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市場調査レポート
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1686570

自動車用レインセンサー:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Automotive Rain Sensor - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 116 Pages
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2~3営業日
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自動車用レインセンサー:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 116 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

自動車用レインセンサー市場規模は2025年に13億2,000万米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは7.2%で、2030年には18億7,000万米ドルに達すると予測されます。

Automotive Rain Sensor-Market-IMG1

市場は、2020年にCOVID-19の大流行が発生し、自動車生産台数の減少やサプライチェーンの混乱を受け、自動車用レインセンサーの商業的可能性に影響を与えました。しかし、2021年前半には、世界の主要地域で電気自動車の販売が回復し、市場は勢いを増しました。

自動車における電気システムの使用の増加、自動車におけるドライバーの快適性と安全性へのニーズの拡大、自動車セクターの大幅な拡大が、予測期間中の市場成長の主な促進要因として作用すると予想されます。また、電動モビリティと自律走行車技術の開発は、自動車用レインセンサー市場の著しい成長にさらに貢献すると予想されます。さらに、経済状況の改善、顧客の需要と関心の高まり、技術革新、政府の規制強化などは、市場拡大の有利な促進要因となっています。さらに、大手高級車メーカーは、環境問題の高まりと燃料価格の上昇に対応するため、電気自動車を導入しています。これもまた、この分野の拡大を後押しすると思われます。自動車用レインセンサーは低コストであるため、エコノミークラスや中級クラスの自動車にこのようなセンサーを採用することで、市場の拡大が期待されます。

一般的に、雨が多いため、いくつかの国では自動車にレインセンサーを付けることを勧めています。しかし、レインセンサーが不要な地域もあります。中東と北アフリカは降雨量が非常に少ない場所です。カタール、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、クウェート、エジプトなど、降水量が極端に少ない国もあり、自動レインセンサーの必要性は低いです。例えば、中東はほぼ全域が砂漠であるため、どの季節も降雨量はごくわずかです。中東で本格的な冬が訪れるのはサウジアラビアの山岳地帯だけで、気温が氷点下に達することもあります。このような典型的な気候条件は、主要OEMメーカーがこのような自動雨センサー技術機能を搭載したモデルを新興国市場に投入することを躊躇させるため、予測期間中の市場開拓は全体的に制限されると予想されます。

北米のほとんどの地域では、自動ワイパーはすでに自動車に当たり前のように搭載されており、ほとんどの自動車セグメントで普及しています。ワイパーの速度と頻度を管理するレインセンサーは便利な機能であるだけでなく、運転をより安全にすると考えられています。どんな天候でも、適切なワイパー速度が最適な視界を確保します。自動車メーカーによると、レインセンサーの位置はバックミラーの裏側にあり、カメラ、サンセンサー、環境光センサーなどのセンサー群にも最適だといいます。

自動車用レインセンサー市場の動向

安全性と快適性に対する意識の高まりが需要を牽引する見込み

レインセンサーは、雨天時にフロントガラスのワイパーシステムを自動的に作動させることでドライバーの負担を軽減し、車内の安全性と快適性を大幅に向上させる運転支援システムです。自律走行車とコネクテッド・カーは消費者の関心を集めており、予測期間中に広く受け入れられると予想されます。ADAS(先進運転支援システム)は、従来の自動車と将来の自動車との間の普及格差を縮小すると予想されます。例えば、

一部の政府は、その地域で運行される自動車に特定のADAS機能を義務付けることに注力しているが、他の政府は、ADAS機能とその関連仕様の設計と実装を行い、自動車の性能を向上させることに注力しています。例えば

  • 最新の自動車におけるADAS(先進運転支援システム)の利用可能性の高まりを反映して、中国政府は最近、特に先進運転支援システムをカバーする3つの新規格を発表しました。これらの新規格の1つ目は、先進運転支援システム(ADAS)の用語と定義に関するGB/T 39263-2020です。この規格は、様々なシステムの定義を規定しており、情報支援システムと制御支援システムの2つのカテゴリーに分かれています。
  • 2022年末までに、EU市場に出回るすべての新車に先進安全システムの搭載が義務付けられる可能性があります。2021年3月の欧州議会との合意を受けて、EU理事会は、交通事故による死傷者を大幅に減らすため、自動車の一般的な安全性と乗員および交通弱者の保護に関する規則を採択しました。さらに、自動車の安全性を評価する政府支援団体であるユーロNCAPは、2023年または2024年から、5つ星の安全性評価を得るためにドライバー・モニター・システムを義務付ける可能性があります。

アジア太平洋地域が自動車用レインセンサー市場で高シェアを維持する見込み

予測期間中、アジア太平洋地域が最も高いCAGRで優位を占めると予想されます。中国やインドなどの新興国の経済成長は、将来的に乗用車の需要を増加させる可能性があります。このため、世界の自動車メーカーは技術や近代的な大量生産システムに多額の投資を行うようになり、自動車用レインセンサー・ワイパー・システムの需要に拍車がかかると予想されます。さらに、商用車需要を促進するインフラ開拓と工業化への投資拡大も、この地域の市場成長見通しを押し上げる可能性があります。この市場調査報告書によると、APACは予測期間を通じてレインセンサーワイパー市場を独占し続けると予想されています。中国、インド、インドネシア、日本、韓国のような国々が主要な市場貢献者となると思われます。例えば

  • 2021年3月、Skoda Auto Indiaは、INDIA 2.0プロジェクトの一環として、4モデルからなる初の市販車、新型中型SUV Kushaqの発売を発表しました。レインセンサーが搭載され、必要なときに自動的にロービームやワイパーのスイッチが入る。

欧州は今後最も成長著しい地域となります。ドイツには大手自動車メーカーが存在するため、この地域市場をリードしています。さらに、自動車生産の増加と先進技術の採用が、この地域の市場成長を押し上げる可能性があります。さらに、COVID-19によって大きな打撃を受けた自動車産業を活性化させるために実施されたいくつかの有利な政府イニシアティブが、これらの地域の市場成長を促進すると予想されます。

さらに、欧州地域の高級車の生産台数の多さと高い技術力が主な特徴です。消費者は高性能車を好み、これが自動車用レインセンサー市場の成長の主な理由となっています。

自動車用レインセンサー業界の概要

自動車用レインセンサー市場は、国内外のプレーヤーが参入しており、統合されています。主要企業は、製品革新、合併、買収などの戦略に従って、参入地域を拡大し、市場での地位を維持しています。市場の主要企業は、株式会社デンソー、HELLA GmbH &Co.KGaA、ZF Friedrichshafen AG、Analog Devices Inc.、Valeo group、ams-OSRAM International GmbHなどです。

  • 2021年3月、HELLAは車両データプロバイダーWejoと協業を開始しました。HELLAの包括的なセンサー専門知識により、Wejoは高性能レーダー、バッテリー、雨光気候センサーの新たな使用事例を特定できると期待されます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 車両タイプ別
    • 乗用車
    • 商用車
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • ロシア
      • スペイン
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • インド
      • 中国
      • 日本
      • 韓国
      • その他アジア太平洋地域
    • 世界のその他の地域
      • ブラジル
      • サウジアラビア
      • アラブ首長国連邦
      • 南アフリカ
      • 世界のその他の地域

第6章 競合情勢

  • ベンダー市場シェア
  • 企業プロファイル
    • HELLA GmbH & Co. KGaA
    • Denso Corporation
    • ZF Friedrichshafen AG
    • Analog Devices Inc
    • STMicroelectronics
    • Valeo group
    • Semiconductor Components Industries LLC
    • ams-OSRAM International GmbH
    • HAMAMATSU PHOTONICS KK

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 52698

The Automotive Rain Sensor Market size is estimated at USD 1.32 billion in 2025, and is expected to reach USD 1.87 billion by 2030, at a CAGR of 7.2% during the forecast period (2025-2030).

Automotive Rain Sensor - Market - IMG1

The market was negatively affected by the COVID-19 pandemic in 2020 due to low-reported vehicle sales impacting the commercial potential for automotive rain sensors in the wake of a decline in vehicle production and supply chain disruptions. However, by the first half of 2021, the market had gained momentum as electric vehicle sales picked up across major regions globally.

The increasing use of electrical systems in cars and the expanding need for driver comfort and safety in vehicles, coupled with significant expansion of the automotive sector, are anticipated to act as major driving factors for market growth during the forecast period. In addition, the development of electric mobility and autonomous vehicle technology is expected to further contribute to the remarkable growth of the automotive rain sensors market. Moreover, improving economic conditions, increasing customer demand and interest, technical innovation, and stricter government restrictions are all favorable drivers for the market's expansion. Furthermore, leading luxury vehicle manufacturers are introducing electric variants of their vehicles in response to growing environmental concerns and rising fuel prices. It will also aid in the expansion of the sector. Due to the lower cost of automotive rain sensors, adopting such sensors in the economy and mid-range automobiles is expected to enhance market growth.

In general, several nations advise putting a rain sensor on cars because of excessive rain. However, there are some places where it might not even be necessary. The Middle East & North Africa are two places with very little rainfall. Some nations, such as Qatar, Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Kuwait, and Egypt, have extremely low levels of precipitation, which lessens the need for automatic rain sensors. For example, rainfall is negligible in all seasons of the Middle East, as the region is nearly all desert. The only real winters in the Middle East happen in the mountainous regions of Saudi Arabia, where temperatures can reach freezing. Such typical climatic conditions discourage key OEMs from launching their models with such automatic rain-sensing technology features and hence are anticipated to limit the overall market development over the forecast period.

In most parts of North America, automatic wipers are already commonplace in vehicles and have advanced across most car segments. Rain sensors that manage the speed and frequency of wipers are not only a convenience feature, but they are also thought to make driving safer. In all weather situations, the proper wiper speed ensures optimal visibility. According to automakers, the rain sensor's location behind the rearview mirror is also perfect for a cluster of sensors, such as a camera, sun sensor, and ambient light sensor.

Automotive Rain Sensors Market Trends

RISING AWARENESS TOWARDS SAFETY AND COMFORT EXPECTED TO DRIVE DEMAND

The rain sensor is a driver assistance system that takes the strain off the driver by automatically activating the windshield wiper system when it rains, thereby significantly improving in-vehicle safety and comfort. Autonomous cars and connected vehicles are gaining consumers' interest and are anticipated to gain wider acceptance over the forecast period. The advanced driver assistance systems (ADAS) featured are expected to diminish the penetration gap between traditional cars and tomorrow's cars. For instance,

While some governments are focusing on mandating certain ADAS features across vehicles operating in their region, others are focusing on designing and implementing standards for ADAS features and their associated specifications to improve the vehicle's performance. For instance,

  • Reflecting the increasing availability of advanced driver assistance systems (ADAS) on modern vehicles, the Chinese government has recently published three new standards that specifically cover advanced driver assistance systems. The first of these new standards is GB/T 39263-2020 on terms and definitions for advanced driver assistance systems (ADAS). The standard specifies definitions for various systems, which are split into two categories; information assistance systems and control assistance systems.
  • By the end of 2022, all new cars on the EU market may have to be equipped with advanced safety systems. Following an agreement with the European Parliament in March 2021, the council adopted a regulation on the general safety of motor vehicles and the protection of vehicle occupants and vulnerable road users to reduce road casualties significantly. Additionally, Euro NCAP, a government-backed group that rates cars for safety, may require a driver-monitoring system to earn a five-star safety rating starting in 2023 or 2024.

ASIA-PACIFIC REGION IS EXPECTED TO HOLD THE HIGH MARKET SHARE IN THE AUTOMOTIVE RAIN SENSOR MARKET

During the forecast period, Asia-Pacific is expected to dominate with the highest CAGR. The economic growth of emerging countries such as China and India may increase the demand for passenger cars in the future; this is expected to induce global automobile manufacturers to invest heavily in technology and modern mass production systems, fueling the demand for automotive rain-sensing wiper systems. Moreover, increased investments in infrastructure development and industrialization that fuel the demand for commercial vehicles may also boost the market's growth prospects in this region. According to this market study report, APAC is expected to continue dominating the rain-sensing windshield wipers market throughout the forecast period. Countries like China, India, Indonesia, Japan, and South Korea will be the major market contributors. For instance,

  • In March 2021, Skoda Auto India announced the launch of the all-new midsize SUV Kushaq, its first production car of four models, as part of the INDIA 2.0 project. The car features rain sensors that automatically switch on the low beam or windscreen wipers when required.

Europe is to be the fastest-growing region in the future. Germany leads this regional market due to the presence of major automakers in the country. Additionally, increased vehicle production and the adoption of advanced technologies may boost the market growth in this region. Furthermore, several favorable government initiatives implemented to revitalize the automobile industry, which was hit hard by COVID-19, are expected to drive market growth in these regions.

Additionally, the European region's higher production of luxury cars and high technological capabilities are key characteristics. Consumer's prefer high-performance vehicles, which is the major reason for the growth of the automotive rain sensor market.

Automotive Rain Sensors Industry Overview

The automotive rain sensors market is consolidated, with the presence of national and international players in the market. The major players follow strategies like product innovation, mergers, and acquisitions to expand their reach and hold their market position. The major players in the market are Denso Corporation, HELLA GmbH & Co. KGaA, ZF Friedrichshafen AG, Analog Devices Inc., Valeo group, ams-OSRAM International GmbH, etc.

  • In March 2021, HELLA entered a collaboration with vehicle data provider Wejo. HELLA's comprehensive sensor expertise is expected to enable Wejo to identify new use cases for high-performance radar, battery, and rain-light-climate sensors.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Vehicle Type
    • 5.1.1 Passenger Cars
    • 5.1.2 Commercial Vehicles
  • 5.2 By Geography
    • 5.2.1 North America
      • 5.2.1.1 United States
      • 5.2.1.2 Canada
      • 5.2.1.3 Mexico
      • 5.2.1.4 Rest of North America
    • 5.2.2 Europe
      • 5.2.2.1 Germany
      • 5.2.2.2 United Kingdom
      • 5.2.2.3 France
      • 5.2.2.4 Russia
      • 5.2.2.5 Spain
      • 5.2.2.6 Rest of Europe
    • 5.2.3 Asia-Pacific
      • 5.2.3.1 India
      • 5.2.3.2 China
      • 5.2.3.3 Japan
      • 5.2.3.4 South Korea
      • 5.2.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.2.4 Rest of World
      • 5.2.4.1 Brazil
      • 5.2.4.2 Saudi Arabia
      • 5.2.4.3 United Arab Emirates
      • 5.2.4.4 South Africa
      • 5.2.4.5 Rest of World

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Vendor Market Share
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 HELLA GmbH & Co. KGaA
    • 6.2.2 Denso Corporation
    • 6.2.3 ZF Friedrichshafen AG
    • 6.2.4 Analog Devices Inc
    • 6.2.5 STMicroelectronics
    • 6.2.6 Valeo group
    • 6.2.7 Semiconductor Components Industries LLC
    • 6.2.8 ams-OSRAM International GmbH
    • 6.2.9 HAMAMATSU PHOTONICS KK

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS