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市場調査レポート
商品コード
1642001

ロボティックプロセスオートメーション:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Robotic Process Automation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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ロボティックプロセスオートメーション:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ロボティックプロセスオートメーションの市場規模は、2025年に52億1,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは29.7%で、2030年には191億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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RPAの導入は、投資収益率(ROI)を高め、生産性を向上させるために、あらゆる規模の組織で増加しています。主要な市場参入企業は、AI、機械学習、クラウドモデルによる新しいRPA(Robotic Process Automation)ソリューションを発表し、需要の増加に対応しています。

主要ハイライト

  • ロボティックプロセスオートメーション(RPA)は、インテリジェントオートメーションまたはスマートオートメーションとも呼ばれ、データ操作、反応の設定、他のプロセスやシステムとの必要な通信の確立など、従来は人の介在が必要だったさまざまなタスクを実行するようにプログラムできる最先端技術の総称です。市場のベンダーは、新しいデータAPIに加え、オートメーション・ライフサイクル管理、ワークロード管理、SLAベースのオートメーション、クレデンシャル管理、シトリックスオートメーションなどの新機能を搭載することで、製品の改良も進めています。このような改良により、より多くの運用とセキュリティ機能を必要とする新たな産業セグメントを取り込んでいます。
  • AI、機械学習、クラウドといった最先端技術の利用が増加していることが、主にロボティックプロセスオートメーション市場の成長を後押しすると考えられます。ビジネスプロセスを自動化し、複雑化するデータを処理するためにRPAを採用する企業が増えています。企業は、ビジネスプロセスとワークフローを自動的に最適化するために、クラウドやAIベースのRPAソリューションを開発・導入しています。中小企業における社内効率化のための人工知能やクラウドベースのソリューション採用の増加が市場成長を促進しています。Vistageによると、AIを活用している中小企業の13.6%のうち、かなりの割合が業務改善にAIを活用しており、次いで顧客エンゲージメントとなっています。
  • 顧客関係管理、クラウドコンピューティング、エンタープライズリソース管理、オープンソースリソース、協調ロボット学習、ネットワーク接続、その他の金融用途のためのSaaS、IaaS、PaaSサービスの利用拡大も、RPAソリューションの市場を形成しています。IT・通信、BFSI、医療、小売など、さまざまなエンドユーザー産業におけるRPAの機能的優位性が、市場の拡大を後押ししています。クラウドベースのソリューションへの動向の高まりと、さまざまなエンドユーザー産業にわたるロボットベースのソリューションの成長により、世界的にロボットによるプロセス自動化の構築に新たな可能性が開かれると予想されます。
  • RPAは生産高と収益を向上させるが、同時に数十0万米ドルの損失をもたらすリスクにも直面します。ロボティックプロセスオートメーションに関連する2つの重大なセキュリティ脅威は、データ損失と盗難です。適切なセキュリティ対策が施されていない場合、RPAボットのパスワードやRPAが扱う消費者データなどの機密データが攻撃者にさらされる可能性があり、市場を停滞させる恐れがあります。
  • COVID-19はロボティックプロセスオートメーション市場にマイナスの影響を与え、自動化されたプロセスオートメーションソリューションの利用が増加し、社会的距離を置く規範が増加したため、大きな成長を確認したが、これはまもなく続くと考えられます。また、産業で企業が観察された人的資源の逼迫は、今後2年間にRPAの採用にさらに影響を与えると予想され、したがって、そのようなソリューションベンダーの需要を促進します。ソフトウェアロボットは、臨時または季節労働者によって実行される通常のタスクの管理や、規制の急増、新製品の発売、または新規事業によって引き起こされるスタッフのピークに使用されるため、産業は拡大を続けています。

ロボティックプロセスオートメーション市場の動向

小売業がRPA市場の主要シェアを占める

  • 返品処理、ワークフロー管理、カスタマーサポート管理、経理・財務、ERP管理、マーケティング、消費者行動分析などは、RPAが重要な役割を果たす小売セグメントの用途の一部です。特に小売業のような新興産業では、人間の作業のほぼ半分を自動化することで、世界の労働力を2兆米ドル以上節約できると試算されています。
  • パンデミックによる在宅勤務の動向によってもたらされた業務調整の増加は、小売産業におけるロボット自動化市場拡大の主要促進要因の1つです。また、この産業では、コグニティブ技術を使用し、組織全体の内部業務手順を修正することでも利益を得ています。
  • eコマース産業の急成長は、RPA市場の成長に欠かせない要因です。米国商務省と米国国勢調査局によると、米国におけるオンライン販売は小売業全体の約15%から16%に達すると予想されています。
  • 小売産業の参入企業は、より多くの顧客を惹きつけ、取り込むために革新的な手法を採用するとともに、小売自動化のための新しい技術を利用してプロセスを円滑化し、さまざまな課題に対抗するために成長の勢いを増しています。倉庫の増加により、小売産業はより効率的かつ効果的に作業を行うためにロボットによるプロセス自動化を利用しています。小売産業の動向に関するZebra Technologiesの調査によると、2023年までに小売業者の約75%がすべての重要な機能に自動化を導入する見込みであることが明らかになりました。

米国が大きな市場シェアを占める見込み

  • ロボット工学の導入における主要なイノベーターとパイオニアの中で、米国は最大市場の一つです。同地域でのロボット利用は拡大を続けており、米国企業の競合強化や新たな雇用拡大に貢献しています。さらに、Robotic Industries Association(RIA)によると、産業用ロボットの年初来の伸びの最も大きな原動力は、自動車OEMがプロセスオートメーション用に購入したユニットが83%増加したことです。
  • Association for Advancing Automationによると、2010年以降、18万台以上のロボットが様々なアメリカ企業に派遣され、この間に120万人以上の製造業の新規雇用が創出されました。マサチューセッツ工科大学(MIT)によると、米国における産業用ロボットの需要の大部分を自動車製造業が占め、次いで電子機器製造業、プラスチック製造業、化学製造業となっています。これは、ロボティックプロセスオートメーション(RPA)の成長を促進すると予想されます。
  • 様々な産業でRPAの採用を促進するための政府や規制当局によるイニシアチブの増加は、予測期間中の市場成長を促進すると予想されます。UiPathによると、同地域の30以上の機関が、コンプライアンス上の問題を排除し、処理能力を向上させ、バックログを削減するためにRPAを利用しています。
  • 複数の政府機関や非公開会社が、プロセスの自動化のために会話型RPAチャットボットの作成に投資しています。例えば、全米科学財団(NSF)組織は、メッセージを自動化し、今後の公開会議についてリマインドするのに役立つRPAボットを作成しました。NSF組織は年間数千の会議を開催しており、RPAボットは管理スタッフの2万5,000時間以上を節約するのに役立っています。

ロボティックプロセスオートメーション産業概要

ロボティックプロセスオートメーション市場は、Automation Anywhere Inc.、Jafada、Kofaxのような少数の参入企業で低統合されています。

  • 2024年1月、Datamatics Global Services Ltdは、英国のNational Health Service(NHS)Shared Business Services(SBS)が2年間のフレームワーク契約で同社のDatamatics TruBot RPAソリューションを採用したと発表しました。AIを搭載したRPAソリューションであるTruBotは、この協業のために正式に採用され、公共部門が職員の採用から患者の登録や請求に至るまで、さまざまな業務を自動化できるようになりました。
  • 2024年6月、Automation Anywherは、新しい生成AIプラットフォームでビジネス自動化サービススイートを強化しました。このプラットフォームは、組織のワークフローを合理化するように調整されており、AI自動化プロセスの発見、作成、実装を支援する機能を記載しています。Automation AnywherのAI Agent Studioにより、企業は特注のAIボットを作成できるようになりました。これらのAIエージェントは、組織のデータを使用して訓練することができ、企業のデジタル情勢内でナビゲートし、意思決定を行うことができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターファイブフォース
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
    • 代替品の脅威
  • COVID-19の産業への影響
  • 市場促進要因
    • 小売業がRPA市場の主要シェアを占める
    • 中小企業における社内効率化のためのAIとクラウドベースのソリューションの採用
  • 市場抑制要因
    • データセキュリティへの懸念

第5章 市場セグメンテーション

  • 導入形態
    • オンプレミス
    • クラウド
  • ソリューション
    • ソフトウェア
    • サービス
  • 企業規模
    • 中小企業
    • 大企業
  • エンドユーザー産業
    • ITとテレコム
    • BFSI
    • 医療
    • 小売業
    • 製造業
    • その他
  • 地域
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Automation Anywhere Inc.
    • Blue Prism Group PLC
    • Jacada Inc.
    • Pegasystems Inc.
    • UIPath Inc.
    • Kofax Inc.(Thoma Bravo LLC)
    • Be Informed BV(Hoogenberg Beheer BV)
    • Datamatics Global Services Limited
    • AutomationEdge Technologies Inc.
    • Jidoka
    • HelpSystems LLC(HGGC)
    • Nice Robotic Automation Ltd
    • CGI Inc.

第7章 投資分析

第8章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 65020

The Robotic Process Automation Market size is estimated at USD 5.21 billion in 2025, and is expected to reach USD 19.14 billion by 2030, at a CAGR of 29.7% during the forecast period (2025-2030).

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RPA adoption is increasing across organizations of all sizes to generate greater Return on Investment (ROI) and boost productivity. Major market players are launching new Robotic Process Automation (RPA) solutions based on AI, machine learning, and cloud models to help meet the increasing demand.

Key Highlights

  • Robotic process automation (RPA), also known as intelligent automation or smart automation, is a general term for cutting-edge technologies that can be programmed to carry out a variety of tasks that previously required human intervention, such as data manipulation, setting off reactions, and establishing necessary communication with other processes and systems. Vendors in the market are also improving their products by including new capabilities like automation lifecycle management, workload management, SLA-based automation, credential management, and Citrix automation, in addition to new data APIs. These improvements are drawing in new sectors of industry that require more operational and security capabilities.
  • The rising use of cutting-edge technologies like AI, machine learning, and the cloud will primarily fuel the robotic process automation market growth. More and more businesses are adopting RPA to automate business processes and handle increasingly complex data. Companies are developing and deploying cloud and AI-based RPA solutions to automatically optimize business processes and workflow. The increase in the adoption of Artificial Intelligence and cloud-based solutions for internal efficiency among SMEs is thriving the market growth. According to Vistage, among the 13.6% of SMBs leveraging AI, a significant share is using it to improve business operations, followed by customer engagement.
  • The expanding use of SaaS, IaaS, and PaaS services for customer relationship management, cloud computing, enterprise resource management, open source resources, cooperative robot learning, network connectivity, and other financial applications is also creating a market for RPA solutions. RPA's functional advantages in various end-user industries, including IT and telecom, BFSI, healthcare, and retail, fuel the market's expansion. It is anticipated that the growing trend toward cloud-based solutions and the growth of robot-based solutions across a range of end-user industries will open up new potential for the construction of robotic process automation worldwide.
  • RPA boosts output and revenue but also confronts risks that could cost millions. Two significant security threats associated with robotic process automation are data loss and theft. If the proper security measures are not in place, sensitive data, such as RPA bot passwords or consumer data handled by RPA, may be exposed to attackers, which could stifle the market.
  • COVID-19 has negatively impacted the robotic process automation market and witnessed significant growth, owing to an increased usage of automated process automation solutions and increased social distancing norms, which will continue soon. Also, the human resource crunch observed by enterprises in industries is expected to further influence the adoption of RPA during the next two years, thus, driving the demand for such solution vendors. The industry continues to expand as software robots are used to manage regular tasks performed by temporary or seasonal workers and for staff peaks caused by regulatory spikes, new product launches, or new operations.

Robotic Process Automation Market Trends

Retail Sector to hold major share in RPA Market

  • Returns processing, workflow management, customer support management, accounting and finance, ERP management and marketing, and consumer behavior analysis are some of the applications in the retail sector, with RPA playing an important role. It has been estimated that more than USD 2 trillion can be saved in a global workforce by automating almost half of human tasks, especially in an emerging industry like retail.
  • The rise in business operational adjustments brought on by the pandemic-induced work-from-home trend is one of the major drivers of the robotic automation market expansion in the retail industry. The industry also benefits from using cognitive technologies and modifying internal business procedures across organizations.
  • Rapid growth in the e-commerce industry is an essential factor adding to the growth of the RPA market. Online sales in the United States are expected to reach approximately 15% to 16% of the overall retail sector, according to the US Department of Commerce and the US Census Bureau.
  • Along with adopting innovative practices to attract and engage more customers, the players in the retail industry have been using newer technologies for retail automation to smoothen their processes and gaining a growth momentum to counter various challenges. The growing number of warehouses is making the retail sector use robotic process automation to do tasks more efficiently and effectively. A study by Zebra Technologies on the trends in the retail industry revealed that around 75% of retailers are expected to adopt automation across all critical functions by 2023.

United States Expected to Hold Significant Market Share

  • Among the leading innovators and pioneers in adopting robotics, The United States is one of the largest markets. Robot use in the region continues to grow, helping make US companies more competitive and leading to new job growth. Further, according to the Robotic Industries Association (RIA), the most significant driver of the year-to-date growth of industrial robots was an 83% increase in units purchased by automotive OEMs for process automation.
  • According to the Association for Advancing Automation, over 180,000 robots have been dispatched to various American companies since 2010, and more than 1.2 million new manufacturing jobs have been created during this time. According to MIT, automotive manufacturing accounted for a significant portion of the demand for industrial robots in the United States, followed by electronic, plastics, and chemical manufacturing. It is anticipated to augment robotic process automation (RPA) growth.
  • The increasing initiatives by the government and regulated authorities to boost the adoption of RPA across various industries are expected to fuel market growth over the forecast period. According to UiPath, more than 30 agencies in the region are using its RPA to eliminate compliance issues, improve throughput, and reduce their backlogs.
  • Several government organizations and private companies are investing in creating conversational RPA chatbots for automating their processes. For instance, the National Science Foundation (NSF) Organization has created an RPA bot that automates messages and helps to remind people about upcoming public meetings. Since the NSF organization holds several thousand meetings annually, and the RPA bot helps save over 25,000 hours for the administrative staff.

Robotic Process Automation Industry Overview

The robotic process automation market is low consolidated with a few players such as Automation Anywhere Inc., Jafada, Kofax, etc., as various acquisitions and collaborations of large companies are expected to occur shortly. Some of the Key developments in this market are:

  • In January 2024, Datamatics Global Services Ltd announced that the National Health Service (NHS) Shared Business Services (SBS) in the UK had selected their Datamatics TruBot RPA solution for a two-year framework contract. The TruBot, an AI-powered RPA solution, was officially onboarded for this collaboration, empowering public sector entities to automate a range of tasks, from staff onboarding to patient registration and billing.
  • In June 2024, Automation Anywhere bolstered its suite of business automation services with a new generative AI platform. This platform is tailored to streamline organizational workflows, offering features that aid in discovering, creating, and implementing AI automation processes. With Automation Anywhere's AI Agent Studio, companies can now craft bespoke AI bots. These AI agents are trainable using the organization's data, enabling them to navigate and make decisions within the company's digital landscape.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter Five Forces
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Intensity of Competitive Rivalry
    • 4.2.5 Threat of Substitutes
  • 4.3 Impact of COVID-19 on the industry
  • 4.4 Market Drivers
    • 4.4.1 Retail Sector to hold major share in RPA Market
    • 4.4.2 Adoption of AI- and Cloud-based Solutions for Internal Efficiency among SMEs
  • 4.5 Market Restraints
    • 4.5.1 Data Security Concerns

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Deployment
    • 5.1.1 On-premise
    • 5.1.2 Cloud
  • 5.2 Solution
    • 5.2.1 Software
    • 5.2.2 Service
  • 5.3 Size of Enterprise
    • 5.3.1 Small and Medium Enterprises
    • 5.3.2 Large Enterprises
  • 5.4 End User Industry
    • 5.4.1 IT and Telecom
    • 5.4.2 BFSI
    • 5.4.3 Healthcare
    • 5.4.4 Retail
    • 5.4.5 Manufacturing
    • 5.4.6 Other End User Industries
  • 5.5 Geography
    • 5.5.1 North America
    • 5.5.2 Europe
    • 5.5.3 Asia Pacific
    • 5.5.4 Latin America
    • 5.5.5 Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Automation Anywhere Inc.
    • 6.1.2 Blue Prism Group PLC
    • 6.1.3 Jacada Inc.
    • 6.1.4 Pegasystems Inc.
    • 6.1.5 UIPath Inc.
    • 6.1.6 Kofax Inc. (Thoma Bravo LLC)
    • 6.1.7 Be Informed BV (Hoogenberg Beheer BV)
    • 6.1.8 Datamatics Global Services Limited
    • 6.1.9 AutomationEdge Technologies Inc.
    • 6.1.10 Jidoka
    • 6.1.11 HelpSystems LLC (HGGC)
    • 6.1.12 Nice Robotic Automation Ltd
    • 6.1.13 CGI Inc.

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS