業の準備状況を自己評価してもらう計画です。
  • インドネシアの消費者は、カフェやクイックサービス・レストランを訪れ、手頃な価格で便利な調理済み食品を記載しています。メニューを常に改善し、充実させようとする事業者の努力も、消費者を惹きつける上で不可欠な役割を果たしています。このチャネルは、国内ではアメリカ料理と郷土料理が主流です。QSRの店舗は人気があり、チキン、ハンバーガー、ピザ、その他の食品を地元風にアレンジしたものを提供しています。また、2024年6月には、インドネシアにおけるピザ会社のパイオニアであるピザハット・インドネシアが創業40周年を迎え、この重要な節目を記念した特別メニューやプロモーションを実施しました。設立以来、ピザハット・インドネシアは36県に600店舗以上を展開するまでに拡大しました。この成長は、顧客に思い出に残る食事体験を提供するというピザハット・インドネシアのコミットメントを反映しています。
  • これらの要因に加えて、インドネシア政府はプラスチック廃棄物を管理するための規制を実施しており、特に使い捨てプラスチックに規制を設けています。こうした取り組みがプラスチック製食品トレイ市場の技術革新に拍車をかけ、よりサステイナブル代替品の出現を促すと考えられます。同時に、消費者の嗜好が環境に優しい選択に傾くにつれて、プラスチック製食品トレイ市場で事業を展開する企業は迅速に適応しています。この需要の高まりに対応するため、環境に優しい選択肢を展開し、全国の市場に有望なイメージを作り出しています。
  • さらに、サステイナブル包装材料へのシフトと消費者の嗜好の変化は、プラスチック食品トレイ市場の長期的成長に課題を突きつけています。また、インドネシアにおけるインフレの高まりは、プラスチック製食品トレイの開発にいくつかの課題を突きつけています。プラスチック製食品トレイは通常、石油ベースの材料から作られています。インフレ率の上昇に伴い、原材料費も上昇し、生産コストが高くなります。メーカーはこうしたコストを吸収して利益率を下げるか、消費者に転嫁して需要を減らす可能性があります。

インドネシアのプラスチック製食品トレイ市場動向

調理済み食品とオンライン食品配達への需要増加が市場を牽引

  • 消費者の需要に応えることは、既存と新規の包装技術にとって重要な推進力です。包装産業はブランド体験に焦点を当てた根本的なシフトを経験しています。調理済み食品への需要も変化の主要な原動力です。使用される食品トレイは、輸送のためにかなり安価になり、重量も軽くなっています。
  • インドネシア貿易投資庁の調査によると、2050年までにインドネシアは世界第4位の経済大国になると予測されています。牛肉や穀物など、一人当たりの商品消費量は中国を上回ると予想されています。インドネシアは、オーストラリアの農業や水産業などにとって、25億米ドルの輸出市場です。所得の増加と都市化の進展は、包装済みでレディトゥイート、配達可能な食品オプションに対する消費者の需要を促進しています。
  • インドネシア統計局によると、2023年 3月現在、インドネシアの農村部では、1人当たり月間食費の約26.32%が調理済み飲食品に費やされています。これに対し、インドネシアの農村部における一人当たりの月間食費の約8.51%は、魚、エビ、イカ、貝類に費やされています。
  • さらに、特にインスタント・パスタ、スナック菓子、肉製品、米など、簡便なインスタント食品に対する需要は、社会・経済パターンの変化、飲食料品への支出の増加、健康食品に対する意識の高まり、食事パターンや既存の食習慣の変化、国内各地での外国人定住人口の増加、新製品を味わいたいという欲求などにより、速いペースで伸びています。例えば、2023年1月、Tim Hortons、Burger King、Firehouse Subsなどの親会社であるRestaurant Brands Asiaは、米国の有名フライドチキンブランドPopeyesをインドネシアに導入しました。その子会社であるPT Sari Chicken Indonesia(SCHI)がこの動きを可能にしました。ポパイズは、ジャボデタベックとして知られるジャカルタ首都圏に4店舗を展開し、インドネシアでデビューしました。これらの店舗には、マーゴ・シティ・モール、スーパーマル・カラワチ、スカイライン、クラパ・ガディングが含まれます。同ブランドは、全国に300店舗のポパイズ・レストランのネットワークを確立する野心的な計画を持っています。
  • さらに、インドネシアポリシー研究センターの最近の調査によると、インドネシアのオンライン食料品配達サービスは、2020~2024年まで年率11.5%で成長すると予測されています。オンライン食料品配達は、レストラン、家庭用食料品店、フードコート、屋台など、消費者が利用できる食事の選択肢を広げることで、多くのインドネシア人に選択肢と利便性を提供しています。オンライン食料品配達はまた、ベンダーやドライバーに雇用や起業の機会を記載しています。これらすべての要因が、国内の調理済み食品とオンライン食品配達の市場需要を促進しています。

PET樹脂タイプが大きな市場シェアを占める

  • PETは食品の包装に最も広く使用されている材料となっています。この材料は高融点、低脆性、透明性、高バリア性を記載しています。PETは他の熱可塑性材料に比べて低コストであるため、重要性を増しています。PET食品トレイは、食品を包装するさまざまな製品タイプの中で、第一に選ばれるようになっています。PET顆粒は水分を含むため高温で加水分解される可能性があるため、加工前に乾燥させる必要があります。PET食品トレイ産業における最新のイノベーションの一つは、材料とエネルギー消費を削減するための高品質軽量PET食品トレイの採用です。
  • コンビニエンス製品に対する需要の高まりに伴い、インドネシアの人々は、品質や味を犠牲にすることなくニーズを満たす、迅速で簡単なソリューションをますます求めるようになっています。このようなコンビニエンス・アイテムの動向は、多忙なライフスタイルの増加により、移動が容易になり、家で過ごす時間が減少していることが背景にあります。調理済み食品は、下ごしらえを必要とせず、手早く簡単に食べられるため、こうした要求を満たしています。インドネシア統計局によると、2023年 3月現在、インドネシアの家計支出の約49%が食品に割り当てられています。
  • インドネシアではパッケージ食品の消費が増加しており、予測期間中にPET食品トレイの需要が大幅に高まると考えられます。これは主に、多忙なライフスタイルがコンビニエンス製品への強い嗜好に寄与しているためです。インドネシア統計局によると、2024年2月現在、インドネシアでは約1億4,218万人が雇用されています。オフィスワーカーの増加は、調理済み食品の需要を生み出し、市場の成長を促進する可能性があります。
  • 食品加工業者やクイックサービス・レストランでは、包装ニーズを満たすためにPET食品トレイを使用するケースが増えています。しかし、プラスチック包装に関する新しい規則や現行の規制により、PET食品トレイの需要は減少する可能性があります。
  • さらに、新しい食品が包装食品カテゴリーに導入されるにつれて、PET食品トレイの需要はさらに増加すると考えられます。RPETとPETプラスチックは、その多くの利点と品質のため、インドネシア市場で最も大きく成長し導入されている熱成形トレイ製造材料の一つです。さらに、バーガーキング(BK)インドネシアは、2026年第1四半期までに330店舗を稼動させる目標を掲げています。QSRチェーンは、この積極的な成長計画により、市場リーダーとの差を縮め、インドネシアのTier1、Tier2、Tier3の都市に浸透していくと述べています。

インドネシアのプラスチック食品トレイ産業概要

インドネシアのプラスチック食品トレイ市場は非常にセグメント化されており、Amcor PLC、Sonoco Products Company、Thermopak Karya Indonesia、PT.Vacpack Indonesia、PT.Gosyen Pacific Sukses Makmurなどです。同市場の参入企業は、製品ラインナップを強化し、サステイナブル競争優位性を獲得するために、提携、合併、技術革新、投資、企業拡大、買収などの戦略を採用しています。

  • 2024年4月-Klockner Pentaplast(KP)は、リサイクル材料のみで作られた産業初の食品包装トレイを発表しました。この技術革新は、PET廃棄物の再生に特化したTray2Trayクローズドループ・プログラムに由来します。Tray2Trayを通じて、同社は使用済み食品トレイを回収・リサイクルし、新鮮でサステイナブル食品包装ソリューションに生まれ変わらせる。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 主要マクロ経済動向の市場への影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 調理済み食品とオンラインフードデリバリーの需要増加
    • カフェとクイックサービスレストランの急増
  • 市場抑制要因
    • バガストレイなどのグリーンソリューションへのシフト

第6章 市場セグメンテーション

  • 樹脂タイプ別
    • PET
    • PVC
    • PP
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor PLC
    • Sonoco Products Company
    • Thermopak Karya Indonesia
    • PT. Vacpack Indonesia
    • PT. Gosyen Pacific Sukses Makmur
    • PT. Solusi Prima Packaging

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 93579

The Indonesia Plastic Food Tray Market size is estimated at USD 411.41 million in 2024, and is expected to reach USD 504.41 million by 2029, growing at a CAGR of 4.16% during the forecast period (2024-2029).

Indonesia Plastic Food Tray - Market

Key Highlights

  • A growing number of restaurants, convenience stores, caterers, and other food suppliers, including online meal delivery services, have found benefits when they move from conventional paperboard, styrofoam, and aluminum material trays to plastic trays. Ready-made meals are becoming a standard solution in Indonesia for contemporary individuals because of the country's socioeconomic progress and changing lifestyles, one of the primary factors driving the market for plastic meal trays.
  • The market for food trays is anticipated to register growth in Indonesia due to rising packaged food consumption. Due to a shift in customer attention toward processed and specialty foods, the consumption of plastic food trays is expected to be significant in the market. The sharp rise in demand for moisture-proof and spill-proof packaging options is responsible for the rapid growth in demand for plastic food trays. According to the Global Organic Trade Association, in 2023, the consumption value of organic packaged food in Indonesia amounted to around USD 16.7 million. The value is forecast to increase to around USD 19 million by 2025.
  • Many millennials in Indonesia travel, and the search for convenient options has significantly increased the number of individuals dining out. These fast-paced trends offer many opportunities for hospitality and new developments in the country. Plastic packaging also offers benefits in enhancing business brand identity as well as strengthening visual marketing. Food trays are versatile and attractive to promote the brand and drive more sales. Digitally printed trays can enhance a brand's identity in many ways.
  • With a population of 275.7 million, the fourth-largest in the world, a significant growth of the middle-income group, and a steady upward trend of expenditure per capita, Indonesia's food and beverage (F&B) industry continues to be one of the strongest businesses in the country. This trend is expected to continue in 2024. According to Statistics Indonesia, in 2023, the gross domestic product growth rate for the food and beverage manufacturing industry in Indonesia was recorded at around 4.47%.
  • As of July 2023, the government provided competency-building training to 300 human resources and 200 businesses within the F&B industry. By the end of this year, the government intends to enable at least 80 F&B business owners to receive competency certificates to hasten the transition to Industry 4.0 - as is in line with the Indonesian government's Making Indonesia 4.0 Road Map. By 2024, the government plans to have 400 F&B players ready to self-evaluate the readiness of their businesses to be included in the Indonesia Industry 4.0 Readiness Index (INDI 4.0).
  • Consumers in the country visit cafes and quick-service restaurants as these outlets offer affordable and convenient ready-to-eat food, thereby driving the packaging industry. Efforts by business operators to constantly improve and enhance their menus also play an essential role in attracting consumers. This channel is dominated by American and local cuisines in the country. QSR outlets are popular, offering chicken, burgers, pizza, and other food items with a local twist. In addition, in June 2024, Pizza Hut Indonesia, a pioneer of pizza companies in Indonesia, celebrated its 40th anniversary with special menus and promos to mark this significant milestone. Since its establishment, Pizza Hut Indonesia expanded to over 600 restaurants across 36 provinces. This growth reflects Pizza Hut Indonesia's commitment to providing customers with a memorable dining experience.
  • In addition to these factors, the Indonesian government has implemented regulations to manage plastic waste, notably by placing restrictions on single-use plastics. These initiatives are likely to spur innovation within the plastic food trays market, prompting the emergence of more sustainable alternatives. Concurrently, as consumer preferences pivot toward eco-friendly choices, businesses operating in the plastic food trays market are swiftly adapting. They are rolling out environmentally friendly options to meet this growing demand, creating a promising picture for the market nationwide.
  • Moreover, the shift toward sustainable packaging material and changing consumer preferences pose challenges to the long-term growth of the plastic food trays market. Also, increasing inflation in Indonesia poses several challenges to the development of plastic food trays. Plastic food trays are typically made from petroleum-based materials. As inflation rises, so do the costs of raw materials, making production more expensive. Manufacturers either absorb these costs, which reduces their profit margins, or pass them on to consumers, potentially reducing demand.

Indonesia Plastic Food Tray Market Trends

Increasing Demand for Ready-to-eat Food and Online Food Delivery Driving the Market

  • Meeting consumer demands is a significant driver for existing and new packaging technologies. The packaging industry has been experiencing fundamental shifts focused on brand experience. Demand for ready-to-eat meals is also a key driver of change. The food trays used are considerably less expensive and lighter in weight for transportation.
  • According to a survey conducted by Trade and Investment with Indonesia, by 2050, Indonesia is projected to be the world's fourth-largest economy. The per capita consumption of commodities such as beef and grains is expected to be higher than in China. Indonesia is a USD 2.5 billion export market for Australian farming and fisheries, among other industries. Rising incomes and increasing urbanization drive consumer demand for more pre-packaged, ready-to-eat, and deliverable food options.
  • According to Statistics Indonesia, as of March 2023, approximately 26.32% of monthly per capita expenditure on food in rural areas in Indonesia was spent on prepared food and beverages. In comparison, about 8.51% of monthly per capita expenditure on food in rural areas in Indonesia was spent on fish, shrimp, squid, or shellfish.
  • Furthermore, the demand for convenient and instant food, particularly instant pasta, snacks, meat products, and rice, among others, is growing at a faster pace due to changes in social and economic patterns, increased expenditure on food and beverage, growing awareness about healthy foods, changes in meal patterns and existing food habits, the growing ex-pat settlement population around the country, and the desire to taste new products. For instance, in January 2023, Restaurant Brands Asia, the parent company of Tim Hortons, Burger King, and Firehouse Subs, among others, introduced the renowned US fried chicken brand Popeyes to Indonesia. Its subsidiary, PT Sari Chicken Indonesia (SCHI), made this move possible. Popeyes debuted in Indonesia by launching four outlets in the Jakarta metropolitan area, also known as Jabodetabek. These locations include Margo City Mall, Supermal Karawaci, Skyline, and Kelapa Gading. The brand has ambitious plans to establish a network of 300 Popeyes restaurants nationwide.
  • Moreover, according to a recent survey by the Center for Indonesian Policy Studies, online grocery delivery services in Indonesia are projected to grow at an annual rate of 11.5% from 2020 to 2024. Online grocery delivery offers many Indonesians increasing choice and convenience by expanding the dining options available to consumers, including restaurants, home grocers, food courts, and food stalls. Online grocery delivery also provides employment and entrepreneurial opportunities for vendors and drivers. All these factors drive the market demand for ready-to-eat and online food delivery in the country.

PET Resin Type Holds a Significant Market Share

  • PET has become the most widely used material for packaging food products. The material offers a high melting point, low brittleness, transparency, and high barrier. It is gaining importance due to its low cost compared to other thermoplastic materials. PET food trays have become the first preference among different product types for packaging food products. Drying PET granules before processing is necessary as they could get hydrolyzed at high temperatures due to their moisture content. One of the latest innovations in the PET food trays industry has been the introduction of high-quality lightweight PET food trays to reduce material and energy consumption.
  • With the growing demand for convenience products, Indonesians are increasingly looking for quick and easy solutions that satisfy their needs without sacrificing quality or taste. This trend for convenience items is driven by more mobility and decreased time spent at home due to increasingly hectic lifestyles. Ready-to-eat food satisfies these requirements because it can be consumed quickly and easily without requiring any preparation. According to Statistics Indonesia, as of March 2023, approximately 49% of household expenditure in Indonesia was allocated for food.
  • The increased consumption of packaged food products in Indonesia would significantly raise demand for PET food trays during the forecast period. This is primarily due to busier lifestyles, which contribute to a strong preference for convenience products. According to Statistics Indonesia, as of February 2024, approximately 142.18 million people were employed in Indonesia. The increasing number of office workers may create demand for ready-to-eat food, driving market growth.
  • Food processors and quick-service restaurants increasingly use PET food trays to satisfy their packaging needs. However, due to new and current rules and regulations regarding plastic packaging, demand for PET food trays may decrease.
  • Furthermore, demand for PET food trays is likely to rise further as new food products are introduced into the packaged food category. Because of their numerous advantages and qualities, RPET and PET plastic are among the thermoformed tray manufacturing materials with the most significant growth and implementation in the Indonesian market. In addition, Burger King (BK) Indonesia has targets to make 330 stores operational by Q1 2026. The QSR chain said this aggressive growth plan would close the gap with market leaders and penetrate through tier 1, 2, and 3 cities in Indonesia.

Indonesia Plastic Food Tray Industry Overview

The Indonesian plastic food trays market is highly fragmented, with the presence of major players like Amcor PLC, Sonoco Products Company, Thermopak Karya Indonesia, PT. Vacpack Indonesia, and PT. Gosyen Pacific Sukses Makmur. Players in the market are adopting strategies such as partnerships, mergers, innovations, investments, company expansions, and acquisitions to enhance their product offerings and gain a sustainable competitive advantage.

  • April 2024 - Klockner Pentaplast (KP) announced the industry's inaugural food packaging tray crafted solely from recycled materials. This innovation stems from its Tray2Tray closed-loop program, dedicated to reclaiming PET waste. Through Tray2Tray, the company retrieves and recycles used food trays, transforming them into fresh, sustainable food packaging solutions.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of Key Macroeconomic Trends on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand for Ready-to-Eat and Online Food Delivery
    • 5.1.2 Surge in the Number of Cafes and Quick-service Restaurants
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Shift Toward Green Solutions such as Bagasse Trays

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Resin Type
    • 6.1.1 PET
    • 6.1.2 PVC
    • 6.1.3 PP
    • 6.1.4 Other Resin Types

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor PLC
    • 7.1.2 Sonoco Products Company
    • 7.1.3 Thermopak Karya Indonesia
    • 7.1.4 PT. Vacpack Indonesia
    • 7.1.5 PT. Gosyen Pacific Sukses Makmur
    • 7.1.6 PT. Solusi Prima Packaging

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET