デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1435880

日本のコールドチェーン物流:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024-2029)

Japan Cold Chain Logistics - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 150 Pages | 納期: 2~3営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=157.14円
日本のコールドチェーン物流:市場シェア分析、業界動向と統計、成長予測(2024-2029)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

日本のコールドチェーン物流市場規模は、2024年に205億2,000万米ドルと推定され、2029年までに267億9,000万米ドルに達すると予測されており、予測期間(2024年から2029年)中に5%のCAGRで成長します。

日本コールドチェーン物流- 市場

COVID-19の影響により、日本貿易省は2020年3月のドラッグストアの売上高が前年比7.5%増加したと報告しました。これに伴い、日本スーパーマーケット協会は、自主隔離と自炊の必要性への対応として、は、2020年3月のスーパーマーケットでの食料品の需要と売上高が前年比7.4%増加したことを反映しています。これらすべての要因が日本のコールドチェーン物流市場にマイナスの影響を与えました。COVID-19は、食品安全への懸念の増大など、日本のコールドチェーン業務に影響を与えました。

日本はコールドチェーン物流の成熟市場とみなされており、複数のプレーヤーが独占しています。バイオ医薬品と再生医療の急速な進歩により、日本では最近、コールド医薬品チェーンの需要が増加しています。この傾向は、COVID-19感染症ワクチンのイントロダクションやその他の治療法によっても継続すると予想されます。日本のコールドチェーン物流は、当初、生鮮食品、冷蔵食品、冷凍食品業界のために確立されました。コールドチェーン物流は、温度と湿度が常に制御された環境内で製品をタイムリーに配送することに重点を置いています。

日本の冷蔵施設のほとんどは大手コールドチェーン企業によって所有および運営されており、リース可能な施設は少数です。冷凍・冷蔵商品のeコマースの活用が進むと、潜在ニーズのある分野での冷蔵倉庫の整備が加速します。

冷蔵倉庫の数の増加や医薬品分野の成長などの要因が、日本のコールドチェーン物流市場の成長を牽引すると予想されています。市場における課題としては、冷蔵保管能力の不規則な配分、適切な物流接続サポートの欠如、多額の設備投資の必要性などが挙げられます。

日本のコールドチェーン物流市場動向

冷凍食品の需要につながる現代の家庭

高齢者の自立、共働き世帯や単身者の増加、食品ロスの危機、食品・食品業界全体の人手不足の深刻化など、現代の家族の解決策として冷蔵・冷凍食品の需要が高まっています。飲料業界。

日本で製造されている人気の冷凍食品には、餃子(餃子)、コロッケ、小麦粉麺(うどん)などがあります。近年、日本食、特に農産物が世界中で爆発的に普及しています。

高齢化が進む日本において、健康寿命への移行は冷凍食品の販売を支援する国民の共通の願いです。スーパーマーケット、大型スーパーマーケット、ドラッグストアでも大幅に増加しました。冷凍技術の進歩やCOVID-19感染症拡大による内食需要の高まりにより、日本の冷凍食品は多様化しました。

有名レストランの高額グルメや海外の本格再現品が市場に広がり、百貨店やスーパーは売り場拡大の取り組みを加速させました。

日本の医薬品部門の成長

日本は主に人口の高齢化により、世界最大の医薬品市場の一つです。同社はまた、ジェネリック医薬品を促進する政府の積極的な取り組みの支援を受けて、先進医療施設の主要な製造および輸入業者の一つでもあります。

この国の自生生物製剤部門は米国に次いで第2位です。政府が低価格模倣品の支援に注力していることと相まって、これはバイオ類似品にとって大きなチャンスをもたらしています。革新的な製薬会社は日本で長い間寛大な独占期間の恩恵を受けてきましたが、日本はジェネリック医薬品の普及に関して他の成熟市場に追いつきつつあります。

このシステムに対する信頼は、国内の製薬会社が自社製品の世界展開をますます進めているという事実に反映されています。日本企業の海外売上高に占めるシェアが着実に上昇しており、コールドチェーン保管・輸送施設の需要も高まっています。日本の医薬品分野への関心を高めるもう1つの重要な要因は、日本の創薬エコシステムを強化する必要性です。

国内でのCOVID-19感染症の感染者数の増加により、処方薬とワクチンの需要が増加しました。医薬品の需要に影響を与えました。COVID-19感染症ワクチンの輸入増加により、医薬品の需要が増加しました。たとえば、2021年5月、日本政府はファイザー・ビオンテック社と、2021年末までに1億9,400万回分(133万米ドル)のワクチンを輸入する契約を締結しました。2021年の日本の処方薬市場は約10兆6,000億(800億米ドル)円と評価されている IQVIAによると、2020年の約10兆4,000億(790億米ドル)円から増加しました。

日本のコールドチェーン物流業界の概要

市場は比較的細分化されており、日本通運、ヤマト運輸、佐川急便、伊藤忠ロジスティクス株式会社、近鉄ワールドエクスプレスなど、国内および海外の多くのプレーヤーが存在します。市場における競合は、コスト、保管料金、スペースに関係しており、また梱包や包装材料の価格も高騰しています。サービスプロバイダーは、プロセスの標準化を提供する機能の開発に引き続き取り組んでいます。保管温度と操作手順に関連する標準化の欠如は、業界が直面するさらにいくつかの重大な課題です。利用可能な冷蔵倉庫スペースの質と柔軟性は大きな懸念事項です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3か月のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の成果
  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学と洞察

  • 現在の市場シナリオ
  • 市場力学
    • 促進要因
      • ヘルスケア部門の重要性
      • 生鮮食品に対する消費者の需要の増加
    • 抑制要因
      • 梱包が不十分であったり、商品が破損していた場合
      • 温度制御の混乱
    • 機会
      • 技術革新
  • 技術動向と自動化
  • 政府の規制と取り組み
  • 業界のバリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 周囲温度/温度管理された保管に注目
  • 業界の魅力- ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替製品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の激しさ
  • コールドチェーン業界に対する排出基準と規制の影響
  • 新型コロナウイルス感染症(COVID-19)の市場への影響

第5章 市場セグメンテーション

  • サービス別
    • ストレージ
    • 交通機関
    • 付加価値サービス(急速冷凍、ラベル貼り、在庫管理など)
  • 温度タイプ別
    • チルド
    • 凍った
  • 用途別
    • 園芸(新鮮な果物と野菜)
    • 乳製品(牛乳、アイスクリーム、バターなど)
    • 肉、魚、鶏肉
    • 加工食品
    • 製薬、ライフサイエンス、化学
    • その他の用途

第6章 競合情勢

  • 市場集中の概要
  • 企業プロファイル
    • Nippon Express
    • Yamato Holdings
    • Sagawa
    • Kintetsu World Express
    • Itochu Logistics Corp.
    • DHL
    • Kuehne Nagel
    • K line Logistics
    • Nichirei Logistics Group, Inc.
    • Sojitz Corporation
    • CEVA Logistics
    • Kokubu Goup
    • Agility
    • SF Express*

第7章 日本のコールドチェーン物流市場の将来

第8章 付録

目次
Product Code: 70594

The Japan Cold Chain Logistics Market size is estimated at USD 20.52 billion in 2024, and is expected to reach USD 26.79 billion by 2029, growing at a CAGR of 5% during the forecast period (2024-2029).

Japan Cold Chain Logistics - Market

With COVID-19 in effect, the Japanese Trade Ministry reported a 7.5% Y-o-Y increase in the sale of drugstores in March 2020. Along with this, the Japan Supermarkets Association, in response to the self-imposed quarantines and the need to cook at home, reflected a 7.4% Y-o-Y increase in the demand and sales of groceries at the supermarkets in March 2020. All these factors led to a negative impact on the cold chain logistics market in Japan. COVID-19 impacted Japan's cold chain operations, including increased food safety concerns.

Japan is regarded as a mature market for cold chain logistics and is dominated by several players. Rapid advancements in biopharmaceuticals and regenerative medicine recently increased the demand for the cold pharmaceutical chain in Japan. This trend is expected to continue with the COVID-19 vaccines introduction and other treatments. Cold chain logistics in Japan was initially established for the fresh, refrigerated, and frozen food industries. Cold chain logistics focuses on the timely distribution of products within a constantly controlled temperature and humidity environment.

Most cold storage facilities in Japan are owned and operated by major cold chain corporations, with only a small number available for lease. Advances in using e-commerce to sell frozen and chilled goods will accelerate cold storage development in areas with latent needs.

Factors such as an increase in the number of refrigerated warehouses and growth in the pharmaceutical sector are expected to drive the growth of Japan's cold chain logistics market. Some of the challenges in the market are the irregular distribution of cold storage capacity, lack of proper logistical connectivity support, and the need for high capital investment.

Japan Cold Chain Logistics Market Trends

Modern Households Leading to Demand for Frozen Foods

The demand for chilled/frozen foods is increasing as a solution for modern-age families, such as independent elderly citizens, increase in dual-income households and single people, along with the danger of food loss and increasing overall labor shortages in the food and beverage industry.

In 2021, the consumption volume of frozen food in Japan amounted to about 2.9 million tons (USD 0.020 million tons). Popular frozen food products manufactured in Japan include dumplings (gyoza), croquettes, and wheat-flour noodles (udon). In recent years, Japanese food also exploded worldwide, especially agricultural products.

As the Japanese population ages, the shift to healthy life expectancy is a common desire of the people aiding the sale of frozen products. It also significantly increased in supermarkets, hypermarkets, and drugstores. Frozen food items in Japan became more diverse due to advances in refrigeration technology and growing demand for eat-at-home products amid the COVID-19 pandemic.

High-priced delicacies from well-known restaurants and authentic reproductions of food from abroad grew across the market, prompting department stores and supermarkets to speed up efforts to expand sales spaces.

Growth of Pharmaceutical Sector in Japan

Japan is one of the largest pharmaceutical markets in the world, primarily due to its aging population. It is also among the major producers and importers of advanced medical facilities backed by active government initiatives to promote generic drugs.

The country's native biologics sector is second after the USA. Coupled with the government's focus on supporting lower-cost copycat products, this entails a massive opportunity for bio-similars. While innovative drugmakers long benefited from generous exclusivity periods in Japan, the country is catching up with other mature markets regarding generics penetration.

The confidence in the system is reflected by the fact that domestic drugmakers are increasingly going global with their products. With the share of top Japanese companies' overseas sales rising steadily, the demand for cold chain storage and transportation facilities is also increasing. Another critical factor for increased interest in Japan's pharmaceuticals sector is the need to enhance Japan's drug discovery ecosystem.

The increased COVID-19 infection cases in the country increased the demand for prescription drugs and vaccines. It impacted the pharmaceutical product demand. The increasing import of COVID-19 vaccines increased the pharmaceutical product demand. For instance, in May 2021, the Japanese government signed a contract with Pfizer-BioNTech to import 194 million (USD 1.33 million)vaccine doses by the end of 2021. In 2021, the Japanese prescription drug market was valued at approximately JPY 10.6 trillion (USD 0.080 Trillion), up from about JPY 10.4 trillion (USD 0.079 Trillion) in 2020, according to IQVIA.

Japan Cold Chain Logistics Industry Overview

The market is relatively fragmented, with many local and international players, including Nippon Express, Yamato, Sagawa Express Co., Ltd, Itochu Logistics Corp., and Kintetsu World Express. The competition in the market pertains to costs, storage fees, and space, along with the rising prices of packing and packaging materials. The service providers are still working on developing the ability to provide standardization in the processes. Lack of standardization related to storage temperature and operating procedures are a few more significant challenges the industry faces. The quality and flexibility of available cold warehousing space are a considerable concern.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Deliverables
  • 1.2 Study Assumptions
  • 1.3 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS AND INSIGHTS

  • 4.1 Current Market Scenario
  • 4.2 Market Dynamics
    • 4.2.1 Drivers
      • 4.2.1.1 Criticality of the healthcare sector
      • 4.2.1.2 Increased consumer demand for fresh foods
    • 4.2.2 Restraints
      • 4.2.2.1 Inadequate packaging or damaged products
      • 4.2.2.2 Disrupted temperature control
    • 4.2.3 Opportunities
      • 4.2.3.1 Technological Innovations
  • 4.3 Technological Trends and Automation
  • 4.4 Government Regulations and Initiatives
  • 4.5 Industry Value Chain/Supply Chain Analysis
  • 4.6 Spotlight on Ambient/Temperature-controlled Storage
  • 4.7 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Threat of New Entrants
    • 4.7.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.7.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.4 Threat of Substitute Products
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.8 Impact of Emission Standards and Regulations on Cold Chain Industry
  • 4.9 Impact of COVID - 19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Services
    • 5.1.1 Storage
    • 5.1.2 Transportation
    • 5.1.3 Value-added Services (Blast Freezing, Labeling, Inventory Management, etc.)
  • 5.2 By Temperature Type
    • 5.2.1 Chilled
    • 5.2.2 Frozen
  • 5.3 By Application
    • 5.3.1 Horticulture (Fresh Fruits & Vegetables)
    • 5.3.2 Dairy Products (Milk, Ice-cream, Butter, etc.)
    • 5.3.3 Meats, Fish, Poultry
    • 5.3.4 Processed Food Products
    • 5.3.5 Pharma, Life Sciences, and Chemicals
    • 5.3.6 Other Applications

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Market Concentration Overview
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Nippon Express
    • 6.2.2 Yamato Holdings
    • 6.2.3 Sagawa
    • 6.2.4 Kintetsu World Express
    • 6.2.5 Itochu Logistics Corp.
    • 6.2.6 DHL
    • 6.2.7 Kuehne Nagel
    • 6.2.8 K line Logistics
    • 6.2.9 Nichirei Logistics Group, Inc.
    • 6.2.10 Sojitz Corporation
    • 6.2.11 CEVA Logistics
    • 6.2.12 Kokubu Goup
    • 6.2.13 Agility
    • 6.2.14 SF Express*

7 FUTURE OF JAPAN COLD CHAIN LOGISTICS MARKET

8 APPENDIX